sysmali
Englai Englai skrev:
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå sånt här resonemang.

"Jag äger därför kan jag".

Dvs, kör på och skit i andra. Ingen diskussion, ingen "Hur skapar detta problem för er?".
Kör bara, kör.

Kanske för att min hjärna är skapt annorlunda, men att bara köra på utan visad hänsyn eller viss förståelse (nu pratar vi rent moraliskt, inte rättspraxis) skulle aldrig falla mig in. 🙅‍♀️

Ja, jag förstår om det varit så att vi helt plötsligt byggt en utfart och tagit oss rätten att köra över hans mark utan att fråga. Men så är ju inte fallet.
Utfarten har varit där i generationer, långt innan han ens föddes.
Att bara jävlas för att man kan jävlas förstår jag mig inte på.
Du har min sympati. Ni har köpt en hus som - sedan länge - använt befintlig infart. Ägaren agerar (enligt mig) tondövt.

Men.

Nu är ju läget som det är. Det verkar som ni har uppförsbacke rent juridiskt och därför får du forumråd att anlägga egen ny parkering för att slippa framtida tjafs.

Eller så gör du ett försök att vädja till ägaren, erbjuda något eller hota med någon slumpmässig anmälan.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad säger kommunen?
Har de synpunkter på de alternativ som eventuellt finns?

useless useless skrev:
Vad står det i avstyckingshandlingarna från när er fastighet bildades?
Det är det första man behöver veta. Mailar man LM kundtjänst får man handlingarna nästa dag via mail.

S Swedejohn skrev:
Det är det första man behöver veta. Mailar man LM kundtjänst får man handlingarna nästa dag via mail.
Jag fick precis mina efterfrågade handlingar.
Använde AI för att tolka då min gammelsvenska skrivstil inte är jättebra.

Verkar tyvärr inte stå något om rättigheter.
Kartorna är svårtydda, finns inte beskrivet vad de olika linjerna betyder.

Så nu kan vi lägga ner ärendet och gå vidare i livet. :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Kan det inte vara så att han vill göra i ordning planen? Laga hålen, städa upp skräpet?
Det vore ju fantastiskt.

Vår parkering hindrar inte detta arbete ö.ht.
Våra bilar står inte på hans mark, de står på vår mark.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Ägaren agerar (enligt mig) tondövt.
Hur borde man då agera om man vill använda sin egen fastighet på det sätt man önskar och utomståendes olovliga nyttjande av den förhindrar en att göra det?

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Det vore ju fantastiskt. Vår parkering hindrar inte detta arbete ö.ht. Våra bilar står inte på hans mark, de står på vår mark.
Det självklara första steget är väl att fråga varför han inte vill att ni längre kör över hans fastighet. Har ni gjort det? Vad är svaret?

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det självklara första steget är väl att fråga varför han inte vill att ni längre kör över hans fastighet. Har ni gjort det? Vad är svaret?
Hans hyresgäster påstår att det inte finns lediga parkeringar.

Det finns lediga parkeringar, jämt. Bortsett från under en period nu under våren när kommunen utför/utfört omfattande VA arbeten längs med hela angränsande vägen så att andra fastighetsägare använt parkeringen då de inte haft åtkomst till sina egna utfarter.

Istället för att åtgärda problemen och övriga utrymmen på parkeringen (hål och skräp) för att frigöra utrymme så är hans lösningen att sätta upp en häck framför oss då det ger 2 extra parkeringar.
Det är den enklaste och billigaste lösningen för honom. :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur borde man då agera om man vill använda sin egen fastighet på det sätt man önskar och utomståendes olovliga nyttjande av den förhindrar en att göra det?
Självklart får parkeringsägaren göra som den vill här, men det rimligaste är väl ändå för parkeringsägaren att förklara exakt vad det är parkeringsägaren vill. Vad är det som förhindras av att TS kör över parkeringsplatsen? Vad är det han vill ådstakomma? TS kanske kan lösa det åt parkeringsägaren om TS vet vad problemet är. Jag tror för övrigt inte man kan tvärsäkert kan beskriva nyttjandet som olovligt om det pågått så pass lång tid som det har. Det blir väl ett implicit medgivande om man tillåtit nyttjandet i över 50 år.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Hans hyresgäster påstår att det inte finns lediga parkeringar.

Det finns lediga parkeringar, jämt. Bortsett från under en period nu under våren när kommunen utför/utfört omfattande VA arbeten längs med hela angränsande vägen så att andra fastighetsägare använt parkeringen då de inte haft åtkomst till sina egna utfarter.

Istället för att åtgärda problemen och övriga utrymmen på parkeringen (hål och skräp) för att frigöra utrymme så är hans lösningen att sätta upp en häck framför oss då det ger 2 extra parkeringar.
Det är den enklaste och billigaste lösningen för honom. :)
Om det är värt det för er så erbjud er att rensa upp hans parkering och fixa så att det blir fler platser på befintlig yta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hellem skrev:
Om det är värt det för er så erbjud er att rensa upp hans parkering och fixa så att det blir fler platser på befintlig yta.
I dagsläget skulle jag inte lägga ett finger på den parkeringen utan att det innebär att ett livslångt servitut skrivs. Vilket jag inte tror att han är sugen på att betala.

Englai Englai skrev:
Det är den enklaste och billigaste lösningen för honom.
Jag förstår om man tycker det är tråkigt att inte längre kunna använda "den lämpliga" infarten som tidigare. Samtidigt förstår jag fastighetsägaren som vill använda sin mark fritt nästan ännu bättre.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
I dagsläget skulle jag inte lägga ett finger på den parkeringen utan att det innebär att ett livslångt servitut skrivs. Vilket jag inte tror att han är sugen på att betala.
Det behöver ju inte kosta något. Det är väldigt enkla formkrav på avtalsservitut bara skriva ut fastighetsbeteckningarna ändamål och underskrift. Klart. man behöver inte ens registrera det om man inte vill.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Englai Englai skrev:
Jag fick precis mina efterfrågade handlingar.
Använde AI för att tolka då min gammelsvenska skrivstil inte är jättebra.

Verkar tyvärr inte stå något om rättigheter.
Kartorna är svårtydda, finns inte beskrivet vad de olika linjerna betyder.

Så nu kan vi lägga ner ärendet och gå vidare i livet. :)
Trist, jag bettade här i tysthet på att det skulle stå en kort mening om rätt till utfart i avtalet som utgör fastighetsbildningen i form av en avsöndring. Kan AIn läsa skrivstilen på ett övertygande sätt så att du inte har missat stora delar av det?

• Gilla
fam-lundborg och 4 till
  • Laddar…
För er som är nyfikna.

Tomten styckades alltså av i 2 omgångar samma dag.

Fastighet #1 tyckades av och bildade fastighet #2 & #3.
Fastighet #3 (det som idag är stora parkeringen) styckade av en mindre bit som blev fastighet #4 och sålde denna till fastighetsägare av fastighet #2.

1780646487612.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1780646592056.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är troligtvis så att tomten (5) till öster som syns i steg 2, även den styckades av i samma veva. Dessa dokument har jag dock inte begärt ut. Därav att tomtgränsen syns på steg 2 men inte steg 1.

Vi äger idag tomt #2 och #4. Men grannen på tomt #5 nyttjar vår del av tomt #4 som angränsar till hens tomt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.