96 073 läst ·
209 svar
96k läst
209 svar
Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart
Hej,Englai skrev:
Hej,
Vi hade förra veckan besök av personen som äger grannfastigheten som gränsar mot vår. Det är en stor asfalterad parkering till hyresgästerna i ett närliggande hyreshus.
Han ville berömma oss för hur fint vi hade gjort med nytt grus och staket (på vår tomt) runt vår parkering.... för att sedan droppa bomben.
Vid tomtgränsen har vi vår 2-bilsparkering och korsar därför hans asfalterade parkering för att nå dit. Vi parkerar alltså på vår tomt, men korsar grannens.
Såhär verkar det ha varit sedan "urminnes" tider. Det har aldrig funnits en infart på framsidan, utan man har alltid använt baksidan. Äldsta kartan jag hittar är från 1943 (huset byggdes 1929) och där syns öppningen mot granntomten som vi idag använder som in/utfart.
Det finns inga servitut inskrivna om rättigheter för oss att korsa denna väg och det var vårt första husköp någonsin så det var ingenting vi reflekterade över vi ens behövde kolla upp - vi trodde marken var kommunens.
Nu har grannen fått för sig att han ska sätta upp en tujahäck längs med tomtgränsen, vilket direkt blockerar vår enda möjlighet till att parkera på vår egen fastighet.
Han går inte att resonera med, allt är vårat fel och det är vårt problem att fastigheten helt plötsligt står utan parkering - inte hans. Hotar med att sätta upp staket omgående.
Visst, det är inte hans "problem", men då detta har varit fastighetens parkering i minst 50 år, så hade man kanske önskat sig lite mer empati för att en alternativ lösning ska kunna hittas inom skälig tid.
Möjligheten finns att anlägga en utfart på framsidan, men det krävs schaktning och ett omfattande markarbete då det är en ca 50cm nivåskillnad mellan vägen och tomten. Plus diverse tillstånd.
Och tyvärr har vi inte de ekonomiska resurserna för ett sådant plötsligt arbete just nu på grund av livets olika omständigheter.
Är det värt att dra in jurist och försöka kämpa eller ska vi bara lägga ner direkt?
Vi kan inte åberopa urminnes hävd på grund av att det inte brukats i 2 manstider innan 1972 då jordabalken infördes.
Det finns inga servitut så långt vi eller lantmäteriet kan se.
Fastighetsägaren står på sig, så att försöka resonera med honom är lönlöst.
Råd? Tips? Hur hanterar man en sån här situation?
Tacksam för hjälp framåt, snarare än käftsmällar för vad vi INTE gjorde när vi köpte huset. Den läxan har vi uppenbart redan lärt oss.
Tillägg: Vi köpte huset 2021.
Har inte läst igenom hela tråden, men om ingen ännu har nämnt det så är det Trafikverket som ger tillstånd för utfarter.
Det finns blanketter digitalt att fylla i och skicka in.
Hoppas ni hittar en bra lösning!
Jag har absolut inga problem med att grannen har rätt till sin mark eller att ha en utfart på framsidan.
Problemet är att vi behöver tid på oss att fixa det, så om han slår upp en häck imorgon kommer det naturligtvis att ställa till problem för oss.
Till saken hör ju också att det inte är vi som helt plötsligt bestämt oss för att bygga utfart på baksidan och börja köra över hans mark. Vi har gått i god tro att det ÄR husets infart/parkering, eftersom att det alltid varit så.
Vi har lärt oss läxan att detaljstudera detaljplaner, rättigheter osv om vi nu någon gång skulle köpa en annan fastighet, men det är lätt att vara efterklok.
Jag skrev här för att få råd i vilka rättigheter man kan tänkas ha efter såpass långvarig användning, om någon annan varit i liknande situation, i vilka arkiv man kan titta osv osv.
En stor del av vår "lilla" fastighet används av vår granne till öst, det verkar alltid ha varit så även och bara för att jag KAN så börjar jag inte bråka om det. Kanske den dag hen går ur tiden, flyttar eller säljer så ser vi över vad som kan göras med den arean. När vi köpte huset blev vi informerade om att en del av hens tomt i praktiken tillhör oss, men varför bråka om man inte absolut måste? Helst meningslöst. Jag vill ha goda relationer med mina grannar och tror på kommunikation och samarbete, oavsett vem som äger vad. Grannsämja är viktigare än några kvm extra tomt som vi ändå inte kommer nyttja.
Jag tycker mig ha fått bra svar och råd från de flesta här och har förstått att jag inte kan göra så mycket annat än att finna mig i situationen som den är, såvida inte de begärda avsöndringsakterna innehåller något av värde.
Tack!
Problemet är att vi behöver tid på oss att fixa det, så om han slår upp en häck imorgon kommer det naturligtvis att ställa till problem för oss.
Till saken hör ju också att det inte är vi som helt plötsligt bestämt oss för att bygga utfart på baksidan och börja köra över hans mark. Vi har gått i god tro att det ÄR husets infart/parkering, eftersom att det alltid varit så.
Vi har lärt oss läxan att detaljstudera detaljplaner, rättigheter osv om vi nu någon gång skulle köpa en annan fastighet, men det är lätt att vara efterklok.
Jag skrev här för att få råd i vilka rättigheter man kan tänkas ha efter såpass långvarig användning, om någon annan varit i liknande situation, i vilka arkiv man kan titta osv osv.
En stor del av vår "lilla" fastighet används av vår granne till öst, det verkar alltid ha varit så även och bara för att jag KAN så börjar jag inte bråka om det. Kanske den dag hen går ur tiden, flyttar eller säljer så ser vi över vad som kan göras med den arean. När vi köpte huset blev vi informerade om att en del av hens tomt i praktiken tillhör oss, men varför bråka om man inte absolut måste? Helst meningslöst. Jag vill ha goda relationer med mina grannar och tror på kommunikation och samarbete, oavsett vem som äger vad. Grannsämja är viktigare än några kvm extra tomt som vi ändå inte kommer nyttja.
Jag tycker mig ha fått bra svar och råd från de flesta här och har förstått att jag inte kan göra så mycket annat än att finna mig i situationen som den är, såvida inte de begärda avsöndringsakterna innehåller något av värde.
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett flygfoto som så tidigt som 1938.
Man ser en öppning/väg på baksidan in på tomten och staket längs med hela framsidan.
Gula linjen markerar på ett ungefär hur vår tomtgräns går.
Det råder utfartsförbud längs med hela gatan bortsett från ~BAKOM den parkerade bilen.
A annieday skrev:Kontakta en advokat som är expert på Fastighetsbildning etc.
Utan hjälp och noggrann motivering så har ni inte en chans pg av att utfart finns markerad på detaljplan.
Vad gäller ny avloppsanläggning så är det direkt olämplig att ha den under en parkeringsplats, den typen av tryck påverkar jordens genomsläpplighet.
Men går det inte att placera anläggningen på annat ställe pg av brunnar etc så har ni väldigt goda chanser att få igenom en ändring då grannens mark inte får bebyggas.
Logga in
Skapa konto
Översta röda pilen är vår rensbrunn till avloppet, den nedre gatubrunnen avloppet är anslutet till.
Exakt hur rören går över tomten vet jag inte, men jag minns att det var en relativt "rak" sträcka när de förra året filmade avloppet pga rottillväxt och ras.
Prickade delen är där vi kan tänkas ha pakering/infart.
Tänk på att du inte får backa över körbanan. D.v.s. om du backar och svänger höger så är det okej, du följer hörnet. Om du backar och svänger vänster så korsar du trafiken, det är inte lagligt. Båda är dock mest troligt olämpliga, du bör backa in och köra ut. Det är säkrare, det är mindre trafik på din infart än på gatan.GlennB skrev:
Men vad innebär ett utfartsförbud i praktiken? Man får ha parkering ända ut i tomtgräns, och det finns inget tvång att ha staket eller häck. Är det då en utfart? Är utfartsförbud i själva verket ett staket-tvång?
Nej, men skulle någon komma på dig med att köra ut där det är utfartsförbud så blir du väl bötfälld gissar jag påB bakterie skrev:
Precis som om att du kör mot rött ljus eller stopp-plikt.
Då gäller det ju dock att personen i fråga har stenkoll på att det råder utfartsförbud.
Vild gissning.
Jag tror du överskattar problemet. Detta kan lösas på väldigt kort tid med liten arbetsinsats.Englai skrev:
Jag har absolut inga problem med att grannen har rätt till sin mark eller att ha en utfart på framsidan.
Tack!
Beroende på hur staden funkar med materialförflyttningar så finns det två scenarion. Grävmaskin med vagn som sköter allt eller grävmaskin och lastbil.
Exempel på sistnämnda:
Ta kontakt med en lokal firma som har en hjulgrävare i 5-10 tons storlek. Denne tar med sig en rejäl fiberduk i från firmans stora rullar.
Ta INTE in offerter utan kör på timme. Förklara jobbet bestäm en dag till veckan.
Innan maskin kommer så gör du det du kan.
Städar i ordning och markerar upp. Köp en sprayflaska färg och rita ut vart du ska ha platsen.
En duktig maskinist i den storleken gör enormt jobb snabbt och skalar av och lägger på bil mycket snabbt. Medan bilen är borta så finjusteras ytan lite noggrannare och fiberduk läggs ut.
Bilen kommer tillbaka med grus som tippas rakt på.
Grävaren planerar ut gruset och kör över några gånger medan lastbilen hämtar slitlager om det behövs två fraktioner. Sen finjusteras gruset och packas av grävaren som kör över några gånger.
Klart.
Sista gör du själv med en stålkratta och jämnar till det.
Lite sparad matjord att jämna till kanterna med kan vara bra att ha. Kratta till gruset efter ett par veckor då det satt sig lite till.
Detta skulle ta mig en halvdag om kunden fixar finliret själv. Heldag om jag ska kratta av och sår gräs eller om kunden pratar Stockholmska.
Så max en dags jobb. Kanske kostar dig 20, max 25 tusen. Och ska kunna fixas innan nästa helg.
Jag antar då att det är parkeringsförbud på gatan idag?Englai skrev:
I praktiken innebär en sådan planbestämmelse att du inte får nyanlägga en utfart över gränsen mellan kvartersmark och allmän plats gata. Om du bryter mot den bestämmelsen och ändå anlägger en utfart från din tomt över gränsen så kan kommunens tillsyn förelägga dig att ta bort utfarten, t ex gräva bort den, sätta upp stängsel eller genomföra plantering. Om den åtgärd kommunen förelägger dig att utföra inte är skälig så överklagar man till länsstyrelsen, MMD och kanske MÖD. Förelägganden får inte vara mer långtgående och ingripande för den enskilde än vad som behövs för att få efterlevnad av planbestämmelsen.B bakterie skrev:
Bestämmelsen reglerar alltså byggande och tomtens ordnande, den är inga trafikregler. Hur och var folk kör regeras av trafiklagstiftningen.
Så det jag läser in i ditt svar är att det mycket väl kan leda till häck-/staket-tvång, eller motsvarande. Intressant. Tack.Claes Sörmland skrev:
I praktiken innebär en sådan planbestämmelse att du inte får nyanlägga en utfart över gränsen mellan kvartersmark och allmän plats gata. Om du bryter mot den bestämmelsen och ändå anlägger en utfart från din tomt över gränsen så kan kommunens tillsyn förelägga dig att ta bort utfarten, t ex gräva bort den, sätta upp stängsel eller genomföra plantering. Om den åtgärd kommunen förelägger dig att utföra inte är skälig så överklagar man till länsstyrelsen, MMD och kanske MÖD. Förelägganden får inte vara mer långtgående och ingripande för den enskilde än vad som behövs för att få efterlevnad av planbestämmelsen.
Bestämmelsen reglerar alltså byggande och tomtens ordnande, den är inga trafikregler. Hur och var folk kör regeras av trafiklagstiftningen.
Lite vad som helst kan nog poppa upp beroende på vad byggnadsnämnden tjänstemän hittar på som förslag till föreläggande och vad som gillas av den politiska nämnden. Men överklagar man så lär juristerna redan hos länsstyrelsen vara rätt strama med hur långtgående, omfattande och detaljerat föreläggandet får vara. Byggnadsnämnden får ju s a s inte "straffa" den som har anlagt en utfart planstridigt, bara förelägga denne att rätta in sig i ledet och följa planen med minsta möjliga åtgärd.B bakterie skrev:
Man kan ju undra vad som blir dyrare, att anlägga en infart/parkering eller att leja in en advokat? Och om man får betala både advokat och att anlägga en ny infart/parkering.
Ps
Troligen kostar advokaten minst lika mycket som en lite enklare infart.
Ps
Troligen kostar advokaten minst lika mycket som en lite enklare infart.
Nu vet jag ju inte hur stort område som finns till förfogande men kan de tänkas rymmas in parkering längs med gatan och in ut fart i tomtgräns, samtidigt får man ju en Gästplats som vanligtvis används för att svänga bilarna på tomten
Logga in
Skapa konto