Claes Sörmland
Englai Englai skrev:
[bild]
[bild]
Kristallklart! Det råder utfartsförbud.

Troligen kan du anlägga en lite bredare utfart än 4,2 m, t ex 4,6 m inom ramen för mätnoggrannhet eller liten avvikelse. Du behöver inte bygglov för detta eftersom utfarter och vägar inte är bygglovspliktiga.

Bara att ta hem och tippa ett lass eller två 0-32 kross. Plana ut den för hand och vattna ned. Sen kan du köra på det. Jag har gjort detta på min tomt.

• Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kristallklart! Det råder utfartsförbud.

Troligen kan du anlägga en lite bredare utfart än 4,2 m, t ex 4,6 m inom ramen för mätnoggrannhet eller liten avvikelse. Du behöver inte bygglov för detta eftersom utfarter och vägar inte är bygglovspliktiga.
Ja, problemet är ju att vi skulle behöva MINST 5 meter för att få plats med två bilar.
Då behövs fler tillstånd är "mätnogrannhet" gissar jag på :(

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
D
Vi har plats med 6 bilar på vår uppfart även om utfarten bara är 4 m.

• Gilla
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Ja, problemet är ju att vi skulle behöva MINST 5 meter för att få plats med två bilar.
Fast infarten behöver ju inte vara 5m du kan ju köra igenom en liten öppning för att på din tomt ha en större yta.

• Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Englai Englai skrev:
Eller så får ni ha en infart på 4,5 m och sen en körväg/parkeringsplats innanför fastighetsgränsen. En vanlig lösning för flera bilar. Du kan anlägga 50 kvm parkeringsplats utan bygglov. Körväg kräver aldrig bygglov. Ändrar du markhöjden mer än 50 cm krävs marklov för detta.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Fast om nästa ägare behöver tre bilar? Är det minst 8 meter ni behöver då?
Ordna du en infart och fixa parkering på er fastighet istället. ;)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fast om nästa ägare behöver tre bilar? Är det minst 8 meter ni behöver då?
Ordna du en infart och fixa parkering på er fastighet istället. ;)
Självklart inte, men 2-bils parkering är väl nästan lite "standard" numera. :)

Englai Englai skrev:
Självklart inte, men 2-bils parkering är väl nästan lite "standard" numera.
Absolut, att bara ha två parkeringar skulle vara en no-gå för mig t.ex.
Men jag tror du blandar ihop infart och parkering.

Jag förstår att det kan vara trångt på små tomter, men det är ganska vanligt med en smalare infart med parkering innanför.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Fyll upp en yta bred nog för två bilar hela vägen fram till asfaltskanten. Om någon frågar är det bara 4.5m långst åt höger som är er infart. Sen smiter ni över "terrängen" till vänster när ingen ser.

• Gilla
Byggaren Bengt och 9 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
[bild]
[bild]
vad är det för fel på den infarten på bilden då och på grässet får du ju plats med många bilar bara grusa lite

• Gilla
andza och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, möfligt tat bilden luras på något sätt, men det ser ju absolut ut som man kan tippa ett eller två lass med grus, så har du en egen parkering.

Men om den nuvarande parkeringen på granntomten är något fastighetsägaren tillhandahåller gratis åt sina hyresgäster, och ev. till allmänheten låter det som. Så är det ju extremt underligt att han just nu plötsligt skall utöka blockera er användning av den. Här måste finnas något annat som grundproblem.

• Gilla
Gilmorized och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Englai Englai skrev:
[bild]
[bild]
966944-b024c20350faeaedcbd98b6a80a26598.jpg
Klart :D

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Picad och 32 till
  • Laddar…
Cheesen
Englai Englai skrev:
Vi har enbart 4,2 meter bredd till godo enligt detaljplan för utfart.
Vi har två bilar, landsbygd utan lämplig kollektivtrafik för någon av oss så det är tyvärr ett nödvändigt ont.

[bild] [bild]
Men nog räcker 4,2 m3eter för infarten.. den behöver då bara vara tre meter, du anlägger ju parkeringen på gården så att du kan vända båda bilarna så slipper du backa in... Backa ut är dels oftast olämpligt och i 50'% av fallen är det olagligt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hyr en parkering av fastighetsägaren och kör över den till er fastighet?
En lösning tills ekonomiska medel finns för en egen utfart

• Gilla
Byggastallochbo och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om den nuvarande parkeringen på granntomten är något fastighetsägaren tillhandahåller gratis åt sina hyresgäster, och ev. till allmänheten låter det som.
Så behöver förklaringen inte vara konstigare än att denne avser att framgent nyttja sin fastighet på ett annat sätt.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.