96 908 läst ·
209 svar
97k läst
209 svar
Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart
Kristallklart! Det råder utfartsförbud.Englai skrev:
Troligen kan du anlägga en lite bredare utfart än 4,2 m, t ex 4,6 m inom ramen för mätnoggrannhet eller liten avvikelse. Du behöver inte bygglov för detta eftersom utfarter och vägar inte är bygglovspliktiga.
Bara att ta hem och tippa ett lass eller två 0-32 kross. Plana ut den för hand och vattna ned. Sen kan du köra på det. Jag har gjort detta på min tomt.
Ja, problemet är ju att vi skulle behöva MINST 5 meter för att få plats med två bilar.Claes Sörmland skrev:
Då behövs fler tillstånd är "mätnogrannhet" gissar jag på
Eller så får ni ha en infart på 4,5 m och sen en körväg/parkeringsplats innanför fastighetsgränsen. En vanlig lösning för flera bilar. Du kan anlägga 50 kvm parkeringsplats utan bygglov. Körväg kräver aldrig bygglov. Ändrar du markhöjden mer än 50 cm krävs marklov för detta.Englai skrev:
Absolut, att bara ha två parkeringar skulle vara en no-gå för mig t.ex.Englai skrev:
Men jag tror du blandar ihop infart och parkering.
Jag förstår att det kan vara trångt på små tomter, men det är ganska vanligt med en smalare infart med parkering innanför.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Som sagt, möfligt tat bilden luras på något sätt, men det ser ju absolut ut som man kan tippa ett eller två lass med grus, så har du en egen parkering.
Men om den nuvarande parkeringen på granntomten är något fastighetsägaren tillhandahåller gratis åt sina hyresgäster, och ev. till allmänheten låter det som. Så är det ju extremt underligt att han just nu plötsligt skall utöka blockera er användning av den. Här måste finnas något annat som grundproblem.
Men om den nuvarande parkeringen på granntomten är något fastighetsägaren tillhandahåller gratis åt sina hyresgäster, och ev. till allmänheten låter det som. Så är det ju extremt underligt att han just nu plötsligt skall utöka blockera er användning av den. Här måste finnas något annat som grundproblem.
Men nog räcker 4,2 m3eter för infarten.. den behöver då bara vara tre meter, du anlägger ju parkeringen på gården så att du kan vända båda bilarna så slipper du backa in... Backa ut är dels oftast olämpligt och i 50'% av fallen är det olagligt.Englai skrev: