M MsTake skrev:
Om han kan hyra en plats på parkeringen han brukar korsa kan det väl vara en bra lösning tills man kan fixa egen utfart.
Visst, men vad har det att göra med det @fribygg skrev om den omvända situationen? Att trafik från grannens parkeringsplatsen skulle behöva korsa TS fastighet är ju ett helt påhittat irrelevant scenario som för närvarande inte ens är möjligt såvitt jag förstår.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte har nått servitut på utfart föreslår jag att du hyr en p-plats tills du har möjlighet och råd att lösa problemet.

Hur hade du gjort om situationen varit den omvända, att trafik från grannens asfalterade parkeringsytor behövt åka över din fastighet för att nå gata/ väg?
Ja alltså, det är ju lite skillnad på att köra igenom någons trädgård eller en asfalterad basketplan? (ursprungligen var denna yta som nu är parkering, en basketplan. När kommunen ägde det på 70-talet).

Jag är en vänlig själ så hade situationen varit ombytt så hade jag nog
1. Haft en helt annan approach gentemot min granne än "jag äger marken jag gör vad jag vill". Lite mer ödmjuk. Vänlighet kommer man längre på än härskartekniker.
2. Haft förståelse för att alternativ lösning kan ta tid
3. Sett på andra möjligheter innan jag börjar bråka.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag funderar på varför den hän fastighetsägaren gör detta just nu? Är han sur på er för något ni kanske inte ens uppfattat? Tycker kanske att ni borde bidra till underhållet av hans parkering som ni nyttjar som infart?

Eller vill han hyra ut fler P-platser, er utfart lär ju blockera några möjliga platser?

Tänker om det har hänt något ni borde pudla om, som ni kanske inte ens har insett?
VI har aldrig träffats innan. Han bor inte här, utan äger ett par hyresfastigheter runt området.
Något han gjort sedan 2015.

Är han sur på oss, eller upprörd över att han anser att vi borde bidra till underhållet kan man ju lyfta det istället för att bomma igen? Vi hade gladeligen gjort det om det nu är problemet.

Han påstår sig behöva fler p-platser, men det finns alternativa lösningar som kan frigöra fler p-platser än just framför oss.
Han hyr inte ut p-platserna, alla och dess mormor och besökare står på dessa och det finns inga som helst skyltar om att det ens är en parkering.
Det är en asfalterad yta full med gropar och hål. Inga linjer, inga skyltar, inga anvisningar.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har ni betalat för snöröjning eller hjälpt till med snöröjning på er gamla utfart? Det kan ju vara så att grannen tycker att ni åker snålskjuts på honom och hans snöröjning och därför överväger häck och staket om ni inte vill betala för er.
Som sagt, om detta hade varit problemet hade han ju bara kunnat lyfta det med oss? Vi har aldrig sett eller pratat med honom innan. Hört hans namn i byn, men inte mer än så.

Läste du inlägget?
Ytan vi parkerar på har varit parkering för denna fastighet sedan MINST 70-talet, innan dess har det varit en öppning men på vilket sätt den använts är oklart. Tror det kan ha varit en odlingsyta där vi idag har gräsmatta om man tolkar flygbilder korrekt.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Läste du inlägget?
Javisst.

Erbjud dej att vara med och betala för snöröjningen om du får fortsätta ha din utfart över parkeringen, det kanske får grannen på andra tankar.

• Gilla
Gilmorized och 5 till
  • Laddar…
Ingen aning hur det ser ut såklart hos dig.
Men går det inte att göra det hjälpligt med att hugga ner träden.
Fylla igen det som behövs med fyllnadsmassor som ofta skänks bort på facebook.
Slänga dit lite diverse plattor och stenar som också skänks bort på marketplace.
Blir självklart inte det vackraste, men fullt användbart och billigt tills det kan göras ordentligt.

Det är klart efter du fått reda på om du verkligen inte har rätt att ha kvar det som det är.

• Gilla
smulanski och 1 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Ja alltså, det är ju lite skillnad på att köra igenom någons trädgård eller en asfalterad basketplan? (ursprungligen var denna yta som nu är parkering, en basketplan. När kommunen ägde det på 70-talet).

Jag är en vänlig själ så hade situationen varit ombytt så hade jag nog
1. Haft en helt annan approach gentemot min granne än "jag äger marken jag gör vad jag vill". Lite mer ödmjuk. Vänlighet kommer man längre på än härskartekniker.
2. Haft förståelse för att alternativ lösning kan ta tid
3. Sett på andra möjligheter innan jag börjar bråka.
Vad är det för härskartekniker du menar att han använder?

• Gilla
Lellebas och 2 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Vi får ha utfart på framsidan. Det är inritat.

Men det kommer ta ett tag att få fram de ekonomiska medel som krävs...
Vi behöver dra upp träd och buskar som växt där sedan gud vet när? Schakta osv.

Sedan behöver vi byta avloppet innan vi anlägger en parkering där, för att slippa gräva upp allt om ett par år när avloppet havererat helt. Avloppet går precis under den markyta som enligt detaljplan är avsedd för utfart och har stått på vår "todo" lista sedan vi fick stopp i avloppet på grund av ras och rötter för ett år sedan. Det är tillfälligt löst men behöver lösas permanent.
Såklart VÅRT problem, men det ska fram många tusenlappar som just nu inte finns. Dvs, inget vi kan lösa över en natt.
Det behöver inte vara så svårt. Hyr en mellanstor grävmaskin och då går det snabbt att gräva en utfart genom buskar mm. Grusa med makadam så har du en P-plats på tomten.

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Grusa med makadam så har du en P-plats på tomten.
Tänker du nån eller några dm tjockt med makadam?

50cm parkerings plats gräver du ut själv på helg och grusa lite

• Gilla
  • Arg
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Är grannen helt omöjlig att prata med? Vad anger han för skäl till att vilja ha häck. Om han. Nusjälv inte bor nära. Och stör sig på utsikten.

Ni kanse redan frågat men

Skulle servitut saknas Kanse ni kan få hyra de platserna som är framför er utfart. Vill han sätta staket i stället för häck Kanse det går att få till en grind.

Då är ni ju med och bidrar till hans kostnader för underhåll snöröjning etc av parkeringsplatsen.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Vi får ha utfart på framsidan. Det är inritat.

Men det kommer ta ett tag att få fram de ekonomiska medel som krävs...
Vi behöver dra upp träd och buskar som växt där sedan gud vet när? Schakta osv.

Sedan behöver vi byta avloppet innan vi anlägger en parkering där, för att slippa gräva upp allt om ett par år när avloppet havererat helt. Avloppet går precis under den markyta som enligt detaljplan är avsedd för utfart och har stått på vår "todo" lista sedan vi fick stopp i avloppet på grund av ras och rötter för ett år sedan. Det är tillfälligt löst men behöver lösas permanent.
Såklart VÅRT problem, men det ska fram många tusenlappar som just nu inte finns. Dvs, inget vi kan lösa över en natt.
Hur många meter uppskattar du behövas på framsidan?

D
Skulle TS kunna lägga upp en bild på en situationsplan? Så man förstår bättre. Du kan maskera fastighetsbeteckningarna.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Hur många meter uppskattar du behövas på framsidan?
Vi har enbart 4,2 meter bredd till godo enligt detaljplan för utfart.
Vi har två bilar, landsbygd utan lämplig kollektivtrafik för någon av oss så det är tyvärr ett nödvändigt ont.

1780464250239.png 1780464341363.png

• Gilla
E.G.
  • Laddar…
D
Kan du lägga upp lite fler kartbilder så man förstår var hus, gränser och nuvarande utfart finns?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.