96 928 läst ·
209 svar
97k läst
209 svar
Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart
Normalt reglerar inte detaljplanen var utfart ska ligga. Det finns en möjlighet att i detaljplan införa en bestämmelse om utfartsförbud i gräns mellan tomtmark (kvartersmark) och allmän plats väg men det är ovanligt och motiveras normalt enbart av trafiksäkerhetsskäl.Englai skrev:
Så min undran hur du kommer till slutsatsen att detaljplanen enbart ger er möjlighet till 4,2 m utfart? Finns verkligen bestämmelser inskrivna på plankartan som förbjuder utfart längs resten av fastighetsgränsen?
D datja skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orangemarkerat område är våra två fastigheter.
Blå pil är infart planerat enligt detaljplan.
Grön pil är där vi kör idag.
Den stora gulade prickade ytan är grannens tomt som vi korsar i ena kortändan.
Claes Sörmland skrev:
Normalt reglerar inte detaljplanen var utfart ska ligga. Det finns en möjlighet att i detaljplan införa en bestämmelse om utfartsförbud i gräns mellan tomtmark (kvartersmark) och allmän plats väg men det är ovanligt och motiveras normalt enbart av trafiksäkerhetsskäl.
Så min undran hur du kommer till slutsatsen att detaljplanen enbart ger er möjlighet till 4,2 m utfart? Finns verkligen bestämmelser inskrivna på plankartan som förbjuder utfart längs resten av fastighetsgränsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det är irriterande skulle jag i dina kläder ordna med en egen utfart, på egen fastighet så att man får full rådighet över sitt eget. Alltid besvärligt att behöva klara sig på servitut.
Tillägg: jag tror du får ha utfart var du vill mot vägen. Vi har utfarten ut i en korsning (vilket man inte skulle få i dag) och den syns på kartan. I samband med ett bygglov frågade kommunen om vi inte ville flytta på utfarten när vi ändå höll på.
Tillägg: jag tror du får ha utfart var du vill mot vägen. Vi har utfarten ut i en korsning (vilket man inte skulle få i dag) och den syns på kartan. I samband med ett bygglov frågade kommunen om vi inte ville flytta på utfarten när vi ändå höll på.
Men vad är bestämmelsen. Den hittar du på plankartan? Finns verkligen en bestämmelse om utfartsförbud.Englai skrev:
Den texten som du klistrade in, är något svar från en kommunal medarbetare antar jag? Det är i sak fel, utfart är inte bygglovspliktigt enligt PBL så att anlägga utfart prövas normalt inte i ett bygglov som liten avvikelse. En utfart anlägger man bara utan bygglov. (Sen vid nybyggnation är det vanligt att ett förslag på utfart ritas in i handlingarna för att visa att detta krav för t ex ett garage kan uppfyllas.)
Ok, såg ut som er fastighet sträckte sig bort till staketet man ser i högerkant.Englai skrev:
Men oavsett så ser det så lätt ut att fixa till att det inte ens är värt besväret med grannen.
Tippa ett lass sten så är det färdigt typ. Fungerar ju tills ni har pengar att ordna det ordentligt och fixa rören under etc.
Anställd på samhällsbyggnadskontoret som svarat hur vi har rätt att anlägga en utfart på framsidan.Claes Sörmland skrev:
Men vad är bestämmelsen. Den hittar du på plankartan? Finns verkligen en bestämmelse om utfartsförbud.
Den texten som du klistrade in, är något svar från en kommunal medarbetare antar jag? Det är i sak fel, utfart är inte bygglovspliktigt enligt PBL så att anlägga utfart prövas normalt inte i ett bygglov som liten avvikelse. En utfart anlägger man bara utan bygglov.
Det är utfartsförbud resten av sträckan längs med den vägen, får enbart ha utfarten där han markerat på kartan. Det är detaljplanen han skärmdumpat gissar jag på.
Rättare sagt, kollade hans signatur. Han är bygglovschef i kommunen.Claes Sörmland skrev:
Men vad är bestämmelsen. Den hittar du på plankartan? Finns verkligen en bestämmelse om utfartsförbud.
Den texten som du klistrade in, är något svar från en kommunal medarbetare antar jag? Det är i sak fel, utfart är inte bygglovspliktigt enligt PBL så att anlägga utfart prövas normalt inte i ett bygglov som liten avvikelse. En utfart anlägger man bara utan bygglov. (Sen vid nybyggnation är det vanligt att ett förslag på utfart ritas in i handlingarna för att visa att detta krav för t ex ett garage kan uppfyllas.)
Troligen har denna medarbetare rätt men eftersom hen hade fel avseende bygglovet så saknas lite kunskap hos denna individ. Så hen kan ju ha skarvat lite också gällande utfartsförbudet. Så kolla plankartan själv så att det verkligen finns ett beslutat utfartsförbud. Kolla inga digitala kartor utan den riktiga detaljplanen, den som är juridiskt gällande. Vanligen en pdf-fil med en scan av en äldre pappersdetaljplan om ny detaljplan inte har beslutats nyligen.Englai skrev:
Claes Sörmland skrev:
Troligen har denna medarbetare rätt men eftersom hen hade fel avseende bygglovet så saknas lite kunskap hos denna individ. Så hen kan ju ha skarvat lite också gällande utfartsförbudet. Så kolla plankartan själv så att det verkligen finns ett beslutat utfartsförbud. Kolla inga digitala kartor utan den riktiga detaljplanen, den som är juridiskt gällande. Vanligen en pdf-fil med en scan av en äldre pappersdetaljplan om ny detaljplan inte har beslutats nyligen.