H hellem skrev:
men det rimligaste är väl ändå för parkeringsägaren att förklara exakt vad det är parkeringsägaren vill.
Det kan naturligtvis parkeringsägaren göra av rent hyfs. Och det har denne även gjort som jag förstår det. Men någon slags "skyldighet" att förklara "exakt vad man vill" finns definitivt inte! Som markägare behöver man sällan förklara för omvärlden varför man vill nyttja sin mark själv.

H hellem skrev:
Vad är det som förhindras av att TS kör över parkeringsplatsen?
Två extra parkeringsplatser som jag förstår det. Inte för att det egentligen spelar någon roll.

H hellem skrev:
Jag tror för övrigt inte man kan tvärsäkert kan beskriva nyttjandet som olovligt om det pågått så pass lång tid som det har. Det blir väl ett implicit medgivande om man tillåtit nyttjandet i över 50 år.
Varför tror du det?

H hellem skrev:
Om det är värt det för er så erbjud er att rensa upp hans parkering och fixa så att det blir fler platser på befintlig yta.
Det skulle kunna vara en pragmatisk lösning som gagnar alla. TS verkar dock inte intresserad av den lösningen.
Englai Englai skrev:
I dagsläget skulle jag inte lägga ett finger på den parkeringen utan att det innebär att ett livslångt servitut skrivs.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan naturligtvis parkeringsägaren göra av rent hyfs. Och det har denne även gjort som jag förstår det. Men någon slags "skyldighet" att förklara "exakt vad man vill" finns definitivt inte! Som markägare behöver man sällan förklara för omvärlden varför man vill nyttja sin mark själv.

Två extra parkeringsplatser som jag förstår det. Inte för att det egentligen spelar någon roll.

Varför tror du det?

Det skulle kunna vara en pragmatisk lösning som gagnar alla. TS verkar dock inte intresserad av den lösningen.
Jag skulle absolut vara intresserad, om ett avtal skrivs så att han inte kommer 3 månader efter vi rensat upp och smäller upp sin häck ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Jag skulle absolut vara intresserad, om ett avtal skrivs så att han inte kommer 3 månader efter vi rensat upp och smäller upp sin häck ändå.
Eller så tar du risken och lägger några timmar på att fixa till det och hoppas på att han står fast vid överenskommelsen. Nu vet jag givetvis inte hur omfattande insatser som behövs så du får se min kommentar från den synvinkeln.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så tar du risken och lägger några timmar på att fixa till det och hoppas på att han står fast vid överenskommelsen. Nu vet jag givetvis inte hur omfattande insatser som behövs så du får se min kommentar från den synvinkeln.
Med tanke på vilken karaktär han visat hittills, så förstår du säkert varför vi inte är villiga att städa upp hans tomt utan ett avtal på att det ger oss nyttjanderätt för all framtid.

Några timmar är en underdrift med tanke på att det är en jordhög på ca 5x7x3 meter som ska forslas bort plus väldigt mycket annat skräp i form av trasiga pallar, marksten och lyktstolpar.
Du tror väl inte jag skulle stå med en handspade och gräva bort den jordhögen och slänga på ett vanligt bil-släp?

Claes Sörmland
Englai Englai skrev:
För er som är nyfikna.

Tomten styckades alltså av i 2 omgångar samma dag.

Fastighet #1 tyckades av och bildade fastighet #2 & #3.
Fastighet #3 (det som idag är stora parkeringen) styckade av en mindre bit som blev fastighet #4 och sålde denna till fastighetsägare av fastighet #2.

[bild]

[bild]

Det är troligtvis så att tomten (5) till öster som syns i steg 2, även den styckades av i samma veva. Dessa dokument har jag dock inte begärt ut. Därav att tomtgränsen syns på steg 2 men inte steg 1.

Vi äger idag tomt #2 och #4. Men grannen på tomt #5 nyttjar vår del av tomt #4 som angränsar till hens tomt.
Ser ju ut som att planen för lägenhet 2 är utfart till vägen den gränsar mot. Därmed behövdes ju inget utfartsservitut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ju ut som att planen för lägenhet 2 är utfart till vägen den gränsar mot. Därmed behövdes ju inget utfartsservitut.
Varför valde man då aktivt att inte göra en utfart där? Istället gjorde man utfarten på baksidan.
Det är den biten jag inte förstår mig på.

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns verkligen ingen skyldighet, men av egenintresse för att få det man vill så är det alltid bäst att formulera hyfsat noggrant vad det är man egentligen vill ådstakomma. Självklart behöver man inte maximera sina egna chanser att få det så bra som möjligt. Det väljer man själv.

Alfredo Alfredo skrev:
Den informationen framkom inte alls förrän precis nyss via tredjepart i form av parkeringsägarens hyresgäster. Jag skulle nog fråga parkeringsägaren direkt.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det?

Du får nog läsa igen. (Implicit medgivande eller underförstått samtycke.)

Alfredo Alfredo skrev:
Stämmer, men det verkar fortfarande baserat på en hel del antaganden.

Englai Englai skrev:
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå sånt här resonemang.

"Jag äger därför kan jag".

Dvs, kör på och skit i andra. Ingen diskussion, ingen "Hur skapar detta problem för er?".
Kör bara, kör.

Kanske för att min hjärna är skapt annorlunda, men att bara köra på utan visad hänsyn eller viss förståelse (nu pratar vi rent moraliskt, inte rättspraxis) skulle aldrig falla mig in. 🙅‍♀️

Ja, jag förstår om det varit så att vi helt plötsligt byggt en utfart och tagit oss rätten att köra över hans mark utan att fråga. Men så är ju inte fallet.
Utfarten har varit där i generationer, långt innan han ens föddes.
Att bara jävlas för att man kan jävlas förstår jag mig inte på.
Jag tror vi är rätt många som håller med dig. Och alltså tycker att man moraliskt kan och bör handla generösare än vad lagen kräver.

Men nu har du ju själv skrivit att det inte var bara för att jävlas, utan för att parkeringen tidvis varit full. Och då är det förstås lättare att få andra att sluta göra något de inte har rätt till än att göra något själv. Även om analysen av hur ofta det är ett problem att den är full brister.

Grannsämjan är kanske heller inte så viktig om han själv inte bor där och låter marken belamras med bråte.

Så visst kan du på ganska goda grunder vara besviken på grannen, men sen är det bara att släppa det och gå vidare.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Englai Englai skrev:
Varför valde man då aktivt att inte göra en utfart där? Istället gjorde man utfarten på baksidan.
Det är den biten jag inte förstår mig på.
Förklaringen finns säkert i praktikaliteter, som vem som ägde vilken fastighet först, vilka transportbehov de hade till vad (t ex ved, hö, halm eller om det fanns verksamhet/tillverkningsindustri). Och sen var ju anläggande av väg/utfarter skitdyrt på den tiden och skedde ofta med handkraft eller möjligen enklare och svindyra grävmaskiner för större arbeten. Transport av sten och grus var svårt och tidkrävande. Så kunde man dela ufartsväg så gjorde man det.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Med tanke på vilken karaktär han visat hittills, så förstår du säkert varför vi inte är villiga att städa upp hans tomt utan ett avtal på att det ger oss nyttjanderätt för all framtid.

Några timmar är en underdrift med tanke på att det är en jordhög på ca 5x7x3 meter som ska forslas bort plus väldigt mycket annat skräp i form av trasiga pallar, marksten och lyktstolpar.
Du tror väl inte jag skulle stå med en handspade och gräva bort den jordhögen och slänga på ett vanligt bil-släp?
Som sagt så är det ju inte särskilt krångligt att krafsa ihop ett avtalsservitut själv.
Det behöer inte ens stå servitut på pappret. formkraven verkar skitenkla imo.
Det finns väl också ytterligare värden i att inte ha vad som låter som en skräphög som granne? Värt att fråga i alla fall.

H hellem skrev:
Som sagt så är det ju inte särskilt krångligt att krafsa ihop ett avtalsservitut själv.
Det behöer inte ens stå servitut på pappret. formkraven verkar skitenkla imo.
Det finns väl också ytterligare värden i att inte ha vad som låter som en skräphög som granne? Värt att fråga i alla fall.
Ja men absolut, trillar han förbi igen är det värt att fråga.

Som jag skrev i tidigare inlägg, jag hjälper gärna till med kostnaderna för att forsla bort allt skräp - i utbyte mot ett avtal.
Men jag skulle aldrig göra det och hoppas att han inte får för sig att sätta upp en häck ändå.
Hans hittills visade karaktär utstrålar inte direkt trovärdighet och pålitlighet.

Englai Englai skrev:
Nej faktiskt inte. Men jag vet ju heller inte "vilken karaktär han visat hittills" mer än vad som beskrivs i tråden av dig och i det ser jag inget direkt anmärkningsvärt.

Englai Englai skrev:
Några timmar är en underdrift
Ja som jag skrev har jag givetvis ingen aning om vilka insatser som behövs.

Englai Englai skrev:
Jag tror absolut ingenting om detta. Jag försöker bara hjälpa dig genom att ge ett förslag som möjligen skulle kunna vara en väg framåt.

• Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
Den tiden du är beredd att lägga på att röja på grannens tomt skulle jag lägga på att ordna en egen infart på framsidan istället.
Flytta på buskarna, låna en släpkärra och hämta ett lass grus för 400 spänn och jämna till nedfarten. Man kan stå på gräsmattan tillfälligt. Hämta en kärra till när du sparat ihop 400 kronor till och lägg i hjulspåren.

• Gilla
Polyester och 9 till
  • Laddar…
Fråga grannen om du kan få jordhögen? Bara att flytta den till framsidan så har du en ny utfart?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Englai Englai skrev:
Ja men absolut, trillar han förbi igen är det värt att fråga.

Som jag skrev i tidigare inlägg, jag hjälper gärna till med kostnaderna för att forsla bort allt skräp - i utbyte mot ett avtal.
Om det var jag och jag verkligen föredrog att ha infarten där den är, skulle jag aktivt söka kontakt för att försöka ta reda på konkret vad ägaren vill och på så sätt kanske kunna komma med ett bättre förslag än det ägaren själv har kommit på.

• Gilla
joran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.