Tack alla för bra svar, nu har vi mkt att gå på. Har än så länge fått fram att tomten ägs av ett norskt företag. Så får gräva vidare..

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Min personliga åsikt är att man SJÄLVKLART pratar med den/de som äger tomten eller har gjort arbetet och försöker reda ut saken, INNAN man eskalerar och skapar ett tillsyningsärende.
Nu har Ni blivit tre parter helt plötsligt och det behöver inte bli enklare att komma överens nu eller i framtiden.

Självklart verkar de ha gjort fel på flera områden, men det är i någon mening mänskligt att fela och om de blir medvetna om det vill de förhoppningsvis göra rätt för sig och kompensera. Om inte, så kan man såklart eskalera till kommunen eller rättsväsendet.

S skyisthelimit skrev:
Min personliga åsikt är att man SJÄLVKLART pratar med den/de som äger tomten eller har gjort arbetet och försöker reda ut saken, INNAN man eskalerar och skapar ett tillsyningsärende.
Nu har Ni blivit tre parter helt plötsligt och det behöver inte bli enklare att komma överens nu eller i framtiden.

Självklart verkar de ha gjort fel på flera områden, men det är i någon mening mänskligt att fela och om de blir medvetna om det vill de förhoppningsvis göra rätt för sig och kompensera. Om inte, så kan man såklart eskalera till kommunen eller rättsväsendet.
Ett företag som äger tomten, de ska ha kunskap om hur man ska göra och uppföra sej, en privatperson kan möjligtvis komma undan med att 'tro' eller 'anta' vissa saker men inte ett företag.
Vet inte om TS visste vem som äger tomten innan eller efter de anmälde till kommunen, men om de visste att det är ett företag som äger tomten innan anmälan så är det helt rätt tillvägagångssätt.
Om de inte visste så är det bättre att ta reda på vem ägaren är och prata med dom.
Jag skulle aldrig låta någon olovligen packa marken i min trädgård, går man med på sånt för att vara hygglig är man nog ovetande om konsekvenserna eller dum i huvudet.
Angående trädfällningen, kräv att dom återplanterar.

Ge dom inget, du kommer bli uppäten sätt stopp nu annars får du ett helvete det kommer aldrig ta slut

Ja hade krävt nyplantering av träd, de finns ju typ inga = ännu större skada enligt mig. (jag gillar träd ;) )

• Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Absolut helt felaktigt svar!
Det är definitivt orimligt att använda en enda millimeter av en annans tomt utan föregående dialog och godkännande. Det är naturligtvis entreprenören som gjort detta utan ägarens vetskap, allt för att underlätta jobbet och tjäna mer pengar.

Men varför kollar du inte med lantmäteriet vem som äger tomten? Du får ju svar direkt i telefon.
J Joakim Toll Åberg skrev:
Om ni inte börjat bygga spelar det väl ingen roll om dom ställer upp på er markplätt? Sånt får man räkna med i områden av nybyggnation och hör väl till allmänt hyfs att man ”hjälper till” i den mån man kan, att upplåta tomten som ni inte använder är väl knappast någon större ansträngning från ert håll? Var tydliga med vilket datum ni förväntar er att ta marken i bruk så får det vara rent då!
Det råder INTE allemansrätt när man bygger och kommer aldrig att bli det heller.
Det du skall tänka på är slänten som de byggde. Det kan bli så att denna inte håller och behöver göras om. Vad gör du då? För det första behövs det bygglov för att göra slänten, för det andra det är gjort på din tomt. Ni har godkänt deras bygglov men kolla om slänten finns med. Om inte är det bara för dem att riva.

• Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
P Papagiorgio skrev:
Det har även schaktas inne på vår tomt och fyllts upp för att stödja upp deras grundsättning, vilket går över på vår fastighet.
Det här är enligt min åsikt den fråga ni borde bry er om. Har grannen fyllt upp marken mer än de har rätt till utan marklov och/eller även ändrat på er tomt så att saker ni gör framgent kan påverka deras hus grundläggning så att ni eventuellt måste sätta in dyra åtgärder för att säkra upp att marken inte rör sig skulle jag försöka få stopp på samt dokumentera det omedelbart.

Att de röjt lite björksly samt kört någon maskin över er obearbetade tomt är i sammanhanget skitsaker.

• Gilla
Rickard Ohlin och 7 till
  • Laddar…
Hej.
Jag ser vilket område det gäller, det har även avverkats på vår grannes tomt, längre upp i området. Ägaren är norsk men jag länkar erat inlägg till honom. Ser att det är samma bolag som firma som inkräktat på eran tomt. Tråkigt när de inte håller sig inom berörd tomt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tycker ni ska ta det lugnt och börja med att prata med grannen. Tänk på att ni ska bli just grannar. Att bygga upp en bild och gissningar av vad grannen vill eller är för några utan att prata med dem löser inte mycket.

Kanske är det gräventreprenörerna som tagit sig friheter utöver er grannes vetskap och vilja. I sådana fall kanske det blir just grävarens ansvar att återställa ev. schaktmassor och flytta inventarier från er tomt. Om schaktmassorna är stöd för deras grund, kan dom ju byta till någon form av L-stöd på deras tomt istället, om ni nu ändå inte kommer behöva fylla upp er tomt där.

Tänk efter om träden var verkligen var viktiga. Hade ni tänkt spara dem, ja då kan väl ersättning för nya träd krävas. Men om de ändå inte spelade någon roll, lägg ingen energi på det. I mina ögon ser det ut som en mindre björk och lite sly runt. Personligen hade jag värderat god grannsämja framför att bli ovänner om det.

P Papagiorgio skrev:
Gällande träden, är det kanske inte hela världen att de är borta och det är en liten dunge med träd vi pratar om. Troligtvis hade vi gjort det, men man vill ju ha alternativet själv. Det är det att de gjort det utan vår vetskap som retar oss.

Känner att jag verkligen borde få tag på den där grannen innan det blir värre..
Jag har gjort ett inlägg tidigare, firman har gjort samma sak på vår grannes tomt högre upp i området, avverkat många träd. Bäst att stoppa dem om de skall fixa många tomter i området. De ställer ofta maskinen på mot vår tomt.

M Maol63 skrev:
Det råder INTE allemansrätt när man bygger och kommer aldrig att bli det heller.
Det du skall tänka på är slänten som de byggde. Det kan bli så att denna inte håller och behöver göras om. Vad gör du då? För det första behövs det bygglov för att göra slänten, för det andra det är gjort på din tomt. Ni har godkänt deras bygglov men kolla om slänten finns med. Om inte är det bara för dem att riva.
Jag ser inte minsta tecken på att TS bygger. Även om det vore ett bygge så har det ingen hemfidszon.

• Gilla
  • Haha
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte minsta tecken på att TS bygger. Även om det vore ett bygge så har det ingen hemfidszon.
Gäller allemansrätten på tomtmark inom detaljplanerat område?

D Daniel 109 skrev:
Även om ditt argument att det inte är hemfridszon är fel från början så gäller allemansrätten för människor möjlighet att vistas på marken. Det ger inte dig rätt att fälla grannes träd och använda deras mark som uppställningsplats

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nej, det här har inget med allemansrätten att göra. Det är inte tillåtet att fälla träd eller att lägga massor där oavsett. Men jag tycker att vissa här överreagerar.

Jag skulle dock hävda att det är okej att passera över fastigheten. Men det är som sagt inte relevant.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om det är ett företag som verkar äga MINST 2 tomter i området (tänker på Zlottas inlägg) så behöver ju TS inte vara rädd för att paja någon grannrelation, det är ju knappast företaget som ska bo där. Nä, stäm i bäcken så snart du kan! Slänten är definitivt fel, träden är definitivt fel, att använda tomten som upplag och transportväg är definitivt fel. Att göra allt det där utan att be dig om lov eller ens kontakta dig är så definitivt fel att man baxnar! Anmäl, kolla om de har marklov för nivåskillnaden vid slänten (de kanske inte ens får fylla upp så högt) och kräv att de flyttar allt material, alla massor från er tomt. Och att de står för återplantering av träden. Just det faktum att de gör likadant på andra tomter gör att jag hade gått hårt fram med en gång. Antingen vet de att de gör fel och skiter i det, eller så vet de inte. Båda alternativen är lika illa. Antingen måste de lära sig hur man gör, eller så måste de lära sig att det kostar att skita i hur man gör.

• Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.