926 läst ·
19 svar
926 läst
19 svar
Enbart väggventiler i nybyggnation, varför inte?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga hus och värmekälla är en FLVP , standard ventilationslösningen idag är fönsterventiler och någon enstaka väggventil.
Funderar på att välja väggventiler rakt igenom i alla rum så att man kan optimera placering för att minska kallras Och välja ljudisolerande variant . Finns det någon nackdel med detta ? Det är ju en ganska liten extra kostnad för att få bättre ventiler och mindre ljud samt kallras …åsikter ?
Funderar på att välja väggventiler rakt igenom i alla rum så att man kan optimera placering för att minska kallras Och välja ljudisolerande variant . Finns det någon nackdel med detta ? Det är ju en ganska liten extra kostnad för att få bättre ventiler och mindre ljud samt kallras …åsikter ?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Ska du bygga hus ska du välja FTX! Allt annat är hål i huvudet. Det är sån otroligt kvalitetshöjning jämfört med ventiler och jag tycker ni gör ett misstag om ni inte tar det.O Okunnigsnickare skrev:Vi ska bygga hus och värmekälla är en FLVP , standard ventilationslösningen idag är fönsterventiler och någon enstaka väggventil.
Funderar på att välja väggventiler rakt igenom i alla rum så att man kan optimera placering för att minska kallras Och välja ljudisolerande variant . Finns det någon nackdel med detta ? Det är ju en ganska liten extra kostnad för att få bättre ventiler och mindre ljud samt kallras …åsikter ?
förstår att du menar väl, men gud vad trött man är på bergvärme +ftx sekten.Ossian K Olsson skrev:
1. Går inte att räkna hem ekonomiskt i vårt hus
2. Har aldrig stört mig på ventilation i någon av bekantas nya hus med vanlig passiv tilluft. Däremot hatar jag luften i nuvarande lägenhet bygd 2024 med ftx , har försökt att justera det 5 gånger hittills , sen att det susar i rummen är ju inte en bonus . Jag är inte så såld på detta. Går säkert och få till bra , men bara less på att höra ftx är lösningen på ett i många fall icke existerande problem .
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Ftx behöver inte betala sig ekonomiskt för att fortfarande vara en bra sak. Det ger luft. Bra luft.O Okunnigsnickare skrev:förstår att du menar väl, men gud vad trött man är på bergvärme +ftx sekten.
1. Går inte att räkna hem ekonomiskt i vårt hus
2. Har aldrig stört mig på ventilation i någon av bekantas nya hus med vanlig passiv tilluft. Däremot hatar jag luften i nuvarande lägenhet bygd 2024 med ftx , har försökt att justera det 5 gånger hittills , sen att det susar i rummen är ju inte en bonus . Jag är inte så såld på detta. Går säkert och få till bra , men bara less på att höra ftx är lösningen på ett i många fall icke existerande problem .
Men jag kan ha respekt för att du stör dig på ljudet. Men det kommer att bli svårare att få till bra luft med rätt flöde och temperaturer från en väggventil.
Vi kommer ha golvvärme i hela huset med en del stora glaspartier . De flesta fönster är 240höjd . Därav kändes fönsterventiler som dålig ide.BirgitS skrev:
Jag kan i grund inte mycket om ventilation men när man läst på så är det ju en väldigt liten kostnad att installera bra väggventiler … så förstår inte varför fler inte väljer väggventil istället för fönsterventiler . Eller missar jag något. Känns som enbart fördelar för en liten kostnad
Absolut rent objektivt är ftx bäst , ifrågasätter inte det. Men det krävs en del meck för att få bort sus, sen har du en till maskin som ska underhållas och inte gå sönder , filter som ska bytas oftare.Ossian K Olsson skrev:
Min subjektiva upplevelse är att det kan skapa en känsla av instängdhet och tryck med ftx samt att luften är torrare. Och sen är det en merkostnad på 150k också, så vill jag ha garant på ett det kommer vara perfekt..
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 304 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 304 inlägg
Vi har olika upplevelser av FTX. Eller ja, jag känner igen det du beskriver med FTX i lägenhet där brf/hyresvärd ofta ställer in det för att köra så lite som möjligt och husen är otroligt täta. Ljudet går typ inte få bort.O Okunnigsnickare skrev:Absolut rent objektivt är ftx bäst , ifrågasätter inte det. Men det krävs en del meck för att få bort sus, sen har du en till maskin som ska underhållas och inte gå sönder , filter som ska bytas oftare.
Min subjektiva upplevelse är att det kan skapa en känsla av instängdhet och tryck med ftx samt att luften är torrare. Och sen är det en merkostnad på 150k också, så vill jag ha garant på ett det kommer vara perfekt..
Nackdelen med ventiler är att är det kallt ute kommer det dra svinkallt inne. Att suga in luft som är -15 grader kommer att ge dra och lokala kalla zoner. För du kommer behöva suga in rätt mycket luft för att klara kraven. Mer än många tror.
Jag hade valt ftx som en ren komforthöjning.
Imorgon ska jag sätta upp en ny tilluftsventil från ftx-systemet i rummet jag sitter i och stänga till väggventilen. För det blir dålig luft sommartid och svinkallt vintertid annars.
Jag har funderat på att köra mekanisk tilluft , komfortmässigt blir nog svårt att känna skillnad på en sån lösning och ftx.Ossian K Olsson skrev:
Vi har olika upplevelser av FTX. Eller ja, jag känner igen det du beskriver med FTX i lägenhet där brf/hyresvärd ofta ställer in det för att köra så lite som möjligt och husen är otroligt täta. Ljudet går typ inte få bort.
Nackdelen med ventiler är att är det kallt ute kommer det dra svinkallt inne. Att suga in luft som är -15 grader kommer att ge dra och lokala kalla zoner. För du kommer behöva suga in rätt mycket luft för att klara kraven. Mer än många tror.
Jag hade valt ftx som en ren komforthöjning.
Imorgon ska jag sätta upp en ny tilluftsventil från ftx-systemet i rummet jag sitter i och stänga till väggventilen. För det blir dålig luft sommartid och svinkallt vintertid annars.
Men tänker att man ska kunna få rätt bra resultat med ventiler av hög kvalitet , ljudisolerade osv .. och noggrant utvald placering .
Sen kommer vi att förbereda vind så att en framtida annan lösning blir smidig att installera om man ångrar sig . Så får man se dum ut när man ska stänga igen alla hål man borrat i fasaden. Det här med husbygge är något ångestladdat 😂
Väggventiler med eller utan luftfilter?
Har du FTX får du in brutalt ren luft. Stoooor skillnad om du är känslig mot pollen.
Med frånluftsventilation måste du ha huset stängt för att ventilationen ska fungera. Öppnar någon ett fönster eller en dörr tas luften in där det går lättast. Då uteblir ventilationen i rummen. Med FTX får du alltid in rätt mängd luft.
Filter i FTX byts en eller två gånger per år, inte oftare än FLVP där det ska bytas var tredje månad.
Sus och stort undertryck med FTX är bara fel utförd injustering och installation.
Vi har "nytt" FTX installerat mot 80-tals system. Nackdelen är att det är 100mm rör på slutet. Idag används minst 125mm. På ventilationsritningen finns det en hel del ljuddämpare men säkert färre än vad som används idag. Trots det är det inget störande ljud från tilluften. Frånluften hörs faktiskt lite mer men det är på toa och tvättstuga och där sover vi inte.
Mitt råd är såklart FTX med en värmepump gärna bergvärme eller luftvatten.
FTX är ljudlöst om det installeras rätt.
Fördelen är oxå att ventilation och värmesystemet är frånskild.
Jag har haft frånluftsvärmepump under många år och nu bergvärme + FTX och det i samma hus. Idag skulle jag aldrig välja frånluftsvärmepump.
Från 14000 kWh till under 6000 kWh. 2024 va vi under 5000 kWh.
Många säger att det aldrig lönar sig. Men jag är väldigt nöjd med låg elförbrukning plus att det är otroligt kul med bra grejer!!! Du vet känslan när du kan köpa en premium mobiltelefonen för 15-20000kr istället för en enkel med samma funktioner för 2500kr, det är jävligt nice.
Eller som nu i vintras när hela Sverige var kallt länge. En modern bergvärmepump varvar då bara upp kompressorn för att ge lite mer värme medans en FLVP ofta behöver hjälp av elpatron.
Skulle du vara riktigt vrång och stänga av värmen under några timmar när elpriset ligger på 10kr/kWh, så blir inte huset kallt om du har FTX. FTX återvinner minst 80% av värmen i frånluften.
1771kr hade vi i elräkning för januari. Februari landade på 1648kr. Mars blir kanske 1300kr.
Tänk långsiktigt. Elpriserna och avgifterna lär knappast bli lägre över tid.
Har du FTX får du in brutalt ren luft. Stoooor skillnad om du är känslig mot pollen.
Med frånluftsventilation måste du ha huset stängt för att ventilationen ska fungera. Öppnar någon ett fönster eller en dörr tas luften in där det går lättast. Då uteblir ventilationen i rummen. Med FTX får du alltid in rätt mängd luft.
Filter i FTX byts en eller två gånger per år, inte oftare än FLVP där det ska bytas var tredje månad.
Sus och stort undertryck med FTX är bara fel utförd injustering och installation.
Vi har "nytt" FTX installerat mot 80-tals system. Nackdelen är att det är 100mm rör på slutet. Idag används minst 125mm. På ventilationsritningen finns det en hel del ljuddämpare men säkert färre än vad som används idag. Trots det är det inget störande ljud från tilluften. Frånluften hörs faktiskt lite mer men det är på toa och tvättstuga och där sover vi inte.
Mitt råd är såklart FTX med en värmepump gärna bergvärme eller luftvatten.
FTX är ljudlöst om det installeras rätt.
Fördelen är oxå att ventilation och värmesystemet är frånskild.
Jag har haft frånluftsvärmepump under många år och nu bergvärme + FTX och det i samma hus. Idag skulle jag aldrig välja frånluftsvärmepump.
Från 14000 kWh till under 6000 kWh. 2024 va vi under 5000 kWh.
Många säger att det aldrig lönar sig. Men jag är väldigt nöjd med låg elförbrukning plus att det är otroligt kul med bra grejer!!! Du vet känslan när du kan köpa en premium mobiltelefonen för 15-20000kr istället för en enkel med samma funktioner för 2500kr, det är jävligt nice.
Eller som nu i vintras när hela Sverige var kallt länge. En modern bergvärmepump varvar då bara upp kompressorn för att ge lite mer värme medans en FLVP ofta behöver hjälp av elpatron.
Skulle du vara riktigt vrång och stänga av värmen under några timmar när elpriset ligger på 10kr/kWh, så blir inte huset kallt om du har FTX. FTX återvinner minst 80% av värmen i frånluften.
1771kr hade vi i elräkning för januari. Februari landade på 1648kr. Mars blir kanske 1300kr.
Tänk långsiktigt. Elpriserna och avgifterna lär knappast bli lägre över tid.
Detta har ingenting med min ursprungsfråga att göra. Till huset vi ska bygga kommer inte bergvärme + ftx att löna sig. Dessutom ser jag inte problem med ventilationen med ventiler som majoritet av nybyggen har. Som jag nämnde ovan , det går inte att nämna ventilation eller uppvärmning utan att bergvärme+ftx sekten kommer in i diskussion.R Runnis skrev:Väggventiler med eller utan luftfilter?
Har du FTX får du in brutalt ren luft. Stoooor skillnad om du är känslig mot pollen.
Med frånluftsventilation måste du ha huset stängt för att ventilationen ska fungera. Öppnar någon ett fönster eller en dörr tas luften in där det går lättast. Då uteblir ventilationen i rummen. Med FTX får du alltid in rätt mängd luft.
Filter i FTX byts en eller två gånger per år, inte oftare än FLVP där det ska bytas var tredje månad.
Sus och stort undertryck med FTX är bara fel utförd injustering och installation.
Vi har "nytt" FTX installerat mot 80-tals system. Nackdelen är att det är 100mm rör på slutet. Idag används minst 125mm. På ventilationsritningen finns det en hel del ljuddämpare men säkert färre än vad som används idag. Trots det är det inget störande ljud från tilluften. Frånluften hörs faktiskt lite mer men det är på toa och tvättstuga och där sover vi inte.
Mitt råd är såklart FTX med en värmepump gärna bergvärme eller luftvatten.
FTX är ljudlöst om det installeras rätt.
Fördelen är oxå att ventilation och värmesystemet är frånskild.
Jag har haft frånluftsvärmepump under många år och nu bergvärme + FTX och det i samma hus. Idag skulle jag aldrig välja frånluftsvärmepump.
Från 14000 kWh till under 6000 kWh. 2024 va vi under 5000 kWh.
Många säger att det aldrig lönar sig. Men jag är väldigt nöjd med låg elförbrukning plus att det är otroligt kul med bra grejer!!! Du vet känslan när du kan köpa en premium mobiltelefonen för 15-20000kr istället för en enkel med samma funktioner för 2500kr, det är jävligt nice.
Eller som nu i vintras när hela Sverige var kallt länge. En modern bergvärmepump varvar då bara upp kompressorn för att ge lite mer värme medans en FLVP ofta behöver hjälp av elpatron.
Skulle du vara riktigt vrång och stänga av värmen under några timmar när elpriset ligger på 10kr/kWh, så blir inte huset kallt om du har FTX. FTX återvinner minst 80% av värmen i frånluften.
1771kr hade vi i elräkning för januari. Februari landade på 1648kr. Mars blir kanske 1300kr.
Tänk långsiktigt. Elpriserna och avgifterna lär knappast bli lägre över tid.
Väggventiler funkar bra speciellt idag när mer moderna finns med filter och termostat som ex.O Okunnigsnickare skrev:Vi ska bygga hus och värmekälla är en FLVP , standard ventilationslösningen idag är fönsterventiler och någon enstaka väggventil.
Funderar på att välja väggventiler rakt igenom i alla rum så att man kan optimera placering för att minska kallras Och välja ljudisolerande variant . Finns det någon nackdel med detta ? Det är ju en ganska liten extra kostnad för att få bättre ventiler och mindre ljud samt kallras …åsikter ?
https://ventilation.se/sv/products/vaggventil-fresh-f100-thermo
https://www.luftbutiken.se/filter-for-ventiler/5956-pollenfilter-fresh-100.html
Bra placering i rummet dvs längsta väg till dörr som bör ha glipa i underkant underlättar. En ventil i sovrum o två i vardagsrum brukar räcka.
En bra frånluftlösning är förstås nödvändigt
Produkter som diskuteras: "fresh-100"
Väggventil F100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
535 kr inkl moms
Läs mer
Nog kommer det både ut och in luft genom öppna fönster och dörrar, förhoppningsvis fungerar tvärdrag precis lika effektivt som det alltid har gjort även om ett hus är utrustat med ett ventilationssystem.R Runnis skrev:
Kommer att installera nibe s735 och frånluft i kök/badrum/tvättH Håbbe01 skrev:
Kollat på fresh tl 100de och lägga till ljudisolerande rör . Pollenfilter va ju bra , tänkte att det va standard nästan . Önskar det fanns fler alternativ till ljudisolering..