154 115 läst ·
283 svar
154k läst
283 svar
Grannens nybyggda garage går in på vår tomt
när jag byggde 1980 och skulle ha garaget i tomtgränsen till blivande granne (som inte hade påbörjat sitt bygge) ,så fick jag själv jaga ifatt honom och få underskriften på att han godkände garaget i tomtgränsen innan jag fick påbörja bygget
t
t
Jag har jobbat lite med utsättning och min gissning är följande:
Det absolut vanligaste är att mått och avstånd i bygglovet avser färdig fasad, dvs det är fasadens mått och läge till gräns som man skriver in i ritningarna, och som man får bygglov på, och det är också de hörnpositionerna som utsättaren markerar ut på marken (om inget annat överenskommits).
Och sedan har troligen den som byggt formen för grunden klantat sig, och placerat den i linje med de utsatta markeringarna (som alltså avsåg färdiga fasadens läge, inte grundens). När sedan fasaden kommer till, så hamnar den då förstås lite utanför grunden och in på er tomt.
Ett mycket vanligt misstag, men det är alltså troligen inte kommunens bygglovsenhet som gjort fel, utan den som byggt formen.
Det är också därför man starkt rekommenderar att göra en lägeskontroll av grundformen INNAN man gjuter, just för att hitta sådana missar innan det blir för dyrt att åtgärda.
För NU blir det säkert för dyrt, så även om alla blir överens om att ett fel gjorts, så kommer man med all säkerhet inte att tvingas riva eller flytta garaget.
Det absolut vanligaste är att mått och avstånd i bygglovet avser färdig fasad, dvs det är fasadens mått och läge till gräns som man skriver in i ritningarna, och som man får bygglov på, och det är också de hörnpositionerna som utsättaren markerar ut på marken (om inget annat överenskommits).
Och sedan har troligen den som byggt formen för grunden klantat sig, och placerat den i linje med de utsatta markeringarna (som alltså avsåg färdiga fasadens läge, inte grundens). När sedan fasaden kommer till, så hamnar den då förstås lite utanför grunden och in på er tomt.
Ett mycket vanligt misstag, men det är alltså troligen inte kommunens bygglovsenhet som gjort fel, utan den som byggt formen.
Det är också därför man starkt rekommenderar att göra en lägeskontroll av grundformen INNAN man gjuter, just för att hitta sådana missar innan det blir för dyrt att åtgärda.
För NU blir det säkert för dyrt, så även om alla blir överens om att ett fel gjorts, så kommer man med all säkerhet inte att tvingas riva eller flytta garaget.
Precis vad som skedde när dom byggde mitt hus, som tur upptäcktes det innan gjutning men blev dyrt för den som missade. Så det bekräftar att det görs "enkla" tabbarB b8q skrev:Jag har jobbat lite med utsättning och min gissning är följande:
Ingen aning vad man kan kräva men det kanske är billigare för ägaren än att bekosta en förrättning för att köpa lite av din yta du dessutom inte vill sälja.A Anh skrev:
Det finns nog mängder av metoder att flytta men en fast punkt i grävmaskin eller stor bärgningsbil och wire samt block så borde det gå att sakta dra åt sidan. Sök lite på youtube.
Det billigaste och enklaste borde väl vara att grannen gjuter till 50cm på sin platta och sen lyfter garaget med domkraft så man får under några rör att rulla på. Sen drar han över garaget på sin sida av tomten.
Helt hypotetiskt.... Hur ser reglerna ut om grannarna blir osams, kan TS plantera hagtorn precis i kant med garageväggen?
Verkar skumt om grannen först kan ta en del av tomten, sedan begränsa TS möjlighet att plantera saker på sin egen tomt x antal meter...
Verkar skumt om grannen först kan ta en del av tomten, sedan begränsa TS möjlighet att plantera saker på sin egen tomt x antal meter...
Gruset rund garaget borde inte vara del av byggnaden och är därmed del av ts fastighet.
Ts kan alltså ta bort gruset, göra planteringgrop och plantera vad han vill. Det kan han även om grannen då inte kan underhålla sin fasad.
Sedan är det såklart bättre för ts om grannen kan rensa hängrännorna ibland, annars hamnar allt vattnet på hans tomt.
Jag skulle sätta staket i tomtgräns och fästa den i garaget, sedan låta garageväggen agera staket och sedan fortsätta med staket i tomtgräns. Är stuprör ansluten till dräneringsrör kan den få kvar, annars hade jag demonterat den och satt fast flexibel rör som jag hade hängt över staketet, så att vattnet hamnar hos grannen.
Ts kan alltså ta bort gruset, göra planteringgrop och plantera vad han vill. Det kan han även om grannen då inte kan underhålla sin fasad.
Sedan är det såklart bättre för ts om grannen kan rensa hängrännorna ibland, annars hamnar allt vattnet på hans tomt.
Jag skulle sätta staket i tomtgräns och fästa den i garaget, sedan låta garageväggen agera staket och sedan fortsätta med staket i tomtgräns. Är stuprör ansluten till dräneringsrör kan den få kvar, annars hade jag demonterat den och satt fast flexibel rör som jag hade hängt över staketet, så att vattnet hamnar hos grannen.
TS, var det så att både du och grannen byggt nytt och har köpt av samma säljare/husföretag? Då är det nog så att saker som max 4.5 meter från tomtgräns etc inte är relevanta eftersom det var samma ägare till tomterna när byggloven sattes och det är ju lätt att komma överens med sig själv
Vi hade en liknande situation när vi byggde. Med redan bokförda servitut etc som vi inte kunde påverka.
Däremot är det inte OK med situationen du beskriver. Grannens garage är ett svartbygge om det inte stämmer med utsättningskoordinaterna i bygglovet...
/Cruzze
Vi hade en liknande situation när vi byggde. Med redan bokförda servitut etc som vi inte kunde påverka.
Däremot är det inte OK med situationen du beskriver. Grannens garage är ett svartbygge om det inte stämmer med utsättningskoordinaterna i bygglovet...
/Cruzze
Gör det enkelt. Sälj 50 cm av tomten och att han får betala ett rejält pris. Alternativet är att byggfirma får komma och flytta på garaget.A Anh skrev:Vi har byggt ett hus i ett nytt, detaljplanerat, område. Grannen bredvid har nu byggt ett garage, mellan våra hus, precis vid tomtgränsen. Jag har inget emot det, även om jag inte direkt blev tillfrågad. Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga, men vi har aldrig fått se några bygglovsritningar eller skrivit på något. Hur som helst har jag inget emot att de bygger ett garage.
När de satte upp grunden tyckte jag den såg ut att ligga lite väl nära vår tomt. Dock sa kommunens lantmäterienhet att grunden ligger ca 2 centimeter in på grannens tomt, vilket altså är helt okej.
Nu när garaget är uppe så ser vi dock att fasaden sticker in ca 5 centimeter på vår mark. De har även ett stuprör som är på vår tomt, som går ner i jorden på vår tomt. Totalt sett är stupröret 15 centimeter in på vår mark. De har dessutom lagt en rad med makadam/singel runt grunden, ca 50 centimeter, inne på vår tomt. Vi frågade byggfirman som byggde garaget och de verkade likgiltiga och sa att vi dessutom måste lämna plats så grannen kan underhålla sitt garage/fasad.
Detta låter helt uppåt väggarna enligt mig. Vi planerade att sätta ett stängsel längs med tomtgränsen (för djur/barn), och är verkligen inte sugen på att ge upp 15-50 centimeter av den bästa delen av tomten. Om vi sätter stängslet utanför makadamen, längs med hela vår tomtgräns, så blir det runt 15-20 kvadratmeter (av 600) som äts upp. Alla andra som byggt garage i området har lämnat iaf 50-100 cm till grannen.
Vad gäller egentligen? Hur är det med stupröret som går helt på vår tomt? Hur är det med fasaden (inget jätteproblem enligt mig). Hur är det med makadamen och möjligheten att underhålla garaget? Vi tänkte som sagt ha stängsel, och även en spalje för att slippa titta på garaget som är målat i en intressant färg, och jag kan inte bry mig mindre huruvida han kan måla om fasaden, den borde han tänkt på innan.
Enligt jordabalken 3 kap så finns det ett krav på att visa skälig hänsyn till omgivningen:Y Yehaw skrev:
"1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."
Så hagtorn precis i kant med garageväggen är nog inte förenligt med lagens anda. Å andra sidan tror jag inget i praktiken hindrar TS om denne skulle plantera några ynkliga hagtornsplantor vid väggen.
Detta är direkt felaktigt. Skriftligt medgivande krävs inte för bygglov på Åland i dylika fall. I vissa kommuner tillåter de att man fyller i blanketten om grannes medgivande istället för att kommunen ska kalla till samråd, i andra kommuner existerar inte den möjligheten och kommunen kallar alltid till samråd.T Taren43 skrev:Skall inte grannes medgivande ges i samband med ansökan? Det kan väl inte vara rätt att det räknas som ett godkännande om man inte motsätter sig ett redan beviljat lov? Tänk om man är bortrest och inte fått ta del av ansökan? Åtminstone på Åland (som, precis som övriga Finland, delar en stor del av lagstiftningen med svenska sidan) måste man ha undertecknat grannes medgivande vid bygglovsansökan som kräver grannes medgivande.
Men även om du skrivit under att du godkänner det, eller inte haft någon invändning på samråd, så har du fortfarande rätt att besvära dig mot beslutet. Så om det kallas till samråd och man inte närvarar och man dessutom inte besvärar sig mot beslutet, ja då har man sannolikt bränt sina broar.
Det märkliga är ju att de mätte ut var grunden stod (när den var färdiggjuren) och konstaterade att den stod till och med längre in på hans tomt än vad den skulle. Konstigt att de inte reagerade hur det skulle bli med fasaden. Jag ska höra med kommunen exakt hur bygglovet ser ut, och om de tillät grunden att ligga kant i kant med min tomt, för det vore helt jäkla galet. Jag är rätt säker på att byggfirman endast mätte från grannens hus. När vi bad byggaren ta bort makadamen så visste han inte ens var tomtgränsen gick.B b8q skrev:Jag har jobbat lite med utsättning och min gissning är följande:
Vad kan något sådant kosta, och är det rättfärdigat för 5 centimeter? (för min del är det så klart rättfärdigat).B Bjober skrev:
Han kan gärna få ta in någon på min tomt för att rensa sina hängrännor, jag tänkte inte ha ett så högt stängselharry73 skrev:
Gruset rund garaget borde inte vara del av byggnaden och är därmed del av ts fastighet.
Nej, det är helt olika entreprenörer/säljare, så något liknande har vi inte.Cruzze skrev:
TS, var det så att både du och grannen byggt nytt och har köpt av samma säljare/husföretag? Då är det nog så att saker som max 4.5 meter från tomtgräns etc inte är relevanta eftersom det var samma ägare till tomterna när byggloven sattes och det är ju lätt att komma överens med sig själv
/Cruzze
Vad kan jag kräva? 50 cm längs hela tomten blir väl runt 15 kvadratmeter. Med priset vi köpte tomten för skulle det väl landa på en 20-25 000, vilket är på tok för lite för att jag ska vilja ge upp det, den sidan är redan för trång för mitt tycke och det är den viktigaste delen av tomten. Gånga beloppet med 10 och jag hade accepterat det. Jag hade gärna betalt 2-3 gånger kvadratmeterpriset för att utöka min tomt på den sidan.P Pappa1986 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hur väl är gränsen markerad? Finns det någon chans att det är du som har fel om var gränsen går?
Det sitter ett rör i marken i hörnet av gränsen. Jag baserar det på vad jag kan se med ögonmått utifrån den, samt att lantmäterienheten som var här och mätte sa att grunden låg 2-3 centimeter in på grannens tomt. Men jag ska givetvis be dem sätta upp ett rör/pinne på andra sidan så jag kan dra ett snöre, samt även be dem mäta fasadenH hempularen skrev:
Det kanske står i detaljplanen att garage får uppföras vid tomtgräns!? Då behövs inget grannmedgivande.
Dock så ska fasaden vara innanför tomtgränsen samt stuprör dras på egen tomt.
Singlet är inget problem. Det går ösa bort och ersätta med jord.
Dock så ska fasaden vara innanför tomtgränsen samt stuprör dras på egen tomt.
Singlet är inget problem. Det går ösa bort och ersätta med jord.