144 671 läst · 283 svar
145k läst
283 svar
Grannens nybyggda garage går in på vår tomt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Nej, man har en viss tid på sig att klaga som granne. Förvisso går det att snabba upp processen med medgivanden från berörda grannar, men en granne kan inte spara sin rätt att klaga – antingen gör man det i bygglovsprocessen eller så är det för sent.T Taren43 skrev:
I TS fall kan man iofs tänka sig att grannen inte följt bygglovet varvid en ny process kan startas, men det är en annan sak.
Skogsägare
· 16 837 inlägg
Jag är inte så säker på att 3:12 jordabalken är rätt väg att gå om man vill komma åt byggnaden här, utan det är snarare än fråga för plan- och bygglagen. Vägen framåt är då att se till att grannen nekas slutbesked på bygget då det inte uppfyller bygglovet.
Men vill man gå den vägen är det läge att agera nu. Så fort grannen fått slutbesked är situationen en annan och problemet svårare att lösa till TS förmån.
Men vill man gå den vägen är det läge att agera nu. Så fort grannen fått slutbesked är situationen en annan och problemet svårare att lösa till TS förmån.
Medlem
· Västragötaland
· 271 inlägg
Är det inte så att om man uppför en byggnad inom närmare avstånd än 4,5 meter, så måste det åtminstone ge utrymme för underhåll av byggnad, så som målning av fasad, tvätt med mera.
Vid byggnation i vår kommun så var man tvungen att lämna ca 80cm mot tomtgräns för att kunna underhålla som sagt
Vid byggnation i vår kommun så var man tvungen att lämna ca 80cm mot tomtgräns för att kunna underhålla som sagt
Tack för alla svar!
När lantmäterienheten var här och berättade att plattan låg 2 cm från vår tomt så sa de att kommunen vi bor är i är ganska slappa och i princip bara bryr sig om var grunden står. Och i ärlighetens namn hade jag inte reagerat så mycket om det inte var för singlet och stupröret.
Vad jag tror har hänt är att grannen är ganska borta och inte kan/tänker på något alls, och bara ville sätta garaget vid tomtgränsen. Jag tror inte direkt att han planerade att inkräkta eller ens tänkte på saker som stuprör osv. Däremot har byggfirman inte brytt sig alls, och är väldigt nonchalanta i efterhand när vi påpekat det. Han har absolut inte försäkrat sig om att entrepenören inte bygger på vår mark. Vad har entrepenören för ansvar här?
Givetvis är det delvis mitt fel. Vi har haft en ganska körig vår, och knappt haft tid för någonting, så vi antog lite naivt att allt var i sin ordning och att de givetvis inte skulle planera en byggnad där det var uppenbart att den skulle inkräkta på vår tomt. Det är liksom inte en 4000 kvadratmeters tomt med luddiga gränser eller så, garaget är byggt ~15 meter från en utsättningspinne.Nötegårdsgubben skrev:
Du har i någon mån försatt dig i en dålig position genom att låta detta ske. Höll sig plattan på rätt sida med två cm måste du ju under byggtiden sett att bygget kragade ut över plattan och att de var på din tomt och grävde och byggde?
Då hade det varit lämpligt att prata med grannen. Nu står ju byggnaden där och är svårare att göra något åt till en rimlig kostnad.
Med det sagt har ni fortfarande maktmedel att ta till. Grannen måste ta hand om sitt eget dagvatten och att hen skulle ha rätt att grusa upp din mark eller ha rätt till tillträde är också bara att glömma. Där gör du som du vill, och vill du kan du kräva att marken återställs och sen sätta en spaljé mot gränsen.
Naturligtvis måste man inte ta hårdast möjliga väg, men det är ändå bra att känna till sina rättigheter.
När lantmäterienheten var här och berättade att plattan låg 2 cm från vår tomt så sa de att kommunen vi bor är i är ganska slappa och i princip bara bryr sig om var grunden står. Och i ärlighetens namn hade jag inte reagerat så mycket om det inte var för singlet och stupröret.
Är det inte ganska dyrt att plocka ner en fasad / tak osv och flytta in väggen någon decimeter? Jag har ingen aning om vad det kan kosta.Claes Sörmland skrev:
Huvudregeln är att grannen ska plocka bort den överskjutande delen av huset men undantaget är om det ger betydande kostnad eller olägenhet för grannen. Jag vet inte vad rätten bedömer var den ekonomiska gränsen går och hur olägenhet bedöms. Men ett praktiskt förslag är att grannen bygger om väggen som inkräktar på din tomt, helt enkelt flyttar in den om det är möjligt med konstruktionen. Den kostnaden får ställas i relation till den ersättning du har rätt till för att avträda marken för byggnaden.
Om nu det är rejält dyrt för grannen att lösa problemet via ombyggnation och grannen därmed hoppas på rätten att få ha kvar byggnaden på din mark så spelar det roll om grannen gjort detta med avsikt eller inte. När insåg grannen att dennes byggnad skjuter in på din mark? Från den punkten har grannen med avsikt inkräktat på din mark och förlorar därmed rätten att ha byggnaden där oavsett vad det kostar denne.
Det tredje alternativet är att grannen inte fattat någonting förrän i slutet av processen och att byggnaden råkade hamna på din mark. Vidare måste grannen ha försäkrat sig om att dennes entreprenör inte byggde på din mark (vårdlöshetsdelen). Nu ger jordabalken grannen rätt att ha byggnaden kvar på din mark men du ska kompenseras ekonomiskt.
Så ta en rak och respektfull diskussion med grannen hur denne vill lösa sitt problem och vad denne kände till i vilket skede. Bollen ligger hos grannen. Det kan vara klokt att dokumentera samtalen (skriftligt med datum) med grannen och det kanske inte är fel att ta med sig någon (ett vittne) vid dessa samtal.
Vad jag tror har hänt är att grannen är ganska borta och inte kan/tänker på något alls, och bara ville sätta garaget vid tomtgränsen. Jag tror inte direkt att han planerade att inkräkta eller ens tänkte på saker som stuprör osv. Däremot har byggfirman inte brytt sig alls, och är väldigt nonchalanta i efterhand när vi påpekat det. Han har absolut inte försäkrat sig om att entrepenören inte bygger på vår mark. Vad har entrepenören för ansvar här?
Är det helt säkert så att de brutit mot bygglovet? Eller kan det vara som lantmäterienheten sa, att kommunen inte bryr sig så mycket om fasad osv?Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte så säker på att 3:12 jordabalken är rätt väg att gå om man vill komma åt byggnaden här, utan det är snarare än fråga för plan- och bygglagen. Vägen framåt är då att se till att grannen nekas slutbesked på bygget då det inte uppfyller bygglovet.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Om det blir fråga om ersättning så finns ett svar på Lawline här:
https://lawline.se/answers/ratt-till-ersattning-for-forlorad-tomtyta
"När det gäller ersättningen kan jag inte ge dig mer vägledning än vad som framgår i Lagberedningens förslag som skrev att ersättningen ska bestämmas till antingen ett engångsbelopp eller ett årligt belopp för tiden tills marken avträds."
Om det rör sig om ett engångsbelopp kanske marknadsvärdet av den förlorade ytan kan vara vägledande? Det finns ju t ex ett fastställt markvärde i fastighetstaxeringen som ska vara 80% (?) av marknadsvärdet.
https://lawline.se/answers/ratt-till-ersattning-for-forlorad-tomtyta
"När det gäller ersättningen kan jag inte ge dig mer vägledning än vad som framgår i Lagberedningens förslag som skrev att ersättningen ska bestämmas till antingen ett engångsbelopp eller ett årligt belopp för tiden tills marken avträds."
Om det rör sig om ett engångsbelopp kanske marknadsvärdet av den förlorade ytan kan vara vägledande? Det finns ju t ex ett fastställt markvärde i fastighetstaxeringen som ska vara 80% (?) av marknadsvärdet.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Det hade naturligtvis varit enklare om du reagerat tidigare men som landet ligger finns ingen anledning till självspäkelse. Detta är grannens fel och problem. Nu gäller det bara att få denne att inse detta.A Anh skrev:Givetvis är det delvis mitt fel. Vi har haft en ganska körig vår, och knappt haft tid för någonting, så vi antog lite naivt att allt var i sin ordning och att de givetvis inte skulle planera en byggnad där det var uppenbart att den skulle inkräkta på vår tomt. Det är liksom inte en 4000 kvadratmeters tomt med luddiga gränser eller så, garaget är byggt ~15 meter från en utsättningspinne.
Singlet och stupröret är ju lyckligtvis det billigaste att åtgärda för grannen. Det går ju t ex att åtgärda med en en skyffel och en skottkärra på en helg. Stupröret kan skruvas ned på 10 min, ersättningslösningen tar lite längre tid.A Anh skrev:
Troligen mycket dyrt. Först nya ritningar och bygglov och sen entreprenör igen.A Anh skrev:
Då har nog grannen möjligheten att ta sig ur detta genom att betala en ersättning till dig. Men gruset och hängrännan kan ju med lätthet plockas bort från din mark så de ska bort. Glöm entreprenören, denne jobbar för din granne. Du har ingen relation till dem, det är grannens huvudvärk.A Anh skrev:Vad jag tror har hänt är att grannen är ganska borta och inte kan/tänker på något alls, och bara ville sätta garaget vid tomtgränsen. Jag tror inte direkt att han planerade att inkräkta eller ens tänkte på saker som stuprör osv. Däremot har byggfirman inte brytt sig alls, och är väldigt nonchalanta i efterhand när vi påpekat det. Han har absolut inte försäkrat sig om att entrepenören inte bygger på vår mark. Vad har entrepenören för ansvar här?
Jag är tveksam till att kommunen hjälper dig här men en tillsynsanmälan om att bygglovet inte har följts avseende placering av byggnaden. Har du tur så vill kommunen ha en åtgärd.A Anh skrev:
För den goda grannsämjans skull: Prata med grannen kom överens med denne om att det måste göras en tillsynsanmälan till kommunen. Lägg fram det som att ni "självklart måste involvera kommunen" (svenskar har generellt en stor auktoritetstro och kanske även din granne) och skriv sedan ett brev till kommunen i bådas namn där ni beskriver problemet så konkret som möjligt. Glöm ej adress, fastighetsbeteckning och diarienummer på bygglovet i brevet. Ring/emaila kommunen och begär att få ut bygglovet som offentlig handling så att du har det i handen innan du pratar med grannen.
Skogsägare
· 16 837 inlägg
Ja, har de byggt på annan plats än bygglovet anger har de brutit mot det. Sen kan man iofs. hävda att det är en mindre avvikelse osv. Få saker är helt svartvita.A Anh skrev:
Nu verkar du ju vara ganska sansad i vad du kan tänka dig för lösningar och du tror också att grannen personligen inte velat lura sig till din mark. Det talar för att det kan gå att komma överens som vuxna människor.
Säg som det är till både kommunen och grannen – du anser att huset sticker in på din tomt och att du därför tycker att det är bygglovsstridigt, men att du kan acceptera att grannen får slutbesked om de återställer marken på din sida samt tar hand om sina egna stuprör på egen mark med fullgod dagvattenhantering. (Tror det var dina huvudsakliga poänger.)
De sakerna borde iofs gå att kräva hur som helst, men med slutbeskedet i vågskålen är det nog lättare att få det att hända.
Det behövs inget medgivande för bygglov från grannar - däremot ska de informeras och ges tillfälle att yttra sig. Efter beslut om bygglov kan de också, liksom alla andra, överklaga beslutet.T Taren43 skrev:Skall inte grannes medgivande ges i samband med ansökan? Det kan väl inte vara rätt att det räknas som ett godkännande om man inte motsätter sig ett redan beviljat lov? Tänk om man är bortrest och inte fått ta del av ansökan? Åtminstone på Åland (som, precis som övriga Finland, delar en stor del av lagstiftningen med svenska sidan) måste man ha undertecknat grannes medgivande vid bygglovsansökan som kräver grannes medgivande.
Medgivande finns däremot när det gäller bygglovsbefriade åtgärder (attefall etc) om dessa bygga närmare tomtgräns än de legendariska 4,5 m. Får man inget medgivande från grannen kan man söka bygglov.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Givetvis är det INTE DIN SKULD att grannen begått ett fel. Det är lika idiotiskt att påstå detta som att påstå att en person som blivit utsatt för brott blivit detta på grund av sitt beteende.A Anh skrev:Tack för alla svar!
Givetvis är det delvis mitt fel. Vi har haft en ganska körig vår, och knappt haft tid för någonting, så vi antog lite naivt att allt var i sin ordning och att de givetvis inte skulle planera en byggnad där det var uppenbart att den skulle inkräkta på vår tomt. Det är liksom inte en 4000 kvadratmeters tomt med luddiga gränser eller så, garaget är byggt ~15 meter från en utsättningspinne.
Är det inte ganska dyrt att plocka ner en fasad / tak osv och flytta in väggen någon decimeter? Jag har ingen aning om vad det kan kosta.
Är det helt säkert så att de brutit mot bygglovet? Eller kan det vara som lantmäterienheten sa, att kommunen inte bryr sig så mycket om fasad osv?
Det är inte överhuvudtaget ditt ansvar att se till att grannen håller sig inom sin egen tomt. Som tur är har du upptäckt det och bör givetvis anmäla till kommunen. Oavsett om det spelar dig mindre roll idag så kan det spela stor roll i framtiden om du vill utnyttja din del av marken som ligger bredvid. Dessutom kan det vara till nackdel vid en framtida försäljning.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 867 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 867 inlägg
Sen när ni blir eniga i allt.
Få ett papper på om ni tillåter grannen att sköta garaget från eran tomt så slipper det bli bråk i framtiden med nya grannar eller om ni flyttar.
Om ni nu tillåter dom att underhålla
Få ett papper på om ni tillåter grannen att sköta garaget från eran tomt så slipper det bli bråk i framtiden med nya grannar eller om ni flyttar.
Om ni nu tillåter dom att underhålla
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Normalt brukar man kräva att byggnaden kan underhållas från fastigheten. Men ibland tillåter man garage.. bygg ett eget garage vägg i vägg med grannens?
Det verkar som om det kan bli en lösning för din del, hoppas då att grannen är med på en rimlig lösning. Notera det som du vill åstadkomma beträffande marken närmast garage, vattenavledning och annat. Fundera över om du vill få någon form av ersättning för det intrång det även med åtgärder innebär. Förmodligen är drt inga stora summor. Grannen kan ju också framföra delar i en överenskommelse, främst kanske åtkomlighet för underhåll.
Skriv sedan ner det ni kommer överens om i en överenskommelse. När det om en massa år är dags för underhåll kanske ni har olika minne av vad ni kom överens om då är ett skriftligt avtal bra. Om någon av er flyttar är det värdefullt att de som tar över vet vad som gäller.
Skriv sedan ner det ni kommer överens om i en överenskommelse. När det om en massa år är dags för underhåll kanske ni har olika minne av vad ni kom överens om då är ett skriftligt avtal bra. Om någon av er flyttar är det värdefullt att de som tar över vet vad som gäller.
Skogsägare
· 16 837 inlägg