K
Karlia Karlia skrev:
Jo, det finns rätt tid och plats för det mesta. Vi har sociala koder att ta hänsyn till, en är att inte genera omgivningen med vår nakenhet. De flesta av oss har tillräckligt gott omdöme så att det fungerar.
precis att visa hänsyn till omgivningen. Är tyvärr dem utan gott omdöme jag syftar på som kan Påverka barn och andra negativt . Sen finns det givetvis dem som av andra speciella anledningar inte kan Tyda och följa våra sociala koder men det är annorlunda
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Lite off context eller? Tror du på nåt sätt att det är till din fördel att springa omkring med russinpungen exponerad? Det finns vissa sociala regler i den civiliserat världen, en av dessa är att inte gå runt naken publikt där andra kan se, exakt så enkelt är det.
Fel!
Det är inte "exakt så enkelt". I din bubbla, möjligen. Men inte i den stora världen.
I min sociala norm, är det helt normalt att visa sin kropp utan kläder. Jag hade faktiskt ett litet extraknäck i den avdelningen, när jag tänker efter. Att du tillhör den nymoralistiska falangen, som tror att era barn tar skada av att se hud, är inte mitt, utan ditt problem.
"Russinpung"? Tala för dig själv.:D

Staffan
 
Karlia
Jo, kvinnan jag jobbade med tyckte att de i matsalen kunde låta bli att titta på henne. Det hade ju varit en lösning men nej, när vi har andra människor omkring oss får vi snällt sätta på oss byxor.

Jag saknar henne ibland. Obekymrat om de sociala koder vi har, levde i sin värld.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!
Det är inte "exakt så enkelt". I din bubbla, möjligen. Men inte i den stora världen.
I min sociala norm, är det helt normalt att visa sin kropp utan kläder. Jag hade faktiskt ett litet extraknäck i den avdelningen, när jag tänker efter. Att du tillhör den nymoralistiska falangen, som tror att era barn tar skada av att se hud, är inte mitt, utan ditt problem.
"Russinpung"? Tala för dig själv.:D

Staffan
Häng dito?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:
När jag läste psykologi på 90-talet hade vi tjocka amerikanska böcker som i utvecklingspsykologi förklarade vilken enorm psykisk skada barnen skulle ta av att se sina föräldrar nakna. Vår föredragshållare skrattade generat och konstaterade att det var amerikanska författare, nakenhet är mer hyssj hyssj där.

Barn mår inte dåligt av att se en naken granne, däremot kan det må dåligt av det om föräldrarna reagerar starkt på nakenheten.

Nakenhet behöver inte ha med sexualitet att göra, det kan vara fullkomligt naturligt. Med det sagt kan jag visst vara naken hemma och på landet, inte i min pytteradhusträdgård. Jag skulle reagera negativt om grannarna började vara nakna på tomten också.

På jobbet hade jag en kvinna som ibland glömde byxorna när hon gick ut, då brukade jag säga typ "oj, nu får du gå in och sätta på dig ett par byxor, de i matsalen vill ju inte se din bara rumpa" undrar om det skulle fungera på grannarna också?
Hmmm, den amerikanska dubbelmoralen...
Googla ”College f**k fest” så ser du en annan sida av jänkarna...
 
K
Rkarlsson skrev:
Dock skall vi ändå inte skydda barnet mot allt. Jag tror att det skadar mitt barn mer om jag verkligen klär in barnet i vadderande utstyrsel, låter de inte se sånt som vi vuxna tycker är pinsamt, låter de inte skita ner sig eller slå sig. Dock finns det såklart en gräns i allt, grannen behöver ju inte komma fram 2 meter ifrån och ta en långsnackis.

Jag har märkt hur "rädda" dagisfröknarna känns när vårt barn har slagit sig på dagis, häromveckan fick han näsblod när han ramlade och den unga fröken verkade på något sätt lite väl försiktig när hon skulle berätta det. Tydligen är där föräldrar som stissar upp för något litet blåmärke för att barnet ramlar.

Att barnet ser en naken människa i sin trädgård tror inte jag skadar barnet, där spelar du en stor roll i att försöka få barnet att förstå att alla är olika och lever olika. Samtidigt får du ju inte överdriva och få barnet tro att man får mobba dessa människor.
Det låter som grannarna i din historia var rejält elaka.
nu har du nog förstått mig lite fel. Jag är absolut inte överbeskyddande. Barn ska leka, dem kommer att slå sig , dem ska smutsa ner sig. Allt detta ingår i sättet man lär sig saker på . Lika så på förskolan har blivit några rejäla vurpor där men dem har förstått att jag inte är någon som hetsar upp mig över sånt. Det tillhör. Sen självklart får man ju se till att det inte blir farligt för dem. Men det jag vill ha sagt är ju att om man nu måste vara naken får man se till att sköta det snyggt och inte skapa obehag genom att komma och ställa sig och prata 2 m ifrån stå och ropa hej till folk och barn runt om . Man får ju visa hänsyn för andra med. Nej dem gamla grannarna skötte det inget vidare. Dessutom mina åsikter håller jag helt för mig själv inget som mina barn varken få se eller höra.
 
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!
Det är inte "exakt så enkelt". I din bubbla, möjligen. Men inte i den stora världen.
I min sociala norm, är det helt normalt att visa sin kropp utan kläder. Jag hade faktiskt ett litet extraknäck i den avdelningen, när jag tänker efter. Att du tillhör den nymoralistiska falangen, som tror att era barn tar skada av att se hud, är inte mitt, utan ditt problem.
"Russinpung"? Tala för dig själv.:D

Staffan
Så du är en sån som totalt skiter i att visa hänsyn för andra då? Inte förvånande dock med din dåliga attityd
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
Inget synligt naket tack.
I sin trädgård utan allmän insyn okej.

Grundläggande pelare som hela vårt samhälle vilar och bygger på.

Tror vi kan avsluta denna tråd nu.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nej!

Staffan
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!

Staffan
Det blir inga bilder Staffan2000, så det kan vi lika bra.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Dessutom mina åsikter håller jag helt för mig själv inget som mina barn varken få se eller höra.
Så du menar att din nymamsellmoralism inte spiller över på dina barn? Tillåt mig tvivla. -"pappa. Hjälp, där går en tant utan kläder. Skydda oss"!:D
Nej. Jag tror nog att du likväl skojar med oss. Vuxna karlar som är rädda för nakna.:p

Staffan
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Grundläggande pelare som hela vårt samhälle vilar och bygger på.
Ehhh? Nej. Det vilar förhoppningsvis på tynger pelare, än fjolliga karlar som dånar när de ser nakna människor.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!
Det är inte "exakt så enkelt". I din bubbla, möjligen. Men inte i den stora världen.
I min sociala norm, är det helt normalt att visa sin kropp utan kläder. Jag hade faktiskt ett litet extraknäck i den avdelningen, när jag tänker efter. Att du tillhör den nymoralistiska falangen, som tror att era barn tar skada av att se hud, är inte mitt, utan ditt problem.
"Russinpung"? Tala för dig själv.:D

Staffan
Om du försöker se något ur någon annan synvinkel så kanske du förstår . Att det finns sociala regler som man rättar sig efter. Och springer du runt näck helt synlig och skapar obehag bland dina grannar så är det ett problem. Sen om du har väl insynsskyddad trädgård och håller dig där men grannarna glor är det deras problem. Sen var du sysslar med i din Sociala norm vet jag inte och vill inte veta heller. Samt det där med barn och se hud så har du missuppfattat mig helt med vad jag menade. Men vi sätter punkt här nu.
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ehhh? Nej. Det vilar förhoppningsvis på tynger pelare, än fjolliga karlar som dånar när de ser nakna människor.

Staffan
Nu ska du inte komma här och försöka göra detta till en genderfråga.

Naket är naket oavsett vilket. Och är de dessutom under 20 så är det klassat som barnpronografi vilket kommer ge fängelse.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så du menar att din nymamsellmoralism inte spiller över på dina barn? Tillåt mig tvivla. -"pappa. Hjälp, där går en tant utan kläder. Skydda oss"!:D
Nej. Jag tror nog att du likväl skojar med oss. Vuxna karlar som är rädda för nakna.:p

Staffan
Och vad fick du ut av detta tycker du? Tvivla du men till skillnad från dig så klarar jag att hålla mina åsikter för mig själv.Klarar du inte föra en diskussion på ett vettigt sätt låt bli då tack .
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.