Om grannen bara går omkring naken får du väl titta åt ett annat håll eller dra för gardinen.
Att polisanmäla är ju bara dumt i det läget. Den anmälan lär läggas ned.
Men om det är riktat utåt för att väcka anstöt så är det en annan sak, tex om grannen onanerar eller liknande. Då kan anmälan sannolikt gå vidare.
Att polisanmäla är ju bara dumt i det läget. Den anmälan lär läggas ned.
Men om det är riktat utåt för att väcka anstöt så är det en annan sak, tex om grannen onanerar eller liknande. Då kan anmälan sannolikt gå vidare.
Vad jag förstår får man gå naken inomhus, men man får inte visa upp sig för grannarna. Så står de naken vid fönstret, bankar på fönstret och vinkar, då är det olagligt, men går de bara runt är det inte olagligt. Inte ens när du ser dom tydlig.
Samma sak gäller på tomten tror jag.
Samma sak gäller på tomten tror jag.
Om dina barn gråter av att se en naken kropp på långt håll (hoppas jag) så ska du nog fokusera på att ge dem ett rimligare förhållningssätt till andra människor.Talvan skrev:
I övrigt tycker jag att du ska sluta flukta på dina grannar.
Så länge de håller sig inomhus och inte medvetet exponerar sig för sina grannar tycker jag man ska låta dem vara som de är. Huruvida det är okej att de vistas nakna i trädgården ska jag låta vara osagt, det beror ju på hur det ser ut hos er. Lagen har säkert något att säga om det, men för egen del skulle jag inte bry mig så länge det är till största delen insynsskyddat och på någorlunda avstånd. I radhusträdgården utan plank eller höga häckar mellan skulle jag inte tycka det var okej.
Sen, vad kan det bero på att dina barn gråter av att se grannarna nakna? Kan det ha med din reaktion på nakenheten att göra?
Sen, vad kan det bero på att dina barn gråter av att se grannarna nakna? Kan det ha med din reaktion på nakenheten att göra?
Det är inte olagligt att vara naken i sitt hem eller på sin tomt. Därför kan du inte kräva något alls. Din granne kanske inte alls är medveten om hur du känner inför detta? Har du pratat med dem? Bjud hem dem på kaffe, med kläderna på såklart!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Jag går utan kläder rätt ofta men vanligast inne, skönt att jag har 150m till närmaste granne. Det hindrar dock inte promenerande människor på vägen förbi att stirra när jag vattnar tomaterna i farstun. Inte mycket att se tycker jag men alla har ju olika smak, det respekterar jag. Sluppit polisanmälningar hittills, tur det, polistur.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
https://www.lawline.se/answers/forargelsevackande-beteende
Slutsats, om man inte medvetet försöker väcka förargelse hos omgivningen får man gå näck. Bra regler.
Slutsats, om man inte medvetet försöker väcka förargelse hos omgivningen får man gå näck. Bra regler.
