Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som sagt. Pryd!
När jag var liten var det självklart att små barn var nakna. Jag och alla andra små pojkar och flickor var utan kläder på badstranden. När vi åkte till Italien på semester förklarade morsan att de konstiga katolikerna tvingade sina barn att ha badkläder på sig. Denna moralpanik har nu nått ända hit och därmed sexualiserat småbarn. Det är faktiskt ganska "äckligt". För, låt barn, vara barn!


Staffan
Så sant som det är sagt!
 
F
Nissens Nissens skrev:
Jag såg min kvinna naken idag. Det kändes både bra och helt naturligt. :)

När mina barn växte upp såg de sina föräldrar nakna lite nu och då. De grät inte en en enda gång av det vad jag minns. När de tex var på olika badhus med gemensamma duschlokaler såg de nakna helt okända människor. De var varken chockade eller ledsna då heller.

Idag är mina ungar vuxna och vad jag vet har de inte tagit någon skada av sin uppväxt. :)
det är intressant att du skriver just det med tanke på att jag skrev ”helt okända människor”. Din fru och dina barns föräldrar är kanske inte just det? En dusch är väl kanske också ett ställe det är rätt uppenbart att man är naken på eller?
 
F
P pmd skrev:
Jag är å andra sidan rätt säker på att det är en generationsfråga, eller kanske snarare en fråga om tidsanda.

Jag var med på 1970-talet och då var inte prydheten och nakenmoralismen i närheten av lika utbredd som idag, på gott och ont. Det goda var att inställningen till bar hud var mycket mer avslappnad. Det onda var att sexismen var större då (men den kanske bara har trycks ner under ytan idag och ligger där och pyr?).
ok, men nu pratade Tok-Staffan om att jag var pryd och att just det berodde på en generationsfråga. Vet nån av er hur gammal jag är?
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Blev headhuntad av en amerikansk ung dam, när jag tågluffade till Italien.
Staffan
Vilket huvud var hon ute efter?:crysmile:

Den här tråden får mig att inse att nymoralismen tyvärr får fäste igen, när kommer kraven från tokdårarna att ben på stolar och bord måste täckas, eller att man inte får säga "mina ben" utan det måste heta "mitt ena ben och det andra"

Gökboet in real life, också i den här tråden, man tror knappt att det är sant, eller också är det trollfabriken de luxe.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia
P pmd skrev:
Det mesta som amerikanerna hittar på kommer så småningom till Sverige, både bra saker (som Coca-Cola och Internet) och dåliga (som intersektionell genusteori och överdriven prydhet). En del saker tar längre tid än andra för oss att anamma.

Där tror jag att du halkade lite snett. Sexualitet är nog en av de mest naturliga sakerna som finns.
De amerikanska psykologerna menade att föräldrarnas nakenhet var sexuell, det var det barnen tog skada av. Att vara naken med sitt barn har inget med sexualitet att göra. Att sex är en av människans drivkrafter, något vi har glädje av, det är en annan sak.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Lite trollar nog alla, men faktum är att vi behöver mer naket i samhället inte mindre. Självklart går vi inte runt i trädgården nakna (barnen gör iofs). Vi drar till och med ner rullgardinerna när vi har sex (då barnen inte är hemma(!)) för att inte riskera att fönstertittarna får se något!

Ytterligare en poäng är att folk ska sluta att glo in i andras hem! Vi har medvetet valt at inte ha fönster mellan golv och tak och har mycket fönsterträd just för att hindra insyn, lyckas någon ändå se ett bröst så är det minsann deras problem!

Men vi lär väl ha krav på burka här om ett par år, när vi vant oss vid (och accepterat) att folk dör av virus kan vi väl lika gärna ta bort den naturliga källan till D-vitamin.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi drar till och med ner rullgardinerna när vi har sex (då barnen inte är hemma(!)) för att inte riskera att fönstertittarna får se något!
Varför ger ni fönstertittarna en show enbart då barnen är hemma? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Hallerudsbo och 3 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ok. Dina barn uppfostras av dig, utan att din världsåskådning påverkar dom?:surprised: Nja.

Staffan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ok. Dina barn uppfostras av dig, utan att din världsåskådning påverkar dom?:surprised: Nja.

Staffan
Vem har sagt något om min världsåskådning? Gällde en sak. Du får lov att lära dig att hålla dig till ämnet i fråga om du har något att säga. Jag kan till skillnad från dig hålla mina tycken och åsikter helt för mig själv utan att spilla över på andra.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K
F fsn skrev:
ok, men nu pratade Tok-Staffan om att jag var pryd och att just det berodde på en generationsfråga. Vet nån av er hur gammal jag är?
Visa ”tok människor ”anser att om man inte vill ha massa nakna människor överallt så är man pryd. Tycker snarare det låter som någon annan som har en väldigt suspekt dragning
 
Jösses vilken nakendiskussion!!! :rofl:

Det finns situationer då nakenhet hos okända är naturligt och till och med förväntat, exempelvis i duschen i samband med badhusbesöket. Då vet man att man kommer se nakna människor och att man kommer behöva vara naken själv.
Det finns sedan situationer då man ska kunna förvänta sig att slippa se nakna människor, exempelvis i mataffären, i simhallen, i joggingspåret och i direkt anslutning till sin egen hemfridszon.

Ledsen Staffan och vissa andra. Det spelar ingen roll hur frigjorda ni tycker ni är och hur förtryckta och pryda ni tycker alla andra är; det finns situationer där den sociala koden säger att man inte oombedd visar upp sin nakna kropp hur som helst. Det handlar om hänsyn. Om det sen beror på att "mottagaren" är pryd eller bara ogillar att se grannens genitalier i närheten av sitt eget altanfika, ja det ska ni faktiskt skita i. Ingen ska behöva bli påtvingad någon annans nakenhet. Vill du vara naken? Fine, sätt upp ett plank så du kan vara det i din ensamhet.

Att säga att det är en hårfin skillnad mellan att täcka könsdelar/bröst och att vara helt naken är bara befängt.
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
K
T ToRy skrev:
Jösses vilken nakendiskussion!!! :rofl:

Det finns situationer då nakenhet hos okända är naturligt och till och med förväntat, exempelvis i duschen i samband med badhusbesöket. Då vet man att man kommer se nakna människor och att man kommer behöva vara naken själv.
Det finns sedan situationer då man ska kunna förvänta sig att slippa se nakna människor, exempelvis i mataffären, i simhallen, i joggingspåret och i direkt anslutning till sin egen hemfridszon.

Ledsen Staffan och vissa andra. Det spelar ingen roll hur frigjorda ni tycker ni är och hur förtryckta och pryda ni tycker alla andra är; det finns situationer där den sociala koden säger att man inte oombedd visar upp sin nakna kropp hur som helst. Det handlar om hänsyn. Om det sen beror på att "mottagaren" är pryd eller bara ogillar att se grannens genitalier i närheten av sitt eget altanfika, ja det ska ni faktiskt skita i. Ingen ska behöva bli påtvingad någon annans nakenhet. Vill du vara naken? Fine, sätt upp ett plank så du kan vara det i din ensamhet.

Att säga att det är en hårfin skillnad mellan att täcka könsdelar/bröst och att vara helt naken är bara befängt.
Tack för ett väldigt bra och utförligt välformulerat svar!håller med dig helt.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Tycker snarare det låter som någon annan som har en väldigt suspekt dragning
Helt rätt! Jag tycker om vackra flickor i alla åldrar. Väldigt suspekt, på min ära!:love:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
ok, men nu pratade Tok-Staffan om att jag var pryd och att just det berodde på en generationsfråga. Vet nån av er hur gammal jag är?
Det är nog, som jag skrev, mer av en fråga om tidsanda. Även äldre människor påverkas av tidsandan även om de som växer upp i den förmodlgen påverkas mest.
 
  • Haha
Krux
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
De amerikanska psykologerna menade att föräldrarnas nakenhet var sexuell, det var det barnen tog skada av.
Amerikanska psykologer säger så mycket tokigt.
Att vara naken med sitt barn har inget med sexualitet att göra. Att sex är en av människans drivkrafter, något vi har glädje av, det är en annan sak.
Jag håller med. Jag invände mot den dikotomi mellan sexualitet och naturlighet som du gav uttryck för, men jag förstår nu att det bara var en lite olycklig formulering.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
P
K Krille_90_ skrev:
Visa ”tok människor ”anser att om man inte vill ha massa nakna människor överallt så är man pryd. Tycker snarare det låter som någon annan som har en väldigt suspekt dragning
Det där är en lite lömsk form av argumentation. En sorts insinuerande halmgubbe.
Vilken sorts "väldigt suspekt dragning" syftar du på?

(Nej, jag har ingen önskan om att fler människor ska gå nakna på gator och torg, men jag tycker inte heller att nakna människor är ett stort samhällsproblem).
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.