galento galento skrev:
Du bör nog ta reda på vad som gäller med bilder på personer upplagda på nätet .Har kollat upp detta med Polisen i liknande ärenden tidigare och så länge bilden inte är extremt kränkande som rena nakenfoton så får man helt enkelt acceptera att bilder visas. Nåt godkännande av personen på fotot behövs inte. De sa även att vill man förhindra spridning av bilder på sej själv på nätet får man se till att inte bli fotograferad eller acceptera läget i dagens digitala samhälle.
Kan ju förstå att du tycker kommentaren var grisig men din åsikt spelar ju mindre roll i sammanhanget.
Vad som gäller rent juridiskt är väl ändå något helt annat?

Och ja, jag förstår att du bryr dig lika lite om min åsikt som jag om din. Likväl sitter vi här och skriver. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du bör nog ta reda på vad som gäller med bilder på personer upplagda på nätet .Har kollat upp detta med Polisen i liknande ärenden tidigare och så länge bilden inte är extremt kränkande som rena nakenfoton så får man helt enkelt acceptera att bilder visas. Nåt godkännande av personen på fotot behövs inte. De sa även att vill man förhindra spridning av bilder på sej själv på nätet får man se till att inte bli fotograferad eller acceptera läget i dagens digitala samhälle.
Kan ju förstå att du tycker kommentaren var grisig men din åsikt spelar ju mindre roll i sammanhanget.
Nej, du får inte publicera andras bilder på nätet. Att polisen säger det är väldigt konstigt även om jag förstår att dom förmodligen inte har tid att utreda den sortens ärenden.
Sen är det som du säger ganska svårt att hindra att bilder sprids vidare, så enda sättet att undvika det är att aldrig lägga upp bilder på sig själv nånstans. Inte ens i "privata" molnlagringstjänster.


https://www.kntnt.se/wp-content/uploads/2018/11/b-11629-18.pdf

https://www.kntnt.se/vad-galler-for-anvandning-av-bilder-pa-internet/18509
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du bör nog ta reda på vad som gäller med bilder på personer upplagda på nätet .Har kollat upp detta med Polisen i liknande ärenden tidigare och så länge bilden inte är extremt kränkande som rena nakenfoton så får man helt enkelt acceptera att bilder visas. Nåt godkännande av personen på fotot behövs inte. De sa även att vill man förhindra spridning av bilder på sej själv på nätet får man se till att inte bli fotograferad eller acceptera läget i dagens digitala samhälle.
Kan ju förstå att du tycker kommentaren var grisig men din åsikt spelar ju mindre roll i sammanhanget.
https://www.foretagarna.se/juridisk...n-bild-jag-hittat-pa-internet-pa-min-hemsida/

https://digitalalektioner.se/lar-dig-mer-om-upphovsratt/

https://lawline.se/answers/upphovsratt-for-bilder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Personen på bilden är ju dessutom "kändis", hon lever ju för publicitet och sitt utseende. Hon har varit på många "botched surgery" reportage osv
 
K
Om någon nu tycker det är nödvändigt att ändra något på sig så är det väl skit samma så länge dem är nöjda Vem bryr sig. Själv är jag stort fan av tatueringar och vad andra tycker eller tänker skiter jag totalt i . Antar att folk som opererar sig säkert tänker likadant.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jag har flyttat en diskussion om tatueringar till en egen tråd.

/Moderator
 
K
glöm inte att starta en tråd om skönhetsoperationer med då
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
galento
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad som gäller rent juridiskt är väl ändå något helt annat?

Och ja, jag förstår att du bryr dig lika lite om min åsikt som jag om din. Likväl sitter vi här och skriver. :crysmile:
Ja hur det kan bli :thinking::crysmile: ;)
 
galento
useless useless skrev:
Nej, du får inte publicera andras bilder på nätet. Att polisen säger det är väldigt konstigt även om jag förstår att dom förmodligen inte har tid att utreda den sortens ärenden.
Sen är det som du säger ganska svårt att hindra att bilder sprids vidare, så enda sättet att undvika det är att aldrig lägga upp bilder på sig själv nånstans. Inte ens i "privata" molnlagringstjänster.


[länk]

[länk]
Det var så de svarade på detta iallafall och det ligger ju enorma mängder av bilder
på personer som inte gett tillstånd till detta på nätet. Se bara på alla Facebook grupper
med bilder på personer , det är ju populärt att fota av gamla kort med mobilen på
personer och en del av dessa är ju även avlidna. Bilden jag lade in i tråden tidigare
kommer från FB och är väl som Lucif3r skriver en kändis som delats åtskilliga gånger
och lever på det. Brukar annars inte lägga ut bilder på personer så detta var ett undantag.

Är nog väldigt svårt att undvika att få bilder på sej själv på nätet , man kan hamna på bild
i alla möjliga sammanhang helt omedvetet , en del föräldrar lägger ju ut bilder på sina
barn också så de är ju ute på nätet redan från tonåren utan att ha en chans att påverka
något. Så synen på detta är olika.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det var så de svarade på detta iallafall och det ligger ju enorma mängder av bilder
på personer som inte gett tillstånd till detta på nätet. Se bara på alla Facebook grupper
med bilder på personer , det är ju populärt att fota av gamla kort med mobilen på
personer och en del av dessa är ju även avlidna. Bilden jag lade in i tråden tidigare
kommer från FB och är väl som Lucif3r skriver en kändis som delats åtskilliga gånger
och lever på det. Brukar annars inte lägga ut bilder på personer så detta var ett undantag.

Är nog väldigt svårt att undvika att få bilder på sej själv på nätet , man kan hamna på bild
i alla möjliga sammanhang helt omedvetet , en del föräldrar lägger ju ut bilder på sina
barn också så de är ju ute på nätet redan från tonåren utan att ha en chans att påverka
något. Så synen på detta är olika.
Useles skrev "Andras bilder", inte bilder på andra, det är stor skillnad.
 
galento
G gaidin skrev:
Useles skrev "Andras bilder", inte bilder på andra, det är stor skillnad.
Sorry var för seg i skallen efter ha gått upp 3,30. Men lägger man ut nån bild på nätet får man nog räkna med att den kopieras. Lägger själv aldrig ut fordonsbilder med synliga regskyltar t.ex.Vill man vara säker på att ingenting sprids så är det nog säkrast att inte lägga ut något på nätet.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.