En lösning på takproblemet.
En bild från verkligheten.

Bilden visar ett suddigt tak med röda pilar som markerar vinkling på tak och gavelvägg för att anpassa mot väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är lite suddig men jag har markerat med röda pilar där man kan se att taket och hörnet på gavelväggen vinklas av för att inte inkräkta på vägen.
Tyvärr har jag ingen information om vägen eller väggen/huset byggdes först.

G gaidin skrev:
Tråden är inte längre än att man kan läsa den innan man postar...
Överdriv inte nu. 😉 Men de tre senaste inläggen kanske man kan läsa. 😱

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Här en bild på del av området det gäller. Fastigheten med röda pricken är min.

Vet att dessa kartor kan vara missmatchade men just i detta fall har jag kontrollmätt med gränspinnar och det är till och med så att gränsen går lite längre söderut än bilden visar.

Som ni ser är det uppfart, en del av gräsmattan, häck och även belysning som är på min fastighet.
Hej!
Det var ett liknande problem innan jag skulle köpa min nuvarande fastighet.
Grannen var i konflikt med ägarna till huset jag skulle köpa och en del av infarten till garaget låg på grannens tomt.
Grannen mailade gamla ägarna innan visning och berättade att han ville ha betalt för sin del av tomten.
Sen lade han ut stenar precis vid tomtgränsen med passage möjligheter. Se bild
Det är grannens tomt till höger om stenarna.
Gamla ägarna rådfrågade jurist som bedömde att grannen hade rätt att placera dessa stenar där då det gick att fortfarande gå emellan, rida m.m.
Att köra fordon på annans tomt är förbjudet om det inte finns något avtal eller att vägen är allmän.
Utfallet blev att gamla ägarna betalade 50.000:- för ett avtalsservitut till grannen då ett officialservitut hade gått på mycket mer och tagit lång tid att få igenom.
Sen ville de sälja huset utan stora stenblock närvarande på visningen.
Jag har god grannrelation med grannen idag men det är ingen person jag skulle vilja umgås med.
Hoppas det löser sig för dig!//Carl-Gustav

• Garageuppfart med stenar vid kanten, silverfärgad bil till höger och omgiven av träd och löv.
    Skapa konto
  • Garageinfart med stenar placerade på marken, skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Garage med blå dörrar och fönster; tre stora stenar markerar tomtgränsen på en lövtäckt infart. Grannens tomt till höger om stenarna.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
R
blackarrow blackarrow skrev:
En lösning på takproblemet.
En bild från verkligheten.

[bild]

Bilden är lite suddig men jag har markerat med röda pilar där man kan se att taket och hörnet på gavelväggen vinklas av för att inte inkräkta på vägen.
Tyvärr har jag ingen information om vägen eller väggen/huset byggdes först.
Överskjutande taket är inte med på bilden, det är längre österut.

R
L Lightvalley skrev:
Hej!
Grannen var i konflikt med ägarna till huset jag skulle köpa och en del av infarten till garaget låg på grannens tomt.
Grannen mailade gamla ägarna innan visning och berättade att han ville ha betalt för sin del av tomten.
Sen lade han ut stenar precis vid tomtgränsen med passage möjligheter. Se bild
Det är grannens tomt till höger om stenarna.
Gamla ägarna rådfrågade jurist som bedömde att grannen hade rätt att placera dessa stenar där då det gick att fortfarande gå emellan, rida m.m.
Att köra fordon på annans tomt är förbjudet om det inte finns något avtal eller att vägen är allmän.
Utfallet blev att gamla ägarna betalade 50.000:- för ett avtalsservitut till grannen då ett officialservitut hade gått på mycket mer och tagit lång tid att få igenom.
Sen ville de sälja huset utan stora stenblock närvarande på visningen.
Jag har god grannrelation med grannen idag men det är ingen person jag skulle vilja umgås med.
Hoppas det löser sig för dig!//Carl-Gustav
Intressant inlägg! Vad skönt att det löste sig. Är detta något som påverkade hur mycket ni ville buda på huset och som togs i beaktande vid om ni överhuvudtaget ville gå vidare med köpet?

R Rewrap skrev:
Hej!

Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.

Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.

Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.

Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.

Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Jag skulle börja med att meddela mäklaren. Denne i sin tur behöver då kolla med Lantmäteriet alternativt kommunen hur det ligger till. (Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel)

Det bästa för alla är att detta löses innan det kommer en ny ägare så att konflikter ärvs. Fastigheter ska i möjligaste mån säljas så "rena" som möjligt. (Utan en massa egna överenskommelser o dyl)

Jag köpte själv en fastighet med massa konstiga överenskommelser och överträdande av varandras fastigheter utan servitut . Vi hamnade tyvärr i konflikt när detta skulle lösas. Nu är vi åter på en god relation och alla märkligheter är borttagna, men det var en tung resa dit.

Det hade varit mycket bättre ekonomiskt för säljaren att ha vågat lösa detta innan försäljning. Det är få personer som är villiga att gå i konflikt med sin nya granne och det syntes tydligt på försäljningspriset. Alla andra spekulanterna avskräcktes vid visningen och med facit i hand skulle jag ha avstått köp, även om det är bra nu.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Varför köper inte du fastigheten? Då slipper du oroa dig.

• Gilla
Riedern och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det skulle ju bli väldigt lätt att ändra gränserna så det blev bra om TS köpte fastigheten…

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
L Lightvalley skrev:
Vet du hur problemet uppstod?
Var det samma ägare till båda fastigheterna när garaget byggdes?
Satte snickaren porten på fel vägg?
Någon byggde utan att ha koll på gränserna?
Fanns det någon överenskommelse om att köpa marken, men sen uppstod en konflikt?

Tanken med servitut är inte att upplåta ”tomtmark” utan typiskt vid en avstyckning ge den nybildade fastigheten rätt till väg (ofta gemensam) över stamfastigheten.
Sen kan väl avtalsservitut vara en snabb och billig lösning.

//nyfiken

D Dublin skrev:
Varför skall TS köpa fastigheten som annekterar mark på TS fastighet, borde vara tvärtom. Har samma problem med grannar, de vill gärna ta en bit av min fastighet för att bygga trapp, infart, parkering, slänt etc.... En gräns är en gräns, superenkelt att hålla sig på sin sida!

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
E Ec1 skrev:
Varför skall TS köpa fastigheten som annekterar mark på TS fastighet, borde vara tvärtom. Har samma problem med grannar, de vill gärna ta en bit av min fastighet för att bygga trapp, infart, parkering, slänt etc.... En gräns är en gräns, superenkelt att hålla sig på sin sida!
Jag misstänker att @Dublin är inne på att TS ska köpa hela fastigheten, sen återställa gränserna och eventuellt därefter sälja den nyköpta fastigheten med de rätta gränserna.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vet du hur problemet uppstod?
Var det samma ägare till båda fastigheterna när garaget byggdes?
Satte snickaren porten på fel vägg?
Någon byggde utan att ha koll på gränserna?
Fanns det någon överenskommelse om att köpa marken, men sen uppstod en konflikt?

Tanken med servitut är inte att upplåta ”tomtmark” utan typiskt vid en avstyckning ge den nybildade fastigheten rätt till väg (ofta gemensam) över stamfastigheten.
Sen kan väl avtalsservitut vara en snabb och billig lösning.

//nyfiken
När de som bodde i fastigheten innan byggde garaget fanns inte tomtpinnar eller samma mätmetoder som idag och de byggde garaget ”i god tro”. De använde sedan marken framför garaget utan att den dåvarande grannen hade några invändningar. Det skrevs även ett papper emellan gamla ägarna att om garaget ligger på den andres tomt så kommer detta inte medföra några åtgärder. Detta dokument upprättades hos Lantmäteriet.
Sen byttes ägare till grannfastigheten och allt var frid och fröjd till att fastigheten såldes till de ägarna som jag köpte av.
Tydligen var inte det gamla dokumentet skrivet på ett sätt som gjorde det juridiskt korrekt som gällande för utfartsavtal.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att @Dublin är inne på att TS ska köpa hela fastigheten, sen återställa gränserna och eventuellt därefter sälja den nyköpta fastigheten med de rätta gränserna.
@Ec1 Fastigheten är ju till salu nu.
Varför inte bara behålla fastigheten i sin egen ägo? Hyra ut ( välj hyresgäster med omsorg) om han behöver få in lite pengar.

R Rewrap skrev:
De har tyvärr mina kulor i ett järngrepp. Jag har byggt en liten flytbrygga utan strandskyddsdispens och varje gång jag har påtalat att de intränger på min fastighet så har det hotats med kommunen. En gång så gick det faktiskt så långt att det anmäldes och jag fick föreläggande om borttagning. Min dispensansökan ligger nu hela vägen hos mark och miljööverdomstolen..

Sedan dess har jag suttit ner i båten och väntar på att förhoppningsvis få dispens

Men vill såklart att om fastigheten säljs att nya grannarna blir medvetna så inte hela denna soppa upprepas..
Jag tycker det är oklart vad du vill skall hända? Det ser ju ut som att hela deras infart är på din fastighet? FInns det servitut på detta? Finns det ett inritat servitut någonstans? Om FASTIGHETEN har servitut (dvs det är aldrig på person bas) bör du för dig själv klargöra vad det går. Kanske det är det som du ber Mäklaren göra så du slipper jobbet och utgiften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.