67 523 läst ·
304 svar
68k läst
304 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Så är det givetvis. Men det blir enklare att komma med en ursäkt "Häcken ska bort för det ska grävas fiber" än att bara säga "häcken ska bort för att jag känner för det"K kindvall skrev:
Bråket har nyligen eskalerat igen, så jag pratar inte alls med dem längre. Får bli ett brev längre fram när datum för grävningen är satt.
Ge grannen brevet nu direkt, då har grannen fått tid på sig att själv flytta sin häck och har han inte gjort det så kan du/fibergrävaren göra det åt honom.R Rewrap skrev:Så är det givetvis. Men det blir enklare att komma med en ursäkt "Häcken ska bort för det ska grävas fiber" än att bara säga "häcken ska bort för att jag känner för det"
Bråket har nyligen eskalerat igen, så jag pratar inte alls med dem längre. Får bli ett brev längre fram när datum för grävningen är sat
Vet inte ännu exakt hur grävarna vill gräva. De skulle komma förbi mot slutet av sommaren för att ta en titt på förutsättningarna. Men när vi pratades vid på telefon så verkar de vilja dra mot gränsen till mina konfliktgrannar.G gaidin skrev:
Det hade nog ändå varit en ide att meddela grannen om att häcken kan behöva grävas bort pga fiberdragning. Om de opponerar sig kan de inte hävda att de inte fått reda på det.R Rewrap skrev:
Får fibergrävarna något sorts servitut? Isf är det ju utanför dina händer.
Kommunikationen med grannen är helt död just nu. Vill inte spåra iväg från trådens ämne men lång historia kort så bråkade vi för 2 veckor sedan om något som hänt på min fastighet som de påstod var olagligt (vilket det inte är). De ville inte ge sig så jag bad dem ringa polisen. När de fortfarande inte gav sig bad jag dem vänligen men bestämt att dra åt helvete.K kindvall skrev:
Det är där vi är just nu.
Gällande servitut så kommer grävarna att få det ja. Det är ett gäng papper jag ska skriva på.
Lysande, grävarna kommer ha servitut på DIN MARK.R Rewrap skrev:Kommunikationen med grannen är helt död just nu. Vill inte spåra iväg från trådens ämne men lång historia kort så bråkade vi för 2 veckor sedan om något som hänt på min fastighet som de påstod var olagligt (vilket det inte är). De ville inte ge sig så jag bad dem ringa polisen. När de fortfarande inte gav sig bad jag dem vänligen men bestämt att dra åt helvete.
Det är där vi är just nu.
Gällande servitut så kommer grävarna att få det ja. Det är ett gäng papper jag ska skriva på.
Det har har inte grannen, det grävs ju inte heller på deras mark.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Strängt taget kan inte grävare ha servitut, det är något som finns mellan fastigheter. Så på sin höjd har TS nog uttryckt sig lite slarvigt. Han vet nog egentligen vilken sorts avtal han skrivit och med vem som motpart.
Nja, det finns servitut som markägare kan ge åt fiberföretag.Nötegårdsgubben skrev:
Sen finns markavtal som vanligen är när fiberföretaget vill dra över en tomt.
Nu är ju TS markägare och äger även vägen inte bara en tomt.
Så det är troligen rätt som TS skrev om servitut att gräva efter vägen.