K kindvall skrev:
Tänker du att de kommer att gräva bort häcken? Om det inte är din häck lär de väl inte vilja göra det.
Så om jag planterar en maskros i din gräsmatta så menar du att du inte får klippa den.

L lbgu skrev:
Så om jag planterar en maskros i din gräsmatta så menar du att du inte får klippa den.
Det är ju lite skillnad på en häck och en maskros. Framför allt värdet.
TS kan ju anmoda grannen att ta bort delarna som går in på TS tomt, gör de inte det kan hen antagligen ta bort det. Men det är inte bara att säja till fibergrävarna att gräva upp häcken utan förvarning.

K kindvall skrev:
Det är ju lite skillnad på en häck och en maskros. Framför allt värdet.
TS kan ju anmoda grannen att ta bort delarna som går in på TS tomt, gör de inte det kan hen antagligen ta bort det. Men det är inte bara att säja till fibergrävarna att gräva upp häcken utan förvarning.
Så om jag planterar en dyr växt på din gräsmatta så tycker du att den inte får klippas bort. Är det någon lag inblandad som specificerar hur dyr en växt måste vara för att den ska skyddas ifall man planterar den på annans mark?

TRJBerg
L lbgu skrev:
Så om jag planterar en dyr växt på din gräsmatta så tycker du att den inte får klippas bort. Är det någon lag inblandad som specificerar hur dyr en växt måste vara för att den ska skyddas ifall man planterar den på annans mark?
Gissar att det är en bedömningssport när det hamnar i Tingsrätten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nej, men om jag klipper bort din maskros, hur mycket hade du tänkt var ett rimligt skadestånd?

K kindvall skrev:
Nej, men om jag klipper bort din maskros, hur mycket hade du tänkt var ett rimligt skadestånd?
Är det mina växter om jag planterar dem på annans mark?
Så om jag planterar (dokumenterar givetvis detta) ett gäng tallplantor på min grannes skogsmark så kan jag (eller mina arvingar) någon gång i framtiden när det är dags för avverkning kräva att få dessa träd. Eller förbjuda avverkningen av just dessa träd.

Tror du på det?

Det krävs att växterna ska ligga i tomtgräns eller ha delar som går in på en grannes mark för att det ska kunna bli diskussion om sådant. Växter som växer inne på en grannes tomt äger man inte såtillvida det inte finns något avtal som säger att man gör det. Ifall det finns något sådant avtal nämnt i tråden så har jag tyvärr missat det, annars tar jag för givet att det inte finns.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hej!

Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.

Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.

Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.

Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.

Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Köp mark märkfärg och måla dit din gräns

När man läser hur en del jämför blir man mörkrädd.

Jämföra en felplacerad häck i en tomtgräns med en maskros eller en planterad tall som man får skörda 70 år senare.

Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör. Autistiska förhållande till "rättvisa" och lag har aldrig gynnat någon.
Man måste förstå att både grannsämja och juridik inte är en svartvit konstform (Inte en svartkonst heller 😁) och allt handlar om bedömningar, uppsåt, och smidighet.

Om man tror att man kan hugga ner sin grannes häck utan vidare och utan att prata med grannen innan är man fel ute. Det är inte samma sak som att plantera en maskros på grannens tomt eller att förbjuda grannen att köra gräsklippare på sin gräsmatta för att man planterat en tallplanta.

Som tur är så fungerar inte vårt samhälle på det viset.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Host, host, fråga Södertälje kommun:

[länk]
Haha, ja, där är frågan omvänd och han som planterat häcken bor inte kvar.

Har inte läst igenom tråden men är det klarlagt hur det gick? Var kommunen tvungen att be om handräckning av KFM eller tog de saken i egna händer?

Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Haha, ja, där är frågan omvänd och han som planterat häcken bor inte kvar.

Har inte läst igenom tråden men är det klarlagt hur det gick? Var kommunen tvungen att be om handräckning av KFM eller tog de saken i egna händer?
Jag tror vi inväntar kommunens drag. Jäkligt märkligt är det i alla fall. Inte min kommun, men jag hoppas väljarna straffar nuvarande styre stort för att slösa bort kommunmedlemmarnas gemensamma resurser på juridiska bråk om häckar.

Jag tror vi inväntar kommunens drag. Jäkligt märkligt är det i alla fall. Inte min kommun, men jag hoppas väljarna straffar nuvarande styre stort för att slösa bort kommunmedlemmarnas gemensamma resurser på juridiska bråk om häckar.
I just Södertälje tror jag de fokuserar på lite större problem i kommunen så de kan nog inte lägga allt för mycket resurser på detta men frågan är intressant.

Mellan två grannar där häcken står en halvmeter fel och den andra grannen vill ha kvar häcken är ju lite annorlunda när det gäller två privatpersoner men i båda fallen behöver ju fastighetsägaren som vill ta ner häcken på sin fastighet ge grannen möjlighet att själv göra det.
Samma regler borde väl gälla i Södertälje mellan kommun och privatperson. Tvisten där gäller väl snarare om vem som skall utföra arbetet, inte huruvida kommunen har rätt att göra det eller inte.

Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Mellan två grannar där häcken står en halvmeter fel och den andra grannen vill ha kvar häcken är ju lite annorlunda när det gäller två privatpersoner men i båda fallen behöver ju fastighetsägaren som vill ta ner häcken på sin fastighet ge grannen möjlighet att själv göra det.
Samma regler borde väl gälla i Södertälje mellan kommun och privatperson. Tvisten där gäller väl snarare om vem som skall utföra arbetet, inte huruvida kommunen har rätt att göra det eller inte.
I det här fallet står ju häcken rotad på kommunens mark så kommunen behöver inte be grannen om tillåtelse att ta ned den eftersom den är kommunens.

Men kommunens medarbetare tycks inte ha förstått jordabalken och dess definition av fastighet och att den inkluderar på rot stående växter. Så de vill att grannen ska ta ned häcken. Mycket märkligt är hela grejen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet står ju häcken rotad på kommunens mark så kommunen behöver inte be grannen om tillåtelse att ta ned den eftersom den är kommunens.

Men kommunens medarbetare tycks inte ha förstått jordabalken och dess definition av fastighet och att den inkluderar på rot stående växter. Så de vill att grannen ska ta ned häcken. Mycket märkligt är hela grejen.
Märkligt juridiskt men rent emotionellt kan jag förstå båda parter.

Redigerat:
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Märkligt juridiskt men rent emotionellt kan jag förstå.bpda parter.
Jag tänker att som privatperson kan man kosta på sig lite känslosvall. Men får man betalt av kommunen i form av en anställning så får man lämna känslorna hemma. Då är ens arbete och professionella uppgift att tjäna kommunen så gott man kan. Klarar man inte av att tygla sina känslosvall i den rollen föreslår jag att man säger upp sig. Att vara tjänsteman och tjäna det offentliga är inte för alla.

• Gilla
Saelen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.