R Rewrap skrev:
Är det att "dålig stil" att börja märka upp gränsen från ingenstans? Eller är det något man bara gör? Vet inte etikett reglerna här.
Rent generellt är det inget konstigt i att märka upp en gräns. Men i ditt fall, där gränsen är på andra sidan vägen från din tomt och du i allt väsentligt inte har någon nytta av den upplevs det nog bara småsint, eftersom det är det.

R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. TS har inte rätt att bygga staket där. Det är inte hans tomt och det finns heller inget annat giltigt skäl, som att hägna in djur. Man får inte sätta upp staket hur man vill bara för att man äger marken.
I detta fall är det inte på andra sidan vägen utan vid sjön som han pratar om tror jag. I det fallet ville jag sätta staket för att skilja på det där allemansrätten gäller (min fastighet) samt där grannars tomtmark börjar (tomtgräns går vid fastighetsgräns i detta fall).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Rent generellt är det inget konstigt i att märka upp en gräns. Men i ditt fall, där gränsen är på andra sidan vägen från din tomt och du i allt väsentligt inte har någon nytta av den upplevs det nog bara småsint, eftersom det är det.
Kommunen kommer nästa vecka för att märka upp gränserna. Hade redan ett ärende på gång hos dem för jag och en annan granne som jag har en väldigt bra relation med ska plantera häck gemensamt men var fundersamma exakt vart gränsen går. Så de kommer och märker ut vägen i samma sväng, blir lättare när jag pratar med fibergrävarna också.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Menar snarare att grannen inte kommer åt att måla sin bastustuga/förråd när jag sätter staket. Då den byggnaden ligger 15cm från gränsen.
Det är inte ditt problem, det är grannens problem. När man ansöker om bygglov för byggnad nära tomtgräns brukar Stadsbyggnadskontoret påpeka sådana här omständigheter - som åtkomst för underhåll m.m.

R
S StefanMJ skrev:
Det är inte ditt problem, det är grannens problem. När man ansöker om bygglov för byggnad nära tomtgräns brukar Stadsbyggnadskontoret påpeka sådana här omständigheter - som åtkomst för underhåll m.m.
Tänkte det också. Nu har byggnaden stått där länge, säkert sen 70-talet. Men antar att samma gäller ändå.

Kommer sätta staketet i jordankare så det går att lyfta bort enkelt för att komma åt å måla. Det har jag mig inget emot.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Någon som vet hur det egentligen funkar med att sätta upp staket i strandskyddad område? Generellt är det ju ett stort nej då det håller borta allmänheten.

Men kan jag sätta staket på gränsen där det på andra sidan gränsen är tomtmark och där strandskyddet är utsläckt och hemfridszon gäller? Det borde rimligen inte hålla bort allmänheten då de inte har rätt att beträda området på ena sidan staketet? Eller tänker jag fel?

En enkel illustration för att förenkla:

Illustration av ett staket (brunt) vid tomtgräns mellan sjö (blå) och hemfridszon (grön), diskuterar strandskydd och allmänhetens tillträde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blåa är sjön, det gröna är hemfridszonen för hus som ligger precis utanför bild, och det bruna är min fastighet där jag tänkte sätta staket.

Den som har hemfridszon i respektive gröna område får sätta staket där, ja. Äger du bara mittremsan och någon annan respektive tomt får du inte sätta staket där.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Den som har hemfridszon i respektive gröna område får sätta staket där, ja. Äger du bara mittremsan och någon annan respektive tomt får du inte sätta staket där.
Varför dock?

För att du inte har något värt att hägna in.

En hemfridszon är skyddsvärd, likaså boskap eller viss plantering. Dessa får du hägna in. Men du får inte exempelvis sätta upp hinder för allmänheten att komma åt allemansrättsligt tillgänglig mark.

Känns det viktigt för dig att fö stängsla kan du förstås be grannarna att få stängsla åt dem.

P
Det är väl god service till grannen att visa fibergrävarna var de ska gräva så att de inte av misstag gräver på grannens mark? :-)

• Gilla
Rewrap
  • Laddar…
R
För att du inte har något värt att hägna in.

En hemfridszon är skyddsvärd, likaså boskap eller viss plantering. Dessa får du hägna in. Men du får inte exempelvis sätta upp hinder för allmänheten att komma åt allemansrättsligt tillgänglig mark.

Känns det viktigt för dig att fö stängsla kan du förstås be grannarna att få stängsla åt dem.
Det enda jag gör är att se till att mina gäster inte knatar in på grannarnas hemfridszon. Syftet med staketet är egentligen att märka ut vart det allemansrättliga slutar. Det går inte att stänga ut allmänheten eftersom allmänheten inte har rätt att vistas i det gröna.

Det är därför jag tror det är annorlunda. Eller?

Som sagt, om tomtägarna delar din oro får du nog stängsla åt dem. Om inte får du leva med att det är deras val.

R
Som sagt, om tomtägarna delar din oro får du nog stängsla åt dem. Om inte får du leva med att det är deras val.
Mina grannar är sånna som inte vill ha staket där men samtidigt blir det hus i helvete om någon råkar kliva på deras tomt 🤷🏼‍♂️

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Är det bara jag eller tog tråden en 180 graders vändning?

G gaidin skrev:
Är det bara jag eller tog tråden en 180 graders vändning?
Jepp den tog en detour till stängsel
Som man för övrigt får sätta upp på sin egna fastighet om det inte hindrar tillgången till allemansrätt/strandskydd.
Stängsla in hela jävla fastigheten med 2 meter stängsel bara, det gjorde jag då jag hade herdehund.
(En sån hoppar nämligen över om det är lägre)

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.