68 683 läst ·
304 svar
69k läst
304 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Kontakta mäklaren och förklara omständigheterna. För krångligt att försöka kontakta varje enskild spekulant. Mäklaren är skyldig att upplysa spekulanterna om förhållandena. Och detta kommer säkert att sänka priset på fastigheten och göra den mer svårsäljbar. Vilket säljaren borde begripa.R Rewrap skrev:Hej!
Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.
Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.
Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.
Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.
Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Har inte skrivit på några papper än. Det skulle fixas nu efter semestern. Så jag vet inte exakt vilken typ av avtal det blir än.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror väl helt på vad jag ger dem tillstånd till att göra, eller? Om jag säger att de ska ge fan i att gräva upp vägen utan får hålla sig till vägrenen där det råkar stå en häck så är det väl det som gäller?A ajn82 skrev:
Eller är det en typisk sån grej "i teorin ja i praktiken nej"?
Ja, det är nog därför det blev hus i helvete när jag ville sätta (borttagbar) staket vid fastighetsgräns. Då deras bastustuga/förråd ligger kanske 15cm från gränsen. Tror inte det höjer värdet för dem precis.S StefanMJ skrev:
Jag rekommenderar att du står och tittar på när de gör jobbet, de som är på plats och gräver kommer aldrig att ha pratat direkt med personen du förhandlar villkoren med, så sannolikheten att det blir rätt anser jag som minimal om det inte också innebär enklaste och snabbaste lösningen på plats.R Rewrap skrev:
Min erfarenhet är dock begränsat till när vi själva fick fiber ingrävt, och är i övrigt baserad på tredjehands information här från forumet
Du bör nog ge dem skriftligt besked om var de ska gräva, samt påminna muntligt när de är på plats för att börja grävandet.R Rewrap skrev:
Tror det blir hus i helvete om jag börjar gräva upp häcken. Att ens markera gränsen med snöre kommer inte uppskattas.A Alle123 skrev:
Gränsen där mellan pinnarna är för övrigt ganska exakt 57,92meter. Så blir ett långt snöre.
Men en allmän fråga. Är det att "dålig stil" att börja märka upp gränsen från ingenstans? Eller är det något man bara gör? Vet inte etikett reglerna här.
Nivån för dålig stil har väl redan nåtts/passerats i frågan. Och du väl all rätt att bygga ett staket på din fastighet utan att fråga grannen. Så länge allting är på din fastighet, och du kan underhålla det utan att beträda grannens fastighet vill säga.
Så om gräns punkterna är fastställda är det bara att spänna ett snöre mellan dem.
Så om gräns punkterna är fastställda är det bara att spänna ett snöre mellan dem.
Att grannen inte kan komma åt att måla då, eller är det i lagens mening inte mitt problem?Pjosk75 skrev:
Nivån för dålig stil har väl redan nåtts/passerats i frågan. Och du väl all rätt att bygga ett staket på din fastighet utan att fråga grannen. Så länge allting är på din fastighet, och du kan underhålla det utan att beträda grannens fastighet vill säga.
Ditt staket är ditt ansvar. Det är dock inte ovanligt att granner kommer överens(!) om att sköta ett staket gemensamt.R Rewrap skrev:
Tillägg: Jag inser nu att du förstås syftar på grannens byggnad som står för nära fastighetsgränsen. Det är grannens ansvar att underhålla sin egen byggnad, men även i den här typen av fall förekommer det att grannar kommer överens.
Ja dom gräver där du ger tillstånd och gräver upp allt som är ivägen.R Rewrap skrev:
Genom stenmurar, staket ryker och häckar grävs bort.
Ge skriftlig tillåtelse att det endast får grävas intill vägen och att endast din egen infart behöver återställas.
Då är det endast vägrenen som gäller, häcken och grannens ”infart” ryker och kommer inte tillbaka
Sen blir fibergrävarna bara glada över att inte behöva ersätta eller återställa allt dom gräver sönder.
Dom ersätter dessutom endast markägaren för t.ex förstörda häckar, staket och stenmurar.
Så vill du ha riktigt kul kunde du få en liten slant i ersättning för häcken dom gräver bort.😆
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg