H Hjalmarson skrev:
Har du fått en sådan karta utan information hur du kan använda den har de som gett dig den på kommunen gjort fel. Ortofotot som visar dig t ex hur häckar brett ut sig är t ex inte georefererat med en sådan noggrannhet att du kan mäta på det sätt du föreslår. Det är bara en av många felkällor. Jag tillverkar den här typen av kartor i min yrkesutövning och information #1 som ska följa med till allmänheten när de lämnas ut är just att den typen av mätningar du föreställer dig är möjlig, inte är det.
Refererar till vad jag erhållit från kommunen. Informationen som gavs var att den röda linjen är vår tomtgräns och mellan de bägge punkterna som utmärker sträckningen mellan vår och anslutande tomt.
På bilden ser man tydligt att en häck utbreder sig på sätt som nämnts tidigare. På vilket sätt skulle felmarginalerna ha uppträtt? Jag litar mer på mark och bygg i kommunen än dig i det fallet.

H HMJ1 skrev:
Refererar till vad jag erhållit från kommunen. Informationen som gavs var att den röda linjen är vår tomtgräns och mellan de bägge punkterna som utmärker sträckningen mellan vår och anslutande tomt.
På bilden ser man tydligt att en häck utbreder sig på sätt som nämnts tidigare. På vilket sätt skulle felmarginalerna ha uppträtt? Jag litar mer på mark och bygg i kommunen än dig i det fallet.
Det kanske är värt att påpeka att tjänstemän på kommunen kan ha fel. Det har hänt mer än en gång att beviljade bygglov dras tillbaka högre instans för att de tex strider mot detaljplan. Ingen är felfri, och speciellt inte folk inom kommunen :crysmile::cool:(y)

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
H HMJ1 skrev:
Allt du ser i kartan förhåller sig på något sätt till verkligheten. Ortofotot (bakgrunden) där du ser häcken produceras ofta årligen och mäts in med hjälp av inmätta referensmarkörer i terrängen. Det placeras helt enkelt ut stora vita skivor någonstans så att de syns bra på fotot och dessa mäts in fysiskt så att man med hjälp av dem kan referera in fotot geografiskt så att det blir ett ortofoto. Nogrannheten på detta är idag för slutprodukten ca +/- 20cm. Så där har du en faktor. Sen har du din röda linje. Lite beroende på när och med vilken teknik din fastighets gränslinjer bestämts och mätts in så är noggrannheten någonstans mellan +/- tiotals meter ner till +/- några enstaka mm. Huvuddelen av gränser i alla planlagda områden nationellt har en noggrannhet som ligger inom samma intervall som ortofoton, alltså ca +/- 20cm. Men om den t ex är från 60-talet så har det förutom ev fel som blivit vid inmätningen även gjorts ett par genomgripande koordinatsystemsomvandlingar sen dess vilket gör att nästan inga gränser som är inmätta innan ca 1990 har en tillförlitlig koordinatsättning på mer än dm-nivå i nuvarande koordinatsystem. Om det är typiskt just i ditt fall och dessa båda fel slår maximalt åt var sitt håll ligger alltså gränsen bortåt en halvmeter ifrån där den röda linjen markerar. Så igen. Din kommun borde absolut informerat dig om att en karta som markerar en gräns i ett ortofoto inte kan användas för cm bedömning av var gränsen går. Din förståelse är vanlig och normalt den man hamnar i om man inte får detta påpekat för sig. Just därför ska den typen av karta du fått alltid medföljas av information som klargör att den inte utgör exakt underlag för var en gräns går. Det är ju precis samma typ av misstolkning som hela problemet i den här tråden bygger på. Både TS problem och tyvärr väldigt många svar som TS fått.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
L Lawn-nerd skrev:
Ska man bygga plank eller mur är det 4,5 meter som gäller, om man inte har medgivande från grannen. Staket får man bygga i tomtgräns. Är man inte överens med grannen kan det vara bra att sätta det en bit in på tomten så man kan utföra underhåll utan att beträda grannens tomt.
Du kan få tillstånd att bygga plank/mur närmare fastighetsgräns än 4,5 meter om du söker bygglov. Då gör byggnadsnämnden en prövning och bedömer om det om det är lämpligt eller inte. Grannen hörs i den processen men har ingen vetorätt.

• Gilla
senap
  • Laddar…
S senap skrev:
Du får gärna utveckla varför frågan inte är relevant. Om min särbo har köpt det av föregående ägare och båda är överens om detta så återstår ju frågan om föregående ägare sålde något han inte ägde eller om min särbo har mist äganderätten eller rent av äger staketet.
jag är tämligen säker på att staketet är ert ( eller tidigare ägares ) grannen har ingen rätt att ha sönder ert staket. Om ni inte inom ”skälig tid” monterar ner staketet efter att det påvisats
att det står på grannens tomt så har han rätt att montera ner det. Men skälig tid är ganska lång tid och en utmätning från privat firma räcker inte som underlag. Jag har själv haft idiotgranne tidigare som jag haft liknande dispyter med. Polisanmäl så det finns bevis ni kommer ändå aldrig ha en normal relation med en sådan granne.

• Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
- Det skulle vara intressant att veta om man kan fortfarande betrakta staketet som vår egendom när det stått på grannens mark under alla dessa år. Kanske det finns någon preskription. Han påstår ju att det inte är vårt då det står på hans tomt. Just den frågan skulle vara intressant att klarlagd.
Om du tex jämför med ett fordon som någon parkerar på din mark, har du ingen rätt att flytta eller göra något åt det. Du kan begära flyttning genom kronofogden. Om något skulle hända med detta fordon, tex en repa i lacken, kan du bli ansvarig. Att grannen tagit ner ditt staket är egenmäktigt förfarande och straffbart.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
L Liten_småhusdrömmare skrev:
Men hur funkar det där? Om man ska bygga staket och förhålla sig till 4,5 m innanför sin tomtgräns annars be om tillstånd, hur kan det då se ut som för er? För på exakt tomtgränsen får man väl inte bygga då de måste finnas rum för underhåll på andra sidan av dig, vilket det inte finns på bilden. Ni måste väl nästintill ha byggt på tomtgränsen båda två, varför gick ni inte samman om ett staket, betala hälften och stå för underhållsarbete på varsin sida? Jag kan förstå olika val av häck, men detsamma gäller ju som för underhåll av staketet, att ni kan trimma hela häcken. Vad fint det tycks vara att ha grannar.
Underhållsfritt staket/ plank finns

• Gilla
senap
  • Laddar…
Lantmäteriet bör du anlita för exakt fastläggande av tomtgräns. Sedan kan du välja att polisanmäla. Att grannen anlitat en firma kan du bestrida.

Jag har erfarenhet av otrevlig granne

• Gilla
senap
  • Laddar…
Maria T
H HEM2121 skrev:
Om du köper ett hus med ett staket, är det inte ditt staket då? Eller ingår inte staket i det i husköpet menar du? Även om det råkar stå några cm fel. Staket är uppsatt för förre ägarens räkning som du köpt huset av.
Om du köper "ett hus med ett staket" - en fastighet/tomt med ett staket runt om - så skulle jag nog kolla om staketet verkligen är mitt, dvs på den tomt/fastighet jag ämnar förvärva.
Vi har satt upp ett staket (Gunnebo-typ) strax innanför tomtgränsen på vår sida, det är inte att stängsel som behöver nån större omvård som målning men vi ville inte att det skulle kunna komma till tvist i framtiden.
Så - utgå inte från att det staket du ser runt tomten du tänker köpa, verkligen är ditt staket.

B BertStL skrev:
Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.

- Jag håller för troligt att grannen äger stängslet, om det stämmer att det står på hans fastighet. Det är inte olagligt, eftersom det är hans. Skulle staketet stå på er sida har han inte med det att göra.

2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?

- Nej, det tror jag inte. Det är nog hans och inget ni svarar för. Skulle det vara ert har han inte med det att göra.

3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?

- Det tror jag inte, men är inte närmare insatt i reglerna eller era föregående diskussioner.
Punkt 1 och 2:
Grannen hävdar, inför två vittnen (extern person från stängselfirma samt föregående ägare till min särbos fastighet att min särbo äger staketet.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Eftersom både förra ägaren till min särbos fastighet och dessutom min särbo hävdar att staketet ingick i fastighetsköpet, ligger frågan inte på det planet. Frågan som jag vill ha svar på är om förra ägaren sålde ett staket som han mist äganderätten till eller om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..
Vad de hävdar är ointressant. Jag kan hävda vad som helst i så fall o eftersom jag hävdar det är det sant enligt den logiken. Vad som är intressant år lagen. Troligen har förre ägaren aldrig ägt staketet alls. Bygger jag en utegrill på grannens uppfart blir det inte min med automatik

Väldigt många svar har, har inte kollat alla men mina svar är

Det som har högst prioritet vid utmärkning är lantmäteriets metallstolpar på plats, träkäppar från annan aktör har inget juridiskt värde. Noll.

1. Så grannen måste naturligtvis först visa att staketet går fel, med utmätning från lantmäteriet. En firmas träkäppar har inget bevisvärde.

2. Om han efter lantmäteriets gränsutvisning kan visa att staketet står på hans tomt måste ni ges möjligheten att själva plocka bort det, med rimlig tidsfrist. Gör han det själv direkt utan att ge er möjligheten blir han skadeståndsskyldig, för staketet och ev också sveda och värk.

3, Grannen kan givetvis inte kräva er på ersättning för sin olagliga förstörelse/vandalisering av ert staket, och inte heller för kostnad att låta sätta ut träkäppar. Inte ens om ha gett lantmäteriet i uppdrag att mäta ut gräns hade ni varit skyldiga att betala eller bidra.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ett staket som stått på marken sedan 70-talet med ägarens tillstånd står där av hävd. Att som ny ägare riva för att det står 35cm fel är för det första ogint, för det andra egenmäktigt. Staketet tillhör osvsett TS, egendom övergår inte automatiskt för att det står fel, man får begära att grannen flyttar det, och om så inte sker får man begära handräckning från kronofogden. Då ska det dessutom vara säkerställt att marken verkligen tillhör honom. Vårt gamla hus, byggt 1860, stod till hälften ut på en G:a, det betyder inte att matsalen och ett sovrum tillhör G:a.

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Fredrik72727254567654 Fredrik72727254567654 skrev:
Vad de hävdar är ointressant. Jag kan hävda vad som helst i så fall o eftersom jag hävdar det är det sant enligt den logiken. Vad som är intressant år lagen. Troligen har förre ägaren aldrig ägt staketet alls. Bygger jag en utegrill på grannens uppfart blir det inte min med automatik
I det inlägget glömde jag skriva att även grannen själv hävdar att det är min särbos staket. Han yttrade det ett par dagar efter han klippte ned staketet. Det var dessutom inför två vittnen: En hantverkare från stängslefirma i staden samt föregående ägaren av min särbos fastighet.

S senap skrev:
I det inlägget glömde jag skriva att även grannen själv hävdar att det är min särbos staket. Han yttrade det ett par dagar efter han klippte ned staketet. Det var dessutom inför två vittnen: En hantverkare från stängslefirma i staden samt föregående ägaren av min särbos fastighet.
Att säljaren, särbon och grannen är överens om att staketet tillhör särbon innebär inte nödvändigtvis att det är så. Men intressant att grannen river och förstör något som han inte anser sig äga. Han tycker han har rätt att slänga allt som råkar hamna på hans tomt, eller hur resonerar han?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.