89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
Exakt! Vi hade ett gott förhållande till tidigare grannar och staketet kom upp för att det var så mycket rådjur som sprang där. När de nya grannarna flyttade in så kompletterade vi med avenbok då plank inte får vara mer än 110 cm. Men grannarna tyckte inte det räckte att vi hade en 3 m hög häck utan satte sin egen 30 cm från tomtgränsen. Och nu i vintras lyckades de dessutom klämma in ett staket innanför det. Om vi inte kommer åt att klippa avenbokshäcken från vår sida så kommer vi helt enkelt att ta ner den. Vi har ju grannens häck istället! Mindre jobb. Det funkade i resten av tomtgränsen där vi hade en thujahäck: https://www.byggahus.se/forum/threa...var-haeck-utan-lov.388554/page-4#post-3840040elpaco skrev:
Som jag skrev tidigare så har vårt staket funnits där i drygt 15 år och sattes upp i tomtgränsen eftersom det redan satt plintar där. Det var för att hålla bort rådjuren ur vår köksträdgård. Men våra grannar tycker inte att det räcker. Och om de vill lägga all energi och en himla massa pengar i tomtgränsen mot oss så är det ju deras problem. Själv hade jag kanske fokuserat på att göra klart infarten så att det inte ser ut som en byggarbetsplats. Men vi är olika.L Liten_småhusdrömmare skrev:Men hur funkar det där? Om man ska bygga staket och förhålla sig till 4,5 m innanför sin tomtgräns annars be om tillstånd, hur kan det då se ut som för er? För på exakt tomtgränsen får man väl inte bygga då de måste finnas rum för underhåll på andra sidan av dig, vilket det inte finns på bilden. Ni måste väl nästintill ha byggt på tomtgränsen båda två, varför gick ni inte samman om ett staket, betala hälften och stå för underhållsarbete på varsin sida? Jag kan förstå olika val av häck, men detsamma gäller ju som för underhåll av staketet, att ni kan trimma hela häcken. Vad fint det tycks vara att ha grannar.
Grannen resonerade som så att vårt staket stod olagligt på hans tomt och därför hade han rätt att riva vårt staket.(Till andra läsare: Grannen säger inför vittnen (bl.a. ett externt) att staketet är vårt.)P Pin skrev:
Jag har fått nej till flera av mina tillbyggnader, men när jag har tagit strid mot byggkontoret med ordentliga argument, har de alltid vikit sig, till min stora glädje. I min kommun brukar de säga upp sig och sedan måste kommunen lära upp nya tjänstemän, så de är inte alltid så kunniga, som man kan tro.Ramnemark skrev:
Går du så hårt åt tjänstemännen att de slutar...?H Harrison skrev:Jag har fått nej till flera av mina tillbyggnader, men när jag har tagit strid mot byggkontoret med ordentliga argument, har de alltid vikit sig, till min stora glädje. I min kommun brukar de säga upp sig och sedan måste kommunen lära upp nya tjänstemän, så de är inte alltid så kunniga, som man kan tro.
Jo, om du bygger en grill på grannens uppfart är den din.Fredrik72727254567654 skrev:
Däremot får du givetvis inte bygga den där, men det är en separat fråga. Grannen får inte heller förstöra din grill, utan måste först ge dig rimlig tid att flytta den. I synnerhet om du trodde att det var din egen uppfart du byggde den på.
Vilken sorg det vore, den finaste häcken byts mot typ den fulaste ..Pellegnillot71 skrev:
Exakt! Vi hade ett gott förhållande till tidigare grannar och staketet kom upp för att det var så mycket rådjur som sprang där. När de nya grannarna flyttade in så kompletterade vi med avenbok då plank inte får vara mer än 110 cm. Men grannarna tyckte inte det räckte att vi hade en 3 m hög häck utan satte sin egen 30 cm från tomtgränsen. Och nu i vintras lyckades de dessutom klämma in ett staket innanför det. Om vi inte kommer åt att klippa avenbokshäcken från vår sida så kommer vi helt enkelt att ta ner den. Vi har ju grannens häck istället! Mindre jobb. Det funkade i resten av tomtgränsen där vi hade en thujahäck: [länk]
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
M -MH- skrev:
Fast grannen var väl nyinflyttad för 3-4 år sedan eller har jag fattat fel? Dessutom är det TS särbo som köpt fastigheten med staket för 13 år sedan. Låter som ett tyskt par som flyttade in hit till byn som jag bor utanför. Där gick en väg förbi deras tomt in till bl.a ett äldre finskt par som helt plötsligt inte skulle få använda sin väg! Där har varit så mycket bråk om allt möjligt och polisen har varit dit flertal gånger genom åren. Det hjälper inte att vara undfallande mot sådana personer. Han har tagit bort och förstört staketet vilket är egenmäktigt förfarande. Han ska ersätta uppsättning av nytt staket. Särbon ska inte betala för att grannen låtit någon random firma göra en gränssättning. De enda som juridiskt hållbart kan dra en tomtgräns är myndigheten lantmäteriet men det är svindyrt!H HEM2121 skrev:Du köpte ju huset med tillhörande staket, kan inte se hur det skulle bli grannes oavsett om det råkat hamnat på grannens tomt, har ägaren inte klagat på alla dessa år så kan de ju knappast hävda att det är deras staket. Däremot kan de ju kräva att du flyttar det om det står på grannens tomt, grannen får inte flytta det själv och definitivt inte förstöra det, kan säkert bli egenmäktigt förfarande. Står det på grannens tomt och du inte flyttar det på anmodan kan grannen begära handräckning för att flytta staketet.
Vad hände här över natten, jag gick in diskussionen med avseende på detta inlägg.S senap skrev:
Söndag kl 22.17
"så återstår ju frågan om föregående ägare sålde något han inte ägde eller om min särbo har mist äganderätten eller rent av äger staketet."
Men blev sedan detta.
Måndag 11.08
"Grannen hävdar att staketet är vårt, dvs alla är överens om att det är vårt."
Allt bra - det är ju korrekt. Bra!
Men detta är totalt fel!
"eftersom det står olagligt på hans tomt så har han rätt att ta bort det även om det är vårt"
Det har grannen INTE rätt till. Egenmäktigt förfarande. Självklart ska han ge er ersättning för staketet.
Jag tror att din särbo, rent juridiskt, aldrig köpte staketet eftersom det inte var en del av fastigheten hon köpte. Anledning till att det inte var en del av fastigheten är att staketet inte stod på den egna tomten.S senap skrev:
Blanda inte ihop GPS som är en metod att fastställa en position, med SWEREF99 som är geodetiska referenssystem.N Nybben86 skrev:GPS-mätningar anses ha en felmarginal på 10 meter.
Mer professionella mätningar görs relativt SWEREF99, som egentligen är GPS men att man använder fasta referenspunkter som per definition har vissa koordinater. Att fastställa en tomtgräns ner på centimetern när tror jag knappast att din granne betalat för, det lär knappast vara billigt. Däremot bör firman som mätte åt din granne kunna svara på frågor om mätningens felmarginal.
[länk]
Det finns ingen utsättare vid sina sinnens fulla bruk som skulle utfört en gränsvisning med GPS om noggrannheten inte gick att få bättre än 10 meter. Lösningen heter RTK och gör att noggrannheten stiger till +/-2 cm i plan.
Efter att läst alla inlägg, det känns som om ni missar den stora frågan! Hur vet grannen att staketet stod fel, att vifta med en mobiltelefon och påstå att staketet står fel, det håller inte. När markeringarna är borta, hur har han fått veta att det skulle vara fel placering? Ta dit lantmäteriet och mät på riktigt.S senap skrev:Bakgrund:
Föregående ägare till vår fastighet lät en staketfirma sätta upp ett grönt klassiskt flätverksstängsel (sneda diagonala kvadrater) med gjutna aluminiumstolpar, troligen på 70-talet. Problemet är att det ca 20 m långa staketet tydligen står ca 35 cm in på grannens tomt i ena ändan och ca 7 cm in i andra ändan, dvs ca 20 cm över gränsen i snitt. Min särbo köpte sin fastighet för 13 år sedan (utan att veta detta) och grannen köpte sin fastighet för ca 3-4 år sedan. Grannen har redan haft svåra dispyter med en annan granne och nu är det tydligen vår tur. Vi har hittills gjort allt han har sagt, t.ex. flyttat komposten, etc. Dock har vi inte sågat ned vår höga tujahäck som står en bit innanför staketet på vår sida. Tujahäcken täcker större delen av sträckan. Grannens hus är mycket högt vilket innebär full insyn i vår trädgård från deras olika fönster om vi inte har kvar häcken. Med tanke på grannens dispyter med andra grannen så är vi glada att vi har tujahäcken kvar.
Händelse:
För ett par veckor sedan meddelade grannen att han ansåg att vårt staket stod fel och uppmanade min särbo att ta bort det. Hon blev naturligtvis chockad och svarade att hon inte kunde avgöra om det stod fel och var inte beredd att så där rakt upp och ned plocka bort det men han viftade med en karta i sin mobiltelefon och var mycket påstridig. Det slutade med att de skiljdes åt och min särbo avsåg att checka upp detta. Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det. Min särbo är mycket chockad över detta. De gjutna stolparna står dock fortfarande kvar men han kommer att ta upp dessa också. En vecka efter (!) att staketet var nedtaget (men innan han hunnit pratat en andra gång med min särbo) beställde grannen en gränsutsättning så nu står det träkäppar ca 35 cm resp. ca 7 cm in på vår tomt. Vi är så klart mycket bedrövade över händelseutvecklingen och vill egentligen inget annat än att ha en god relation med grannen.
Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
Det är värre än så, i värsta fall kan GPS ge 15 meter fel, dock ligger felet oftast på ca 1,5 meter. Men man vet ju förstås inte vid varje mättillfälle hur stort felet är. Kanske 1,5, 10 eller 15 meter fel... det är störningar ifrån atmosfären som orsakar mätfelet.Utsättaren skrev:
Blanda inte ihop GPS som är en metod att fastställa en position, med SWEREF99 som är geodetiska referenssystem.
Det finns ingen utsättare vid sina sinnens fulla bruk som skulle utfört en gränsvisning med GPS om noggrannheten inte gick att få bättre än 10 meter. Lösningen heter RTK och gör att noggrannheten stiger till +/-2 cm i plan.
Alltså är GPS helt oanvändbart för att märka ut gränser... man kan säga att den vid varje tillfälle är rätt bra på att mäta avstånd och sträckor. Mätfelet ändrar ju sig inte så mycket vid varje tillfälle, men ”offseten” (positionen) kan ju vara helt olika från dag till dag.
Men lantmäteriet använder inte en enkel mobiltelefon för att positionera. Som @Utsättaren skriver så finns metoder och utrustning för att få högre precision.Nissens skrev:
Det är värre än så, i värsta fall kan GPS ge 15 meter fel, dock ligger felet oftast på ca 1,5 meter. Men man vet ju förstås inte vid varje mättillfälle hur stort felet är. Kanske 1,5, 10 eller 15 meter fel... det är störningar ifrån atmosfären som orsakar mätfelet.
Alltså är GPS helt oanvändbart för att märka ut gränser... man kan säga att den vid varje tillfälle är rätt bra på att mäta avstånd och sträckor. Mätfelet ändrar ju sig inte så mycket vid varje tillfälle, men ”offseten” (positionen) kan ju vara helt olika från dag till dag.