89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Nej, att mäta ut GPS positioner med en mobiltelefon som diffar på 20-30 m. Markentreprenörer har GPS utrustning i sina stora maskiner. Lite dyrt att frakta dit en sån stor maskin bara för mätning dock. Lantmäteriet har rätt utrustning och deras mätning är juridiskt bindande.P Pin skrev:
När lantmäteriet kommer och skall göra en "särskild gränsutmärkning" som är rättsligt bindande, så blir det dyrt:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/#faq=294c
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/#faq=294c
Och vad har det med mitt svar att göra??P Pin skrev:
Vad får dig att tro att jag syftar på en mobiltelefon???
Om du vill veta så syftar jag på GPS:er som har enda funktion att vara GPS:er. De stöder bl.a WAAS. Du kan välja allt ifrån handburna GPS:er eller stationära för fartygstrafik mm.
Om jag får gissa så är mobilen betydligt sämre än dessa..
Oavsett, så är inte GPS systemet noggrannare än 15 meter i värsta fallet, men vanligtvis runt ca 1,5 meter. Det är själva systemet som har den onoggrannheten pga atmosfären.
Lantmäteriet lär inte bara förlita sig på GPS systemet, de har sannolikt ytterligare något som ökar noggrannheten.
Men mobiltelefoner är ju bara leksaker i sammanhanget, jag hade inte ens en tanke på att någon skulle kunna tänka sig att använda en mobiltelefon i dessa sammanhag...
Lantmäteriet har SWEPOS-nätet, ett stort antal fasta GPS-stationer som loggar GPS-positionen som satelliterna ger, MEN eftersom stationen är fast och "vet" vilka koordinater den BORDE ha, så kan den räkna ut en korrektion. Denna korrektion kan skickas ut via mobilnätet till GPS-mottagare som har nätverks-RTK, så att DE kan korrigera sin position också. Denna RTK-lösning har INTE de billiga GPS-mottagare som du hittar i mobiler eller fordonsnavigatorer.
Det är nog du själv som svarar på andra saker och pratar om verktyg som inte används i det här syftet.Nissens skrev:
Och vad har det med mitt svar att göra??
Vad får dig att tro att jag syftar på en mobiltelefon???
Om du vill veta så syftar jag på GPS:er som har enda funktion att vara GPS:er. De stöder bl.a WAAS. Du kan välja allt ifrån handburna GPS:er eller stationära för fartygstrafik mm.
Om jag får gissa så är mobilen betydligt sämre än dessa..
Oavsett, så är inte GPS systemet noggrannare än 15 meter i värsta fallet, men vanligtvis runt ca 1,5 meter. Det är själva systemet som har den onoggrannheten pga atmosfären.
Lantmäteriet lär inte bara förlita sig på GPS systemet, de har sannolikt ytterligare något som ökar noggrannheten.
Men mobiltelefoner är ju bara leksaker i sammanhanget, jag hade inte ens en tanke på att någon skulle kunna tänka sig att använda en mobiltelefon i dessa sammanhag...
Ingen har ifrågasatt ditt påstående om GPS noggrannhet men kolla vilka komponenter som det beror på så kan du själv se hur ett fartygs GPS kan skilja sig från en mobil (förutom att den skulle kan använda mer info än just GPS signalen)
Som du själv nu skriver och som påtalats redan i tråden så finns metoder där man tex kombinerar med känd referens. Det är inte GPS i sig som är intressant här utan vilken noggrannhet lantmäteriet eller andra som mäter gränserna har. Då är det centimetrar och inte storleksordningen 10 meter som är felet och det borde vara tillräckligt för ett staket som påstås stå någon decimeter fel.
Kan tänka mig att det är så. För som jag sagt tidigare är det vanliga GPS systemet inte speciellt noggrant. Och det spelar ingen roll vilken mottagare du har, det är hela systemet som har relativt dålig noggrannhet - även om det är tillräckligt bra för många applikationer. Det är förstås skälet till att Lantmäteriet använder sig av ett kompletterande system.B b8q skrev:Lantmäteriet har SWEPOS-nätet, ett stort antal fasta GPS-stationer som loggar GPS-positionen som satelliterna ger, MEN eftersom stationen är fast och "vet" vilka koordinater den BORDE ha, så kan den räkna ut en korrektion. Denna korrektion kan skickas ut via mobilnätet till GPS-mottagare som har nätverks-RTK, så att DE kan korrigera sin position också. Denna RTK-lösning har INTE de billiga GPS-mottagare som du hittar i mobiler eller fordonsnavigatorer.
Nu råkar det ju vara så att TS skrev att firman använde GPS och satte ut träpinnar oavsett om du tycker att det är intressant eller inte.P Pin skrev:Det är nog du själv som svarar på andra saker och pratar om verktyg som inte används i det här syftet.
Ingen har ifrågasatt ditt påstående om GPS noggrannhet men kolla vilka komponenter som det beror på så kan du själv se hur ett fartygs GPS kan skilja sig från en mobil (förutom att den skulle kan använda mer info än just GPS signalen)
Som du själv nu skriver och som påtalats redan i tråden så finns metoder där man tex kombinerar med känd referens. Det är inte GPS i sig som är intressant här utan vilken noggrannhet lantmäteriet eller andra som mäter gränserna har. Då är det centimetrar och inte storleksordningen 10 meter som är felet och det borde vara tillräckligt för ett staket som påstås stå någon decimeter fel.
Och jag har svårt att tro att en mobil har något annat än en förenklad GPS mottagare. Noggrannheten är bedrövlig i allafall. Betydligt sämre än GPS:er som har huvudfunktion som GPS enligt mina erfarenheter.
Att staketet skulle kunna bli grannens är en helt bisarr tanke. Om jag ställer en badtunna på grannens tomt och han säljer så blir det väl knappast den nya ägarens badtunna? Den kan ju stå där för all framtid men den borde väl rimligen fortfarande vara min, som jag ser det.
@TS; Du verkar vara mån om att hålla en god relation till grannen. Det är nog klokt med tanke på hur många grannfejder man kan läsa om här. Ni kanske kan hitta någon medelväg där han kompenserar er för delar av staketet, och ni sätter upp ett nytt på rätt sida gränsen? Man kan tänka att ex gjutning osv hade behövt bekostats av er ändå om ni flyttat det själva. Även om det givet är grannen som agerat fel lönar det sig sällan att trissa upp situationen med polisanmälningar osv..
@TS; Du verkar vara mån om att hålla en god relation till grannen. Det är nog klokt med tanke på hur många grannfejder man kan läsa om här. Ni kanske kan hitta någon medelväg där han kompenserar er för delar av staketet, och ni sätter upp ett nytt på rätt sida gränsen? Man kan tänka att ex gjutning osv hade behövt bekostats av er ändå om ni flyttat det själva. Även om det givet är grannen som agerat fel lönar det sig sällan att trissa upp situationen med polisanmälningar osv..
H HEM2121 skrev:
lantmäteriet har en bra film på sin hemsida kring vad som gäller kring att bestämma tomtgränser: ”Hitta dina gränser”. Kartor och GPS är inte tillförlitligt oavsett vad firman som gjorde det sa. Så om grannen hade en mobilkarta så säger den inget om var gränserna egentligen går...S senap skrev:
Grannens mobilkarta var vid första tillfållet då han bad min särbo ta bort staketet. Firman var ett par dagar EFTER han tog ned staketet. Mobilkartan och firman har alltså inget samband.D Dunvillan skrev:
Firman hade samarbete med lantmäteriet och det är uppenbart att de inte hade någon "standard-GPS-utrustning" med 10 -15 meters onogrannhet som några har diskuterat ovan. Firman använde säkert en någon typ av differentiell GPS, dvs man har en inmätt punkt där en GPS-mottagare är monterad ihop med annan utrustning. GPS-systemet säger då att denna punkt skall ha vissa kooordinater men detta konstaterar utrustningen att det är fel. Utrustningen beräknar då skillnaden mellan "facit" (den inmätta punkten) och det värde som vårt vanliga GPS-system levererar. Skillnaden (felet) skickas då ut lokalt med någon typ av kommunikation. Undersökningar visar att felet är ungefär lika stort i närområdet (vilket är poängen med differentiell GPS). Om man har en proffsmätare som har access och kan tyda denna utskickade felsignal så kan man korrigera den vår vanliga (normalt felaktiga) GPSsignal och därmed få en radikalt bättre noggranhet på sin mätning. Vad systemet heter som lantmäteriet använder vet jag inte men jag har koll på GPS-systemet och motsvarande system som har använts inom sjöfarten under många år. Där skickade man ut felsignalen på FM-bandet så båtar kunde navigera med hög noggrahet i t.ex. hamnar. Jag har varit ute i en kasunfyr och själv sett FM-sändaren.
Eftersom firman samarbetar med Lantmäteriverket kan man utgår från att de använder differentiell GPS (som antagligen lantmäteriet kallar något annat) och då har vi rätt bra noggranhet på mätningen. Tillsammans med att vi var hemma och har dokumenterat pinnarnas placering mot fasta punkter med foto och tumstock så kan vi utgå från att gränspåvisningen är relativt ok. (Problemet är att gränsrör inte hittats, troligen beroende på att tomterna har fyllts upp med flera meter fyllningsmassor.)
Jag känner mig alltså rätt säker på att staketet verkligen står fel. Att låta Lantmteriet utföra en riktig gränsutsättning kan ju kanske kosta 20 000 kr - 30 000 kr, dvs betydligt mer per fastighetsägare än vad vad ett nytt staket kostar så det känns mindre aktuellt, speciellt med tanke på att vi ändå har som mål att få någon typ av lösning efter att först ha satt ned foten och markerat att det var fel att klippa ned vårt staket. För oss har de ynka centimeterna av tomten ingen större betydelse.
Redigerat:
Tja, hönsen var en historia för sig.M maria01 skrev:
Min särbo ringde kommunen. De sade att det var ok om man inte hade tupp och att det inte var för många hönor.
Hon frågade "Vad är för många?". De svarade "Skriv sju så blir det bra!"
Man skulle också gå runt med en lista och fråga de närmsta grannarna. (Detta var några år sedan.)
De tillade att det tillkom en mindre administrativ avgift också.
Min särbo tolkade "mindre" som några hundralappar.
En tid efter kom det ut en ung kille och skulle inspektera hönshuset med tillbehör. Han kunde inget om höns men hade en checklista med sig. Min särbo fick förklara en del för honom.
När han var klar så berättade han att han skulle skicka räkning på den administrativa avgiften. Min särbo frågade lite nyfiket då hur stor den var. Hon blev chockad av svaret: 3700 kr för sju höns!!! Att det var en "mindre avgift" var svårt att inse.
Eftersom hönshuset var byggt och barnen längtade efter hönsen så var det bara att köra på.
Ryktet säger att det numera inte är någon avgift. Notera att det är olika regler/avgifter i olika kommuner!
Man kan lugnt säga att man har inte höns för att tjäna pengar.
Det som slog mig när jag läste frågan var att detta måste vara HÄVD.S senap skrev:Bakgrund:
Föregående ägare till vår fastighet lät en staketfirma sätta upp ett grönt klassiskt flätverksstängsel (sneda diagonala kvadrater) med gjutna aluminiumstolpar, troligen på 70-talet. Problemet är att det ca 20 m långa staketet tydligen står ca 35 cm in på grannens tomt i ena ändan och ca 7 cm in i andra ändan, dvs ca 20 cm över gränsen i snitt. Min särbo köpte sin fastighet för 13 år sedan (utan att veta detta) och grannen köpte sin fastighet för ca 3-4 år sedan. Grannen har redan haft svåra dispyter med en annan granne och nu är det tydligen vår tur. Vi har hittills gjort allt han har sagt, t.ex. flyttat komposten, etc. Dock har vi inte sågat ned vår höga tujahäck som står en bit innanför staketet på vår sida. Tujahäcken täcker större delen av sträckan. Grannens hus är mycket högt vilket innebär full insyn i vår trädgård från deras olika fönster om vi inte har kvar häcken. Med tanke på grannens dispyter med andra grannen så är vi glada att vi har tujahäcken kvar.
Händelse:
För ett par veckor sedan meddelade grannen att han ansåg att vårt staket stod fel och uppmanade min särbo att ta bort det. Hon blev naturligtvis chockad och svarade att hon inte kunde avgöra om det stod fel och var inte beredd att så där rakt upp och ned plocka bort det men han viftade med en karta i sin mobiltelefon och var mycket påstridig. Det slutade med att de skiljdes åt och min särbo avsåg att checka upp detta. Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det. Min särbo är mycket chockad över detta. De gjutna stolparna står dock fortfarande kvar men han kommer att ta upp dessa också. En vecka efter (!) att staketet var nedtaget (men innan han hunnit pratat en andra gång med min särbo) beställde grannen en gränsutsättning så nu står det träkäppar ca 35 cm resp. ca 7 cm in på vår tomt. Vi är så klart mycket bedrövade över händelseutvecklingen och vill egentligen inget annat än att ha en god relation med grannen.
Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
I princip är det så att har någon rätt existerat under 20 år – då blir rätten lagbunden.
Typfallet brukar vara att någon ex vis använt en väg över annans mark för att komma till sin fastighet. Har detta utnyttjande pågått i 20 år eller mer – kan inte markägaren stänga vägen och hindra fastighetsägaren att komma fram till sin fastighet – utnyttjandet har vunnit laga hävd.
Sådana här frågor styrs i grunden av Jordabalken Lag (1970:994) – som i sig är ganska vildvuxen och tar lite tid att räta ut. Lagen har sitt ursprung från 1700-talet.
Det som i det här fallet borde vara styrande synes dock vara
Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken
Där framgår av den 18 § Har fastighetsgräns under minst tjugo år oklandrat hävdats i annan sträckning än den skulle ha enligt lag och framgår av omständigheterna att hävden grundats på överenskommelse som före balkens ikraftträdande ingåtts mellan ägarna på ömse sidor, gäller den sträckning i vilken gränsen sålunda hävdats.
Så finns det en gammal överenskommelse – som är minst 20 år gammal – att dåvarande ägare då kommit överens om att gränsen går där staketet stod – då borde saken vara klar.
Men det finns ju sedan alltid en massa om och men – men en närmare titt på dessa lagar skulle kanske löna sig – men sannolikt behöver man lite juridisk hjälp från någon som är inläst på just den här typen av frågor - det är som sagt lite rörigt.
Men att på eget bevåg riva någon annans staket – då klingar en annan juridisk term i mitt huvud – Egenmäktigt förfarande.
Lycka till.
Tack Boggi för en utmärkt redogörelse. När det gäller juridik, upphör man aldrig att bli förvånad. Det är ju inte alltid som juridik och sunt förnuft går hand i hand och tittar men dessutom på förarbeten och rättspraxis, blir man ännu mer förvirrad. Det är väl därför som juristerna har mycket att göra.B Boggi skrev:Det som slog mig när jag läste frågan var att detta måste vara HÄVD.
I princip är det så att har någon rätt existerat under 20 år – då blir rätten lagbunden.
Typfallet brukar vara att någon ex vis använt en väg över annans mark för att komma till sin fastighet. Har detta utnyttjande pågått i 20 år eller mer – kan inte markägaren stänga vägen och hindra fastighetsägaren att komma fram till sin fastighet – utnyttjandet har vunnit laga hävd.
Sådana här frågor styrs i grunden av Jordabalken Lag (1970:994) – som i sig är ganska vildvuxen och tar lite tid att räta ut. Lagen har sitt ursprung från 1700-talet.
Det som i det här fallet borde vara styrande synes dock vara
Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken
Där framgår av den 18 § Har fastighetsgräns under minst tjugo år oklandrat hävdats i annan sträckning än den skulle ha enligt lag och framgår av omständigheterna att hävden grundats på överenskommelse som före balkens ikraftträdande ingåtts mellan ägarna på ömse sidor, gäller den sträckning i vilken gränsen sålunda hävdats.
Så finns det en gammal överenskommelse – som är minst 20 år gammal – att dåvarande ägare då kommit överens om att gränsen går där staketet stod – då borde saken vara klar.
Men det finns ju sedan alltid en massa om och men – men en närmare titt på dessa lagar skulle kanske löna sig – men sannolikt behöver man lite juridisk hjälp från någon som är inläst på just den här typen av frågor - det är som sagt lite rörigt.
Men att på eget bevåg riva någon annans staket – då klingar en annan juridisk term i mitt huvud – Egenmäktigt förfarande.
Lycka till.
r om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..[/QUOTE]
Min magkänsla säger att man INTE mister äganderätten,
Min magkänsla säger att man INTE mister äganderätten,