89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
Känns som både hängslen och livrem som min gamle svärfar brukar säga.Pellegnillot71 skrev:
Det är ju bra att tråden drar iväg sidledes eftersom den tidigare till stora delar utgått från att gränsutsättningen som gjorts är användbar för att definiera vad som gäller. Om man fortsätter i de hjulspåren kommer hela diskussionen att fortsätta utifrån felaktiga premisser.B b8q skrev:Nu drar tråden iväg sidledes här, men jag vill bara inflika att även om fysiska gränsmarkeringar saknas så är det inte alls säkert att en hävdad gräns (i form av staket, häck eller liknande) kommer att bli gällande om Lantmäteriet gör en fastighetsbestämning eller gränsutredning. Man måste nämligen ta hänsyn till vilka arealer fastigheterna har enligt registret.
Exempel; om båda fastigheterna ska vara 1000 kvm men den hävdade gränsen mellan dem gör att de blir 1100 respektive 900 kvm, så lär inte Lantmäteriet säga att den hävdade gränsen är den korrekta.
Du har absolut rätt att det finns andra saker att ta hänsyn till än hävd vid en generell gränsbestämning. I det här fallet där det finns en påvisad diskrepans om ca 20cm och som mest kanske 40cm mellan koordinatgräns och en hävdad gräns så kommer dock gränsbestämning garanterat ske utefter den hävdade så länge det inte finns fysiska rör som visar något annat. Skulle någon annan gränsbestämning göras så har inte lantmätaren ifråga kompetens för sitt jobb.
Hej!S senap skrev:
Grannen har redan lagt ribban ,så det där med grannsämja kan ni nog glömma tyvärr.
Varför inte göra en polisanmälan..drn visar bara på vem som har rätt. Sen måste ni göra en civilrättslig anmälan om ni vill gå vidare,men onödigt då det kostar.däremot så kan ju grannen starta om han orkar o har lust..
så ni har inte delat på gränsen? Då har ju bägge dessutom satt såväl häck som staket för nära för underhåll ..Pellegnillot71 skrev:
Har du fått en sådan karta utan information hur du kan använda den har de som gett dig den på kommunen gjort fel. Ortofotot som visar dig t ex hur häckar brett ut sig är t ex inte georefererat med en sådan noggrannhet att du kan mäta på det sätt du föreslår. Det är bara en av många felkällor. Jag tillverkar den här typen av kartor i min yrkesutövning och information #1 som ska följa med till allmänheten när de lämnas ut är just att den typen av mätningar du föreställer dig är möjlig, inte är det.H HMJ1 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Får vara glad att i området där vi bor där delar vi på staketet och målar i vilken färg vi vill på ens egna sida.Pellegnillot71 skrev:
Grannsämja är nog rätt överskattat. Det finns alltid någon som utser sig själv som områdeschef, där deras eget tyckande är lag för alla andra också.
Jag delar denna uppfattning. Det grannen har gjort kallas egenmäktigt förfarande och jag tycker du skall göra en polisanmälan. Dels för att kunna kräva ev skadestånd men också för att markera för grannen att det inte är ok att bete sig på det sättet. Sedan är det en annan sak att ni troligen fått flytta på staketet om det de facto står fel. Men det kan göras på ett smidigt sätt och ni har all rätt att själva hantera det (inom en viss tidsrymd förstås)H HEM2121 skrev:Nej, din granne får absolut inte förstöra din egendom. Kräv ersättning för staket, uppsättning, sveda och värk, ditt arbete och så polisanmäl. Grannen beställer gränssättning för sin tomt är inget du ska betala för, grannen kan knappast beställa gränssättning för din tomt! Det hade ju varit annorlunda om ni hade kommit överens om att göra detta gemensamt.
Av detta framgår det ju tydligt att grannen inte kan kräva er på ersättning. Tvärtom, är det ni som har ett ersättningsanspråk.
Eftersom det är grannen som har beställt en utsättning så är det han som är fullt ansvarig för kostnaden. Om det skulle vara aktuellt med en delad kostnad så skulle ni i så fall fått en förfrågan först från utsättaren.
Den oklara frågan är väl om de få cm som staketet står in på hans tomt räknas som att staketet står på hans tomt eller om det kan konstateras vara tomtgräns.
I övrigt är frågan solklar. Hade staketet stått på tomtgränsen så hade grannen absolut inte fått förändra något utan att man är överens om det. Det här staket byggdes innan någon av nuvarande ägare bodde där, och var en överenskommelse mellan dåvarande ägare. Grannen har köpt sitt hus med de förutsättningar som gällde då. Men han har inte i något läge rätt att ta ner något staket innan de här frågorna är utredda, eller att det är fastställt att staketet står fel. Det är inte frågan om att ni ska betala grannen något, det är han som riskerar skadestånd och att ersätta er. Det här räknas som egenmäktigt förfarande, och ev skadegörelse.
Jag råder er att ta juridisk hjälp, och troligen göra polisanmälan också. Eftersom såna här brott har kort preskriptionstid, troligen 2 år, så gäller det agera utan dröjsmål. Annars riskerar man att saken preskriberas och möjligheten till upprättelse försvinner
I övrigt är frågan solklar. Hade staketet stått på tomtgränsen så hade grannen absolut inte fått förändra något utan att man är överens om det. Det här staket byggdes innan någon av nuvarande ägare bodde där, och var en överenskommelse mellan dåvarande ägare. Grannen har köpt sitt hus med de förutsättningar som gällde då. Men han har inte i något läge rätt att ta ner något staket innan de här frågorna är utredda, eller att det är fastställt att staketet står fel. Det är inte frågan om att ni ska betala grannen något, det är han som riskerar skadestånd och att ersätta er. Det här räknas som egenmäktigt förfarande, och ev skadegörelse.
Jag råder er att ta juridisk hjälp, och troligen göra polisanmälan också. Eftersom såna här brott har kort preskriptionstid, troligen 2 år, så gäller det agera utan dröjsmål. Annars riskerar man att saken preskriberas och möjligheten till upprättelse försvinner
Pellegnillot71 skrev:
Men hur funkar det där? Om man ska bygga staket och förhålla sig till 4,5 m innanför sin tomtgräns annars be om tillstånd, hur kan det då se ut som för er? För på exakt tomtgränsen får man väl inte bygga då de måste finnas rum för underhåll på andra sidan av dig, vilket det inte finns på bilden. Ni måste väl nästintill ha byggt på tomtgränsen båda två, varför gick ni inte samman om ett staket, betala hälften och stå för underhållsarbete på varsin sida? Jag kan förstå olika val av häck, men detsamma gäller ju som för underhåll av staketet, att ni kan trimma hela häcken. Vad fint det tycks vara att ha grannar.
På lantmäteriet hemsida kan man logga in och få reda på allt om sin tomt. Man får reda på vad det är för typ av gränspinnar. Och vilken som är referens pinnen för utmärkningen. Sen ska man inte lita på flygfoton eller satellitbilder.
Man behöver väl inte bygga ett staket 4,5 m från tomtgränsen! Om man inte kan komma överens med sin granne, ska man bygga sitt staket eller sätta sin häck så pass långt in på sin egen tomt så att man även kan sköta dem utan att man behöver kliva in på grannens tomtL Liten_småhusdrömmare skrev:Men hur funkar det där? Om man ska bygga staket och förhålla sig till 4,5 m innanför sin tomtgräns annars be om tillstånd, hur kan det då se ut som för er? För på exakt tomtgränsen får man väl inte bygga då de måste finnas rum för underhåll på andra sidan av dig, vilket det inte finns på bilden. Ni måste väl nästintill ha byggt på tomtgränsen båda två, varför gick ni inte samman om ett staket, betala hälften och stå för underhållsarbete på varsin sida? Jag kan förstå olika val av häck, men detsamma gäller ju som för underhåll av staketet, att ni kan trimma hela häcken. Vad fint det tycks vara att ha grannar.
Ska man bygga plank eller mur är det 4,5 meter som gäller, om man inte har medgivande från grannen. Staket får man bygga i tomtgräns. Är man inte överens med grannen kan det vara bra att sätta det en bit in på tomten så man kan utföra underhåll utan att beträda grannens tomt.P PTZic skrev:
Det har funnits flera gränstvister mellan grannar på min gata. Det är lite som vilda västern där jag bor. Tomtgränsmarkeringarna täcks med ett tjockt jordlager eller en hög med stenar. Med flit, antar jag. Det är redan stora, friköpta tomter här, men folk vill ha ännu större tomter, särskilt innan de planerar att sälja sin fastighet. En tråkig, liten tomt kan avskräcka.H HEM2121 skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer