89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
Hela diskussionen kring om staketet stått på TSs eller grannens tomt är meningslös och har fel utgångspunkt eftersom någon gränsbestämning inte gjorts. En gränsbestämning i det här fallet där det saknas fysiskt identifierbara rör skulle inte utgå från koordinater i fastighetsregistret. Den skulle ha utgått från fysisk hävd och då hade staketet som sådant ansetts utgöra den gränshävd som fanns. Vid en gränsbestämning hade alltså staketet definierat var gränsen juridiskt går. Så är det med största sannolikhet fortfarande trots att staketet nu tagits bort.
H HEM2121 skrev:
Beställde själv en gränskarta från kommunen i ett liknande ärende med en stollig granne. Fick en tydlig och bra karta i färg med laserröd markering tror det kallas Geovy eller något liknande. Kostnadsfritt dessutom. Vidare får man inte som din granne gjort självsvåldigt riva annans egendom. Det är skadegörelse. Lantmäteriet kan du fråga om och hur man på bästa sätt löser saken.S senap skrev:Utsättningen gjordes inte av lantmäteriet utan av något företag som sysslar med sådant. Grannen pratade om GPS. Det tog nog bara en halvtimme vad vi förstod. Nu står det enkla träkäppar i båda ändarna. Ursprungliga gränsmarkeringar kan inte hittas. Troligen har marken fyllts upp en gång i tiden så de är nog begravda någon meter ned.
EDIT: Av annat svar förstår jag att det nog heter "gränspåvisning" när man bara sätter träkäppar med hjälp av GPS,
Googlade och det här kommer upp då det kommer till rimligheten att få bort saker från sin tomt som man inte äger själv..S senap skrev:
Frågan har varit uppe när det kommer till lösa saker som bårat och bilar, men då alla är överens om att staketet är ert.
Så har inte grannen rätt att ha sönder era saker utan vidare
https://lawline.se/answers/vad-ska-vi-gora-med-saker-personer-lamnat-pa-var-tomt
Lycka till med tvisten :/
En karta oavsett hur noggrann den är kan aldrig peka ut en juridiskt gällande gräns noggrannare än på några meter när. Det är de fysiska rören eller andra fysiska markeringar i terrängen som är det juridiskt gällande. Utan sådan kan ingen hävda var gränsen går med tillräcklig noggrannhet för att avgöra t ex det här fallet. När rör saknas får man antingen gemensamt acceptera hävd. Alternativet är en ny gränsbestämning och den hade med absolut största säkerhet utgått från staketets placering eftersom det både utgör hävd och stämmer väldigt väl med registerkoordinater. 35cm i det sammanhanget är lika med exakt placerat.H HMJ1 skrev:Beställde själv en gränskarta från kommunen i ett liknande ärende med en stollig granne. Fick en tydlig och bra karta i färg med laserröd markering tror det kallas Geovy eller något liknande. Kostnadsfritt dessutom. Vidare får man inte som din granne gjort självsvåldigt riva annans egendom. Det är skadegörelse. Lantmäteriet kan du fråga om och hur man på bästa sätt löser saken.
Man får se till att inte gränsmarkeringsrören försvinner! Finns de inte bör säljaren av en fastighet bekosta en gränsbestämning. Då skulle man slippa en sån här otroligt jobbig situation.
Vår karta från kommunen var noggrann på cm nivå. Man kunde se om en häck brett ut sig mer än 20 cm över tomtgränsen. Linjen gick från märke till märke vilket löste konflikten då min granne refererat till fel märke. Så jag rekommenderar starkt att be kommunen om ” laser karta”!H Hjalmarson skrev:En karta oavsett hur noggrann den är kan aldrig peka ut en juridiskt gällande gräns noggrannare än på några meter när. Det är de fysiska rören eller andra fysiska markeringar i terrängen som är det juridiskt gällande. Utan sådan kan ingen hävda var gränsen går med tillräcklig noggrannhet för att avgöra t ex det här fallet. När rör saknas får man antingen gemensamt acceptera hävd. Alternativet är en ny gränsbestämning och den hade med absolut största säkerhet utgått från staketets placering eftersom det både utgör hävd och stämmer väldigt väl med registerkoordinater. 35cm i det sammanhanget är lika med exakt placerat.
Nu drar tråden iväg sidledes här, men jag vill bara inflika att även om fysiska gränsmarkeringar saknas så är det inte alls säkert att en hävdad gräns (i form av staket, häck eller liknande) kommer att bli gällande om Lantmäteriet gör en fastighetsbestämning eller gränsutredning. Man måste nämligen ta hänsyn till vilka arealer fastigheterna har enligt registret.
Exempel; om båda fastigheterna ska vara 1000 kvm men den hävdade gränsen mellan dem gör att de blir 1100 respektive 900 kvm, så lär inte Lantmäteriet säga att den hävdade gränsen är den korrekta.
Exempel; om båda fastigheterna ska vara 1000 kvm men den hävdade gränsen mellan dem gör att de blir 1100 respektive 900 kvm, så lär inte Lantmäteriet säga att den hävdade gränsen är den korrekta.
Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
- Jag håller för troligt att grannen äger stängslet, om det stämmer att det står på hans fastighet. Det är inte olagligt, eftersom det är hans. Skulle staketet stå på er sida har han inte med det att göra.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
- Nej, det tror jag inte. Det är nog hans och inget ni svarar för. Skulle det vara ert har han inte med det att göra.
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
- Det tror jag inte, men är inte närmare insatt i reglerna eller era föregående diskussioner.
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
- Jag håller för troligt att grannen äger stängslet, om det stämmer att det står på hans fastighet. Det är inte olagligt, eftersom det är hans. Skulle staketet stå på er sida har han inte med det att göra.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
- Nej, det tror jag inte. Det är nog hans och inget ni svarar för. Skulle det vara ert har han inte med det att göra.
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
- Det tror jag inte, men är inte närmare insatt i reglerna eller era föregående diskussioner.
Redigerat:
I detta forum skrivs det ofta om otrevliga, oförskämda hänsynslösa grannar. I samma text står det ofta, till min förvåning om grannsämja? Vilken grannsämja? Blir jag behandlad som många skriver om, då är det krig som förklarats!H HEM2121 skrev:
Medlem
· Värmland
· 10 inlägg
Blaha blaha, så många olika åsikter det finns. Många blandar dessutom ihop gränsutvisning och gränsbestämning, som är två skilda saker. Naturligtvis får grannen inte förstöra staketet på eget bevåg. Det är en brottslig handling och kallas för egenmäktigt förfarande. Jag funderar faktiskt på att polisanmäla honom, för staketet är faktiskt mitt. Jag tappade bort det för några år sedan och nu när det är upphittat igen så får jag veta att någon har rivit det. Järnspikars!
Polisanmäl: Tillgreppsbrott Egenmäktigt förfarande står att finna i 8 kap. 8 § Brottsbalken.S senap skrev:Bakgrund:
Föregående ägare till vår fastighet lät en staketfirma sätta upp ett grönt klassiskt flätverksstängsel (sneda diagonala kvadrater) med gjutna aluminiumstolpar, troligen på 70-talet. Problemet är att det ca 20 m långa staketet tydligen står ca 35 cm in på grannens tomt i ena ändan och ca 7 cm in i andra ändan, dvs ca 20 cm över gränsen i snitt. Min särbo köpte sin fastighet för 13 år sedan (utan att veta detta) och grannen köpte sin fastighet för ca 3-4 år sedan. Grannen har redan haft svåra dispyter med en annan granne och nu är det tydligen vår tur. Vi har hittills gjort allt han har sagt, t.ex. flyttat komposten, etc. Dock har vi inte sågat ned vår höga tujahäck som står en bit innanför staketet på vår sida. Tujahäcken täcker större delen av sträckan. Grannens hus är mycket högt vilket innebär full insyn i vår trädgård från deras olika fönster om vi inte har kvar häcken. Med tanke på grannens dispyter med andra grannen så är vi glada att vi har tujahäcken kvar.
Händelse:
För ett par veckor sedan meddelade grannen att han ansåg att vårt staket stod fel och uppmanade min särbo att ta bort det. Hon blev naturligtvis chockad och svarade att hon inte kunde avgöra om det stod fel och var inte beredd att så där rakt upp och ned plocka bort det men han viftade med en karta i sin mobiltelefon och var mycket påstridig. Det slutade med att de skiljdes åt och min särbo avsåg att checka upp detta. Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det. Min särbo är mycket chockad över detta. De gjutna stolparna står dock fortfarande kvar men han kommer att ta upp dessa också. En vecka efter (!) att staketet var nedtaget (men innan han hunnit pratat en andra gång med min särbo) beställde grannen en gränsutsättning så nu står det träkäppar ca 35 cm resp. ca 7 cm in på vår tomt. Vi är så klart mycket bedrövade över händelseutvecklingen och vill egentligen inget annat än att ha en god relation med grannen.
Frågor:
Sen är det bra att kolla både er och grannens fastighet i Lantmäteriets Fastighetsregister; vad står där?
Vad står i er detaljplan? Finns ritningar kvar? Finns tomtgränsmarkeringar som visar var tomter går? Det skulle kunna bli så att ni måste begära en förrättning av lantmäteriet så att gränserna klargöres. Undrar om det inte bara är LM som får röra tomtgränser och sätta ut dem? Ett samtal dit så vet ni en del.
Sen är det ju så att gamla ägarens förehavanden att sätta staket en bit in på grannens tomt är en uppgörelse, kanske den finns i nåt avtal (i försäljningen till er bör det ha ingått UPPLYSNING!), eller det är inskrivet i fastighetsregistret rent av?
Oavsett om grannen "skulle" ha rätt; har han inte laglig rätt att bära sig åt på beskrivet sätt, så sätt ner foten och polisanmäl tillgreppet till att börja med, och ta det därifrån. Naturligtvis kan han inte kräva er på kostnader för sitt tillgrepp.
Er thujahäck har han absolut INTE med att göra. Den får i princip bli hur hög som helst, men för er egen skull bör den tuktas. Annars kan den t ex välta i oväder.
Kolla på Boverket vad det står om tomtgränser mm. Brukar vara lärorikt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, det är ju när det är problem med grannsämjan som det skrivs här. Goda grannar finns också men de är ju inga problem.E Esseve skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan alltid se hur grannsämjan är i ett område.
Här ett exempel på extremt dålig grannsämja.
Vårt tryckimpregnerade plank med avenbokshäck innanför (till höger) som nu fått sällskap av grannens gråmålade staket och thujahäck (till vänster).