89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
Jag älskar denna typ av tvärsäkra tydliga definitioner, allra helst om de innehåller en källa som stöder uttalandet.T tergo skrev:
Det där stämmer inte. Hade det varit en bil eller något annat "löst" hade det stämt. Men en bod, ett staket eller en buske som hamnat fel tillhör fortfarande den fastighet som man tror att det hör till, inte den person som satte dit det men har sålt. Särskilt om man som i detta fall gjort klart för köparna att det är så, alla är ju överenes om att staketet tillhörde TS särbos fastighet.P Pin skrev:
Jag är inte bergsäker på att det är som jag skriver, men tycker det du nu skriver är tvivelaktigt.Anna_H skrev:
Det där stämmer inte. Hade det varit en bil eller något annat "löst" hade det stämt. Men en bod, ett staket eller en buske som hamnat fel tillhör fortfarande den fastighet som man tror att det hör till, inte den person som satte dit det men har sålt. Särskilt om man som i detta fall gjort klart för köparna att det är så, alla är ju överenes om att staketet tillhörde TS särbos fastighet.
Skulle en planterad växt på min grannes tomt tillhöra mig om jag planterat den där, och sedan övergå till nästa ägare när jag säljer? Grannen kanske också säljer. Sedan vill nya grabben beskära, och är inte medveten om historiken. Det skulle bli väldigt komplicerat. Kan jag beskära växter eller ta bort ett staket för att jag tror att det tillhör min fastighet? Hur ska någon veta vad som tillhör fastigheten om det står utanför tomtgränsen? Förutom uppenbara saker som en brevlåda som hänger på en stolpe några cm utanför gränsen. Om staketet står på grannens tomt är det rimligt att tro att det hör till grannens fastighet. Eller att det står mitt i gränsen och det är delad vårdnad.
I det här fallet verkar iofs alla införstådda med historiken. Grannen har varit bufflig, helt klart.
Nej bilar ingår inte i fastighetsköp, men att flytta en ”felparkerad” bil kan vara komplicerat.
GPS mätning kan slå fel på 10% åt båda hållen.H håbbe1961 skrev:Hej, Har sagts tidigare men grannen har inte utifrån denna mätning inte rättslig grund att göra dessa åtgärder alls. Utan det faller under ett antal påföljder vid en polisanmälan. Gränserna sätt utifrån den teknik som fanns vid förrättningen av fastigheten och registreras i fastighetsregistret av lantmäteriet och är fortfarande juridiskt bindande tills en ny görs för en stor peng. Om olika företag tossar runt och mäter har ingen bäring alls juridiskt på era fastigheter om inte lantmäteriet utfört dem. Så kostnaden faller på grannen i form av skadestånd från Er i så fall.
Det är skillnad du ser på lantmäteriets kartor eller de tomtgränser du ser via hitta.se. det kan finnas en sryckningsakt från 1955. Då är det den som gäller. På centimeter n. Inget annatB b8q skrev:Jag är tveksam angående utsättningen. Det är ju inte samma sak som när Lantmäteriet gör en gränsutredning eller fastighetsbestämning; de båda klarar ju upp en tidigare osäker gräns, vilket anses göra båda fastigheterna ”bättre”, och kostnaden delas då. Men en gränspåvisning syftar ju bara till att märka ut en redan juridiskt säkerställd gräns på marken, och då är det oftast den som beställer jobbet som får räkningen (även om man kan komma överens med sin granne att dela på kostnaden).
Ja, men vad har det med mitt svar om skillnaden mellan gränspåvisning och gränsutredning att göra?S fredrikskrea skrev:
GPS-mätningar anses ha en felmarginal på 10 meter.
Mer professionella mätningar görs relativt SWEREF99, som egentligen är GPS men att man använder fasta referenspunkter som per definition har vissa koordinater. Att fastställa en tomtgräns ner på centimetern när tror jag knappast att din granne betalat för, det lär knappast vara billigt. Däremot bör firman som mätte åt din granne kunna svara på frågor om mätningens felmarginal.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...renssystem/Tredimensionella-system/SWEREF-99/
Mer professionella mätningar görs relativt SWEREF99, som egentligen är GPS men att man använder fasta referenspunkter som per definition har vissa koordinater. Att fastställa en tomtgräns ner på centimetern när tror jag knappast att din granne betalat för, det lär knappast vara billigt. Däremot bör firman som mätte åt din granne kunna svara på frågor om mätningens felmarginal.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...renssystem/Tredimensionella-system/SWEREF-99/
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det finns folk till allt tydligen! Mycket jobb och frustration, gott att det löste sig till sist!H Harrison skrev:Vi hade problem med vår granne, när vi ville sätta upp ett 0,9 m högt staket 0.5 m innanför tomtgränsen, som är brukligt ur underhållssynpunkt, trots att ett trådstaket inte kräver något underhåll.
1. Grannen förbjöd oss att sätta upp staket, eftersom de inte ville ha något staket där.
2. Vi förklarade att vi ville minska risken att vår snälla hund springer till grannen av misstag och bajsar etc.
3. Vi drog ett murarsnöre i luften mellan våra tomter där staketet skulle dras, som en markering/förvarning.
4. Grannen beordrade oss att ta ner murarsnöret (fast det var 0,5 m på vår sida i luften).
5. Vi frågade grannen, om de inte var överens om var tomtgränsen går - svar NEJ! Trots att gränsmarkeringarna fanns!
6. Vi frågade grannen var de ansåg att tomtgränsen går -svar: De ursprungliga gränsmarkeringarna gäller inte längre.
7. Vi frågade varför - svar: Kommunen har bestämt om tomtgränsen.
8. Vi frågade varför - svar: avståndet mellan huvudbyggnad och tomtgräns ska vara 6 m, så ni mäter därifrån. Avståndet mellan gäststugan och tomtgränsen ska vara 4.5 m, så ni mäter därifrån.
9. Vi undrade, om tomtgränsen inte är rak längre -svar: Nej, den är inte rak. Kommunen har beviljat dem en större tomt!
10. Vi åkte till kommunhuset och besökte byggnadsnämnden och lantmäteriet där: Ursprungliga gränser gäller, om markeringar finns kvar. Er granne har fel, hus kan hamna väldigt snett, "t o m 5 meter fel är inte ovanligt", när de byggs, men det ändrar inte tomtgränsen.
11. Nu spände vi återigen upp vårt murarsnöre och grannens relativt nyplanterade syrener och tvättsnurra hamnade på vår sida.
12. Grannen protesterade: "Sluttningen har alltid tillhört oss. Vi vet det!"
13. Vi erbjöd oss att köpa syrenerna för 500 kr styck (långt över marknadsvärdet).
12. Efter några veckor hade syrenerna och tvättsnurran kommit på rätt sida. Grannen hade gett upp striden till sist.
Tomtgräns-striden tog nog en hel sommar, men vi försökte vara försynta och la inga sura lappar i deras brevlåda etc.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Lite lätt OT och inte svar på frågan, men den här tråden är ett bra exempel på hur man inte ska gå tillväga när man vill sätta upp ett staket mellan två fastigheter. I min värld finns det endast två varianter på hur det ska gå till, under förutsättning att fastighetsägarna är överens om var fastighetsgränsen går.
1. Fastighetsägarna vill båda ha ett staket. Då skriver de att avtal att staketet ska gå i fastighetsgränsen, att de delar på kostnaden och att de bägge äger staketet.
2. Endast den ena fastighetsägaren vill ha ett staket. Då bygger den fastighetsägaren ett staket inne på sin fastighet, så långt från fastighetsgränsen så att det går att underhålla staketet utan att beträda den andra fastigheten.
När jag planterade en häck vid min ena fastighetsgräns gjorde jag det 1 meter in på min fastighet, dels för att häcken inte ska stjäla utrymme från grannen dels för att kunna beskära/gödsla den utan göra intrång.
Är fastighetsägarna inte överens om var gränsen går måste man börja med en gränsbestämning.
1. Fastighetsägarna vill båda ha ett staket. Då skriver de att avtal att staketet ska gå i fastighetsgränsen, att de delar på kostnaden och att de bägge äger staketet.
2. Endast den ena fastighetsägaren vill ha ett staket. Då bygger den fastighetsägaren ett staket inne på sin fastighet, så långt från fastighetsgränsen så att det går att underhålla staketet utan att beträda den andra fastigheten.
När jag planterade en häck vid min ena fastighetsgräns gjorde jag det 1 meter in på min fastighet, dels för att häcken inte ska stjäla utrymme från grannen dels för att kunna beskära/gödsla den utan göra intrång.
Är fastighetsägarna inte överens om var gränsen går måste man börja med en gränsbestämning.
TS bör.
Börja med att leta rätt på de korrekta tomt markeringarna.
Skulle markeringarna visa att staketet stod på TS tomt, så är det bara för granne att återställa staketet.
Var staketet på grannes tomt så skulle jag strunta i att fortsätta en konflikt med granen även om grannen (de den hävdade dumt nog) att det var TS staket och i stället sätta ett staket så nära det går till tomtgränsen utan att inkräkta på grannens tomt.
Hade grannen hävdat att det var dennes staket hade TS inte direkt kunnat göra något åt det (Förutsatt att staketet faktiskt är på grannens tomt).
Nu har grannen dumt nog hävdat att staketet tillhör TS, vilket gör att TS rent juridiskt måste få rimlig tid för åtgärd. Så grannen är nog skadestånds skyldig men kostnaden för att driva det är nog orimligt hög.
Börja med att leta rätt på de korrekta tomt markeringarna.
Skulle markeringarna visa att staketet stod på TS tomt, så är det bara för granne att återställa staketet.
Var staketet på grannes tomt så skulle jag strunta i att fortsätta en konflikt med granen även om grannen (de den hävdade dumt nog) att det var TS staket och i stället sätta ett staket så nära det går till tomtgränsen utan att inkräkta på grannens tomt.
Hade grannen hävdat att det var dennes staket hade TS inte direkt kunnat göra något åt det (Förutsatt att staketet faktiskt är på grannens tomt).
Nu har grannen dumt nog hävdat att staketet tillhör TS, vilket gör att TS rent juridiskt måste få rimlig tid för åtgärd. Så grannen är nog skadestånds skyldig men kostnaden för att driva det är nog orimligt hög.