Handyman 1 skrev:
Personligen hade jag dräpt grannen känner jag,men det är förmodligen olagligt:thinking:
Vi vill bara få till en bra lösning och vill givetvis ha en god grannrelation där det senare är svårt om man kör ditt förslag på lösning. :)

• Haha
  • Gilla
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
P
Den typen av person(grannen)ser nog bara sig själv i världen,hens vilja gäller,helt otroligt att man bara kan såga ner någon annans staket,blir skogstokig bara på tanken! hoppas det kan lösa sig ändå för er:rolleyes:

Eftersom grannen med bestämdhet hävdar att staketet är ert så håller jag med; den diskussionen är ointressant.
Har ni möjligen bevis för att grannen anser att det är ert staket? Ljudinspelning av era samtal, vittnen som kan intyga att de hört grannen säga det, har ni någon mejlkonversation? I så fall är ert läge väldigt starkt skulle säga.

Om vi då äntligen kan lägga ägandediskussionen till handlingarna så är det ju solklart så att grannen inte hade någon som helst rätt att förstöra ert staket, hur mycket det än stod på hans tomt. Ni kan kräva ersättning för det. Om ni sen kan få det är en annan sak. Jag hade inte tvekat att göra en polisanmälan i det här läget. Polisen kommer säkert lägga ner det med någon standardmotivering, men då har ni i alla fall fått det på pränt. Inte fel om grannen försöker sig på fler märkligheter i framtiden.

Om det blir så att ni kommer sätta upp ett nytt staket hoppas jag ni sätter ett likadant precis i tomtgräns, jag hade inte gett grannen möjlighet att utnyttja en millimeter av min tomt i onödan. Behåll häcken och gödsla på så den växer.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Den typen av person(grannen)ser nog bara sig själv i världen,hens vilja gäller,helt otroligt att man bara kan såga ner någon annans staket,blir skogstokig bara på tanken! hoppas det kan lösa sig ändå för er:rolleyes:
Alla människor är olika. Vi och grannen har inte samma åsikt i frågan. Målet är att komma överens om en bra lösning så att man kan få en normal grannrelation. Dock vill man veta förutsättningarna och vad som gäller. Det är aldrig fel.

T ToRy skrev:
Eftersom grannen med bestämdhet hävdar att staketet är ert så håller jag med; den diskussionen är ointressant.
Har ni möjligen bevis för att grannen anser att det är ert staket? Ljudinspelning av era samtal, vittnen som kan intyga att de hört grannen säga det, har ni någon mejlkonversation? I så fall är ert läge väldigt starkt skulle säga.

Om vi då äntligen kan lägga ägandediskussionen till handlingarna så är det ju solklart så att grannen inte hade någon som helst rätt att förstöra ert staket, hur mycket det än stod på hans tomt. Ni kan kräva ersättning för det. Om ni sen kan få det är en annan sak. Jag hade inte tvekat att göra en polisanmälan i det här läget. Polisen kommer säkert lägga ner det med någon standardmotivering, men då har ni i alla fall fått det på pränt. Inte fel om grannen försöker sig på fler märkligheter i framtiden.

Om det blir så att ni kommer sätta upp ett nytt staket hoppas jag ni sätter ett likadant precis i tomtgräns, jag hade inte gett grannen möjlighet att utnyttja en millimeter av min tomt i onödan. Behåll häcken och gödsla på så den växer.
Beträffande vittnen så var föregående ägare med samt mannen från staketföretaget som föregående ägare tog dit för att ge offert på nytt staket, så vittnen (även externt) finns det på att grannen anser att staketet är min särbos. Därom ingen tvekan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tja, egentligen så råder det rätt liten diskussion om vem som egentligen äger staketet, då grannen, särbon och tidigare ägare etc alla hävdar samma sak.

Så det går utmärkt för TS att gå på den linjen och hävda äganderätt och de saker som det resulterar i.
Det går *eventuellt* att hävda att staketet övergick till grannens och därigenom slippa ta hand om något mer, bara sätta upp ett nytt stängsel på TS sida av gränsen, förslagsvis ett riktigt fult som döljs av thujorna. Viltstängsel och några träkäppar fungerar ju tekniskt för att hålla dem på plats, och är inte någon större kostnad.

• Gilla
senap
  • Laddar…
H
L larka742 skrev:
Det kan stå hela vägen fram till ytterdörren, in på toaletten om det nu skulle vara så.
Fortfarande inte grannens staket enligt mitt sätt att se på det.

Vänd på det - varför skulle det bli grannens bara för att det står på grannens tomt?
DÄR har vi den brinnande frågan.

Funkar det generellt så - nånting står felaktigt på ens mark = man äger det?
Nej. Man letar rätt på ägaren, ger dem tid att flytta på det osv.

Grannen skulle vi ägarbyte, eller när han fick reda på gränsen sagt till att flytta på staketet.
Läs vad TS själv har skrivit.

• Gilla
senap
  • Laddar…
S senap skrev:
Bakgrund:
Föregående ägare till vår fastighet lät en staketfirma sätta upp ett grönt klassiskt flätverksstängsel (sneda diagonala kvadrater) med gjutna aluminiumstolpar, troligen på 70-talet. Problemet är att det ca 20 m långa staketet tydligen står ca 35 cm in på grannens tomt i ena ändan och ca 7 cm in i andra ändan, dvs ca 20 cm över gränsen i snitt. Min särbo köpte sin fastighet för 13 år sedan (utan att veta detta) och grannen köpte sin fastighet för ca 3-4 år sedan. Grannen har redan haft svåra dispyter med en annan granne och nu är det tydligen vår tur. Vi har hittills gjort allt han har sagt, t.ex. flyttat komposten, etc. Dock har vi inte sågat ned vår höga tujahäck som står en bit innanför staketet på vår sida. Tujahäcken täcker större delen av sträckan. Grannens hus är mycket högt vilket innebär full insyn i vår trädgård från deras olika fönster om vi inte har kvar häcken. Med tanke på grannens dispyter med andra grannen så är vi glada att vi har tujahäcken kvar.

Händelse:
För ett par veckor sedan meddelade grannen att han ansåg att vårt staket stod fel och uppmanade min särbo att ta bort det. Hon blev naturligtvis chockad och svarade att hon inte kunde avgöra om det stod fel och var inte beredd att så där rakt upp och ned plocka bort det men han viftade med en karta i sin mobiltelefon och var mycket påstridig. Det slutade med att de skiljdes åt och min särbo avsåg att checka upp detta. Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det. Min särbo är mycket chockad över detta. De gjutna stolparna står dock fortfarande kvar men han kommer att ta upp dessa också. En vecka efter (!) att staketet var nedtaget (men innan han hunnit pratat en andra gång med min särbo) beställde grannen en gränsutsättning så nu står det träkäppar ca 35 cm resp. ca 7 cm in på vår tomt. Vi är så klart mycket bedrövade över händelseutvecklingen och vill egentligen inget annat än att ha en god relation med grannen.

Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
Eftersom ni inte har avtalat om att utsättningen ska göras eller vem som ska bekosta den i förväg, anser jag att grannen som beställde den ska stå för kostnaden.

• Gilla
Risarvaren och 4 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Eftersom ni inte har avtalat om att utsättningen ska göras eller vem som ska bekosta den i förväg, anser jag att grannen som beställde den ska stå för kostnaden.
Rätt.
Dessutom har vi i diskussionen kommit fram till att det bör kallas "gränspåvisning" i och med att det bara är utsättning av träkäppar med hjälp av GPS och då är det alltid beställaren som betalar.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det kan stå hela vägen fram till ytterdörren, in på toaletten om det nu skulle vara så.
Fortfarande inte grannens staket enligt mitt sätt att se på det.

Vänd på det - varför skulle det bli grannens bara för att det står på grannens tomt?
DÄR har vi den brinnande frågan.

Funkar det generellt så - nånting står felaktigt på ens mark = man äger det?
Nej. Man letar rätt på ägaren, ger dem tid att flytta på det osv.

Grannen skulle vi ägarbyte, eller när han fick reda på gränsen sagt till att flytta på staketet.
Det är ungefär vad jag skrivit i mina inlägg redan.
1. Säljaren byggde staketet och ägde då det trots att det av misstag hamnade på grannens tomt
2. TS särbo köper av säljaren. Då staketet inte står på tomten ingår det inte i affären och tillhör fortfarande säljaren.
3. När grannen tar bort/förstör staketet är det säljaren som får agera mot grannen.
4. Grannen borde pratat med säljaren/TS särbo och gett dem tid att flytta på eller ta bort eller komma överens om att det kan stå kvar. Inte rätt av grannen att bara riva staketet.
5. Grannen har aldrig ägt staketet.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilken skitstövel till granne. Men det är svårt att sätta emot så mycket. Förvisso var det brottsligt att förstöra staketet men jag tror inte man ska lura sig att polisen tar tag i detta vid anmälan. Men kanske värt att testa i alla fall?

Nu när staketet är förstört av grannen finns det knappast mycket annat att göra än att ordna med en ny lösning på rätt sida gränsen.
Polisen skriver av direkte vet av erfarenhet.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
S senap skrev:
Grannen hävdar att staketet är vårt, dvs alla är överens om att det är vårt.
Det är ju bara sant tills ni tvingas processa om det. Med andra ord, så länge ni gör upp i godo kan ni ju fortsätta att vara överens om det, men skulle någon försöka tilltvinga sig rättigheter genom fogden/domstol lär det falla.

M Manhunter skrev:
Polisen skriver av direkte vet av erfarenhet.
Polisen gör nästan ingenting numera i vårt område. Vi har för det mesta ingen polisbil på den här sidan om huvudstaden, så vi får klara oss själva,när någonting händer.

Man ska inte behöva ta lagen i egna händer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
för att grannen skall kunna bli ägare till staketet så får han skrifligen meddela att staketet skall bort och då har ts 3 månader på sig att ta bort det annars tillfaller det grannen

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.