Cheesen
Finns det någon markering som ej blivit överfylld? Isåfall så går dom övriga att hitta med ett måttband.
Som jag ser det så bör du försöka utkräva skadestånd för staketet.
Jag är inte riktigt hemma i juridiken här men grannen bör även ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Det finns medlemmar i forumet som säker kan svara på detta.

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Frågan som jag vill ha svar på är om förra ägaren sålde ett staket som han mist äganderätten till eller om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..
Tycker du inte att du får bra svar av @-MH- på den frågan? Står staketet på grannens mark kan det inte ha blivit din sambos vid fastighetsöverlåtelsen enligt jordabalken.

Då tillhör det alltså den som uppförde det (säljaren) eller den vars mark det står på (grannen). Presumtionen säger att det är grannens, men säljaren kan nog visa att det är (eller varit) hans. Men att bevisa att det inte är grannens kräver sannolikt att man processar om det, och då är det alltså någon som egentligen inte behöver bry sig (säljaren) längre som ska stämma grannen.

Trist situation, men låg verkligen staketet på grannens mark är det sannolikt så illa. Då hjälper det inte att ett koppel personer tycker att det borde vara annorlunda. Med mindre än att man minst gräver fram en proposition som säger att även anordningar som av misstag anlagts helt eller delvis utanför fastigheten ska anses höra till densamma (såsom det är reglerat med byggnader) har jag svårt att se att det tyckandet är relevant.

• Gilla
slugger75 och 3 till
  • Laddar…
S senap skrev:
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
Fråga två faller då staketet aldrig varit sambons. Och om det varit sambons hade grannen inte haft någon rätt att själv ta ner det, då är rätt väg att gå handräckning via Kronofogden. Så nej, där har grannen inget att hämta.

Inte heller i fråga tre har han något att hämta. Hade han däremot gått till Lantmäteriet och begärt en särskild gränsutmärkning hade det varit en annan sak, men då hade det kostat tio gånger så mycket också. Men är gränsen osäker på så vis att det inte finns några riktiga gränsmärken är det kanske värt att göra – det kommer iofs kosta er pengar, men grannen tvingas vara med och betala också.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
H
S senap skrev:
Eftersom både förra ägaren till min särbos fastighet och dessutom min särbo hävdar att staketet ingick i fastighetsköpet, ligger frågan inte på det planet. Frågan som jag vill ha svar på är om förra ägaren sålde ett staket som han mist äganderätten till eller om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..
Grannen hävdar ju också att det är ditt staket?

• Gilla
senap
  • Laddar…
Som jag ser det så har grannen begått egenmäktigt förfarande, du skulle ha getts möjlighet att själv flytta staketet. Han ska därmed ersätta dig för merkostnaden.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
H
S senap skrev:
När man köper ett hus, finns det massor av saker som man inte exakt specificerar i ett köpekontrakt, exempelvis:
- Ingår staketet på gränsen mot granne 1?
- Ingår staketet på gränsen mot granne 2?
- Ingår staketet mot kommunens naturskyddsområde?
- Ingår stenmuren mot kommunens vändplats?
- Ingår postlådan som står utanför muren mot kommunens vändplats?
- Ingår soptunnorna eller måste jag köpa nya av kommunen?
Listan kan göras mycket längre på likande småsaker och jag har aldrig i hela mitt liv sett att man specificerar dessa detaljer i ett köpekontrakt utan om det står ett staket i gränsen med staketbaksida mot fastigheten så utgår alla från att staketet ingår i fastigheten. Detta specificerar man inte upp.
Ovanpå detta så blev förra ägaren till min särbos fastighet så bedrövad över detta (eftersom det var han som anlitade en professionell stängselfirma att sätta upp staketet) så att han inledningsvis erbjöds sig att arrangera och sätta upp ett nytt staket. Förra ägaren tog t.o.m. dit (utan att vi bett om det) en stängselfirma för att lämna offert. Det hela stöp på att grannen vägrade att låta stängselfirman beträda grannens mark under byggtiden vilket behövs när de skall gjuta nya ned stolpar. För övrigt är förra ägaren otroligt schysst som var beredd att göra detta trots att mer än tio år har gått.

Det är alltså ställt utom allt tvivel om att staketet ingick i köpet (under förutsättning att förra ägaren inte tappat äganderätten) så den frågan är jag tacksam om vi kan lämna därhän. Frågan som jag vill ha svar på är om min särbo (eller förra ägaren till min särbos fastighet) har tappat äganderätten till staketet mot grannen (eller förra ägaren till grannens fastighet) i och med att det stått fel och att åren har tickat på.
(y)

• Gilla
senap
  • Laddar…
Elpaco - och kanske någon annan - har varit inne på det; hur vet ni att pinnarna faktiskt markerar tomtgränsen? Även om firman som gjorde jobbet har mätt rätt och ställt pinnarna rätt så finns det inget som hindrat grannen att flytta lite på dem, eller hur? Jag skulle inte godkänt pinnarna som tomtgräns. Jag skulle antingen betalat för en egen mätning och varit med och frågat hur man kommer fram till placeringen. (Ska man vara riktigt ordentlig ska man väl egentligen även bjuda in grannen att närvara, för att undvika ytterligare en mätning. Något grannen borde gjort första gången.) Eller så skulle jag letat reda på de ursprungliga rören. Måste inte vara de som markerar gränsen mellan era två tomter, hittar ni 2 andra bör ni kunna hitta rätt gräns även mot denna granne.

Utan att VETA var gränsen går är diskussionen om vem som äger staketet tämligen ointressant. Kan ni däremot påvisa att staketet stod på er sida så har ni ett solklart ägande och kan kräva grannen på ersättning i form av ett nytt staket på samma ställe.
Skulle det visa sig att grannens pinnar står rätt, ja då är ni tillbaka på ruta ett, men då VET ni i alla fall att grannen inte försöker sno er mark.

• Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Elpaco - och kanske någon annan - har varit inne på det; hur vet ni att pinnarna faktiskt markerar tomtgränsen? Även om firman som gjorde jobbet har mätt rätt och ställt pinnarna rätt så finns det inget som hindrat grannen att flytta lite på dem, eller hur? Jag skulle inte godkänt pinnarna som tomtgräns. Jag skulle antingen betalat för en egen mätning och varit med och frågat hur man kommer fram till placeringen. (Ska man vara riktigt ordentlig ska man väl egentligen även bjuda in grannen att närvara, för att undvika ytterligare en mätning. Något grannen borde gjort första gången.) Eller så skulle jag letat reda på de ursprungliga rören. Måste inte vara de som markerar gränsen mellan era två tomter, hittar ni 2 andra bör ni kunna hitta rätt gräns även mot denna granne.

Utan att VETA var gränsen går är diskussionen om vem som äger staketet tämligen ointressant. Kan ni däremot påvisa att staketet stod på er sida så har ni ett solklart ägande och kan kräva grannen på ersättning i form av ett nytt staket på samma ställe.
Skulle det visa sig att grannens pinnar står rätt, ja då är ni tillbaka på ruta ett, men då VET ni i alla fall att grannen inte försöker sno er mark.
Tack för synpunkten. Vi var dock hemma när firman mätte och jag var ute strax efter och dokumenterade läget på pinnarna med tumstock och mobil mot ett par fasta punkter. Även om frågan är infekterad så är vår uppfattning att grannen inte skulle göra en sådan sak.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker du inte att du får bra svar av @-MH- på den frågan? Står staketet på grannens mark kan det inte ha blivit din sambos vid fastighetsöverlåtelsen enligt jordabalken.

Då tillhör det alltså den som uppförde det (säljaren) eller den vars mark det står på (grannen). Presumtionen säger att det är grannens, men säljaren kan nog visa att det är (eller varit) hans. Men att bevisa att det inte är grannens kräver sannolikt att man processar om det, och då är det alltså någon som egentligen inte behöver bry sig (säljaren) längre som ska stämma grannen.

Trist situation, men låg verkligen staketet på grannens mark är det sannolikt så illa. Då hjälper det inte att ett koppel personer tycker att det borde vara annorlunda. Med mindre än att man minst gräver fram en proposition som säger att även anordningar som av misstag anlagts helt eller delvis utanför fastigheten ska anses höra till densamma (såsom det är reglerat med byggnader) har jag svårt att se att det tyckandet är relevant.
Grannen hävdar att staketet är vårt, dvs alla är överens om att det är vårt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Grannen hävdar att staketet är vårt, dvs alla är överens om att det är vårt.
Men hur i h-vete försvarar grannen då detta?

S senap skrev:
Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det.
Sorry om det framgår i tråden och jag missat det.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Din särbo köpte väl ett hus och inte ett staket? Huset innefattar alla ”tillbehör” som hör till ett hus. Men ett sådant tillbehör kan väl inte vara byggt på grannens tomt? Således har inte din särbo köpt staketet även om säljaren hade betalat och byggt det (tyvärr en bit utanför sin tomt). Det borde tillhöra säljaren fortfarande med det resonemanget.
Har säljaren explicit sagt eller skrivit att staketet ingår i köpet? Jag förstår att säljaren trodde det, och din särbo också.
Om vi vänder på det och säger att det ingår, hur långt in på grannens tomt kan det då stå och fortfarande ingå? I gränsen till nästa tomt?
Grannen hävdar att staketet är vårt.
Föregående ägare hävdar att staketet är vårt.
Min särbo hävdar att staketet är vårt.
Detta innebär att alla är överens (inkl. grannen) om att det är vårt.
Med det som bakgrund känns diskussionen om äganderätten lite konstig men man kan naturligtvis kolla upp detta med en jurist.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
P Pin skrev:
Din särbo köpte väl ett hus och inte ett staket? Huset innefattar alla ”tillbehör” som hör till ett hus. Men ett sådant tillbehör kan väl inte vara byggt på grannens tomt? Således har inte din särbo köpt staketet även om säljaren hade betalat och byggt det (tyvärr en bit utanför sin tomt). Det borde tillhöra säljaren fortfarande med det resonemanget.
Har säljaren explicit sagt eller skrivit att staketet ingår i köpet? Jag förstår att säljaren trodde det, och din särbo också.
Om vi vänder på det och säger att det ingår, hur långt in på grannens tomt kan det då stå och fortfarande ingå? I gränsen till nästa tomt?
Det kan stå hela vägen fram till ytterdörren, in på toaletten om det nu skulle vara så.
Fortfarande inte grannens staket enligt mitt sätt att se på det.

Vänd på det - varför skulle det bli grannens bara för att det står på grannens tomt?
DÄR har vi den brinnande frågan.

Funkar det generellt så - nånting står felaktigt på ens mark = man äger det?
Nej. Man letar rätt på ägaren, ger dem tid att flytta på det osv.

Grannen skulle vi ägarbyte, eller när han fick reda på gränsen sagt till att flytta på staketet.

• Gilla
Grävling15 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur i h-vete försvarar grannen då detta?
Sorry om det framgår i tråden och jag missat det.
Grannen hävdar att staketet är vårt men att eftersom det står olagligt på hans tomt så har han rätt att ta bort det även om det är vårt.
Eftersom grannen hävdar med bestämdhet att det är vårt så tycker jag att diskussionen ovan om huruvida staketet ingick i fastighetsköpet eller ej känns mindre aktuell.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
P
Personligen hade jag dräpt grannen känner jag,men det är förmodligen olagligt:thinking:

• Gilla
  • Haha
Enolf och 12 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Det kan stå hela vägen fram till ytterdörren, in på toaletten om det nu skulle vara så.
Fortfarande inte grannens staket enligt mitt sätt att se på det.

Vänd på det - varför skulle det bli grannens bara för att det står på grannens tomt?
DÄR har vi den brinnande frågan.

Funkar det generellt så - nånting står felaktigt på ens mark = man äger det?
Nej. Man letar rätt på ägaren, ger dem tid att flytta på det osv.

Grannen skulle vi ägarbyte, eller när han fick reda på gränsen sagt till att flytta på staketet.
Eftersom grannen själv hävdar att vi äger staketet men att vår föregående ägare satt det fel så är jag beredd att hålla med. Två vittnen finns inkl ett externt vittne.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.