89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
När man köper ett hus, finns det massor av saker som man inte exakt specificerar i ett köpekontrakt, exempelvis:H HEM2121 skrev:
- Ingår staketet på gränsen mot granne 1?
- Ingår staketet på gränsen mot granne 2?
- Ingår staketet mot kommunens naturskyddsområde?
- Ingår stenmuren mot kommunens vändplats?
- Ingår postlådan som står utanför muren mot kommunens vändplats?
- Ingår soptunnorna eller måste jag köpa nya av kommunen?
Listan kan göras mycket längre på likande småsaker och jag har aldrig i hela mitt liv sett att man specificerar dessa detaljer i ett köpekontrakt utan om det står ett staket i gränsen med staketbaksida mot fastigheten så utgår alla från att staketet ingår i fastigheten. Detta specificerar man inte upp.
Ovanpå detta så blev förra ägaren till min särbos fastighet så bedrövad över detta (eftersom det var han som anlitade en professionell stängselfirma att sätta upp staketet) så att han inledningsvis erbjöds sig att arrangera och sätta upp ett nytt staket. Förra ägaren tog t.o.m. dit (utan att vi bett om det) en stängselfirma för att lämna offert. Det hela stöp på att grannen vägrade att låta stängselfirman beträda grannens mark under byggtiden vilket behövs när de skall gjuta nya ned stolpar. För övrigt är förra ägaren otroligt schysst som var beredd att göra detta trots att mer än tio år har gått.
Det är alltså ställt utom allt tvivel om att staketet ingick i köpet (under förutsättning att förra ägaren inte tappat äganderätten) så den frågan är jag tacksam om vi kan lämna därhän. Frågan som jag vill ha svar på är om min särbo (eller förra ägaren till min särbos fastighet) har tappat äganderätten till staketet mot grannen (eller förra ägaren till grannens fastighet) i och med att det stått fel och att åren har tickat på.
Ja, jag menar ju att staket som står på grannens mark inte ingår per automatik enligt jordabalken. Utan förutsätter att det är grannens. Vilken sida det är vänt spelar ingen roll.
Det är därför jordabalken specar vad som ingår och inte ingår, så vi slipper skriva att stemmuren som är precis på andra sidan gränsen inte ingår, och inte bilen som står på garageuppfatrten heller.
Normalt är det ju inget problem, brevlåda/soptunna har så litet värde så det kan kvitta.
Hade grannen slagit upp en lekstuga på andra sidan gränsen mot kommunens "allmänning", så hade inte sen heller ingått.
Bra att kolla upp gräserna. Eller ännu bättre, fråga och skriv ner om det är oklart.
Det är därför jordabalken specar vad som ingår och inte ingår, så vi slipper skriva att stemmuren som är precis på andra sidan gränsen inte ingår, och inte bilen som står på garageuppfatrten heller.
Normalt är det ju inget problem, brevlåda/soptunna har så litet värde så det kan kvitta.
Hade grannen slagit upp en lekstuga på andra sidan gränsen mot kommunens "allmänning", så hade inte sen heller ingått.
Bra att kolla upp gräserna. Eller ännu bättre, fråga och skriv ner om det är oklart.
Om staketet står på gränsen, eller på din sida om gränsen ingår det. Om det står på andra sidan gränsen, på grannens tomt, ingår det nog. Inte.IInte i fastighetsaffären per automatik iaf. Den du köpte kunde kanske sålt staketet separat.På samma sätt ingår inte saker grannen har ställt på din tomt när han säljer sitt hus. Ett staket tex.S senap skrev:När man köper ett hus, finns det massor av saker som man inte exakt specificerar i ett köpekontrakt, exempelvis:
Listan kan göras mycket längre på likande småsaker och jag har aldrig i hela mitt liv sett att man specificerar dessa detaljer i ett köpekontrakt utan om det står ett staket i gränsen med staketbaksida mot fastigheten så utgår alla från att staketet ingår i fastigheten. Detta specificerar man inte upp.
Ovanpå detta så blev förra ägaren till min särbos fastighet så bedrövad över detta (eftersom det var han som anlitade en professionell stängselfirma att sätta upp staketet) så att han inledningsvis erbjöds sig att arrangera och sätta upp ett nytt staket. Förra ägaren tog t.o.m. dit (utan att vi bett om det) en stängselfirma för att lämna offert. Det hela stöp på att grannen vägrade att låta stängselfirman beträda grannens mark under byggtiden vilket behövs när de skall gjuta nya ned stolpar. För övrigt är förra ägaren otroligt schysst som var beredd att göra detta trots att mer än tio år har gått.
Det är alltså ställt utom allt tvivel om att staketet ingick i köpet (under förutsättning att förra ägaren inte tappat äganderätten) så den frågan är jag tacksam om vi kan lämna därhän. Frågan som jag vill ha svar på är om min särbo (eller förra ägaren till min särbos fastighet) har tappat äganderätten till staketet mot grannen (eller förra ägaren till grannens fastighet) i och med att det stått fel och att åren har tickat på.
Likväl beter sig din granne illa. Detta kunde lösts bättre för båda parter.
Jag tycker att er grannfastighets nya ägare verkar väldigt otrevlig, när han utan att ge er tillfälle att rätta till staketets placering, förstörde det, han borde ha informerat er och gett typ ett halvår på er att åtgärda det (när vädret tillåter).S senap skrev:När man köper ett hus, finns det massor av saker som man inte exakt specificerar i ett köpekontrakt, exempelvis:
Jag hade en sådan granne förut och det var pest och pina och ibland trodde jag att han skulle ge mig en käftsmäll, t ex när det var strömavbrott på en fas och jag kunde inte pumpa upp vatten ur min brunn. Så jag ringde elverket och det visade sig vara en stolpsäkring som hade gått, eftersom mina huvudsäkringar var hela. Service-bil skickades iväg. Då kom den heliskna grannen och bankade på ytterdörren och skrek: "Jag har bytt stolpsäkringen som hade gått - ring elverket och beordra dem att stoppa servicebilens utryckning genast! Kommer biljäveln så pröjsar du utryckningen din jävel!" Vilket jag gjorde, men bilen kom ändå och de två elektrikerna sa att man absolut inte får byta ut stolpsäkringar själv och de gick sedan för att skälla ut grannen, som sa att han inte visste det. Elektrikerna undrade, hur det var möjligt att det fanns två tvåvåningshus på granntomten + ett envåningshus och ett garage. Säkringarna räckte inte pga grannens stora elhehov på vintern pga att hälften av husen är svartbyggen. Hans beteende blev bara värre och värre med åren och jag blev alltmer rädd för honom, men lyckligtvis sålde de och flyttade längre bort. Nu försöker de återvända till mitt område, pga grannens svårigheter att få jobb som snickare med husvagn på en camping som adress.
Eftersom både förra ägaren till min särbos fastighet och dessutom min särbo hävdar att staketet ingick i fastighetsköpet, ligger frågan inte på det planet. Frågan som jag vill ha svar på är om förra ägaren sålde ett staket som han mist äganderätten till eller om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..M -MH- skrev:Ja, jag menar ju att staket som står på grannens mark inte ingår per automatik enligt jordabalken. Utan förutsätter att det är grannens. Vilken sida det är vänt spelar ingen roll.
Jag är rädd att du ställer fel fråga.S senap skrev:Eftersom både förra ägaren till min särbos fastighet och dessutom min särbo hävdar att staketet ingick i fastighetsköpet, ligger frågan inte på det planet. Frågan som jag vill ha svar på är om förra ägaren sålde ett staket som han mist äganderätten till eller om min särbo mist äganderätten till staketet under dessa år som gått eller om min särbo alltjämt äger staketet..
Jag hade i alla fall påtalat problemet på ett vänligt sätt och gett grannen+entreprenören friheten att använda min sida av tomten för nedmonteringen av staketet. Jag hade sagt att det inte är brådskande, eftersom ni har som nyinflyttade säkert mer brådskande saker för er. Jag hade t o m lånat ut verktyg som spadar och spett till grannen för ändamålet.P Pin skrev:Om staketet står på gränsen, eller på din sida om gränsen ingår det. Om det står på andra sidan gränsen, på grannens tomt, ingår det nog. Inte.IInte i fastighetsaffären per automatik iaf. Den du köpte kunde kanske sålt staketet separat.På samma sätt ingår inte saker grannen har ställt på din tomt när han säljer sitt hus. Ett staket tex.
Likväl beter sig din granne illa. Detta kunde lösts bättre för båda parter.
Båda av mina "jävliga" grannar har pumpavlopp, men jag har ett vanligt rakt avlopp, eftersom jag kostade på stenspräckning för 30.000 kr. Jag har erbjudit dem att komma till oss på toa, duscha och även tvätta kläder, om de behöver när det är stopp i deras pumpavlopp, vilket händer ofta. Helt gratis förstås och även deras gäster är välkomna. Trots corona-risken (vi får dra på badrums- och spisfläkten på max och öppna nåt fönster och spreja in någon desinfektion senare).
Jag lånar ut min stora infart till grannarna, om de inte får plats för sina bilar pga fest etc.
Jag har skänkt kubikmetervis med ved till mina "jävliga" grannar under åren när de har bett om att få det, fast jag har bekostat trädfällningen och klyvt veden själv med vedklyv.
Jag tog emot en nästan obekant person som var sjuk och lät honom bo hos mig jättebilligt. Han bor kvar ännu efter 21 år och har bidragit till ställets skötsel senare, fast han blev sjuk på nytt och behövde mycket hjälp av mig.
Redigerat:
Du får gärna utveckla varför frågan inte är relevant. Om min särbo har köpt det av föregående ägare och båda är överens om detta så återstår ju frågan om föregående ägare sålde något han inte ägde eller om min särbo har mist äganderätten eller rent av äger staketet.P Pin skrev:
Det låter som er granne är väldigt ilsken av sig och adrenalin-stinn. Det är tråkigt att ni får dras med en sådan idiot.S senap skrev:Bakgrund:
Föregående ägare till vår fastighet lät en staketfirma sätta upp ett grönt klassiskt flätverksstängsel (sneda diagonala kvadrater) med gjutna aluminiumstolpar, troligen på 70-talet. Problemet är att det ca 20 m långa staketet tydligen står ca 35 cm in på grannens tomt i ena ändan och ca 7 cm in i andra ändan, dvs ca 20 cm över gränsen i snitt. Min särbo köpte sin fastighet för 13 år sedan (utan att veta detta) och grannen köpte sin fastighet för ca 3-4 år sedan. Grannen har redan haft svåra dispyter med en annan granne och nu är det tydligen vår tur. Vi har hittills gjort allt han har sagt, t.ex. flyttat komposten, etc. Dock har vi inte sågat ned vår höga tujahäck som står en bit innanför staketet på vår sida. Tujahäcken täcker större delen av sträckan. Grannens hus är mycket högt vilket innebär full insyn i vår trädgård från deras olika fönster om vi inte har kvar häcken. Med tanke på grannens dispyter med andra grannen så är vi glada att vi har tujahäcken kvar.
Händelse:
För ett par veckor sedan meddelade grannen att han ansåg att vårt staket stod fel och uppmanade min särbo att ta bort det. Hon blev naturligtvis chockad och svarade att hon inte kunde avgöra om det stod fel och var inte beredd att så där rakt upp och ned plocka bort det men han viftade med en karta i sin mobiltelefon och var mycket påstridig. Det slutade med att de skiljdes åt och min särbo avsåg att checka upp detta. Ett par dagar senare hade grannen ändå klippt ned staketet, dvs. förstört det. Min särbo är mycket chockad över detta. De gjutna stolparna står dock fortfarande kvar men han kommer att ta upp dessa också. En vecka efter (!) att staketet var nedtaget (men innan han hunnit pratat en andra gång med min särbo) beställde grannen en gränsutsättning så nu står det träkäppar ca 35 cm resp. ca 7 cm in på vår tomt. Vi är så klart mycket bedrövade över händelseutvecklingen och vill egentligen inget annat än att ha en god relation med grannen.
Frågor:
1. Får grannen plocka ned och förstöra staketet (som i princip var i nyskick) utan att ge min särbo en rimlig tid att flytta det? Kommentar: Grannen hävdar att han hade rätt att ta sönder staketet eftersom det stod ”olagligt” på hans tomt.
2. Kan grannen kräva oss på betalning för hans arbete med att ta bort staketet med motiveringen att det stod olagligt på hans sida?
3. Kan grannen kräva oss på hela eller halva kostnaden för utsättningen som han själv har beställt (efter att han tagit ned staketet)?
Jag kan inte se att grannen ens visat att tomtgränsen skall flyttas från den förutsatta vid staketet. Be om kopia på arbetet samt telefonnummer till utsättaren, samt hör om de har något samband med Lantmäteriet. En ungefärlig utsättning gäller inte, och en riktig är dyr (30k?). Tänk efter lite - en okänd firma GPS-ar lite när ni inte är med .. vad katten är det? Du vet inte ens om han sedan flyttat träpinnarna efter egen smak.
Det bästa är om ni hittar lite rör i marken. Betala inget, och staketet bör han ersätta med ett motsvarande nytt, oavsett var det sedan hamnar.
Det viktigaste är nu att säga ifrån och sluta bli överkörd.
Det bästa är om ni hittar lite rör i marken. Betala inget, och staketet bör han ersätta med ett motsvarande nytt, oavsett var det sedan hamnar.
Det viktigaste är nu att säga ifrån och sluta bli överkörd.
Metalldetektor, som ni lånar av någon bekant, kan avslöja var rören finns under marken. Jag sökte en gång med en regelsökare, som reagerar lite på metall, om man kommer nära nog. Jag hängde den i ett snöre och sökte av längs den möjliga tomtgränsen. Det funkade, om jag lyckades komma nära nog, men då gällde det att få reda på punkten på ett ungefär. Vi använde ett jättelångt måttband och tomtkartan med måttangivelser som hjälp.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Jag förstår lagtexten. Men nånstans passar allt inte.M -MH- skrev:Ja, jag menar ju att staket som står på grannens mark inte ingår per automatik enligt jordabalken. Utan förutsätter att det är grannens. Vilken sida det är vänt spelar ingen roll.
Jag menar visst att staketet tillfaller den nya köparen.
Tex ditt exempel med lekstugan, det är ju inte ovanligt att de hamnar lite utanför på allmänningen. Mer eller mindre.
Om man köper ett hus MED lekstuga som sedan visar sig ligga fel så tror jag att kommunen skulle ha svårt att argumentera att det skulle vara kommunens lekstuga. Varför skulle det vara deras bara för att den råkat hamna där efter ett byte av ägare?
Säljaren skulle också vara utanför leken, han har ju såld den enligt objektbeskrivningen.
Kvar blir ju bara att köparen helt enkelt äger lekstugan även efter fastigheten bytt ägare.
Och tex får acceptera kravet att flytta den om kommunen skulle kräva det.
Borde vara samma sak här, även fast lagtexten inte är tydlig.
Lagen säger ju tex inte att grannen äger staketet bara för att det hamnat på hans tomt....
Din särbo köpte väl ett hus och inte ett staket? Huset innefattar alla ”tillbehör” som hör till ett hus. Men ett sådant tillbehör kan väl inte vara byggt på grannens tomt? Således har inte din särbo köpt staketet även om säljaren hade betalat och byggt det (tyvärr en bit utanför sin tomt). Det borde tillhöra säljaren fortfarande med det resonemanget.S senap skrev:
Har säljaren explicit sagt eller skrivit att staketet ingår i köpet? Jag förstår att säljaren trodde det, och din särbo också.
Om vi vänder på det och säger att det ingår, hur långt in på grannens tomt kan det då stå och fortfarande ingå? I gränsen till nästa tomt?
Det som är köpt är en fastighet (mark) med fastighetstillbehör (hus, staket m.m.) Förra ägaren har låtit uppföra ett staket till gagn för den egna fastigheten. Det har råkat hamna på fel sida gränsen men tillhör ändå fastigheten.
En gränsvisning är inte juridiskt bindande och betalas normalt av beställaren. Används med fördel när det inte är tjafs mellan grannarna.
En fastighetsbestämning är en lantmäteriförrättning och här fördelas kostnaden mellan parterna. Den som ”vinner” mest mark betalar en större andel.
En gränsvisning är inte juridiskt bindande och betalas normalt av beställaren. Används med fördel när det inte är tjafs mellan grannarna.
En fastighetsbestämning är en lantmäteriförrättning och här fördelas kostnaden mellan parterna. Den som ”vinner” mest mark betalar en större andel.
Exakt undvik tvist med den typen av granne men markera gränsen med armeringsjärn och hönsnät det är vad hönsnät ska användas tillClaes Sörmland skrev:
Vilken skitstövel till granne. Men det är svårt att sätta emot så mycket. Förvisso var det brottsligt att förstöra staketet men jag tror inte man ska lura sig att polisen tar tag i detta vid anmälan. Men kanske värt att testa i alla fall?
Nu när staketet är förstört av grannen finns det knappast mycket annat att göra än att ordna med en ny lösning på rätt sida gränsen.
Staketet var tråkigt att det togs sönder vilket jag skulle påpekat skriftligen för att undvika framtida problem och konstiga angrepp från granne eller ny granne
Jag skulle också redovisat kostnad för att möta ev krav från grannen
Tomtgränsen kan endast faställas av lantmäteriet och en sådan kostnad ska delas
Andra åtgärder betalas och utförs på var och ens sidor om gränsen