89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
Nja...en förutsättning för att de ska funka är ju att överenskommelsen är skriftlig om jag inte minns fel. Det blir väl som någon sorts sämjedelning som då behöver legaliseras. Dessutom är det inte samma sak att vara överens om vart ett staket ska stå och om vart gränsen ska gå.B Boggi skrev:Det som slog mig när jag läste frågan var att detta måste vara HÄVD.
I princip är det så att har någon rätt existerat under 20 år – då blir rätten lagbunden.
Typfallet brukar vara att någon ex vis använt en väg över annans mark för att komma till sin fastighet. Har detta utnyttjande pågått i 20 år eller mer – kan inte markägaren stänga vägen och hindra fastighetsägaren att komma fram till sin fastighet – utnyttjandet har vunnit laga hävd.
Sådana här frågor styrs i grunden av Jordabalken Lag (1970:994) – som i sig är ganska vildvuxen och tar lite tid att räta ut. Lagen har sitt ursprung från 1700-talet.
Det som i det här fallet borde vara styrande synes dock vara
Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken
Där framgår av den 18 § Har fastighetsgräns under minst tjugo år oklandrat hävdats i annan sträckning än den skulle ha enligt lag och framgår av omständigheterna att hävden grundats på överenskommelse som före balkens ikraftträdande ingåtts mellan ägarna på ömse sidor, gäller den sträckning i vilken gränsen sålunda hävdats.
Så finns det en gammal överenskommelse – som är minst 20 år gammal – att dåvarande ägare då kommit överens om att gränsen går där staketet stod – då borde saken vara klar.
Men det finns ju sedan alltid en massa om och men – men en närmare titt på dessa lagar skulle kanske löna sig – men sannolikt behöver man lite juridisk hjälp från någon som är inläst på just den här typen av frågor - det är som sagt lite rörigt.
Men att på eget bevåg riva någon annans staket – då klingar en annan juridisk term i mitt huvud – Egenmäktigt förfarande.
Lycka till.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ingen aning, vet att i de stora entreprenadmaskinerna räknar de med enN Närkemannen skrev:
exakthet/noggrannhet på 1-2 cm. Lantmäteriet bör ju ha instrument med en minst lika stor noggranthet.
Mobilens GPS noggrannhet på 20-30 m.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det har inte jag påstått, där svarar du fel person. Eller så blev det en missuppfattning. Har skrivit att jag är tveksam till att gränspåvisning iär juridisk bindande. Men det har ju flera skrivit att det inte är. Bra att det är utrett så alla vet.N Närkemannen skrev:
Lantmäteriet har en del information om positionsbestämning med GPS för den som vill förkovra sig i ämnet. 1-2 cm är möjligt med rätt utrustning, förhållanden och handhavande.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...itpositionering/Metoder-for-GNSS-matning/RTK/
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...itpositionering/Metoder-for-GNSS-matning/RTK/
Det går att få bra anvisningar med en ganska enkel GPS om man bara har referenspunkter. Jag satte fast mobilen på en pinne med två vattenpass på och utgick ifrån en gränsstolpe på tomten och gick runt och kunde utifrån denna sätta ut de andra på 1dm när ungefär. Jag hittade de andra under mark där jag satt ut dem. Jag roade mig också med att gå runt flera varv och det var en väldigt exakt träffbild. Men man måste ha en referenspunkt som sagt. Och man måste räkna ut GPS-distanserna utifrån vart på klotet man befinner sig.
Jag hade vissa funderingar på att utveckla en Android-app för detta då jag tyckte att det fungerade så pass bra. Men jag räknade med att någon annan skulle göra det åt mig. När jag kollade ett par år senare så fanns det fortfarande inte någon app...
Edit: Efter en snabb sökning nu så hittade jag fortfarande inte någon sådan app. Däremot artiklar om hur man kan öka noggrannheten, tydligen så har moderna Androids en noggrannhet på 1m under rätt förutsättningar.
Jag hade vissa funderingar på att utveckla en Android-app för detta då jag tyckte att det fungerade så pass bra. Men jag räknade med att någon annan skulle göra det åt mig. När jag kollade ett par år senare så fanns det fortfarande inte någon app...
Edit: Efter en snabb sökning nu så hittade jag fortfarande inte någon sådan app. Däremot artiklar om hur man kan öka noggrannheten, tydligen så har moderna Androids en noggrannhet på 1m under rätt förutsättningar.
Nja jag vet inte om en dokumentering av överenskommelse är så viktig när det gäller hävd - det är väl därför hävd-begreppet tagits fram en gång i tiden - antar jag. Två grannar står över tomtgränsen och kommer överens var den praktiska gränsen går - och tar i hand.N Nils ST skrev:
Det viktiga är att inte överenskommelsen blev baserat på någon typ av misstag - att det fanns något annat i "terränglådan" som felaktigt gav intryck till båda parter av att representera en tomtgräns.
Jag sysslar till vardags bara med affärsjuridiken och DÄR är papper viktiga - även om muntliga ÖK också gäller där - ibland.
Jag dammade av min gamla KARNOV och där fanns kommentaren till den 18§:en att:
(8) För att hävdetiden skall anses bruten fordras enligt motiven att ett bestämt anspråk framställts om ändring av hävden till bättre överensstämmelse med den gränslinje som skulle ha gällt, om inte sämjeägoutbyte eller liknande förekommit.
Som sagt är det inte mitt expertisområde - men jag undrar om inte hävd enligt den 18§ håller rätt långt - för något som tillämpats utan problem i runt 50 år - om jag fattade rätt.
Men vad en domstol skulle komma fram till är lika omöjligt att prediktera som vädret.
Ja du har nog rätt i det när jag tänker efter blanda ihop det lite. men det är i vilket fall högst troligt inte tillämpbart i detta fall då staketet bara är från 70-talet. Att det skulle hävdats 20 år innan det på annat sätt verkar Inte så troligt och svårt att bevisa.B Boggi skrev:Nja jag vet inte om en dokumentering av överenskommelse är så viktig när det gäller hävd - det är väl därför hävd-begreppet tagits fram en gång i tiden - antar jag. Två grannar står över tomtgränsen och kommer överens var den praktiska gränsen går - och tar i hand.
Det viktiga är att inte överenskommelsen blev baserat på någon typ av misstag - att det fanns något annat i "terränglådan" som felaktigt gav intryck till båda parter av att representera en tomtgräns.
Jag sysslar till vardags bara med affärsjuridiken och DÄR är papper viktiga - även om muntliga ÖK också gäller där - ibland.
Jag dammade av min gamla KARNOV och där fanns kommentaren till den 18§:en att:
(8) För att hävdetiden skall anses bruten fordras enligt motiven att ett bestämt anspråk framställts om ändring av hävden till bättre överensstämmelse med den gränslinje som skulle ha gällt, om inte sämjeägoutbyte eller liknande förekommit.
Som sagt är det inte mitt expertisområde - men jag undrar om inte hävd enligt den 18§ håller rätt långt - för något som tillämpats utan problem i runt 50 år - om jag fattade rätt.
Men vad en domstol skulle komma fram till är lika omöjligt att prediktera som vädret.
JP 18 används vad jag vet mest för tex. när en samfälld väg är anlagd i annan sträckning än vad tex. Laga skiftet visade eller när en gärdesgård inte byggdes precis som gränsen i laga skiftet anger.
Så de hade säker som du säger funkat även med ett staket men det är som sagt för nytt i just det här fallet.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Min magkänsla säger att man INTE mister äganderätten,[/QUOTE]S snespikaren skrev:
Snarare er nya granne som mister de cm han påstår att staketet stått fel om man kan använda "av hävd" paragrafen. Troligen har tidigare ägare varit överens med tidigare granne om lämpligaste sträckning av stängslet. Din särbo har ju heller inte mottagit några klagomål från den tidigare grannen ang staketet. Så den nya grannen åker nog på att betala att ett nytt staket kommer upp på samma plats. Detta är ett T-mål och ingår i hemförsäkringen. Bara att ringa dem så får deras jurist hjälpa er.
Stämmer inte. En modern mobil GPS noggrannhet ligger på 5m, använder du AGPS (Assisted GPS) kommer du ner till 1m eller tom. mindre.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det är ju heller hela sanningen när det gäll GPS i mobilen, referenspunkter, hur kunnig är den som håller i telefonen på att ta ut rätt GPS punkter, inkl. tolka förutsättningarna vid mätningarna, hur bra är just den telefonens GPS osv. Hur som helst Mobiltelefonens GPS kan man inte lita på om du skall vara noggrann.MrJay skrev:
Inget ovanligt även på en ny mobiltelefon att GPS diffar på 20-30 m, den siffran har jag fått från både från Lantmäteriet och markentreprenören i närtid, det är ju heller inte telefonens huvudsakliga uppgift att ta ut GPS punkter. Så för mig är det inget konstigt.
Har aldrig påstått att du kan lita på mobilens GPS när du skall ta ut punkter om du behöver cm noggrannhet men en GPS i mobilen levererar en position på +-5m utan AGPS (jobbar som utvecklare och har i flera projekt jobbat med positionering så har stor erfarenhet av det). Att påstå 20-30m är rena påhitt utan någon verklighetsförankring, tyvärr.H HEM2121 skrev:Det är ju heller hela sanningen när det gäll GPS i mobilen, referenspunkter, hur kunnig är den som håller i telefonen på att ta ut rätt GPS punkter, inkl. tolka förutsättningarna vid mätningarna, hur bra är just den telefonens GPS osv. Hur som helst Mobiltelefonens GPS kan man inte lita på om du skall vara noggrann.
Inget ovanligt även på en ny mobiltelefon att GPS diffar på 20-30 m, den siffran har jag fått från både från Lantmäteriet och markentreprenören i närtid, det är ju heller inte telefonens huvudsakliga uppgift att ta ut GPS punkter. Så för mig är det inget konstigt.
Snarare er nya granne som mister de cm han påstår att staketet stått fel om man kan använda "av hävd" paragrafen. Troligen har tidigare ägare varit överens med tidigare granne om lämpligaste sträckning av stängslet. Din särbo har ju heller inte mottagit några klagomål från den tidigare grannen ang staketet. Så den nya grannen åker nog på att betala att ett nytt staket kommer upp på samma plats. Detta är ett T-mål och ingår i hemförsäkringen. Bara att ringa dem så får deras jurist hjälpa er.[/QUOTE]P xxxscrabblexxx skrev:
Stängslet står väl av hävd på grannens tomt?