127 150 läst ·
156 svar
127k läst
156 svar
Grannen har sågat ner träd på vår tomt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngGBQx/sagade-ned-grannens-trad--far-betala-469-325-kronorharry73 skrev:
Du förstår inte riktigt. Det andra fallet var högsta domstolen. I alla framtida rättegånger tittar man hur HD dömde här. Alla andra rättegånger i lägre instanser blir därmed irrelevant.
Hur mycket du än älskade dina träd, ett träd har inte mycket mervärde på en tomt, i alla fall inte hundratusentals.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 947 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I det fallet resonerade hovrätten utifrån återplanteringsvärdet och det ska man inte göra enligt HD, så idag skulle hovrötten doma annorlunda.
Det behöver dock inte betyda att skadeståndet skulle bli lägre. Grannhuset här var en herrgård och träden var viktiga för inramningen av den. Mycket möjligt att trädets borttagande påverkar fastighetens värde med en halv miljon här, men det skulle vara ett undantag pga fastighetens höga värde.
Tackar för alla synpunkter som gjort att jag fått möjligheten att se på det hela från många synvinklar. Jag kommer troligvis inte göra någonting. Men nu ska grannarna veta att de inte ska göra något utan att fråga mig först.
Låter som en bra regel för alla grannar. Gör ingen åverkan eller annat ingrepp på annans tomt.Björn Johnsson skrev:
Ursäkta om j har fel, men ingenstans i tråden hittar jag antal träd, trädslag eller dess diameter 1,5m över marken? Jag är själv en ”trädfällande” granne som utan uppsåt har rensat min lönnsly men även dessvärre en grannes 15-tal slypinnar vilka han säger var stora ädellönnar och ser fram emot en ansenlig summa som han inte vill nämna då en utvärdering kostar honom pengar. Polisen lägger ner hans anmälan som nu rests f omprövning sedan 1år medan ny sly växer upp på karlns sista meter av tomten.
Dina vaga specifikation vad du har förlorat o känslor f dina träd. vs en bil o vad du kan förväntas få i ersättning hör inte hemma i detta forum öht. Självklart ska du polisanmäla (lycka till...) men ffa vä d dig till en advokat så får du klarhet i detta-vilket du kanske efter alla spekulationer här fattar inte är rätt källa...Björn Johnsson skrev:
Mja, tusen lappar för att någon hoppar in på min tomt och vandaliserar mina ägodelar? Om någon hoppar in på din tomt och skär sönder din bil, blir denna bara ersättningskyldig till värdet på skrotdelar av din bil? Nej det blir straff och ersättning. Straffet är till för att vuxet folk (som inte lärt sig) ska lära sig inte röra andras ting. Ersättning av en stort 50 årig träd är väl att sätta dit en nytt lika stort träd (inte virke).
Om någon tar din bil, kvaddar den och blir skyldig värdet på den kvadade bilen (skrot) det motsvarar att man kvaddar ett täd och bara blir skyldig virket (skrotet). Nej så funkar det väl inte. Om någon slår sönder din bil totalt eller stäl bilen så blir denne straffad och dessutom blir ersättningsskyldig av en likvärdig bil.
Håller inte med alls. Straff och ersättning. Tror inte folk tänker på den tid det tar för ett träd att växa stort. Tid är pengar. Tänk att jag och min familj ska vänta 50 år för att få det lika fint igen.
Om grannens träd växer över på din tomt, skapar olägenhet - skall man först kontakta grannen och be dom ta ned grenarna som växer över. Gör han inte det kan man sedan själv göra det och jag tror t o m på hans bekostnad.A Anes skrev:Jag har en vän som har en granne förfärlig sådan, tack för att jag personligen slipper denna typ av grannar!
Denna granne har planterat flertal träd precis vid tomtgränsen ocg dessa förbannade träd växer till sig. Nu får han skugga, mossa och en massa löv att kratta, hhahha livet är underbart. Jag har frågat kompisen om att få ok till att kapa av denna ohyra, ett bestämt nej då han inte vill ha konflikter med grannen. Det är förjävligt att plantera träd vid tomtgränsen, har ni tipps om vad kan göras?
Annars åker jag dit en kväll och löser deras bekymmer med 95 oktan.