J Janne79 skrev:
Det är stor skillnad på ekonomiskt värde mellan olika träslag. Kan tänka att eventuellt skadestånd tar hänsyn till sånt.
Det tror inte jag. Det är typ utsikten, vyn, exteriören som blir förstörd. Vad det är för träslag tror jag ingen frågar efter

C
harry73 harry73 skrev:
Jag vill nog påstå att inte heller Alnarpsmetoden eller den danske metoden (hur den än ser ut) kommer att godkännas i rätten i och med HD domen från april 2015.
Om jag minns rätt var dock en avgörande faktor i HD:s resonemang att träden i fråga inte var planterade.
Man skulle i så fall kunna tänka sig att man skulle se helt annorlunda på värderingsfrågan om det skulle röra sig om t.ex. en äppelträdgård eller en allé.

harry73 harry73 skrev:
Är det på något sätt otydligt för dig om det handlar om sly eller fullvuxna träd med hjälp av TS uppgifter?
Hur föreslår du att TS mäter stamdiameter på 1,5 m höjd på borttagna träd?
Man kan mäta årsringarna på stubbarna.

Chr3
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad har det med saken att göra?
Det är stor skillnad på om det är en björk eller en ek. En stor ståtlig ek skulle jag definitivt inte acceptera att ara få en ursäkt för, där skulle jag förmodligen anmält den som sågat ner utan mitt tillstånd.
En björk däremot är en helt annan sak, nästan så jag kan betala dig om du råkar ta ner en sån -men bara nästan.

Jag hade pratat igen med grannen och försökt lösa problemet på ett vänligt sätt. Hur mår dom egentligen, är kanske livrädda och vågar inte ta kontakt med dig? Tänk om detta var ett misstag (vilket troligen är), vem gör aldrig några misstag? Måste allt lösas med advokater & domstolar? Ingen advokat kommer att bo där med dina grannar, det kommer däremot du att göra. Knacka på...

• Gilla
efvag och 1 till
  • Laddar…
Pratar ni ffarande om några grenar? LOL

• Gilla
efvag
  • Laddar…
A
ALC Robin Hood ALC Robin Hood skrev:
Jag hade pratat igen med grannen och försökt lösa problemet på ett vänligt sätt. Hur mår dom egentligen, är kanske livrädda och vågar inte ta kontakt med dig? Tänk om detta var ett misstag (vilket troligen är), vem gör aldrig några misstag? Måste allt lösas med advokater & domstolar? Ingen advokat kommer att bo där med dina grannar, det kommer däremot du att göra. Knacka på...
Låt oss säga att de av misstag skulle såga ner en ek, eller andra rejäla träd. Misstaget går liksom aldrig göra ogjort, och jag hade blivit rasande om min granne skulle sätta sågen i några alls av mina träd vare sig det är min enorma ek eller övrig sly. Han har dock hyfs att säga till vilken dag han klipper häcken som går mellan våra tomter.
Och om det dessutom är hyresgäster så hoppas jag de pratade med hyresvärden.

J Johnsson 56 skrev:
Det tror inte jag. Det är typ utsikten, vyn, exteriören som blir förstörd. Vad det är för träslag tror jag ingen frågar efter
Jo, det är av STOR betydelse. Ädelträd, arter såsom ekar etc har ett helt annat värde än en (sketen) tall eller skogslönn.

• Gilla
Janne79
  • Laddar…
När kommunen löste in en remsa av vår mark för att bredda vägen fick vi inte ett öre för tallarna eftersom de var träd som växte vilt. Hade det varit planterade träd hade vi fått ekonomisk ersättning.

Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Vi flyttade utomlands och jag kom tillbaka efter 1 1/2 år. Vi hade då hyrt ut huset. När jag kom tillbaka upptäckte jag att flera stora träd var ner sågade. Jag misstänkte grannen eftersom det var relativt nyinflyttade grannar. Jag knackade på och hälsade på de nya grannarna (nya för mig). Det var en ing kille och han förklarade att hans moster köpt huset och han bara bor. Ja och sedan frågade jag honom om dom hade hugt ner lite träd där borta så peckade mot där dom en gång stod. Ja, sa han, vi har tagit ner lite gamla träd där. Jo men, sa jag dom stod på min tomt. Oj då sa han. Ja så sa jag till honom att be hans moster kontakta mig. Men mu har det gått flera veckor och ingen moster som knackar på. Så nu undrar jag vad man ska göra. Det är väl inte lagligt att såga ner träd på annans tomt?
Har tomtgränsen bestämts noga, t ex genom att dra ett murarsnöre mellan gränsmarkeringarna? Finns det gränsmarkeringar kvar? Köper man en fastighet så brukar man kunna mäta fram var tomtgränsen går med måttskala och linjal. Hur kan någon vara så korkad och såga ner träd på grannens sida? Innan vi beställer trädfällare med några års mellanrum, tar jag plastkassar och delar de med sax och knyter dem runt träden som ska fällas. Jag berättar också för grannen vilka träd som ska tas bort och varför (träden längre in är det inte lika noga med). Då har de flera veckor på sig att protestera. Träd tas ner om de riskerar att falla ner över grannens hus, om grannen tycker att de skymmer solen, om de skräpar ner för mycket i hängrännorna och om de växer för nära husen. Planterar man nya träd eller buskar, så gör man det 1-1.5 m in på sin tomt, aldrig på eller intill tomtgränsen, eftersom de växer även på bredden.

Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Vi flyttade utomlands och jag kom tillbaka efter 1 1/2 år. Vi hade då hyrt ut huset. När jag kom tillbaka upptäckte jag att flera stora träd var ner sågade. Jag misstänkte grannen eftersom det var relativt nyinflyttade grannar. Jag knackade på och hälsade på de nya grannarna (nya för mig). Det var en ing kille och han förklarade att hans moster köpt huset och han bara bor. Ja och sedan frågade jag honom om dom hade hugt ner lite träd där borta så peckade mot där dom en gång stod. Ja, sa han, vi har tagit ner lite gamla träd där. Jo men, sa jag dom stod på min tomt. Oj då sa han. Ja så sa jag till honom att be hans moster kontakta mig. Men mu har det gått flera veckor och ingen moster som knackar på. Så nu undrar jag vad man ska göra. Det är väl inte lagligt att såga ner träd på annans tomt?
Hej!
Jag ser att några i tråden redan varit inne på samma spår, men vill bara tillägga lite snabb juridisk guidning. Här https://lawline.se/answers/granne-sagat-ner-trad-pa-annans-tomt hittar du ett detaljerat svar till ett snudd på identiskt fall som ditt och du kan även hämta ledning från detta rättsfall https://lagen.nu/dom/nja/2015s199. Lycka till! /Karin

Vore kul med en uppdatering från TS

M Myckling skrev:
Nu känner jag att jag måste in och vara lite historisk pettimeter. Men att olovandes hugga ner någon annans träd är inte Baggböleri. Begreppet uppstod när de uppväxande stora skogsbolagen lurade av skogsbönder deras skog med tveksamma metoder. Gärna genom att bjuda på frikostigt med alkohol. Dvs de tog inte skogen utan lov utan genom bedrägligt beteende. :cool:

Namnet kommer från en by utanför Umeå som heter just Baggböle.
Hej. Kul att du känner till baggböleriet. Det finns en extra tolkning på detta. De som utförde detta var ofta riksdagsmän som "åkte fel" och kom till en bonde "av en slump" Tre man var det. Riksdagsmannen XYZ, hans sekreterare som knackade på hos bonden och kusken som var professionell pokerspelare. Riksdagsmannan var "Baggen som Bölade utav hög Prestige". Sekeretaren bad hövligt att få nattkvarter för sig och den "välkände" riksdagmannen XYZ och kusken för det var sent och de var vilse. Man erbjöd ersättning med feta Riksdaler silvermynt som bonden knappt hade sett och den fattige bonden kunde inte säga nej till så fint folk och sådana pengar. Så de kom in i stugan och det blev trevligt. Riksdagsmanane berättade att han hade ett par flaskor fransk champagne och cognac som han köpt i Paris förra veckan om "det inte var opassande" så ville han bjuda. Så fylldes bonden och hans fru optimaklt för falskpoker och bonden vann stora pengar mot enkla skuldsedlar han fick påskrivna "för skojs skull så vi kan se vem som var bäst senare". Han fick snabbt speldjävulen i blodet och började förlora,. skuldselar skrevs nu åt andra hållet och man gick tiil sängs. En månad efteråt kommer länsman med ett föreläggande från en advokatbyrå i Stockholm där bonden erbjöds att bo kvar livet ut men marken skulle redan nu överlåtas till ett bolag i så fall eller konkurs. Så stals arvegodset i större delen av Sverige. På sätt och vis är svensken idag inte särskilt smartare än dessa bönder för ingen pratar ur skägget och alla tror allt om gott och om det var fel så förlåter man allt mot lite tårar även om det som luktar har horn och svans.
Jag erbjöd 2018 några av dessa grundlurade bönder natt jag väckte en sk. grupptalan mot ett av skogsbolagen utan annat än provision om jag lyckade slå ut motparten i process. men man har förlåtit och förtränger gärna allt obehag vidare framför Bingolotto och Liseberg och konflikträdslan ligger som en våt filt över ert land.
//B,

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ställ krav på ersättning.
Om du itne får kontakt med dem. Polisanmälan. Egenmäktigt förfarande.

Vill du ha hjälp att sätta skadeståndsyrkandet kan du med fördel använda rättshjälpen i hemförsäkringen som står för en del av dina advokatkostnader.

Som nämns tidigare i tråden ersätts träd med kostnaden att återställa till samma typ och storlek av träd som växte där tidigare.
Polisanmälan avskrivs i den Folkdomstol du föreslår. I Sovjet avgjordes alla anmälningar på den lokala polisstationen. Detta har vi ärvt. Staten har genomfört ett besparingsprogram som innebär att vanliga polisbefäl dvs icke utbildade jurister på polistationen rekommenderas att bara släppa fram ytterst klara anmälningar så att inga onödiga kostnader uppkommer (av rättssäkerheten) För säkerhets skull ökade en av landets justieminstrar kostnaden för fattigt folk att väcka tvistemåls talan i domtolar från 800 till 3,500 kr. Då blev det färre anmälningar visade det sig. . Inte ens en video räcker idag för att starta en förundersökning.(har exempel på detta om så krävs). De ca 5% av anmälningarna som går vidare till åkl står då inföt en ny fallgrop för ingen åkl har nytta i sin kommande karriär att åtala utan att vara helgarderad på fällande dom i domstol. En åkl som har 1000 ärenden och bara lyckas nå 10 ger fällande dom har 90 % "dåligt förberedda mål" och blir känd för att sända in onödiga mål till domstolarna och det gynnar inte karriären. Men den åkl som också har 1000 ärenden och avskriver 990 av dessa "i brist på bevis" som det heter och bara släpper fram 10 säkra "spikar" som ger fällande dom har 100% träffsäkerhet och väldigt bra att befordra till feta jobb. Låt oss sen säga att åkl släpper fram just detta mål med träden. Där sitter då en domare som också tänker på karriären.
Lycka till i Folkdomstolen på närmaste polisstation om den inte är nedlagd.
En bekant till mig hade en bil som han skulle sälja. Köpare var en man med svärdotter och son. De skrev att avtal om att betala 5000 kr/ mån. De två gick i borgen för den äldre mannen. de hade goda byggjobb jobb alla tre. Arbetsgivarens namn stod i avtalet. Ingen betalning kom. Pojken polisanmälde. Polisen lämnade till åkl ABC. som avskrev målet. FU nedlagd "i brist på bevis". ABC ringdes upp och blev ifrågasatt då tydligt avtal fanns och det senare hade visat sig att de levde på bidrag alla 3 varvid fråga om bedrägeri togs upp på telefon. Åkl ABC svarade "det finns inget bevis på uppsåt för de skulle ju ha kunnat vinna på tips" . Det går ju att överklaga mitt beslut till överåklagaren DEF". Så skedde och Öåkl DEF lade ner ärendet likaså. Man ringde DEF och frågade varför. Svaret var att ärendet hade gått på remiss och återkommit med ett avslag å överklagan. Ökl DEF tillfrågdes då vart ärendet har gått på remiss. Svaret var till åkl ABC.
Mitt absoluta råd efter 1000 tals liknade fall är att sluta lita på Sverige som är ett helt annat land än för 50 år sedan .Lita bara på dig själv och ha en räv bakom varje öra, ett öga bakåt och örnbkick franåt. Den som skölter sina kort bar och därför inte råkar ilal ut blir stolt över den egna förmågan. Vägen dit är inte rak. Enklast att säga detta tydligt är: Hoppas på det bästa men var beredd på det värsta då du väljer det säkra före det osäkra.
//B.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det finns inga förmildrande omständigheter i detta, man får inte göra sådan åverkan hos någon utan tillstånd. Fråga jurist om lämpligt ersättningsnivå och kom överens med grannen annars ta det vidare rättsligt.
Jag ångrade mig. Kan inte dikuterq rättsfrågor med barn på dagis. Har ett långt svar ovan. Får räcka.
//B.

• Gilla
Tilt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.