Måste få klarhet i värdet på ett träd.
Hur många 100k får jag av försäkringsbolaget om blixten slår ner i min 200 år gamla ek?

Givetvis vet jag att man får 0 kronor. Vill bara att man ska ha lite perspektiv. En ursäkt av mostern måste väga hyfsat tungt. Om hon nu är inblandad i denna uppenbart brottsliga gärning.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Klart man ska fråga först. Å andra sidan har jag redan sagt till mina grannar att om dom vill låna verktyg, släpkärra, ta öl från jordkällaren så är det fritt fram. Nu var ju TS bortrest och det kanske var ett missförstånd. Men hur kränkt ska man vara OM nu inte just de träden spelar så stor roll? Egentligen. Om nu träden betyder så mycket, hur kunde han bo så långt ifrån dom under flera år?
Tänk om blixten slår ner i ett träd som många av er verkar tycka är värda mellan 400 000 och 1 miljon. Kommer man över det?
Du relativiserar kopiöst. "Det var väl inte så farligt." "Det kanske bara var ett missförstånd." "Tänk om månen ramlar ner." "En dag ska vi alla ändå dö."
Den som ägde träden måste få bli inblandad INNAN träden ryker. Man tar inte upp diskussionen i efterhand.
Det har inget med en burk öl att göra.

TS, hur går det? Har moster verkligen ingen mobiltelefon?

• Gilla
bhshpk och 5 till
  • Laddar…
J Janne79 skrev:
Varför vill inte TS svara på vad det var för träd? Har läst igenom tråden men inte sett vilken sort det var. Borde ju va viss skillnad om det är stora fina ekar, eller några sunkiga halvruttna granar..
Hur visste grannen att de var halvruttna menar du ? Jag har 3 st stora granar ganska nära tomtgräns och skulle känna det som att det inte var samma tomt om någon högg ner dem

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Jo jag gick ju över till granne och frågade om han/dom hade tagit ner dom träden (och pekade mot området) ja svarade han. Då sa jag att dom stod på min tomt. Då blev han nervös och sa att han bara bodde där och hans moster ägde huset och att det inte va han personligen som gjort det. Så då sa jag till han att be mostern prata med mig. Det har hon nu inte brytt sig om att göra. Jag vill gärna göra upp med grannen men om hon/dom inte kontaktar mig så har jag väl inte annat val.
Du skulle ju kunna höra av dig till fastighetsägaren, mostern, Utan att gå genom hyresgästen.

Det känns lite som att du inte vill ta den här konflikten direkt, utan helst låta polisen göra det åt dig. Det kommer de ju inte göra, utan du kommer ju bli involverad i vilket fall som helst. Antingen per dyrt ombud eller du själv.

Bjud in mostern på en kopp kaffe. Snacka igenom det hela. Innan hon kommer, fundera på om du _vill_ komma fram till en förnuftig lösning, eller om du är ute efter cash i rimlig eller orimlig mängd. Vad för typ av lösning vill du innerst inne ha? Du kanske inte vill ha en lösning utan helt enkelt bara vill straffa någon (en helt rimlig känska, öga för öga). Det viktiga är att du själv har en uppfattning och förväntan innan mötet. Spela lite djävulens advokat med dig själv. Kommer motparten gå med på denna lösningen?

Lycka till!

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
P peiseidon skrev:
Du verkar verkligen ha en bullerbyn-relation med dina grannar. Måste vara härligt.
Ja, det är härligt att ha en sådan relation med sina grannar. Rekommenderas!

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Att bara göra en polisanmälan känns ganska värdelös även fast den kanske är nödvändig för framtida processande.
Jag tvivlar på att polisen kommer lägga några större resurser på att utreda detta. Man frågar mostern om hon sågat ner träd, hon svarar troligtvis NEJ. Möjligen ställer man samma fråga till hyresgästen som antagligen tappat minnet tills dess och också nekar: Utredning läggs ner då det inte går att hitta stöd för vem som skulle vara "gärningsman".
Ett ännu troligare scenario är att det läggs ner direkt utan att ens starta förundersökning.

Givet är det straffbart, men numera lägger ju polisen ner det mesta i brottsväg. Fullt upptagna med skjutningar och sprängningar.
Olagligt är det och dyrt kan det bli. Men man måste bevisa vem som fällt. Ett muntligt erkännande utan vittnen kan lätt bli ett förnekande.
Så, hur ska du bevisa vem som fällt?
Var verkligen träden så värdefulla eller är det principen och kränkningen som är viktig?
Rättvisan är blind sa min jurist en gång---man kan aldrig veta hur det går---bara att det blir dyrt.
Förslagsvis tala med de berörda och föreslå någon form av kompensation, utan andra kostnader typ jurist etc.

En person som flyttade ett större hus med firma , berättade att när de rekade vägen stod en stor björk i vägen
och måste fällas. Han som skulle få huset flyttad sade åt entreprenören att hur blir det med björken.
Nä sa firmakillen det fixar jag. Så satt de i bilen med stora huset på släp o husägaren frågade än en gång om björken.
Lugn det fixar jag. Så kom de till björken och föraren hoppade ut--tog fram en motorsåg och fällde björken.
Han som bodde där kom ut skitförbannad, men föraren sa att den måste ner och var 2000 kr ok?
Husägaren tyckte det var ok och sedan åkte de vidare. Föraren berättade senare att om man frågar i förväg blir det
väldigt komplicerat och dyrt.

• Gilla
pilen och 1 till
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Givet är det straffbart, men numera lägger ju polisen ner det mesta i brottsväg. Fullt upptagna med skjutningar och sprängningar.
Olagligt är det och dyrt kan det bli. Men man måste bevisa vem som fällt. Ett muntligt erkännande utan vittnen kan lätt bli ett förnekande.
Så, hur ska du bevisa vem som fällt?
Var verkligen träden så värdefulla eller är det principen och kränkningen som är viktig?
Rättvisan är blind sa min jurist en gång---man kan aldrig veta hur det går---bara att det blir dyrt.
Förslagsvis tala med de berörda och föreslå någon form av kompensation, utan andra kostnader typ jurist etc.

En person som flyttade ett större hus med firma , berättade att när de rekade vägen stod en stor björk i vägen
och måste fällas. Han som skulle få huset flyttad sade åt entreprenören att hur blir det med björken.
Nä sa firmakillen det fixar jag. Så satt de i bilen med stora huset på släp o husägaren frågade än en gång om björken.
Lugn det fixar jag. Så kom de till björken och föraren hoppade ut--tog fram en motorsåg och fällde björken.
Han som bodde där kom ut skitförbannad, men föraren sa att den måste ner och var 2000 kr ok?
Husägaren tyckte det var ok och sedan åkte de vidare. Föraren berättade senare att om man frågar i förväg blir det
väldigt komplicerat och dyrt.
Typiskt dum förare. Risken att det blev dyrt är ju 10 ggr större om han sågar först o frågar sedan

Fast transporten kostade en mille och måste fungera. Typiskt framgångsrik företagare som levererar.

Och alla var nöjda - även han med björken som fick ett kanonpris för trädet. Det är väl ingen hårt arbetande som har tid att jollra om ett träd. Bättre såga ner och göra upp.

Happy-happy.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Fast transporten kostade en mille och måste fungera. Typiskt framgångsrik företagare som levererar.

Och alla var nöjda - även han med björken som fick ett kanonpris för trädet. Det är väl ingen hårt arbetande som har tid att jollra om ett träd. Bättre såga ner och göra upp.

Happy-happy.
Troligen hade han kommit undan med max 500 om han hade frågat först

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Vi flyttade utomlands och jag kom tillbaka efter 1 1/2 år. Vi hade då hyrt ut huset. När jag kom tillbaka upptäckte jag att flera stora träd var ner sågade. Jag misstänkte grannen eftersom det var relativt nyinflyttade grannar. Jag knackade på och hälsade på de nya grannarna (nya för mig). Det var en ing kille och han förklarade att hans moster köpt huset och han bara bor. Ja och sedan frågade jag honom om dom hade hugt ner lite träd där borta så peckade mot där dom en gång stod. Ja, sa han, vi har tagit ner lite gamla träd där. Jo men, sa jag dom stod på min tomt. Oj då sa han. Ja så sa jag till honom att be hans moster kontakta mig. Men mu har det gått flera veckor och ingen moster som knackar på. Så nu undrar jag vad man ska göra. Det är väl inte lagligt att såga ner träd på annans tomt?
Många som engagerat sig i denna tråd. Nu väntar alla med spänning på hur det har gått för dig! :)

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Hur visste grannen att de var halvruttna menar du ? Jag har 3 st stora granar ganska nära tomtgräns och skulle känna det som att det inte var samma tomt om någon högg ner dem
Jag menar inte att grannen visste att de var ruttna. Jag menar att det är stor skillnad på ekonomiskt värde på en stor fin ek som kan bli till fina möbler om man skulle vilja, och en halvrutten gran som på sin höjd blir massaved eller en pinne i kamin. Sen är det inte okej att hugga ner nån annans träd oavsett art.

J Janne79 skrev:
Jag menar inte att grannen visste att de var ruttna. Jag menar att det är stor skillnad på ekonomiskt värde på en stor fin ek som kan bli till fina möbler om man skulle vilja, och en halvrutten gran som på sin höjd blir massaved eller en pinne i kamin. Sen är det inte okej att hugga ner nån annans träd oavsett art.
Ok, men som sagt, det kan vara enormt känslosamt att bli av med ett träd.

J Janne79 skrev:
hitta ett sågverk som tar emot ekar som stått på tomt, det blir inte lätt

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Jag har inte kommit ur frågan om ansvarig ännu. Om grannen är inneboende/hyresgäst och beställer fällning av träd på granntomt så här väl den lagfarna ägaren inget med saken att göra ur ersättningssynpunkt? Fråga två är väl möjligen om den som anlitades för att utföra fällningsarbetet haft någon skyldighet att kolla att hin utförde fällningen på rätt fastighet eller att beställaren hade mandat att beställa fällningen på egen (mosterns) fastighet?

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.