Nimajneb skrev:
Hur kan någon borra en brunn på ens tomt utan att man märker det?:rolleyes:

Svar: Exempelvis genom att den att den anlades innan man själv blev markägare.

Om så är fallet ökar sannolikheten att brunnsägaren faktiskt har någon form av medgivande från dåvarande markägare. Och även om medgivande saknas finns ändå möjligheten att brunnsägaren ordnar en sådan skriftlig dokumentation i efterhand, om han råkar vara på god fot med tidigare markägaren.

Tråden är intressant. Frågan som TS ställer och beskriver är ena partens bild där det dessutom finns andra händelser som noterats utan beskrivning. Vi har bara fått en del av den information som krävs för att kunna ge ett råd, samt att min tolkning är att TS inte vill gå den mjuka förhandlingsvägen utan redan nu söker juridisk lösning och att det då flera andra bakomliggande orsaker som vi inte känner till.

Håller med om att detta är intressant.
Kanske TS inte skriver mer här då han har eller ska gå till en jurist.
Men håll oss gärna uppdaterade i denna kunskapsbyggande tråd.

Jag tycker hur som helst att Ts ska planera att möta grannen själv först om Ts tror att det är möjligt att diskutera med grannen, viktigt är som sagt att inte blanda in känslor. Sen tycker jag att det är viktigt att ta tag i detta så fort som möjligt innan det blir värre!

En viktig info vi inte fått är om brunnen är anlagd innan TS köpte sin fastighet, som billy_baver redan påpekat

Redigerat:
Som vanligt så får TS en massa råd om att prata med grannen. Som vanligt har TS säkert tänkt göra detta men vill ha på fötterna juridiskt först.

I ett av TS inlägg framgår att hen är beredd att stycka av och sälja en markbit till grannen. Grannen verkar ovillig och behöver kanske någon form av tvång. Jag tror att det kan bli ganska dyrt att organisera en sådan försäljning av några få kvadratmeter. Själva fastighetsregleringen kan kosta mer än vad marken är värd. Men det är ju grannens problem. Grannen får ju fråga sig vad brunnen är värd eftersom hen kanske inte alls kan utnyttja den trots sina investeringar.

Jag tror inte att TS behöver ta till någon jurist riktigt än. Börja med att kolla med Lantmäteriet och/eller kommunen vad en fastighetsreglering skulle kosta. Ta sen reda på vad markbiten kan vara värd. Addera ihop det och lägg sen till en summa som kompensation för intrånget. Gå sen till grannen med de siffrorna. Lantmäteriet och/eller kommunen kan säkert också ge ett gott råd hur man skulle kunna hantera situationen.

Det låter för mig också som att kontakt med Lantmäteriet och kommunen är det bästa första steget. Låt dem hjälpa till att ta fram ett lösningsförslag, exempelvis avstyckning av en liten bit, med kostnadsförslag. Grannen får givetvis betala för både marken och hela lantmäteriförrättningen. Alternativ två är väl att ge brunnen till TS och göra en ny på egen mark. Lämna de två alternativen inklusive kostnadsförslaget skriftligt till grannen så att det syns att det är Lantmäteriet som tagit fram det.

Vill han i det läget inte gå med på något av förlagen är det dags att kontakta juristen.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Man pratar väl först med grannen innan man blandar in myndigheter, håller helt med pelpet tankegång där i hans tidigare inlägg.

Tycker det framgår att TS pratat med grannen som är ovillig att lösa problemet?

O
peternicklas skrev:
Jag kan inte förstå varför TS ska komma med kepsen i handen och be sin granne om att reda ut detta. Det är inte TS som har gjort fel. Visst ska man ha bra rellation med sina grannar men gäller det även en granne som gör som han vill???
Nu var jag nog lite otydlig... Jag menade inte att komma krypandes med kepsen i handen....
Men visst måste TS gå över till grannen och diskutera saken. Det är väl vuxna människor vi har att göra med?
Då försöker man lösa sina problem på ett vuxet sätt... Ett vuxet sätt att lösa problemet är att förhandla. inte att hota med massa olika repressalier... Då får man grannen garanterat inte på sin sida.... Då får manen tjurig granne som sitter å tjurar som en trulig 5åring... "min sandlåda är större än din"
om det absolut inte går att prata med grannen då får man fundera på fortsättningen. Men ingenstans tycker jag att TS måste ge sig....

En sak jag inte förstår är varför ett ev servitut inte kan accepteras utan att sälja marken istället. Med ett servitut har ju TS fortfarande rätt att använda som tomtbit. Intrångsersättningen kan jag tänka mig inte skiljer sig mycket mot markpriset då det ska ersätta förlusten av markvärdet.

peternicklas
andreasalmborg skrev:
En sak jag inte förstår är varför ett ev servitut inte kan accepteras utan att sälja marken istället. Med ett servitut har ju TS fortfarande rätt att använda som tomtbit. Intrångsersättningen kan jag tänka mig inte skiljer sig mycket mot markpriset då det ska ersätta förlusten av markvärdet.
Då det gäller värdet för TS så måste du tänka på ett saker. När en brunn är borrad så måste man i regel ha ett minsta avstånd till nästa brunn. Gäller det t.ex. bergvärme så är det minst 20 m. Brunnen som nu är borrad kan även påverka grundvattnet så TS kanske blir av med sitt vatten i den egna brunnen eller att han inte ges möjlighet att borra en egen.

peternicklas skrev:
Då det gäller värdet för TS så måste du tänka på ett saker. När en brunn är borrad så måste man i regel ha ett minsta avstånd till nästa brunn. Gäller det t.ex. bergvärme så är det minst 20 m. Brunnen som nu är borrad kan även påverka grundvattnet så TS kanske blir av med sitt vatten i den egna brunnen eller att han inte ges möjlighet att borra en egen.
Brunnen ligger endast 1,5m in på TS tomt, ur det perspektivet påverkar det minimalt och TS har inte skrivit något om att de är något problem. Har tidigare efterfrågat mera info från TS, men tolkat det som att man inte vill ge mera och då blir bara gissningar som är mera eller mindre relevanta. T.ex. vet vi inte om det är detaljplanerat område eller om TS har en närliggande bostad.

Även om det är svårt att få bort någon annans anläggning från sin mark, så sitter inte TS utan ammunition när det gäller att få rätt.

Som markägare kan TS tex neka tillträde till brunnen för reparationer och rensning vilket på sikt betyder att grannens vattentillgång är hotad. Utan garanterad vattentillgång är det tex även omöjligt för grannen att få ett bygglov på sin fastighet.

Kort sagt är det ingen bra idé att utan lov anlägga brunnar och avlopp på annans mark, och grannen borde se lite långsiktigt på saken när TS erbjuder sig att sälja markbiten.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Mikael_L
pelpet tycker jag har en vettig inställning till hur man framförallt påbörjar förhandlingarna till grannen.

Men lyssna för all del noga till billy_baver också.
Jag tror nämligen det finns vissa juridiska komplikationer i sådana här ärenden.
Det är nog inte alls bara att förfoga fritt över fast egendom på fel fastighet.
Ett antal trådar här på forumet under årens lopp har avhandlat där byggnader är för nära tomtgräns, över tomtgräns och andra fastighetstekniska förhållanden och ofta har det visat sig att det reptilhjärnan skriker "riv, flytta, använd själv osv" inte håller juridiskt.

Så det finns antagligen helt klart en poäng att söka få tag i allt vad grannen har att berätta, gärna tillsammans med ojävigt vittne, för att få den juridiska ammunitionen klar - innan grannen börja förstå och ändra sina utsagor.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.