38 610 läst ·
137 svar
39k läst
137 svar
Grannen grävt brunn på vår mark utan lov
Tala om för grannen att brunnen ligger på er tomt och att han inte kan räkna med att få något servitut på att nyttja den, men att han får använda den så länge den fungerar. Då kan grannen inte bara klampa in på er mark för att underhålla och reparera anläggningen.
En borrad brunn kan man dölja under ett litet lock i höjd med gräsmattan.
Behöver inte ni också vatten? Då är det läge för att förhandla fram ett förmånligt avtal om att dela på anläggningen.
En borrad brunn kan man dölja under ett litet lock i höjd med gräsmattan.
Behöver inte ni också vatten? Då är det läge för att förhandla fram ett förmånligt avtal om att dela på anläggningen.
Att ha en brunn på din fastighet höjer värdet på fastigheten.
Att ge grannen servitut att utnyttja brunnen höjer INTE värdet på din fastighet.
Han kan inte kräva att få utnyttja den överhuvudtaget. Vem som betalat brunnen är ointressant....om det råkar vara grannen... ja tacka o ta emot och använd den själv.
Att ge grannen servitut att utnyttja brunnen höjer INTE värdet på din fastighet.
Han kan inte kräva att få utnyttja den överhuvudtaget. Vem som betalat brunnen är ointressant....om det råkar vara grannen... ja tacka o ta emot och använd den själv.
Är det inte detaljplanerat område krävs inga tillstånd från kommun (normalfallet, men finns viss undantag men inte vanligt, t.ex. där det finns fornlämning).Anders_Roslagen skrev:
Jag menar inte att man ska vara undfallande och låta grannen bestämma, utan att man ska lyssna på vad grannen har att säga och försöka komma fram till en lösning som löser det aktuella problemet och samtidigt upplevs som rimlig för båda parter. Det är troligen bäst för TS. Blir det juridisk konflikt med grannen så kan TS räkna med att eventuellt förlora en massa pengar i rättegångskostnader och ha en fientligt inställd granne. Kommer de istället överens om t.ex. ett tidsbegränsat servitut med en rimlig årsavgift så kan TS istället få en årlig inkomst och en nöjd eller neutral granne. Samma sak om de kommer överens om en delad anläggning eller liknande.cust3000 skrev:
Det är alltid bättre att försöka lösa konflikten på ett smidigt sätt utan att blanda in jurister och rättsväsendet.
Detta kan man göra utan att han tar hela armen. Det är aldrig bra att vara osams med sin granne. Bättre att lösa problemet så att grannen känner sig hyffsat nöjd... Ni behöver inte bli bästa vänner... Det räcker med att hamna där ni inte är någonting för varandra... varken vänner eller ovänner.... Man vinner garanterat på detta i längden.
Sin granne som ovän är det sista du vill ha.
Detta kan man göra utan att han tar hela armen. Det är aldrig bra att vara osams med sin granne. Bättre att lösa problemet så att grannen känner sig hyffsat nöjd... Ni behöver inte bli bästa vänner... Det räcker med att hamna där ni inte är någonting för varandra... varken vänner eller ovänner.... Man vinner garanterat på detta i längden.
Jag kan inte förstå varför TS ska komma med kepsen i handen och be sin granne om att reda ut detta. Det är inte TS som har gjort fel. Visst ska man ha bra rellation med sina grannar men gäller det även en granne som gör som han vill???Odjuret skrev:Det är alltid bättre att försöka lösa konflikten på ett smidigt sätt utan att blanda in jurister och rättsväsendet.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vill man kan man ju förstöra duktigt.. Dra dit en grävmaskin för att gräva något eller ta bort en stubbe etc och låta den köra närma brunnen ett par gånger så är den rätt "kass". Annars så är det ju bara fram med sågen och kapa ledningar till grannen för den ligger ju på din tomt. Är grannen snäll och ger dig en brunn och sen nyttjar den själv och det inte finns papper på det så är det ju bara ta sig sina friheter. För vad jag kan se så har du inga skyldigheter iaf.
Kan inte TS slänga upp en bild på brunnen och var evt tomtgränser går? För mig är det lustigt att man anlägger den på någon annans tomt om man inte har lov till det. Sen kan jag tycka att man borde märka om någon är där och gräver men iofs så kanske man haft semester eller jobbar mycket så kommer man hem sent och ser inget ovanligt där borta i kanten på tomten.
Kan inte TS slänga upp en bild på brunnen och var evt tomtgränser går? För mig är det lustigt att man anlägger den på någon annans tomt om man inte har lov till det. Sen kan jag tycka att man borde märka om någon är där och gräver men iofs så kanske man haft semester eller jobbar mycket så kommer man hem sent och ser inget ovanligt där borta i kanten på tomten.
Redigerat:
Att välja civilrätt istället för polisanmälan är inte att trippa på tå. Det är att få något gjort istället för att låta polisen välja mellan att utreda ert fall och mycket allvarligare brott. Nej, polisen kommer inte att skratta TS rakt upp i ansiktett. Men jag kan lova att fallet inte blir direkt skyndsamt handlagt.cust3000 skrev:
kanske en polisanmälan i sig själv kan få fart på grannen som då kanske inser att det inte bara går att köra över folk hursomhelst. Det är nog inte kul att få post från polismyndigheten där man underrättas om att man blivit anmäld...
Risken är väl att det blir någon hämndaktion on grannen är lagd åt det hållet...
Risken är väl att det blir någon hämndaktion on grannen är lagd åt det hållet...
Redigerat av moderator: