146 706 läst ·
897 svar
147k läst
897 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Vad fan menar du?Guzzi skrev:
Du hade vett nog att ta bort ditt senaste inlägg eller var tog det vägen?
Det är nu helt tydligt vad som du gillar mest med eldning: att det eldar och förstör för andra. Fy fan.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Vad säger kommunens miljöförvaltning (eller motsvarande) när du anmäler olägenheten med den sur- och/eller pyreldande grannen? Om det luktar flera hundra meter bort bör det vara en välkänd person i grannskapet, då kanske fler anmäler.D djungelkatt skrev:
De som kan elda lär du inte märka av, mer än att du ser ett värmedaller ovanför skorstenen.
Klart jag tog bort det, jag var ju i helt fel tråd och hade blandat ihop det. Brukar inte du göra det om du upptäcker att du gjort ett fel?D djungelkatt skrev:
Annars tänkte jag att "survedstråden" (som jag kallar den och, om du läser det finstilta, faktiskt tar TS i försvar) borde lysa som en Batmanlampa för dig med tanke på hur intresserad du är i ämnet? Du har ju trots allt i dags läge 345 inlägg här på forumet och - rätta mig om jag har fel - men jag tror att 343 av dessa är just i detta ämne?
Sedan ser jag att du skickar PM till mig.
Det ena: "Jag tröstade TS nån natt då ni hade malt sönder hem fullständigt", får du gärna breda ut lite då jag inte riktigt förstår innebörden?
Det andra: "Fruktansvärda människa . Har du inget vettigt alls för dig i ditt liv?", förstår jag mer. Det behöver du inte förklara.
Edit: Jag föreslår att du väntar tills i morgon med att svara på det här. Nu är det trots allt lördagskväll.
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Folk som röstar på miljöpartiet och ska rädda världen eller nån liknande fantasi...😂 eller delar den världsbildenD djungelkatt skrev:Betald av vem menar du?
Det har varit känt sen antiken att vedrök är giftigt. Titta på hur mycket enbart en kamin släpper ut - eller gå ut å känn efter. Då är det ganska uppenbart att det skördar liv med tanke på hur mycket det eldas i vissa områden.
Jag var nyss ute å gick å kände eldlukt flera hundra meter ifrån närmaste hus. Äckligt.
Att det tas fram så kallade "forskningsrapporter" som är beställda och betalade av miljömuppar som redan bestämt sig för vad dom tror är rätt och man vill ha siffror att slänga sig med i debatten.. Att det sen är mest meningslöst svammel och en total misstolkning utan nån större verklighetsförankring men man tror att så fort det står med forskning i överskriften på pappret på åsikterna betyder inte att det är ens i närheten av sanning..
Att vissa inte gillar vedeldning är inget nytt och det låter lika i alla trådar du är med och pratar..
Men även om ni som tycker så kan gnälla och låta en massa så finns det regler och lagar och föreskrifter att följa och det är långt ifrån enkelt att ge nån vedeldare totalt eldningsförbud och tur är väl det....
Att det går att lukta rök betyder inte att nån har gjort fel , det är en fullt normal följd av att nån eldar.. om du tycker det luktar äckligt skiter jag högaktingingsfulllt i jag värmer mitt hus med ved och kommer fortsätta med det så länge det passar mig..
Här har du nåt som lite kvällslektyr på ämnet... https://cornucopia.se/2009/02/vedeldningslarmet-dalig-vetenskap-och/
Jag är traktens lokala miljöaktivist och när jag ser på kända fakta så är till exempel mikroplaster, p-piller i avloppsvatten, bromerade flamskyddsmedel och AI datacenter miljöbovar i en helt annan storleksklass än vedeldning. Dessutom finns det inget mindre miljöskadligt alternativ till vedeldning medan det finns mindre miljöskadliga alternativ till mycket annat.
Kolla med komunen att han höjer skorsten kan vara en lösning.Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!
Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
TS och andra som besväras av grannens eldande.
Ordna friskluftsintaget till din villa nära marken i lä. Alltså på den sida som inte vätter mot grannen. Ett spirorör anslutet till husets luftintag duger gott.
Varm rök stiger alltid uppåt, och lägger sig sällan vid marken.
Drar då förbi din stuga.
Testa. Du blir säkert nöjd!
Ordna friskluftsintaget till din villa nära marken i lä. Alltså på den sida som inte vätter mot grannen. Ett spirorör anslutet till husets luftintag duger gott.
Varm rök stiger alltid uppåt, och lägger sig sällan vid marken.
Drar då förbi din stuga.
Testa. Du blir säkert nöjd!
Redigerat:
Oavsett grannars ekonomi så är de skyldiga följa och efterleva svensk lag, miljöbalken och vad som där följer, dvs att kommunen har skyldighet att göra tillsyn hos de som eldar och kontrollera att inga utsläpp tränger in i er fastighet; vare sig den inre eller yttre, ni och era barn ska inte riskera hälsan som utsläppen orsakar. Dödligheten är tusentals varje år och småskalig hushållseldning (ved, pellets mm) fyller onkologen på alla sjukhus. Cancer/tumörsjukdomar mm, ökar i takt med det ökade eldandet.Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!
Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Det märkliga i kråksången är att de som eldar även straffar sig själva och sina familjer inkl husdjur med ohälsa och borde ha vett att fatta bättre än att andas in de giftiga avgaserna som fyller deras hus. För ingen tror väl att det är ofarligt???
Förr i tiden va eldning det enda sättet att få värme i husen och för att laga mat, finns de belägg för att cancerfallen var avsevärt fler vid den tiden än idag? Tänkte eftersom du säger att onkologen fylls av folk som drabbas av cancer pga vedeldning.FruNilsson skrev:Oavsett grannars ekonomi så är de skyldiga följa och efterleva svensk lag, miljöbalken och vad som där följer, dvs att kommunen har skyldighet att göra tillsyn hos de som eldar och kontrollera att inga utsläpp tränger in i er fastighet; vare sig den inre eller yttre, ni och era barn ska inte riskera hälsan som utsläppen orsakar. Dödligheten är tusentals varje år och småskalig hushållseldning (ved, pellets mm) fyller onkologen på alla sjukhus. Cancer/tumörsjukdomar mm, ökar i takt med det ökade eldandet.
Det märkliga i kråksången är att de som eldar även straffar sig själva och sina familjer inkl husdjur med ohälsa och borde ha vett att fatta bättre än att andas in de giftiga avgaserna som fyller deras hus. För ingen tror väl att det är ofarligt???
Om jag ser med kritiska ögon på situationen, så har nog vedeldandet minskat radikalt de senaste 50åren jämfört med förut.
HAHAHAHA!!! 2009!!! Har du legat gömd under en sten sedan dess?P polaris78 skrev:Folk som röstar på miljöpartiet och ska rädda världen eller nån liknande fantasi...😂 eller delar den världsbilden
Att det tas fram så kallade "forskningsrapporter" som är beställda och betalade av miljömuppar som redan bestämt sig för vad dom tror är rätt och man vill ha siffror att slänga sig med i debatten.. Att det sen är mest meningslöst svammel och en total misstolkning utan nån större verklighetsförankring men man tror att så fort det står med forskning i överskriften på pappret på åsikterna betyder inte att det är ens i närheten av sanning..
Att vissa inte gillar vedeldning är inget nytt och det låter lika i alla trådar du är med och pratar..
Men även om ni som tycker så kan gnälla och låta en massa så finns det regler och lagar och föreskrifter att följa och det är långt ifrån enkelt att ge nån vedeldare totalt eldningsförbud och tur är väl det....
Att det går att lukta rök betyder inte att nån har gjort fel , det är en fullt normal följd av att nån eldar.. om du tycker det luktar äckligt skiter jag högaktingingsfulllt i jag värmer mitt hus med ved och kommer fortsätta med det så länge det passar mig..
Här har du nåt som lite kvällslektyr på ämnet... [länk]
För i dyngan du länkar till är svamleri utan någon som helst vetenskaplig grund. Det är lösryckta gissningar mm och jag kan glädja dig med att svensk forskning är så undermålig på området av flera skäl, ffa är de som skriver själva eldare och vägrar inse vad saken egentligen handlar om: förbränning. Det finns otaliga bevis om hur sjukdomsframkallande förbränning är, men objektiviteten i ämnet får inte komma fram bl a pga av skogsbranschens makt och den eländiga kaminbranschen som bluffar alla. Dom skiter fullständigt i folks hälsa. Sen det eldande släktet blev fullständigt galna när Boverket skulle införa ny lag. Vedträna for i luften så myndigheten avstod i ren rädsla. Ja, du kan ju ringa Sällsten o Gustafsson om den eländiga dokumentationen och om de står för det idag. ”Antioxidanter” …
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Flesta som röstar på miljöpartiet lär ju ha större problem med begåvningen än att bott under en sten sen några år tionden....😂😂FruNilsson skrev:HAHAHAHA!!! 2009!!! Har du legat gömd under en sten sedan dess?
För i dyngan du länkar till är svamleri utan någon som helst vetenskaplig grund. Det är lösryckta gissningar mm och jag kan glädja dig med att svensk forskning är så undermålig på området av flera skäl, ffa är de som skriver själva eldare och vägrar inse vad saken egentligen handlar om: förbränning. Det finns otaliga bevis om hur sjukdomsframkallande förbränning är, men objektiviteten i ämnet får inte komma fram bl a pga av skogsbranschens makt och den eländiga kaminbranschen som bluffar alla. Dom skiter fullständigt i folks hälsa. Sen det eldande släktet blev fullständigt galna när Boverket skulle införa ny lag. Vedträna for i luften så myndigheten avstod i ren rädsla. Ja, du kan ju ringa Sällsten o Gustafsson om den eländiga dokumentationen och om de står för det idag. ”Antioxidanter” …
Spelar ingen roll om svaret är från 2000 eller 2026 miljömupparna har samma problem med att presentera korrekta fakta men tror att man kan förklä sina åsikter som "forskningsrapporter"och att folk ska tro på deras trams..
Argumenten från 2009 är i mångt och mycket samma idag..
Mesta miljöpartiet politik är ju direkt skadlig för svensk ekonomi och gör marginell skillnad för miljön men det är alltid nån annan som ska betala kalaset men det kostar massor med pengar oftast för folk utanför storstäderna och den ena efter den andra idiot grejen går åt skogen..för att man inte fattar nåt och är ett jäkla lågbegåvadei som bara fokuserar på miljö och ingenting om vilka följder det har för andra viktiga saker i landet..
Perfekt att flummare på södermalmsbalkongerna får skattesubventionerade elcyklar och elbilar som har 800 meter till tunnelbanan som betalas av skatteintäkter som ofta slår hårdast på folk i glesbyggd där lokaltrafik går 2 ggr i veckan och dieselbil är enda vettiga alternativet med dom mil per år som behövs för att få livet att funka.. dyr symbolpolitik med låg nytta
hoppas verkligen drägget hålls långt från makten i det här landet..
Det finns större miljöbovar än sverige som aldrig kommer att bry sig om sånt och så länge halva europa och stora delar av resten världen eldar kol för värme och energi så tänker jag elda med ved och dom tramsiga myndigheter som infiltrerats av miljömuppar som fått in en massa trams i lagar osv kommer jag ge alla tips i boken på hur man motarbetar.. mera sopeldning och spillolje eldning år folket...😂 och har du en miljömupp till granne så lägg in lite extra godis åt dom.. Vi skulle behöva hyra in lite franska bönder som får lite fart på inkompetenta politiker😂
För mig så är bevisen obefintliga för att vad folk som ev har inandats nåt olämpligt om det är grannens vedeldning eller ett polskt kolkraftverk som är orsaken. eller dåliga gener eller vad personen arbetade med osv osv och det är rätt svårt att mäta hur mycket det förkortade någons liv så den dör typen av "forskningsrapporter" passar bäst i dokumentförstöraren då det är mest svammel och åsikter som nån försöker fövandla till fakta argument
Hade vedrök varit så farligt som vissa i den här tråden tror så hade ju varenda person inom 50 mil runt skogsbranden i västmanland varit stendöda nu då det luktade rök 50 mil ifrån den och åt olika håll för vinden vände några ggr.. Det var först när västerås och huvudstaden fick smaka röklukt som det till sist fick loss några fler tummar ur diverse rövar hos våra makthavare