Rejäl skrev:
Citera finns numera under dom tre punkterna …
Tack för info 👍🏻

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jasso du har en egen vedspis men du behagar klaga på andra!
Om inte våra förfäder uppfann vedeldning så har du inte levt idag.
Om det inte passar så flytta ut i skogen och glöm inte att kasta grillen på soptippen den om något förpestar för dina grannar!

• Arg
  • Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
S Stegväxellåda skrev:
Jasso du har en egen vedspis men du behagar klaga på andra!
Om inte våra förfäder uppfann vedeldning så har du inte levt idag.
Om det inte passar så flytta ut i skogen och glöm inte att kasta grillen på soptippen den om något förpestar för dina grannar!
Du kan inte mena mig i vart fall.

Håller med om att grillrök är lika otrevligt som vedeldningsrök och cigarettrök.

Jag tycker du kan flytta till skogen.

• Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Nej fortsätt ta hand om dina sopor.
Tack. Jag källsorterar, återvinner och komposterar alldeles utmärkt. Vad det har med saken att göra förstår jag inte.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
S Susanne -68 skrev:
Du kan inte mena mig i vart fall.

Håller med om att grillrök är lika otrevligt som vedeldningsrök och cigarettrök.

Jag tycker du kan flytta till skogen.
De flesta som eldar, grillar med kol bor inte i innerstaden ifall du inte visste det…

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Jag bor I hyddan och eldar lagrad solenergi Alla dagar I veckan.
För den som inte vet så stiger varm rök högre än kall luft, så öppna spisen och spjället

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Eldar både morgon o kväll kalla årstiden. Ibland myseldar jag även däremellan.

Nu blåsigt, - 10 C och snödrev.
Härligt att elda😊

Fullt öppet med tilluft utifrån stenfoten genom grunden via tub.

Ibland när jag vill brassa på, öppnar jag luckan in till asklådan.

Spjället mellan ugn och skorsten alltid fullt öppen vid eldning. Annars stängt. Har ursparning i spjället så som vid kakelugnar för att inte drabbas av ev kolosförgiftning.

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Hur är det enkelt att flytta sin inkommande luft så att den hamnar på andra sidan om grannens hus?
Tja.... Kanske genom att gräva en längre kulvert?
Inte snyggt med ett långt spirorör ovan mark eller mellan taken.

• Gilla
Lassetasse
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Ta med en säck med torr ved och gå dit och prata vänligt med dem. Säg att du förstår att de behöver elda för att hålla värmen i huset och därför lånar du gärna ut en säck, då sur ved varken är bra för miljön eller för deras och andras hälsa i området. Säg att det inte är någon brådska att återlämna. Det finns tyvärr mycket okunnighet om hur man bör elda, särskilt i tätbebyggelser. Det är sällan folk eldar sopor i kaminer. Du kan ju också upplysa om att i de flesta kommuner finns det restriktioner gällande eldning i vedkaminer i tätbebyggelse, det ska vara fritidseldning, endast med torr ved och bra syretillförsel i brasan så att inte röken stör omgivningen. Anmäl till kommunens miljötillsynsavdelning om det inte hjälper med ett samtal. Det dör fler människor i Sverige pga eldning i kaminer etc än i trafiken.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zondra_05 skrev:
Det dör fler människor i Sverige pga eldning i kaminer etc än i trafiken.
Det där är inte riktigt korrekt utan bygger på en beställd betald "forskning" av bristfällig kvalitet som består av ett stort antal antaganden för att ge nåt att räkna på..

Den har diskuterats i en annan tråd på forumet och ju mer man läser av den desto mer absurd blir den där man läser statistik som djävulen läser bibeln...

Att man sammanställer en hög med felaktiga tveksamma fakta och räknar om det till ett stort antal människor I ett helt land men blundar för en massa faktorer som också påverkar gör att den så kallade "forsknings rapporten" knappt duger att torka röven med...

• Gilla
Hocke68 och 7 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det där är inte riktigt korrekt utan bygger på en beställd betald "forskning" av bristfällig kvalitet som består av ett stort antal antaganden för att ge nåt att räkna på..

Den har diskuterats i en annan tråd på forumet och ju mer man läser av den desto mer absurd blir den där man läser statistik som djävulen läser bibeln...

Att man sammanställer en hög med felaktiga tveksamma fakta och räknar om det till ett stort antal människor I ett helt land men blundar för en massa faktorer som också påverkar gör att den så kallade "forsknings rapporten" knappt duger att torka röven med...
Betald av vem menar du?
Det har varit känt sen antiken att vedrök är giftigt. Titta på hur mycket enbart en kamin släpper ut - eller gå ut å känn efter. Då är det ganska uppenbart att det skördar liv med tanke på hur mycket det eldas i vissa områden.

Jag var nyss ute å gick å kände eldlukt flera hundra meter ifrån närmaste hus. Äckligt.

• Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Betald av vem menar du?
Det har varit känt sen antiken att vedrök är giftigt. Titta på hur mycket enbart en kamin släpper ut - eller gå ut å känn efter. Då är det ganska uppenbart att det skördar liv med tanke på hur mycket det eldas i vissa områden.

Jag var nyss ute å gick å kände eldlukt flera hundra meter ifrån närmaste hus. Äckligt.
Vad jag har väntat på dig! Tog lite längre tid än jag trodde innan du hade luktat dig hit. Nu blir det åka av!

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Susanne -68 och 9 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Vad jag har väntat på dig! Tog lite längre tid än jag trodde innan du hade luktat dig hit. Nu blir det åka av!
Så du tycker detta är ett nöje att vissa vantrivs i sin hemmiljö?
Vidrigt.

• Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
Ni borde rannsaka er själva. Hur ni trakasserade TS i denna tråd är djupt skamligt.

Släpp teknikrädslan å inse att det går alldeles utmärkt att leva en vardag utan att elda nuförtiden. Ert beteende utifrån en utvecklingsskräck gör att folk fortsätter vantrivas hemma och till och med dör i onödan.

• Haha
  • Gilla
Susanne -68 och 6 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ni borde rannsaka er själva. Hur ni trakasserade TS i denna tråd är djupt skamligt.

Släpp teknikrädslan å inse att det går alldeles utmärkt att leva en vardag utan att elda nuförtiden. Ert beteende utifrån en utvecklingsskräck gör att folk fortsätter vantrivas hemma och till och med dör i onödan.
Om du betalar för vår köpisvärme. Jag har ingen utväcklingsskräck men jag har upplevt att ha varierande mellan +12 och några minusgrader inomhus för att jag inte hade råd med mer värme. Vill inte ha det så igen.
Den som kräver skall också betala.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.