146 707 läst ·
897 svar
147k läst
897 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Nej hör du nu är du på fel spår.FruNilsson skrev:Oavsett grannars ekonomi så är de skyldiga följa och efterleva svensk lag, miljöbalken och vad som där följer, dvs att kommunen har skyldighet att göra tillsyn hos de som eldar och kontrollera att inga utsläpp tränger in i er fastighet; vare sig den inre eller yttre, ni och era barn ska inte riskera hälsan som utsläppen orsakar. Dödligheten är tusentals varje år och småskalig hushållseldning (ved, pellets mm) fyller onkologen på alla sjukhus. Cancer/tumörsjukdomar mm, ökar i takt med det ökade eldandet.
Det märkliga i kråksången är att de som eldar även straffar sig själva och sina familjer inkl husdjur med ohälsa och borde ha vett att fatta bättre än att andas in de giftiga avgaserna som fyller deras hus. För ingen tror väl att det är ofarligt???
De ökande cancersjukdomarna kommer enligt forskningen i huvudsak från kemikalier, dålig mat, bristande motion, bilavgaser, asfaltparticklar och rökning. Och kanska någon orsak till som jag har glömt. Numera lär också asbestbetingad lungcancer vara på ökande varefter folk glömmer asbestens farlighet.
Jag håller med om att vedeldning säkert har en viss inverkan. Jag skulle bedöma att den mängden rök som jag får i mig den vägen ungefär motsvarar att dagligen gå förbi en plats där folk står utanför dörren med sina cigaretter. Eller att dagligen köra några kilometer längs en större väg. Inte bra...... men man får sätta det i rätt proportioner.
Också bland vedeldare så har lungcancer ett tydligt samband med tobaksrökning och asbest. Vilket ger en antydan om hur stora de olika riskfaktorerna är.
Sminkar du dig? Bor du inom två kilometer från en större väg? Äter du färdigmat? Har du plastmattor på golven inne? Äter du strömming eller lax?
Alla de där riskfaktorerna torde var och en för sig vara i ungefär samma storleksklass som vedeldning.
Sedan har vi då vilka riskfaktorer som kommer om man slutar elda ved.
Här i Finland har vi för litet elektricitet för att kunna ersätta veden. För att klara det ökande elektricitetsbehovet måste vi i så fall dra igång alla gamla kolkraftverk och också bygga nya. Det blir polskt brunkol för hela slanten. Eller så blir det kärnkraft i stor skala och egen uranutvinning.
Att bo i närheten av en kolgruva eller ett kolkraftverk eller en urangruva eller en urananrikningsanläggning är alla betydligt värre riskfaktorer än att elda med ved.
Att bo i en bostad utan uppvärmning är en ännu större riskfaktor. Vi är många som hamnar där om vi inte får elda. Köpisenergi är dyr och dyrare blir den om behovet ökar. Vad är tror du riskrn för hälsoproblem är när man har minusgrader inomhus?
Skulle vedeldning förbjudas skulle jag personligen göra en enkel konsekvensanalys och sannolikhetskalkyl och sedan slå ihjäl och gräva ned alla myndighetspersoner som försöker hindra mig från att elda. Det värsta som kan hända är 20 år i fängelse vilket är mindre hälsovådligt än att ha -20 inomhus en dag som denna för att man inte har råd att köpa sin värme.
Var har du fått det ifrån att det uppstår giftiga avgaser i hus som värms med ved?FruNilsson skrev:Oavsett grannars ekonomi så är de skyldiga följa och efterleva svensk lag, miljöbalken och vad som där följer, dvs att kommunen har skyldighet att göra tillsyn hos de som eldar och kontrollera att inga utsläpp tränger in i er fastighet; vare sig den inre eller yttre, ni och era barn ska inte riskera hälsan som utsläppen orsakar. Dödligheten är tusentals varje år och småskalig hushållseldning (ved, pellets mm) fyller onkologen på alla sjukhus. Cancer/tumörsjukdomar mm, ökar i takt med det ökade eldandet.
Det märkliga i kråksången är att de som eldar även straffar sig själva och sina familjer inkl husdjur med ohälsa och borde ha vett att fatta bättre än att andas in de giftiga avgaserna som fyller deras hus. För ingen tror väl att det är ofarligt???
Är det egenupplevt?
Lämna gärna referenser.
Utöver din aggressiva attityd så är din faktaresistens sådan att det inte spelar någon roll för dig, så varför ens bry dig?H heimlaga skrev:Nej hör du nu är du på fel spår.
De ökande cancersjukdomarna kommer enligt forskningen i huvudsak från kemikalier, dålig mat, bristande motion, bilavgaser, asfaltparticklar och rökning. Och kanska någon orsak till som jag har glömt. Numera lär också asbestbetingad lungcancer vara på ökande varefter folk glömmer asbestens farlighet.
Jag håller med om att vedeldning säkert har en viss inverkan. Jag skulle bedöma att den mängden rök som jag får i mig den vägen ungefär motsvarar att dagligen gå förbi en plats där folk står utanför dörren med sina cigaretter. Eller att dagligen köra några kilometer längs en större väg. Inte bra...... men man får sätta det i rätt proportioner.
Också bland vedeldare så har lungcancer ett tydligt samband med tobaksrökning och asbest. Vilket ger en antydan om hur stora de olika riskfaktorerna är.
Sminkar du dig? Bor du inom två kilometer från en större väg? Äter du färdigmat? Har du plastmattor på golven inne? Äter du strömming eller lax?
Alla de där riskfaktorerna torde var och en för sig vara i ungefär samma storleksklass som vedeldning.
Sedan har vi då vilka riskfaktorer som kommer om man slutar elda ved.
Här i Finland har vi för litet elektricitet för att kunna ersätta veden. För att klara det ökande elektricitetsbehovet måste vi i så fall dra igång alla gamla kolkraftverk och också bygga nya. Det blir polskt brunkol för hela slanten. Eller så blir det kärnkraft i stor skala och egen uranutvinning.
Att bo i närheten av en kolgruva eller ett kolkraftverk eller en urangruva eller en urananrikningsanläggning är alla betydligt värre riskfaktorer än att elda med ved.
Att bo i en bostad utan uppvärmning är en ännu större riskfaktor. Vi är många som hamnar där om vi inte får elda. Köpisenergi är dyr och dyrare blir den om behovet ökar. Vad är tror du riskrn för hälsoproblem är när man har minusgrader inomhus?
Skulle vedeldning förbjudas skulle jag personligen göra en enkel konsekvensanalys och sannolikhetskalkyl och sedan slå ihjäl och gräva ned alla myndighetspersoner som försöker hindra mig från att elda. Det värsta som kan hända är 20 år i fängelse vilket är mindre hälsovådligt än att ha -20 inomhus en dag som denna för att man inte har råd att köpa sin värme.
Medelåldern var väsentligt lägre tidigare, diagnoserna färre. Det stämmer att vedeldning minskade radikalt och sjukdomar i paritet. Men sen kom kaminbranschen och den s k myseldningen som förändrat svenskarnas inställning till hälsa. Sponsrat av politiska beslut om kärnkraftsnedläggning. Vi pratar inte miljö, utan ohälsa. Skilj på det. Om det vore ofarligt med tobaksrök; varför infördes Tobakslagen? Varför ställer du inte barn i barnvagn bakom en bensindriven bil med motorn igång? Det är samma att sitta vid öppen eld, eller få in grannens avgaser när de eldar. Utöver tumörsjukdomar så händer en hel del andra saker t ex öronbarn, eksemproblem, etc har ofta kamineldning i bostaden, osv. Gifter är gifter oavsett form. Men man önskar väl inte ha dem i sin bostad? Andas är väl det vi hör mest o dosen blir därefter.Z zlay3r skrev:Förr i tiden va eldning det enda sättet att få värme i husen och för att laga mat, finns de belägg för att cancerfallen var avsevärt fler vid den tiden än idag? Tänkte eftersom du säger att onkologen fylls av folk som drabbas av cancer pga vedeldning.
Om jag ser med kritiska ögon på situationen, så har nog vedeldandet minskat radikalt de senaste 50åren jämfört med förut.
Lagen förbjuder grannar att ha miljöfarliga verksamheter med hälsofarliga utsläpp till omgivningen. Menar du på fullt allvar att den drabbade ska vidta de åtgärder som eldaren är skyldig förhindra? Innan de ens uppstått alltså. Läs gärna på lagstiftningen så du inte lurar fler i forumet.H Hybro skrev:TS och andra som besväras av grannens eldande.
Ordna friskluftsintaget till din villa nära marken i lä. Alltså på den sida som inte vätter mot grannen. Ett spirorör anslutet till husets luftintag duger gott.
Varm rök stiger alltid uppåt, och lägger sig sällan vid marken.
Drar då förbi din stuga.
Testa. Du blir säkert nöjd!
Men nu bor ju trådskaparen utanför tätbebyggtJonatan79 skrev:
Nu skriver ju trådskaparen ingenting om att dom eldar med fuktig ved, eller fel. Dom har gratis ved. Och då är det ju idioti att inte elda med den. Och dom bor utanför tätbebyggt områdetZ Zondra_05 skrev:Ta med en säck med torr ved och gå dit och prata vänligt med dem. Säg att du förstår att de behöver elda för att hålla värmen i huset och därför lånar du gärna ut en säck, då sur ved varken är bra för miljön eller för deras och andras hälsa i området. Säg att det inte är någon brådska att återlämna. Det finns tyvärr mycket okunnighet om hur man bör elda, särskilt i tätbebyggelser. Det är sällan folk eldar sopor i kaminer. Du kan ju också upplysa om att i de flesta kommuner finns det restriktioner gällande eldning i vedkaminer i tätbebyggelse, det ska vara fritidseldning, endast med torr ved och bra syretillförsel i brasan så att inte röken stör omgivningen. Anmäl till kommunens miljötillsynsavdelning om det inte hjälper med ett samtal. Det dör fler människor i Sverige pga eldning i kaminer etc än i trafiken.
Och man blir knappast förgiftad vid en öppen eld ute i det fria, såvida du inte är så dum så att du placerar dig stående i lä av elden.
Har Du testat detta någon gång?
Likaså att elda i en kamin eller annan eldstad inomhus, så är risken liten att du blir förgiftad.
Blir du det så kan du inte elda.
Har Du testat detta någon gång?
Likaså att elda i en kamin eller annan eldstad inomhus, så är risken liten att du blir förgiftad.
Blir du det så kan du inte elda.
Kan folk vara så dumma, eller är det troll?H Hybro skrev: