Davidbagare
H hempularen skrev:
Det lär väl inte göra grannen mer benägen att hälsa om du anmäler hans bygge till kommunen... Kan vara en svår avvägning.
Varför tar du stollen till granne i försvar? Låt inte någon komma undan för att de hotar eller är otrevliga. Såna grannar lär man inte ta en fredagsöl med hur som helst.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Det är ett dåligt tips, grannen får nämligen inte sköta sin sida av häcken utan sin grannes medgivande.

Det blir nog enklare att bygga en grillplats på sin sida av tujorna, om de fattar eld när man grillar så gör de.
Allt som sticker över tomtgränsen för man klippa om man vill

I
A ajn82 skrev:
Jag skulle hellre grilla.

• Haha
stefancrs
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nej det stämmer inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Nej det stämmer inte.
Nej det stämmer inte.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man skulle kunna hävda att ett muntligt avtal är ogiltigt eftersom lagen kräver skriftlighet. Jämför med ett muntligt avtal om fastighetsöverlåtelse.
Tror du medvetet missförstår min poäng.

Har man ett muntligt avtal grannar emellan är det svinaktigt beteende att i efterhand anmäla till kommunen. Sen att man har lagen på sin sida är en annan femma.

Fastighetsöverlåtelse och att få bygga något på sin egen mark men nära tomtgränsen är ju inte riktigt samma sak kan jag tycka då. Ska man dra argument i absurdum går det att göra åt båda håll.

R Rullponken skrev:
Har man ett muntligt avtal grannar emellan
Jag varken förstår eller missförstår dig. Jag tar upp frågan om det ens går att avtala muntligt i en fråga där lagstiftningen föreskriver skriftlighet som ett formkrav.

R Rullponken skrev:
Fastighetsöverlåtelse och att få bygga något på sin egen mark men nära tomtgränsen är ju inte riktigt samma sak kan jag tycka då.
Nej det är två väldigt olika saker. Min poäng är att man inte kan avtala om en fastighetsöverlåtelse muntligt. På samma sätt kan man argumentera i trådens fråga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rullponken skrev:
Har man ett muntligt avtal grannar emellan är det svinaktigt beteende att i efterhand anmäla till kommunen. Sen att man har lagen på sin sida är en annan femma.
Ska man vara så har den byggande grannen också brutit mot det muntliga avtalet, tidigare till och med. Grannen lovade att skicka över papper, men gjorde inte det, svinaktigt beteende?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man vara så har den byggande grannen också brutit mot det muntliga avtalet, tidigare till och med. Grannen lovade att skicka över papper, men gjorde inte det, svinaktigt beteende?
Mycket möjligt att det är så. Kan ju också bara ha glömt det.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är två väldigt olika saker. Min poäng är att man inte kan avtala om en fastighetsöverlåtelse muntligt. På samma sätt kan man argumentera i trådens fråga.
Skillnaden är väl att tills väldigt nyligen så kunde man ju faktiskt det.

R Rullponken skrev:
Skillnaden är väl att tills väldigt nyligen så kunde man ju faktiskt det.
Javisst, men vad spelar det för roll? Lagen är ändrad.

Alfredo Alfredo skrev:
Javisst, men vad spelar det för roll? Lagen är ändrad.
Jag har inte hävdat att det muntliga avtalet är lagligt bindande så varför tar du upp det igen?

Det är svinaktigt beteende att inte ära ett muntligt avtal mellan grannar, även om man har lagen i ryggen

R Rullponken skrev:
Det är svinaktigt beteende att inte ära ett muntligt avtal mellan grannar
Det kan man tycka. Min poäng är att man kan ifrågasätta om det överhuvudtaget kan anses finnas ett muntligt avtal eftersom det finns formkrav på skriftlighet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rullponken skrev:
Jag har inte hävdat att det muntliga avtalet är lagligt bindande så varför tar du upp det igen?
Du tog upp att lagstiftningen är ändrad. Jag kommenterade enbart att jag ser det som irrelevant när lagen trätt i kraft.

R Rullponken skrev:
Mycket möjligt att det är så. Kan ju också bara ha glömt det.
Det finns förstås förklaringar till allt.

Men om man bygger så att det påverkar grannfastigheter, inte har bygglov och det inte är bygglovsbefriat så har man inte friheten att glömma. Man har hela ansvaret för att se till att ordna alla papper som krävs.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.