75 475 läst ·
218 svar
75k läst
218 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Ja precis en tillbyggnad och två separata byggnader och en pergola med jalusier på plan 2 som också biladar en vägg på ca 2,5*4 m. Kloss mot är fel ord, det är ca 0,5 m mellan de tre olika byggnaderna.stefancrs skrev:
En tillbyggnad är ju inte en byggnad. Det känns som att vi slirar lite på orden här. Om det är mellanrum mellan de två byggnaderna de byggt så står de ju inte kloss mot varandra, och det där blir totalt 17 meter?
Men de har alltså byggt två bygglovsbefriade byggnader på totalt cirka 20kvm, alldeles vid tomtgräns utan skriftligt medgivande?
De har byggt en bygglovsbefriad byggnad vid vår tomtgräns med ett muntligt okej från oss, den är 6x2 meter (12kvm). Bredvid den, ca 0,5 m ifrån, har de byggt en till byggnad på ca4-5 m och drygt 2 m djup. Denna byggnad står 4,5 m från vår gräns men närmare än 4,5 m till nästa granne ( vi är tre fastigheter som möts i en punkt). Och sedan tillbyggnaden på huset på ca 6 m.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 696 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 696 inlägg
Jag tror om man ska återknyta lite mer till ämnet igen.. Om vi är färdiga med vad folk jobbar med..😀
Jag tror att det egentligen bottnar i folks fantasi om att ett område ser ut på ett visst vis och att man när man bygger på ett öppet fält har svårt att inse att när samma område är bebott en tid och alla tomter börjar få upp häckar och träd och insynskydd friggebodar och garage osv osv så är det inte ett fält längre utan har blivit ett villaområde och några 3-4 Meter höga tuja häckar senare så är det ljusa öppna läget man en gång köpte plötsligt inte det man har runt sig längre..
Man gillar inte att det ändras och har kanske ibland lite svårt att inse att man när man köper villa kanske ska fantisera om 3-4-5 Meter hög tuja häck mot alla håll som har en angränsande granne.. bara för att man brukar se förbi grannens tomt så är det egentligen inte en rättighet att det alltid kommer vara så..
Jag tror att det egentligen bottnar i folks fantasi om att ett område ser ut på ett visst vis och att man när man bygger på ett öppet fält har svårt att inse att när samma område är bebott en tid och alla tomter börjar få upp häckar och träd och insynskydd friggebodar och garage osv osv så är det inte ett fält längre utan har blivit ett villaområde och några 3-4 Meter höga tuja häckar senare så är det ljusa öppna läget man en gång köpte plötsligt inte det man har runt sig längre..
Man gillar inte att det ändras och har kanske ibland lite svårt att inse att man när man köper villa kanske ska fantisera om 3-4-5 Meter hög tuja häck mot alla håll som har en angränsande granne.. bara för att man brukar se förbi grannens tomt så är det egentligen inte en rättighet att det alltid kommer vara så..
Tråden har blivit lite lång och svåröverskådlig... Hur var det, har grannen byggt utan lov och/eller mot reglerna? Slå ner på just det i så fall! Inte skriva av er här, utan anmäla formellt till kommunen. Resten är inget att uppehålla sig vid, försök gå vidare i stället, fixa trevligt på er egen sida.B Bällstabygget skrev:Ja precis en tillbyggnad och två separata byggnader och en pergola med jalusier på plan 2 som också biladar en vägg på ca 2,5*4 m. Kloss mot är fel ord, det är ca 0,5 m mellan de tre olika byggnaderna.
De har byggt en bygglovsbefriad byggnad vid vår tomtgräns med ett muntligt okej från oss, den är 6x2 meter (12kvm). Bredvid den, ca 0,5 m ifrån, har de byggt en till byggnad på ca4-5 m och drygt 2 m djup. Denna byggnad står 4,5 m från vår gräns men närmare än 4,5 m till nästa granne ( vi är tre fastigheter som möts i en punkt). Och sedan tillbyggnaden på huset på ca 6 m.
Redigerat:
Då kan byggnaderna ju vara max 2 meter breda. Har ni kollat det? Annars överskrider dom den bygglovsfria potten. Och då kan man undra vad gör man med en byggnad som är så smalt och långt? Är ju invändigt ännu smalare eftersom det gäller yttermått.B Bällstabygget skrev:Nää jag har inte missförståttfaktum är att det jag skrev ovan är taget direkt från diskussioner på min utbildning på KTH då jag läste fastighetsjuridik och samhällsbyggnad. Både jag och min man arbetar dagligen på våra jobb med att ta fram detaljplaner och planera nya områden i hela Stockholm. Det du skriver är exakt samma som jag skrev men med andra ord. Detaljplaner är ju så bra just för att de skapar förutsägbarhet och rättighet att bygga. Alla kan läsa planen och skapa sig en bild av vart och vad som kan komma att byggas. Då kan jag som köpare av en tomt bilda mig en uppfattning innan vad som kan byggas och vad tomten då är värd för mig.
Jag tycker inte heller att en byggnad (eller två tätt byggda) byggnader på totalt 22 meter längd och 4 meter höga är att anse som små byggnader. Men där kanske vi är olika i vad man uppfattar som små eller stora byggnader.
Jaa de är mellan 1,8 och 2 m breda. Det är väldigt märkliga byggnader. I princip bara en dörr på kortsidan och som du säger svårt att få plats med något mer.
Man får bygga 45 kvadrat med maxhöjd 4 m som är utan anmälan samt 3,6 m långt och 1,8 m hög plank vid samtliga byggnader. Så nog är det stora förändringar i vad som är möjligt.Claes Sörmland skrev:
Nåja, så stora är inte förändringarna med "de nya reglerna". Lejonparten, nästan allt faktiskt, fanns redan i lagstiftningen sen en väldig massa år. Man har s a s aldrig haft möjligheten att ha utsikt över grannens tomt mot grannens vilja. Den stora förändringen är väl att man strök bygglovskravet för fasadändring, även om det redan var rejält inskränkt för småhus även före lagändringen.
Jag skulle kalla det för en lättare liberalisering lite i kanten. Eller KD-liberalisering (som inte jag utan @Nötegårdsgubben har myntat). Redan för lagändringen kunde man bygga det mesta av det där utan bygglov. Men nu finns det lite mer flexibilitet och det finns lite mer area och höjd att leka med.Z z_bumbi skrev:
Men vi behöver inte träta om orden, tycker du förändringen är stor så tycker du.
Du är väl dock många andra trådar där forumets medlemmar beklagar sig över kompetensen på kommunerna i dessa frågor. Du brukar inte vara deras största fan 🤣Claes Sörmland skrev:
Men jag håller med dig, att inte hålla sig ajour med var sin händer i väldigt angränsande områden till det man jobbar med känns väldigt konstigt, men så har jag heller aldrig jobbat kommunalt.
Jag tycker man ska se det som ett personligt misslyckande om man inte är påläst kring gällande lagstiftning när man arbetar med regleringar inom det offentliga. Man kan göra så oerhört mycket skada om man bara gissar i arbetet. Och man ska se det som ett misslyckande för ens kommunorganisation om den inte klarar av att följa lagstiftningen i detta avseende. En sådan dysfunktionell kommunförvaltning kan ge så mycket elände och onödiga konflikter. Jag är största fan av den som arbetar för det offentliga och försöker anstränga sig med att bidra till att kommunen följer lagen och att arbeta för att sin del av kommunorganisationen upprätthåller adekvat kunskap om lagstiftningen som reglerar verksamheten.A ajn82 skrev:Du är väl dock många andra trådar där forumets medlemmar beklagar sig över kompetensen på kommunerna i dessa frågor. Du brukar inte vara deras största fan 🤣
Men jag håller med dig, att inte hålla sig ajour med var sin händer i väldigt angränsande områden till det man jobbar med känns väldigt konstigt, men så har jag heller aldrig jobbat kommunalt.
Tyvärr finns det ju så många exempel på kommuner och kommunanställda där detta inte fungerar. Det är kanske politikerns huvuduppgift, att hålla ordning på och granska förvaltningen så att kommunerna inte utvecklas till laglösa organisationer med skatterätt.
Klicka här för att svara