71 354 läst ·
169 svar
71k läst
169 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Och har grannen inte servitut så finns det ju ingen lag from kräver att man ska ge dem möjlighet att beträdda tomten för att utföra det, så i praktiken har grannen ingen möjlighet att göra det själv, så det blir väl i praktiken bara att köra på och klippa själv.G gaidin skrev:Visst får han det. Att klippa grenar som tränger in på ens egen fastighet är aldrig otillåtet men i vissa fall behöver man bereda ägaren av grenarna tillfälle att göra det själv, dock endast om det kan bringa skada av BETYDELSE för ägaren.
Skada av betydelse i juridisk mening betyder ekonomisk skada.
Säg att du ändrat di o inte vill ha hans bygge så närmare än 4,5 meter tomtgränsen, hur länge har ditt förråd stått där det står?B Bällstabygget skrev:Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
useless skrev:
Muntligt ja, men ska man dra det till sin spets så ska alla ägare till berörda fastigheterna skriva under överrenskommelsen, vilket jag tror ts ångrar nu, men är förrådet äldre än 10 år så är det preskriberat ändå, oavsett spelar ingenting roll då inget kommer hända förutom att ny grannen har sin 4 meter höga vägg utanför TSuseless skrev:
Du måste ju inte skriva på.B Bällstabygget skrev:Ja det kändes lite bättre i själen nu i alla fall när jag inser att vårt tidigare muntliga medgivande gäller. Trodde det var kört. Men problemet är väl hur man praktiskt hanterar situationen, min gissning är att grannen kommer skicka pappren till oss när allt är klart. Tror han visste precis vad han gjorde när han drev igång bygget direkt när vi muntligt sagt ok och har medvetet inte skickat handlingarna ännu. Då kommer man ju känna sig tvingad att skriva på.
https://share.google/UNHy09gtkaaCOM4rgB Bällstabygget skrev:Nej jag vet. Vi vill inte bli ovän med dem, men man blir lite less när de bara kör på liksom. Det har varit kaotisk byggarbetsplats sedan oktober förra året. De ska även sätta höga thujor runt hela tomten fick vi höra vilket jag personligen tycker är så märkligt att man får göra när staket och plank kräver bygglov. Blir så trist miljö när man ska bura in sig tycker jag. Vi är väl mest gnälliga grannar just nu inser jag🙄
Men det var bra info om att man får bygga 4 meter högt efter dec 25, det hade jag missat. Då är det lite som det är.
Jag håller inte med. Med såna grannar måste man sätta stopp direkt. Då vet dom var ribban ligger. Ofta kan man få en bättre relation konstigt nog… Mesiga grannar trycks ner, ”tuffa” grannar respekteras…P polaris78 skrev:ja risken är ju alltid att visst man kan anmäla grannen för svartbygge men det brukar ju ofta belönas med en 6 Meter hög tujahäck längs hela deras tomtgräns och den kan man inte göra nåt åt alls på laglig väg och inte byggnadsnämden heller.. beroende på väderstreck så kan det få rätt omfattande betydelse för sin boende situtation..
Så att systematiskt anmäla svartbyggen hos grannar för att man tror att det ska lösa utsiktsproblemet är ju tyvärr ofta inte vad som händer snart därefter..
Sen är det väl övriga risker för problem som också måste övervägas beroende på vad man har för granne och hur många lösa skruvar denne har..
Sen är grannen inte juste heller men ibland är fullständig hämd inte den bästa och smartaste lösningen även om det känns skönt med seger just då men ofta skapar det ju en konflikt när man anmäler nån..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 587 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 587 inlägg
DEt är ju precis den avvägningen man måste avgöra från fall till fall om det är värt ,det vad följderna kan bli , vad finns det att vinna..D Dalby60 skrev:
När man visat sig på styva linan men det iaf slutar med en 4-6 M hög tujahäck som leder till att man ständigt bor i skuggan framöver så måste man ta övervägningen om det är värt det ellet om några meter byggnad som kanske var högre än man tänkt sig är bättre läge..
Allt beror ju om man har vad som krävs för att vinna eller om man är för mesig elelr om grannen har för många lösa skruvar och det inte är värt risken för olika följdproblem
Att gå all in i konflikten måste vara värt det och en rimlig chans till att det leder till nåt bra. leder det bara till nackdelar är det dumt att vara osmart och otaktisk
Kan man inte vinna med störst våldsmonopol så måste man vinna med mest innanför pannbenet ibland lever fegisar / mesar längre 😀
Enligt reglerna från 2025 ja men tidigare gick det bra med muntligt. TS förråd är sedan de äldre reglerna. Reglerna gäller alltså för uppförandet av förrådet och efter som det byggdes under regler utan krav på skriftligt medgivande är allt i sin ordning för TS del.S Staffan1153 skrev:Muntligt ja, men ska man dra det till sin spets så ska alla ägare till berörda fastigheterna skriva under överrenskommelsen, vilket jag tror ts ångrar nu, men är förrådet äldre än 10 år så är det preskriberat ändå, oavsett spelar ingenting roll då inget kommer hända förutom att ny grannen har sin 4 meter höga vägg utanför TS
exakt så. Mina grannar verkar iaf safea och kör både och, fåran är nu grävd för thujorna, blir spännande att se vilken höjd det blir…P polaris78 skrev:DEt är ju precis den avvägningen man måste avgöra från fall till fall om det är värt ,det vad följderna kan bli , vad finns det att vinna..
När man visat sig på styva linan men det iaf slutar med en 4-6 M hög tujahäck som leder till att man ständigt bor i skuggan framöver så måste man ta övervägningen om det är värt det ellet om några meter byggnad som kanske var högre än man tänkt sig är bättre läge..
Allt beror ju om man har vad som krävs för att vinna eller om man är för mesig elelr om grannen har för många lösa skruvar och det inte är värt risken för olika följdproblem
Att gå all in i konflikten måste vara värt det och en rimlig chans till att det leder till nåt bra. leder det bara till nackdelar är det dumt att vara osmart och otaktisk
Kan man inte vinna med störst våldsmonopol så måste man vinna med mest innanför pannbenet ibland lever fegisar / mesar längre 😀
Första säsongerna händer inte så mycket och de rotar sig. Hittar de sedan vatten i marken drar de iväg med en halvmeter per år och behöver klippning minst två gånger om året (om det är tuja 'Brabant', den vanligaste). Står de i karg och tunnjordig Roslagsbacke går det betydligt långsammare... Det kan vara många år av stampande och vinterskador.B Bällstabygget skrev: