Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Numera MÅSTE ett medgivande vara skriftligt. Sedan dec. förra året. Det behövdes däremot inte när du byggde ditt förråd. Ditt muntliga medgivande som du gav grannen har ingen giltighet, dels för att det inte var skrifligt, men även för att det inte var klarlgat vad de tänkte bygga.
De får ju bygga upp till 30 kvm, 4 m högt utan bygglov, men med medgivande från granne om det är inom 4,5m från gränsen.
De får ju bygga upp till 30 kvm, 4 m högt utan bygglov, men med medgivande från granne om det är inom 4,5m från gränsen.
Tack för inputen! Ah, är det med attefall de kan bygga så högt då? Lite förvirrade kring alla olika regler. Trodde de måste göra nån slags anmälan till kommunen då.H hempularen skrev:Numera MÅSTE ett medgivande vara skriftligt. Sedan dec. förra året. Det behövdes däremot inte när du byggde ditt förråd. Ditt muntliga medgivande som du gav grannen har ingen giltighet, dels för att det inte var skrifligt, men även för att det inte var klarlgat vad de tänkte bygga.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Inte nu längre efter dec -25.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det lär väl inte göra grannen mer benägen att hälsa om du anmäler hans bygge till kommunen... Kan vara en svår avvägning.
Nej jag vet. Vi vill inte bli ovän med dem, men man blir lite less när de bara kör på liksom. Det har varit kaotisk byggarbetsplats sedan oktober förra året. De ska även sätta höga thujor runt hela tomten fick vi höra vilket jag personligen tycker är så märkligt att man får göra när staket och plank kräver bygglov. Blir så trist miljö när man ska bura in sig tycker jag. Vi är väl mest gnälliga grannar just nu inser jag🙄H hempularen skrev:
Men det var bra info om att man får bygga 4 meter högt efter dec 25, det hade jag missat. Då är det lite som det är.
Är byggnaden närmare än 4,5 meter från gränsen så måste de numera ha skriftligt medgivande. Finns inte det är det en bygglovspliktig byggnad oavsett höjd och storlek.
Tidigare räckte muntligt medgivande och då kan man ju alltid komma i efterhand och hävda att grannen sa att det var ok...
Tidigare räckte muntligt medgivande och då kan man ju alltid komma i efterhand och hävda att grannen sa att det var ok...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Som jag tolkar TS ligger byggnaden nära gränsen och kräver skriftligt medgivande om den ska byggas utan bygglov.F fribygg skrev:
Om grannen sökt bygglov borde TS fått ett brev från kommunen innan lovet beviljades.
B Bällstabygget skrev:
Så kan det ju vara, men grannen har ju enl uppgift sökt 4 olika bygglov på kort tid så varför skulle inte just detta förråd ha nödvändiga tillstånd?useless skrev:
Det är bara att höra av sig till kommunen, grannsämjan verkar inte vara något att bry sig om i det här fallet. Om er granne har uppfattat att ni har gett ert medgivande utan att ha fått se en ritning på vad som ska byggas får det stå för honom.B Bällstabygget skrev:Nej jag vet. Vi vill inte bli ovän med dem, men man blir lite less när de bara kör på liksom. Det har varit kaotisk byggarbetsplats sedan oktober förra året. De ska även sätta höga thujor runt hela tomten fick vi höra vilket jag personligen tycker är så märkligt att man får göra när staket och plank kräver bygglov. Blir så trist miljö när man ska bura in sig tycker jag. Vi är väl mest gnälliga grannar just nu inser jag🙄
Men det var bra info om att man får bygga 4 meter högt efter dec 25, det hade jag missat. Då är det lite som det är.
Er byggnad behöver du inte oroa dig för, den stod där innan de flyttade in, så den gamla grannens medgivande gäller ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
För att det troligen är ett bygglovsfritt förråd. Och reglerna har relativt nyligen förändrats. Så grannen må ha erfarenhet av att söka bygglov. Men bygglovsfria byggnader följer ett helt annat regelverk. Som dessiutom nyligen ändrats.F fribygg skrev: