I
B Bällstabygget skrev:
Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
Be dina fd grannar att skriva på ett papper på att de tidigare har gett ett muntligt medgivande till din byggnad, har ni den muntliga överenskommelsen på papper så borde det inte vara något problem.

Redigerat:
  • Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Be dina fd grannar att skriva på ett papper på att de tidigare har gett ett muntligt medgivande till din byggnad
Det finns det inget som helst behov av. Byggnaden byggdes när muntligt godkännande räckte. Nuvarande granne har noll och intet att komma med i den frågan.

• Gilla
swagmeikster21 och 5 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Benämningen ”attefallshus” finns inte längre, den försvann när de nya reglerna kom.
Det har aldrig varit ett lagreglerat namn, så lever det vidare så gör det. Men visst, ett begrepp som potthus vore bättre att använda i dagens situation.

B Bällstabygget skrev:
Då kommer man ju känna sig tvingad att skriva på.
Men oj.

Om det är så du funkar kan ingen hjälpa dig.

Din underskrift är värd något. Sätt inte den på vad som helst om du inte menar det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom man själv nästan aldrig har något att vinna på att ge ett grannemedgivande så är mitt förslag att man alltid svarar: "Oj, det var jag inte beredd på, om du kan ge mig de skriftliga underlagen så ska jag fundera på vad detta innebär för mig några dagar." Sen är det lätt att säga nej ett par veckor senare när ångtrycket hos grannen har lagt sig.

Eftersom det inte krävs bygglov för fasadändring eller för att ändra en form av komplementbyggnad (eller komplementbostadshus) till en annan så betyder det att ett grannemedgivande kring nybyggnad eller tillbyggnad endast sätter ramarna för byggnadsvolymen (längd, bredd, höjd) inom 4,5 m från gränsen. När som helst kan den där carporten man har medgivit ändras till ett garage eller ett komplementbostadshus. Eller den vita byggnaden kan bli svart. Eller nya fönster kan tas upp som blickar ut rakt ut mot din uteplats. Och man har som granne absolut inget med det att göra och kan inte neka det.

Endast om det är en betydande olägenhet kan byggnadsnämnden agera efter ens anmälan. Och typiskt sett är ribban mycket högt satt för betydande olägenhet. Lite insyn får man leva med. Eller som i trådens fall att ens utsikt blir en vägg.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Jag hade nog fel. Jag tänkte... Man får bygga komplementbyggnader en meter från gräns. Men bygglovsbefriad kräver 4,5m från gräns eller skriftligt medgivande.

Så i ett fall behöver de er påskrift eller bygglov. Jag trodde att man kanske fick bygga utan bygglov om detaljplanen tillät så nära men där hade jag fel.
Förstår. Nä det får man nog inte. Han har väl egentligen rätten på sin sida att via bygglov få ha en sådan byggnad mot vår gräns så det
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns det inget som helst behov av. Byggnaden byggdes när muntligt godkännande räckte. Nuvarande granne har noll och intet att komma med i den frågan.
men har inte vi bevisbördan att det muntliga godkännandet faktiskt finns? Kan inte grannen stå på sig och rent formellt kräva att jag bevisar att muntligt godkännande har lämnats?

• Gilla
Rullponken
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
Du är redan ovän med grannen. Av din beskrivning lär den aldrig bli bra. Anmäl direkt till kommunen. Du får du en bedömning samt beslut. Ingen tvekan! Sedan kan det också finnas regler avseende plantering av häck etc i din kommun. Men det svarar ansvarig tjänsteman i kommunen på. Lycka till!

B Bällstabygget skrev:
men har inte vi bevisbördan att det muntliga godkännandet faktiskt finns? Kan inte grannen stå på sig och rent formellt kräva att jag bevisar att muntligt godkännande har lämnats?
Rent tekniskt sett har ni iofs. bevisbördan, men att göra sannolikt att ni hade ett godkännande är enkelt. I juridiken finns ett begrepp benämnt konkludent handlande, alltså att man agerar som om överenskommelse finns. Att din granne i fem år har handlat (eller snarare inte gjort någonting) som om ni var överens om att du fick bygga din bod vid gränsen är i sig ett starkt bevis för att det faktiskt var så.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anmäl! En thujahäck kan nästa granne lätt kapa ner, men det är mindre troligt att de river att befintligt förråd!
Folk som luras och manipulerar som de har gjort behöver man inte blidka ett dugg. Jag hade mycket hellre haft en häck som utsikt än en vägg. Dessutom är det inte alls säkert att det blir en så hög häck som de pratat om. En två meter hög häck kanske rent av är önskvärd.

För övrigt, om det blir en häck, se till att den med god marginal hamnar på deras fastighet så att de kan underhålla den från sin egen tomt, dvs minst två meter in.

• Gilla
  • Haha
MsTake och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom man själv nästan aldrig har något att vinna på att ge ett grannemedgivande så är mitt förslag att man alltid svarar: "Oj, det var jag inte beredd på, om du kan ge mig de skriftliga underlagen så ska jag fundera på vad detta innebär för mig några dagar." Sen är det lätt att säga nej ett par veckor senare när ångtrycket hos grannen har lagt sig.

Eftersom det inte krävs bygglov för fasadändring eller för att ändra en form av komplementbyggnad (eller komplementbostadshus) till en annan så betyder det att ett grannemedgivande kring nybyggnad eller tillbyggnad endast sätter ramarna för byggnadsvolymen (längd, bredd, höjd) inom 4,5 m från gränsen. När som helst kan den där carporten man har medgivit ändras till ett garage eller ett komplementbostadshus. Eller den vita byggnaden kan bli svart. Eller nya fönster kan tas upp som blickar ut rakt ut mot din uteplats. Och man har som granne absolut inget med det att göra och kan inte neka det.

Endast om det är en betydande olägenhet kan byggnadsnämnden agera efter ens anmälan. Och typiskt sett är ribban mycket högt satt för betydande olägenhet. Lite insyn får man leva med. Eller som i trådens fall att ens utsikt blir en vägg.
Mycket bra påpekande

Medgivandet låser fast platsen, inte funktionen

Om du skriver på ett papper där du godkänner att grannen bygger t.ex. en "carport" 1 meter från gränsen, har du juridiskt godkänt att en byggnad med dessa mått får stå där.

R
B Bällstabygget skrev:
Nej jag vet. Vi vill inte bli ovän med dem, men man blir lite less när de bara kör på liksom. Det har varit kaotisk byggarbetsplats sedan oktober förra året. De ska även sätta höga thujor runt hela tomten fick vi höra vilket jag personligen tycker är så märkligt att man får göra när staket och plank kräver bygglov. Blir så trist miljö när man ska bura in sig tycker jag. Vi är väl mest gnälliga grannar just nu inser jag🙄
Men det var bra info om att man får bygga 4 meter högt efter dec 25, det hade jag missat. Då är det lite som det är.
Thujor släpper massa skit på vinter/vår det blir massor att kratta...
Sen att hälsa...Det är snart ett minne blott.
Numera skiter nya bosättare i sina grannar.
De bara "bor" i sina högteknologiska hus och lever sina sociala liv på andra ställen.
" Hänsyn" är ett ord som får mindre och mindre betydelse tyvärr.

B Bällstabygget skrev:
De har inte bygglov. Det är också lite märkligt då de varit noga med att söka bygglov för alla möjliga andra grejer senaste 6 månaderna.
Du kan anmäla det som ett svartbygge. Kom bara ihåg att all din kommunikation med kommunen kommer att bli offentlig handling. Du kan anmäla anonymt genom att använda en dold e-mail adress.

B Bällstabygget skrev:
Nej, nuvarande granne har inget med ert gamla bygge att göra. Det är den som är granne när byggnaden uppförs som är berörd sakägare.

• Gilla
triumph650
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Är detta någon som du vill vara nära kompis med? I så fall är det bara att bita ihop, i annat fall så är det bara att anmäla.
Det kommer eventuellt att sluta med att ni flyttar eftersom er boendemiljö försämras tillsammans med fastighetspriser.

I
L lbgu skrev:
Samtidigt använde grannen utpressning för att få igenom det. Hotade indirekt med att anmäla TS förråd till kommunen. Sen var TS tyvärr okunnig om att grannen inte skulle lyckas med det. Saknade vetskap om att den förre grannens muntliga medgivande räckte.
TS kan utan problem dra tillbaka sitt medgivande om de vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.