72 691 läst ·
169 svar
73k läst
169 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
På den gamla goda tiden så kunde man bygga (tex) en Friggebod närmare tomtgräns än lagkrav. Vad som ändrats i ny lagstiftning vet jag inte. Befarar dock till det sämre.Alfredo skrev:
Anmäl då!
Friggebod var ett lagligt sätt att bygga en 15 kvadratmeter stor komplementbyggnad utan att behöva söka bygglov eller anmäla till kommunen. Med muntligt medgivande från grannen kunde man även bygga närmare gränsen än 4,5 meter.S styren skrev:
Med den nya lagen får man bygga 30 kvadratmeter (50 kvadrat utanför detaljplan) och med grannens skriftliga medgivande får man bygga närmare gränsen än 4,5 meter.
Vad är det som är sämre med den nya lagen?
Ni halkar iväg med erat resonemnang. En person har fått ett 4 m högt schabrak byggt mot sig, och är dessutom grundlurad (duperad). Frågan är hur personen skyddas mot sådana attacker. Studera istället hur man hjälper TS bäst.useless skrev:
Friggebod var ett lagligt sätt att bygga en 15 kvadratmeter stor komplementbyggnad utan att behöva söka bygglov eller anmäla till kommunen. Med muntligt medgivande från grannen kunde man även bygga närmare gränsen än 4,5 meter.
Med den nya lagen får man bygga 30 kvadratmeter (50 kvadrat utanför detaljplan) och med grannens skriftliga medgivande får man bygga närmare gränsen än 4,5 meter.
Vad är det som är sämre med den nya lagen?
Nu verkar ju TS beslutat stå för sitt "halvja", trots att han inga utlovade ritningar fått ännu. Så länge TS prioriterar god grannsämja så kommer han att få ha kvar detta bygge att titta på.
Jag tror du har rätt, ts kommer knyta näven i fickan å svälja för han är rädd för taskig stämning, vilket det redan är fast det är inte grannen som e sur, bättre o lösa det nu,S styren skrev:Ni halkar iväg med erat resonemnang. En person har fått ett 4 m högt schabrak byggt mot sig, och är dessutom grundlurad (duperad). Frågan är hur personen skyddas mot sådana attacker. Studera istället hur man hjälper TS bäst.
Nu verkar ju TS beslutat stå för sitt "halvja", trots att han inga utlovade ritningar fått ännu. Så länge TS prioriterar god grannsämja så kommer han att få ha kvar detta bygge att titta på.
Börja med att förklara att han inte tänker godkänna detta bygge att det måste flyttas eller ändras så det blir mer rimligt att godkänna, en dialog helt enkelt.
Hu går det ? Har du sagt till grannen att flytta attefallshuset ännu ? Det är det enda rätta du kan göra till att börja med, han kommer ju inte bli glad, men han har ju blåst dig, sträck på dig o var en man eller skicka över frugan. Hade inte jag gått över så hade min fru gjort gått över , men det skulle aldrig gå så långt i våran familj, vill inte klanka ner på dig vill bara att du ska stå upp för det du tycker o tror på, han kommer inte slå ner dig, kanske gapa o skrika lite, det kommer gå över för han är en buffel, men han kommer inte göra något. det är väl bättre att han är sur på dig resten av livet än tvärtomB Bällstabygget skrev:Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
Hej! Det är jag som är frugan😬 men kanske ska skicka över gubben då i så fall.S Staffan1153 skrev:Jag tror du har rätt, ts kommer knyta näven i fickan å svälja för han är rädd för taskig stämning, vilket det redan är fast det är inte grannen som e sur, bättre o lösa det nu,
Börja med att förklara att han inte tänker godkänna detta bygge att det måste flyttas eller ändras så det blir mer rimligt att godkänna, en dialog helt enkelt.
Hu går det ? Har du sagt till grannen att flytta attefallshuset ännu ? Det är det enda rätta du kan göra till att börja med, han kommer ju inte bli glad, men han har ju blåst dig, sträck på dig o var en man eller skicka över frugan. Hade inte jag gått över så hade min fru gjort gått över , men det skulle aldrig gå så långt i våran familj, vill inte klanka ner på dig vill bara att du ska stå upp för det du tycker o tror på, han kommer inte slå ner dig, kanske gapa o skrika lite, det kommer gå över för han är en buffel, men han kommer inte göra något. det är väl bättre att han är sur på dig resten av livet än tvärtom
Situationen är svår. Jag har fått lite mer insikter i vad som gäller för dessa byggnader, att grannen faktiskt får bygga 4m högt. Det var utgångspunkten i min fråga, då jag faktiskt trodde att 3m var max. Vi hade agerat om de överskrev höjden. Det är flera saker som spelar in i detta och som gör att man inte vet hur man ska agera.
1) vi blev lovade något som inte skedde (inga ritningar)
2) vi utgick ifrån att bygget skulle bli mindre och lägre
3) vi vill ha god eller i vart fall neutral relation med grannar
4) vi vill inte bli överkörda och få en sämre boendemiljö
5) grannen kan sätta upp en 6 m hög thuja vid gränsen ändå
6) grannen kan gå till bygglov och söka bygglov för förrådet och placera det 1 m från gränsen utan vårt medgivande vilket skulle göra saken ännu värre
Vi älskar vårt hus som vi byggt själva från grunden med blod svett och tårar och skulle aldrig riskera att hamna i jobbiga bråk och situationer som gör att man inte vill bo kvar. Vi har haft en grannkonflikt i många år i sommarstugan med grannen där och jag vill för mitt liv inte ha det så här. Det är inte värt det.
När vi gör en sammanställning av alla argument för och emot så hamnar vi hela tiden i att grannen hade kunnat göra saken ännu värre genom att söka bygglov och placera förrådet ännu närmare oss. Så för nu så kommer vi låta saken vila, ta oss en drink och sätta oss på vår balkong på övre plan och titta ner på dem när de badar i sin pool istället 💦
Klicka här för att svara