75 420 läst ·
218 svar
75k läst
218 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Men om ni t om har utbildning på detta område och arbetar med detaljplaner så ska ni ju kunna detta som ett rinnande vatten. Händelseutvecklingen kan inte ha kommit som en överraskning. Och konflikten mellan att vissa enskilda önskar se in hos andra och ha kontroll över grannarnas familjeliv medan andra har ett större behov av privatliv och avskildhet måste ju ha diskuterats på era seminarier om och om igen? Och att Sverige kulturellt är mycket avvikande jämfört med resten av världen i detta avseende med våra öppna tomter och fönster utan gardiner eller luckor. Eller försvann denna helt centrala motsättning i samhällsbyggnad i utbildningen?B Bällstabygget skrev:Nää jag har inte missförståttfaktum är att det jag skrev ovan är taget direkt från diskussioner på min utbildning på KTH då jag läste fastighetsjuridik och samhällsbyggnad. Både jag och min man arbetar dagligen på våra jobb med att ta fram detaljplaner och planera nya områden i hela Stockholm. Det du skriver är exakt samma som jag skrev men med andra ord. Detaljplaner är ju så bra just för att de skapar förutsägbarhet och rättighet att bygga. Alla kan läsa planen och skapa sig en bild av vart och vad som kan komma att byggas. Då kan jag som köpare av en tomt bilda mig en uppfattning innan vad som kan byggas och vad tomten då är värd för mig.
Jag känner mig faktiskt lite lurad när du först nu redogör för att både du och din man arbetar med detta. Varför ska jag ägna tid att förklara byggregler för dig när ni kan dessa som ett rinnande vatten och spelar okunnig?
Varför gör du så här?
Det kan man ju tvista om.B Bällstabygget skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 718 inlägg
Det är ju som du säkerligen vet temporärt sant, men inget garanterar att en detsljplan gäller för evigt. Så den skapar förutsägbarhet för den som bygger, men inte nödvändigtvis för grannen då planen kan ändras. Eller (som nu skett) luckras upp för att plansamhället visat sig vara för inflexibelt.B Bällstabygget skrev:
Förlåt, men den här tråden blev bara så konstig nu. Ni skrev detta som ert andra inlägg i tråden, men ni har alltså superkoll på PBL och jobbar professionellt med dessa saker?B Bällstabygget skrev:
Så de har byggt en byggnad som är sex meter lång och alldeles intill denna en till som är 16 meter lång? Hur djupa är dessa byggnader?B Bällstabygget skrev:Nää jag har inte missförståttfaktum är att det jag skrev ovan är taget direkt från diskussioner på min utbildning på KTH då jag läste fastighetsjuridik och samhällsbyggnad. Både jag och min man arbetar dagligen på våra jobb med att ta fram detaljplaner och planera nya områden i hela Stockholm. Det du skriver är exakt samma som jag skrev men med andra ord. Detaljplaner är ju så bra just för att de skapar förutsägbarhet och rättighet att bygga. Alla kan läsa planen och skapa sig en bild av vart och vad som kan komma att byggas. Då kan jag som köpare av en tomt bilda mig en uppfattning innan vad som kan byggas och vad tomten då är värd för mig.
Jag tycker inte heller att en byggnad (eller två tätt byggda) byggnader på totalt 22 meter längd och 4 meter höga är att anse som små byggnader. Men där kanske vi är olika i vad man uppfattar som små eller stora byggnader.
För övrigt, ni kan fortfarande sätta upp en spaljé med växter på er sida så att det blir fint att titta på. Tips!B Bällstabygget skrev:Mja kanske. Jag hade i alla fall fått en möjlighet att reagera och ha en dialog kring det tänker jag. Typ, jaha ni vill bygga 4 meter högt pga insyn, finns det något vi kan göra som underlättar så ni känner er mer bekväma? Jag hade mycket hellre satt upp en gles spaljé med växter eller nåt på vår sida som fyllt samma funktion för dem. Det hade iaf varit fint att titta på.
Men va? Det känns som man trampade på en öm tå nu på något sätt, men förstår inte varför riktigt..Claes Sörmland skrev:
Men om ni t om har utbildning på detta område och arbetar med detaljplaner så ska ni ju kunna detta som ett rinnande vatten. Händelseutvecklingen kan inte ha kommit som en överraskning. Och konflikten mellan att vissa enskilda önskar se in hos andra och ha kontroll över grannarnas familjeliv medan andra har ett större behov av privatliv och avskildhet måste ju ha diskuterats på era seminarier om och om igen? Och att Sverige kulturellt är mycket avvikande jämfört med resten av världen i detta avseende med våra öppna tomter och fönster utan gardiner eller luckor. Eller försvann denna helt centrala motsättning i samhällsbyggnad i utbildningen?
Jag känner mig faktiskt lite lurad när du först nu redogör för att både du och din man arbetar med detta. Varför ska jag ägna tid att förklara byggregler för dig när ni kan dessa som ett rinnande vatten och spelar okunnig?
Varför gör du så här?
Det kan man ju tvista om.
Jag har väl aldrig spelat okunnig? Jag har aldrig heller sagt att jag kan PBL regler som ett rinnande vatten? Jag jobbar som sagt med detaljplaner och exploatering, inte med bygglov och nej, jag kan inte de nya reglerna som kom 1 dec 2025 som ett rinnande vatten. Jag har fått jättebra hjälp här på forumet i denna fråga. Bara för att man läste på KTH för 20 år sedan så innebär det inte att man kan all framtida ändring i juridiken inom området….
Öh nej. Jag förstår inte varför jag skulle ha superkoll på PBL bara för att jag läst på KTH? PBL har ändrats flera gånger sedan jag läste och jag jobbar inte heller professionellt med bygglov, har aldrig påstått det. Varför skulle jag annars ställa frågan här i forumet?stefancrs skrev:
Sant. Men om en detaljplan ska ändras så genomgår den en demokratisk process där man har rätt att få veta vad som ska ändras och man har även rätt att få det prövat i domstol om man så vill.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har fått jättebra hjälp i tråden med reglerna kring bygglovsbefriade byggnader, så det tackar jag för. Skrev i mitt första inlägg att det antagligen blir en gnälltråd så om man inte är intresserad av gnäll eller eller känslor så behöver man inte läsa tråden.S Sir Duke skrev:
De har byggt tre olika byggnader. En som är ca 6 meter och en tillbyggnad på huset, med bygglov. Sedan kloss mot denna lite förskjutet mot vår gräns en till fristående byggnad på 6 meter. Sedan kloss mot denna (kanske 50 cm mellanrum mellan dessa) en till byggnad om ca 4-5 meter. Alla är mellan 1,8 och 2 m breda.stefancrs skrev:
Ja vi går och planerar nu vad vi ska hitta på. Vi har en spaljé på en sida av tomten, men vi bor i ett blåshål så det har varit svårt att få den att inte blåsa omkull, får se om det blir en häck eller vad vi gör.stefancrs skrev:
Därför att du sent i tråden redogjorde för att din och din mans utbildning och profession som normalt placerar er som kunskapsmässiga auktoriteter på detta område här på forumet. T ex jag har bara förståelse av samhällsbyggnadssektorn och PBL som hobby. Min högst rimliga slutsats var att du hade spelat okunnig i tråden. Jag undrade varför.B Bällstabygget skrev:
Jag måste erkänna att det förvånar mig. Jag har svårt att förstå att du och din man skulle kunna jobba med detaljplaner och exploatering och inte kunna bygglagstiftningen, PBL, som reglerar detta. Men är det så, så är det så.B Bällstabygget skrev:Jag har väl aldrig spelat okunnig? Jag har aldrig heller sagt att jag kan PBL regler som ett rinnande vatten? Jag jobbar som sagt med detaljplaner och exploatering, inte med bygglov och nej, jag kan inte de nya reglerna som kom 1 dec 2025 som ett rinnande vatten. Jag har fått jättebra hjälp här på forumet i denna fråga. Bara för att man läste på KTH för 20 år sedan så innebär det inte att man kan all framtida ändring i juridiken inom området….
En tillbyggnad är ju inte en byggnad. Det känns som att vi slirar lite på orden här. Om det är mellanrum mellan de två byggnaderna de byggt så står de ju inte kloss mot varandra, och det där blir totalt 17 meter?B Bällstabygget skrev:De har byggt tre olika byggnader. En som är ca 6 meter och en tillbyggnad på huset, med bygglov. Sedan kloss mot denna lite förskjutet mot vår gräns en till fristående byggnad på 6 meter. Sedan kloss mot denna (kanske 50 cm mellanrum mellan dessa) en till byggnad om ca 4-5 meter. Alla är mellan 1,8 och 2 m breda.
Men de har alltså byggt två bygglovsbefriade byggnader på totalt cirka 20kvm, alldeles vid tomtgräns utan skriftligt medgivande?
Okej, men alltså bara för att man har läst eller jobbar med vissa frågor så gör det inte att man är expert inom alla områden. Hade aldrig kunnat drömma om att det var så viktigt att redogöra för vad man jobbar med. Det finns så många duktiga och pålästa människor här i forumet och jag trodde det var öppet för alla att ställa frågor.Claes Sörmland skrev:
Därför att du sent i tråden redogjorde för att din och din mans utbildning och profession som normalt placerar er som kunskapsmässiga auktoriteter på detta område här på forumet. T ex jag har bara förståelse av samhällsbyggnadssektorn och PBL som hobby. Min högst rimliga slutsats var att du hade spelat okunnig i tråden. Jag undrade varför.
Jag måste erkänna att det förvånar mig. Jag har svårt att förstå att du och din man skulle kunna jobba med detaljplaner och exploatering och inte kunna bygglagstiftningen, PBL, som reglerar detta. Men är det så, så är det så.
Samhällsbyggnad är ett väldigt stort och omfattade juridiskt område och jag tror det är väldigt få som kan alla lagar kopplade till denna sektor som ett rinnande vatten. Jag är tex expert på lantmäterifrågor och fastighetsbildning. Men PBL har jag bara läst översiktligt och håller mig typ bara uppdaterad inom detaljplaneområdet och de specifika frågor jag jobbar med. Jag har inte hållit mig uppdaterad på reglerna för bygglovsbefriade åtgärder som infördes 1 dec 2025, därav min ursprungliga fråga i tråden.