75 145 läst ·
217 svar
75k läst
217 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Det kan man tyvärr aldrig förutsätta. Felet är att de snälla och utsatta väntar alldeles för länge med att agera. Detta gör att strategin "Jag bygger hur fan jag vill" fungerar.D DanielSt81 skrev:
Ja precis.D DanielSt81 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 699 inlägg
Jo men det verkar vara efter nån form av svartbygge. Framgår inte om ts pratat med grannen lite fint heller gällande faktiska irritationsmomenten.stefancrs skrev:
I min mening brukar det faktiskt gå och traska över och höra lite hur grannen tänkt, förklara sin sida lite fint och få deras infall.
Så löste vi några relativt farliga träd här hemma bland annat, kom överens om vilka jag inte ville ta ner samt fiskuterade kring insyn och insynsskydd. Jag fick då veta att de tyckte fönstrena från övervåningen va lite jobbiga för deras pool så jag satte upp mörka mörkläggningsgardiner istället och de lät mig klippa en häck lite lägre på tomtgränsen..
Alla är inte rimliga tyvärr, men kan ju va värt att höra vad andra tänker i vart fall om man inte gjort det, många verkar ju gå och störa sig för helt absurda saker som är relativt lätt att ordna.
Ingen direkt tröst men ni är troligen inte de sista som drabbas av de nya reglerna. De ger stora möjligheter att göra just det som er granne verkar ha gjort. Om det är av illvilja eller bara att de vill ha det så på tomten spelar mindre roll för slutresultatet.
Nåja, så stora är inte förändringarna med "de nya reglerna". Lejonparten, nästan allt faktiskt, fanns redan i lagstiftningen sen en väldig massa år. Man har s a s aldrig haft möjligheten att ha utsikt över grannens tomt mot grannens vilja. Den stora förändringen är väl att man strök bygglovskravet för fasadändring, även om det redan var rejält inskränkt för småhus även före lagändringen.Z z_bumbi skrev:
Nää vi vet att vi inte kan ”vinna” något här. Vi vet att man inte äger en utsikt och har väl egentligen inga förhoppningar om att något ska ändras eller tas bort.P polaris78 skrev:SÅklart väldigt väldigt tråkigt men frågan är vad ytterligare konfrontation eller en ev anmälan om svartbygge skulle ge för skillnad...
Rivning är trots allt rätt ovanligt om det finns nån annan väg till att godkänna det och även om det tar någons utsikt så är det långt ifrån säkert att byggnadnämden väger det skälet högre än alternativen..
Och har man en pergola så får man väl om den är nära huset eller i anslutning till huset skapa skyddad uteplats eller har jag fått det om bakfoten?
Så jalusierna kan ju ev vara lovliga också
Sen är väl risken att en av anmälan eller konfrontation om det hela bara leder till att det planteras växande hinder som tar bort all insyn som finns kvar och resten av den ev utsikt som ni har kvar..
Att vinna i erat läge blir svårt för att inte säga omöjligt..
Svårt med förändringar men man äger sällan en utsikt
Ang jalusi med justerbart ljusgenomsläpp så ska det väl bedömmas i det mest stängda läget men vet ett fall där man inför besöket av byggnadsnämden monterade en stopp så det inte gick att stänga helt vid besöket så 50 % ljusgenomsläpp uppfylldes men såfort byggnadsnämden åkt därifrån så skruvas stoppen bort och det kunde stängas helt. så ska ni klaga på jalusi så är det ett tips att fota att det är helt stängt för det mesta så det inte misstas vid ev kontroll..
Om det nu är tillräckligt långt från bostaden för att ens ha betydelse
Tråkigt att anmäla och det visar sig vara lovligt , då har man ju ekalerat konflikten men fick inte ut nåt alls av det mer än problem..
DEt är ju också ett tips för dom som ev blir anmälda av nån granne
i byggnadsnämdens anteckningar som är offentliga handlingar och kan begäras ut så framgår ofta vem som anmält.. och ofta är byggnadsnömderna inte så smarta så namn maskas utan ofta får man ut rubbet om man begär det.. anonym anmälan är plötsligt inte så anonym längre
Jalusierna fanns inte med på bygglovet för pergolan, det tycker jag är dåligt då vi inte fick en möjlighet att yttra oss då när beslutet kom. Varför hade de inte med jalusierna när de ändå sökte bygglov liksom?
Jag har inga problem med att någon får veta att jag frågat kommunen om en åtgärd är bygglovspliktig, så behöver inte vara anonym för den sakens skull.
Grannen var väl medveten om att vi reagerade för vi stod och kollade när han monterade jalusierna och han undvek all kontakt och låtsades som ingenting när vi funderade över om vi skulle gå fram till honom.
Att ni bara stått och kikat när han byggt är ju ändå väldigt passivt och otydligt.B Bällstabygget skrev:Nää vi vet att vi inte kan ”vinna” något här. Vi vet att man inte äger en utsikt och har väl egentligen inga förhoppningar om att något ska ändras eller tas bort.
Jalusierna fanns inte med på bygglovet för pergolan, det tycker jag är dåligt då vi inte fick en möjlighet att yttra oss då när beslutet kom. Varför hade de inte med jalusierna när de ändå sökte bygglov liksom?
Jag har inga problem med att någon får veta att jag frågat kommunen om en åtgärd är bygglovspliktig, så behöver inte vara anonym för den sakens skull.
Grannen var väl medveten om att vi reagerade för vi stod och kollade när han monterade jalusierna och han undvek all kontakt och låtsades som ingenting när vi funderade över om vi skulle gå fram till honom.
Jag tycker man har två val:
Följ regelboken och klaga på svartbyggen som man stör sig på.
Eller slipp klaga - MEN!! prata då inte om felet kommande 50 år med varenda person ni träffar. Been there...
Välj EN strategi och var nöjda sedan.
Anmäl till kommunen, och se vad de gör. Det kan finns möjligheter utöver grundläggande lagstiftningen, och de brukar i vilket fall inte gilla uppenbara försök att kringgå den. De kan antagligen hitta något fel om de verkligen försöker.
Hittar de inget, well, ingen skada skedd.
Hittar de inget, well, ingen skada skedd.
Utsikt har jag aldrig haft någon ambition om att äga men om vi ser ett större perspektiv på hur vårt system fungerar så har vi i Sverige sedan länge ett sätt att beskriva och bestämma hur mark kan och får användas. Vi har översiktsplaner och detaljplaner som pekar ut och gör det förutsägbart vad som kan och får byggas inom ett givet område. Detta är till för både oss som nuvarande fastighetsägare, kommunens tjänstemän och även resterande delar av befolkningen som potentiella köpare av mark etc. Detta system är en trygghet för att man någonstans kan förutse vad man kan förvänta sig inom ett givet område. Det är det som blir så konstigt med dessa bygglovsfria regler som ändras vartannat år, att man helt tappar förutsägbarheten och möjligheten att förutse hur ens omgivning kan komma att se ut.Claes Sörmland skrev:
Nåja, så stora är inte förändringarna med "de nya reglerna". Lejonparten, nästan allt faktiskt, fanns redan i lagstiftningen sen en väldig massa år. Man har s a s aldrig haft möjligheten att ha utsikt över grannens tomt mot grannens vilja. Den stora förändringen är väl att man strök bygglovskravet för fasadändring, även om det redan var rejält inskränkt för småhus även före lagändringen.
I vårt fall har vi inväntat att våra grannar sökte bygglov för sina hus och har först efter det noggrant placerat vårt eget hus med hänsyn till deras hus. Vi har inte haft någon ambition att sitta och stirra på deras tomt för att det är kul utan det är en sammantagen känsla av luft och fritt läge som nu ersatts av en totalt ca 20 m lång solid svart vägg. Det kommer troligtvis bli kvar så men jag ville mest reflektera över hur detta kan ske…
Ni har nog missförstått bygglagstiftningen och har andra förväntningar på den än vad lagstiftaren har beslutat. Inte minst sen PBL kom 1987.B Bällstabygget skrev:Utsikt har jag aldrig haft någon ambition om att äga men om vi ser ett större perspektiv på hur vårt system fungerar så har vi i Sverige sedan länge ett sätt att beskriva och bestämma hur mark kan och får användas. Vi har översiktsplaner och detaljplaner som pekar ut och gör det förutsägbart vad som kan och får byggas inom ett givet område. Detta är till för både oss som nuvarande fastighetsägare, kommunens tjänstemän och även resterande delar av befolkningen som potentiella köpare av mark etc. Detta system är en trygghet för att man någonstans kan förutse vad man kan förvänta sig inom ett givet område. Det är det som blir så konstigt med dessa bygglovsfria regler som ändras vartannat år, att man helt tappar förutsägbarheten och möjligheten att förutse hur ens omgivning kan komma att se ut.
I vårt fall har vi inväntat att våra grannar sökte bygglov för sina hus och har först efter det noggrant placerat vårt eget hus med hänsyn till deras hus. Vi har inte haft någon ambition att sitta och stirra på deras tomt för att det är kul utan det är en sammantagen känsla av luft och fritt läge som nu ersatts av en totalt ca 20 m lång solid svart vägg. Det kommer troligtvis bli kvar så men jag ville mest reflektera över hur detta kan ske…
Det finns ingen sådan konserverande mekanism som du beskriver i bygglagstiftningen utöver i områden som skyddas av kulturhistoriska skäl/byggnadsminnesskäl. Grannen har en byggrätt som denne kan nyttja inom detaljplan. Det är t o m detaljplanens huvudsyfte utifrån den enskildes perspektiv, att garantera den enskilde denna byggrätt. Det innebär att byggnader kan försvinna och tillkomma vilken stund som helst så länge åtgärderna följer planen. Och grannens utsikt eller åsikt är ingen betydande faktor vid en bygglovsprövning om det inte regleras i detaljplanen. D v s följer bygglovsansökan detaljplanen så måste byggnadsnämnden bevilja den även om grannen har andra åsikter om byggplanerna. Bryter byggnadsnämnden mot lagen och avslår så förlorar nämnden i länsstyrelsen vid en överklagan.
Sen har det sen 70-talet införts bygglovsundantag, det började med friggebodar 1979 och uteplatser med skärmtak och plank. Sen attefallshusen. Detta är ventiler. D v s lagstiftaren har inte velat låsa in den enskilde småhusägaren i stela och överreglerande detaljplaner och dyra, långsamma och omständliga bygglovsprocesser. Men denna utveckling har alltså pågått sen 70-talet. Och här kan jag hålla med om att grannen har förlorat lite förutsägbarhet, nu måste grannen stå ut med små byggnader och utbyggnader som inte nödvändigtvis följer detaljplanen. Men man är ändå skyddad så att det inte kan ske inom 4,5 m från gränsen. D v s man har en minst 9 m gata till sina egna byggnader.
Även om jag förstår hur ni känner, har också en granne som vill skärma av sin tomt från insyn, så vänjer man sig snabbt även om förändringen initialt verkade väldigt omvälvande. Vill man ha större kontroll över sin omgivning får man se till att helt enkelt äga den.
Jag låter knastertorr och känslolös i texten ovan ser jag. Inte min avsikt. Och mina fulla sympatier vad gäller känslan av att man har förlorat något när grannskapet bygger och ställer sin tomt i ordning. Jag har själv varit igenom det när vårt lilla paradis vid kanten av naturen hamnade mitt i ett område för småhusexploatering.
Starka NIMBY-känslor där från mitt håll. Men jag kan rationellt inte lägga skulden på mina nya grannar för det, det var vi själva som hade bristande fantasi och inte förstod vad som kunde hända och trodde detaljplaner var för evigt gällande och att vi hade hittat en underprisad ort som passade oss men inte andra. Feltänkt.
Rent praktiskt: Nu när luftigt och utsikt inte fungerar är det dags att plantera 30 st större buskar och mindre träd. Som man alltid gör i täta småhusområden. Starta en tråd i trädgårdsforum så löser vi det med förslag. Hösten och bästa planteringstid står för dörren!
Starka NIMBY-känslor där från mitt håll. Men jag kan rationellt inte lägga skulden på mina nya grannar för det, det var vi själva som hade bristande fantasi och inte förstod vad som kunde hända och trodde detaljplaner var för evigt gällande och att vi hade hittat en underprisad ort som passade oss men inte andra. Feltänkt.
Rent praktiskt: Nu när luftigt och utsikt inte fungerar är det dags att plantera 30 st större buskar och mindre träd. Som man alltid gör i täta småhusområden. Starta en tråd i trädgårdsforum så löser vi det med förslag. Hösten och bästa planteringstid står för dörren!
Nää jag har inte missförståttClaes Sörmland skrev:
Ni har nog missförstått bygglagstiftningen och har andra förväntningar på den än vad lagstiftaren har beslutat. Inte minst sen PBL kom 1987.
Det finns ingen sådan konserverande mekanism som du beskriver i bygglagstiftningen utöver i områden som skyddas av kulturhistoriska skäl/byggnadsminnesskäl. Grannen har en byggrätt som denne kan nyttja inom detaljplan. Det är t o m detaljplanens huvudsyfte utifrån den enskildes perspektiv, att garantera den enskilde denna byggrätt. Det innebär att byggnader kan försvinna och tillkomma vilken stund som helst så länge åtgärderna följer planen. Och grannens utsikt eller åsikt är ingen betydande faktor vid en bygglovsprövning om det inte regleras i detaljplanen. D v s följer bygglovsansökan detaljplanen så måste byggnadsnämnden bevilja den även om grannen har andra åsikter om byggplanerna. Bryter byggnadsnämnden mot lagen och avslår så förlorar nämnden i länsstyrelsen vid en överklagan.
Sen har det sen 70-talet införts bygglovsundantag, det började med friggebodar 1979 och uteplatser med skärmtak och plank. Sen attefallshusen. Detta är ventiler. D v s lagstiftaren har inte velat låsa in den enskilde småhusägaren i stela och överreglerande detaljplaner och dyra, långsamma och omständliga bygglovsprocesser. Men denna utveckling har alltså pågått sen 70-talet. Och här kan jag hålla med om att grannen har förlorat lite förutsägbarhet, nu måste grannen stå ut med små byggnader och utbyggnader som inte nödvändigtvis följer detaljplanen. Men man är ändå skyddad så att det inte kan ske inom 4,5 m från gränsen. D v s man har en minst 9 m gata till sina egna byggnader.
Jag tycker inte heller att en byggnad (eller två tätt byggda) byggnader på totalt 22 meter längd och 4 meter höga är att anse som små byggnader. Men där kanske vi är olika i vad man uppfattar som små eller stora byggnader.
Joo jag vet, vi kommer såklart vänja oss. Men man kan ändå bli ledsen och behöva lite terapi i typ trådar som denna😂T TypRätt skrev:
Mm nä jag tror ju inte att det är illvilja utan bara en extrem rädsla för att bli sedd på sin egen tomt av grannarna. Kanske också därför vi inte förstår då vi inte har några problem alls med att någon ser oss ute på tomten.Z z_bumbi skrev: