Alfredo Alfredo skrev:
Hoppas för din skull att din motivering i din överklagan till länsstyrelsen är mer stringent än så.
Tack för din omtanke.Jag återkommer när länsstyrelsens beslut kommer.

Z Zetan skrev:
Om det uppstår en brand och husbilarna börjar brinna och det blåser lite,då kommer hans häck bakom bilarna att börja brinna.Hans häck/sly sträcker sig längs hela tomtgränsen mellan oss.om man inte upptäcker elden i tid,då kommer kära grannen att grilla oss. Är det ett bra argument?
Ni har väl inget brännbart inom riskzonen? Du har ju vare sig klarat av att klippa gräs eller hantera ved om grannfastigheten gör något inom 13 meter?

Z Zetan skrev:
Min hundgård har funnits i 17 år.Min granne köpte granngården för 10 år sedan. Jag har andra grannar också.Har aldrig fått klagomål.Mina hundar är ute i hundgården ca 4 timmar per dygn.Aldrig på nätterna,eller ensamma i hundgården när jag är inte hemma.Han ljög för kommunen att nuvarande platsen för ställplatser är egentligen en plats där han förvarade sina maskiner.Och när jordbruksmaskinerna är borta/inte används tänker han använda platsen som ställplats.Under dem 36 år som jag har bott här,har aldrig funnits några jordbruksmaskiner här.Det har varit betande djur,kvigor och hästar.Denna nya platsen grusade han upp för en och en halv månad sedan.Det finns 6 gårdar runtomkring här som man har hund.Och dem hörs.Samma granne som anlägger ställplatsen,han har också haft hund, när jag inte hade hund.Han har dessutom två katter som patrulerar, och ibland stannar de helt nochalanda utanför hundgården.Jag har bilder hur det såg ut innan.
Skulle du kunna lägga upp några bilder? Känns som att en del frågetecken skulle klarna eventuellt.

Har du en hundgård enbart för dina egna hundar eller en kennel?

Bilder på hur ställplatsen och omgivningen ser ut där grannen har anlagt ställplatsen - gärna före och efter omgörningen.

Mvh

Z Zetan skrev:
Rätt.De flesta har häck nära huset.Det sker över 100 bränder varje år där husbilar/husvagnar brinner upp,och ibland med mycket tragisk avslut.Jag har sett hur det brann.Tro mej, du vill inte vara nära när det brinner.
Det var väl 13m från ditt hus till uppställningen?

Praxis enligt Boverket mfl är 9m avstånd för att det inte anses vara någon förhöjd risk för brandspridning och det ska behöva vidtas några extra åtgärder. Gäller även mellan hus och verkstäder, garage osv.

Så kommer att kunna sova gott även om grannen lyckas fylla ställplatsen med kunder.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Z Zetan skrev:
Hans häck/sly sträcker sig längs hela tomtgränsen
Nästa tråd: Grannen har tagit ner sin häck så de ser rakt in i vårt hus. Får de göra det?

• Gilla
Bhkeso och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nästa tråd: Grannen har tagit ner sin häck så de ser rakt in i vårt hus. Får de göra det?
TS får väl med de nya reglerna om mindre fasadändringar helt enkelt sätta igen fönstren om ställplatsens gäster klagar på osedligt beteende..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zetan skrev:
Jag pausar här.Min
överklaga till Länsstyrelsen är skickad,och jag har faktiskt goda chanser att stoppa hans beviljade bygglov och att kommunen gjorde fel i sin bedömning.Jag hör av mig
Spännnade, då får vi se hur det faller ut: Men har du något exempel på vad kommunen har gjort fel ?
För hitills i tråden är det mycket känsloargument och att du tycker det kan finnas lämpligare placering på grannens fastighet, men dom argumenten känns inte så självklart hållbara om du använder dom uppåt.

Det du måste komma med då är formaliafel främst tror jag. Dvs att kommunen faktiskt gjort något som bryter mot regler och lagar.

Du kan förstås också komma in med argument om varför kommunens bedömning av ett ärende inte är rimligt, om det tex medför en betydande olägnehet för dig.
Det är 2 st platser, 13 m från ditt hus: Så det är nog lite både och hur det kan uppfattas; Å ena sidan rätt nära. Å andra sidan bara 2 platser, så det lär inte vara så mycket trafik och spring som om det tex är 20 platser. Däremot kanske möjligt att grannen påläggs att sätta upp ett plank eller liknande som skärmning...

Argument om att era hundar skäller, eller att ni inte kan klippa gräs eller hugga ved hoppas jag att ni inte tagit med - det skulle jag nog påstå inte är hållbara argument, utan det slår nog mer mot er själva...Bättre att hålla det formellt då och bara peka på saken som så; En ställplast för husbilar 13 m från ert hus medför betydande olägenhet eftersom det innebär ökad trafik, folks som är ute på kvällarna med belysning, dörrar som slås igen osh, dvs "ljud- och ljusföroreningar"

• Gilla
leifherlin och 2 till
  • Laddar…
Z Zetan skrev:
Ska jag flytta att grannen ska tjäna en hundring eller två?då och då?När jag flyttade till min gård,då låg grannen i barnvagnen.Han köpte detta för några år sedan.
Om det bara handlar om en hundring eller två kan du ju boka och betala platserna så kommer det inga husbilar :)

Kanske höra med grannen om du får arrendera marken så har du den tryggad mot användning under längre tid?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Några reflektioner

Så man tycker sig ha rätt att hundgård med hundar som drar igång och skäller på omgivningen och att det ska grannskapet acceptera men att grannen bygger ställplats som det står några husbilar på det är en orimlig störning av ts och hans hundar..

Och att hundgården legat där i många år tror man gör att omgivningen ska hålla sig borta från sin mark , mark som man har rätt att göra vad som önskas såklart inom dom regelverk som gäller..

Vill man styra över sin omgivning så bör man nog äga den och på så vis styra över vad som händer på marken..

Att en ställplats skulle vara mer störande för omgivningen än en hundgård med hundar som skäller på omgivningen känns lite bakvänt.. hundar som står och skäller kan höras flera km och vara ganska störande för omgivningen men några husbilar som står på ställplats brukar sällan höras nåt alls egentligen..eller ja kanske nåt 20 tal meter eller så i dom flesta normala fall..

Hela världsbilden att man haft nåt på ett visst vis och ägde sin fastighet först är saker som kvittar helt ur rättsligt perspektiv har man saker eller verksamhet som låter så är man störande för sin omgivning och kanske då får omvärdera situationen, Det har vi väl sett på alla industrier , motorbanor skjutbanor osv som legat på samma plats i årtionden men sen flyttar en gnällig granne in det slutar med att den störande verksamheten får flytta / upphöra eller begränsas

Att ha hundar som skäller på omgivningen kan vara nog så störande för omgivningen och det är få som uppskattar det ens av dom som själva är hundägare

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
TS är noga med sina hundars skällande, enligt urinlägget, och de är bara ute ett par timmar om dagen. Det tolkar jag som att han ser till att hundarna inte okynnesskäller. Hundarnas benägenhet att skälla kommer dock antagligen att öka om de får en husvagnsparkering som nära granne. Det har antagligen TS granne räknat med och kommer kanske att utnyttja det för att kunna göra en störningsanmälan.

Att bli irriterad på TS sätt att resonera och lägga ut texten om det är inte så konstruktivt. TS har redan fått veta att hans grannes bygglov är en svår nöt att knäcka och att han troligen kommer att behöva finna sig i grannens parkeringsbygge.

P
Det är ju lite klassiskt att man gärna lever i villfarelsen att ens egna oljud ifrån sina intressen aldrig är ett problem som kan störa omgivningen ,men man retar sig gärna på grannarnas intressen/planer som ju låter illa och är störande och ska avskaffas ,anmälas och helst förbjudas.. Det är lite hur många människor fungerar..Man har många rättigheter men blundar gärna för sina skyldigheter.. Men i det här fallet så är det ju ts skyldighet att se till att hans hundar inte stör någon.. och grannens uppgift att ingen på ställplatsen stör ts

Samtidigt som ts har rätt många argument till varför hans hundar inte är ett problem ,dom flesta med rätt svagt bevisläge eller hur man ska uttrycka det ,medans att grannens ställplats kommer solklart leda till stora problem..smällande i dörrar även brandrisk osv osv man greppar varje halmstrå...

Ja det är möjligt att grannens ställplats kommer leda till ytterligare ljud på platsen som kanske kan öka mängden ljud ifrån ts hundar men att hundgården var där först och hur länge ts bott där gör inte ts rätt större än omgivningens rättigheter. Ju tidigare ts inser detta desto bättre och ju större chans till att nå någon sorts kompromiss.. Så länge man helt fokuserar på sina egna rätt svaga argument och inte funderar på hur man ser ut i omvärldens ögon så kommer troligen konflikten med grannen att fortsätta.. Ibland måste man försöka se andra sidan på myntet för att komma vidare.. så på det viset så är inlägget tänkt att försöka föra argumenteringen tankarna och kanske i bästa fall den egna världsbilden lite frammåt.. även om det kanske är roligare med ett ryggdunk inlägg där man bara får medhåll så ger det egentligen inte nån väg frammåt..

Det framkom ju även att ts fått klagomål på hundarna som skäller men att det var några andra hundar.. känns som det kanske skulle behövas redas ut hur det verkligen var, tråkigt om hela konflikten bottnar i missförstånd att kommunicera med varandra..

Hundar som förvaras i hundgård får ofta beteendet att skälla på allt som rör sig och det är inte alltid så sker medans man själv är hemma. vissa hundar skäller mer när man inte är hemma andra mindre. ibland har hundägare ingen aning hur det är när dom inte är hemma

Hundar som står och skäller kan vara en rejäl störning på omgivningen och det kan vara för mycket även om hundarna "bara" är i hundgården några timmar per dygn..

Generellt sett så tror jag mängden störande ljud från fåtal husbilar på en ställplats är rejält mycket lägre än från dom flesta hundgårdar som folk har sina hundar i..

Jag tror också om grannen redan har fått kommunens bygglovsavdelning med sig att chansen att få en överklagan att leda till nåt positivt för ts är nära fullständigt obefintlig.. inte ens om ts skulle vinna där och det blev upprivning av bygglovet för ställplatsen så tror jag detta kommer leda till nån fin granne relation utan bara till mer och nya andra kanske betydligt större problem..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Samtidigt som ts har rätt många argument till varför hans hundar inte är ett problem ,dom flesta med rätt svagt bevisläge eller hur man ska uttrycka det ,medans att grannens ställplats kommer solklart leda till stora problem..smällande i dörrar även brandrisk osv osv man greppar varje halmstrå...
Hur mycket stör TS hundar i dagsläget?
P polaris78 skrev:
Hundar som förvaras i hundgård får ofta beteendet att skälla på allt som rör sig och det är inte alltid så sker medans man själv är hemma. vissa hundar skäller mer när man inte är hemma andra mindre. ibland har hundägare ingen aning hur det är när dom inte är hemma
Hur är det relevant för ärendet? Läs TS första inlägg igen där han förklarar hur han sköter sina hundar.
P polaris78 skrev:
Hundar som står och skäller kan vara en rejäl störning på omgivningen och det kan vara för mycket även om hundarna "bara" är i hundgården några timmar per dygn..
Hur är det relevant för ärendet? Läs TS första inlägg igen där han förklarar hur han sköter sina hundar.
P polaris78 skrev:
Generellt sett så tror jag mängden störande ljud från fåtal husbilar på en ställplats är rejält mycket lägre än från dom flesta hundgårdar som folk har sina hundar i..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.