10 848 läst ·
93 svar
11k läst
93 svar
Grannen anlägger ställplats för husbilar 13 meter från vårt sovrum
Självbyggare
· Stockholm
· 10 431 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 431 inlägg
Beror på, enligt Boverket.Claes Sörmland skrev:
När det krävdes bygglov för en parkeringsplats skulle jag bli förvånad om kommunen inte skulle ha åsikter om en bullervall.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/anmalningsplikt/marklov-utanfor-detaljplan/
Som utgångspunkt krävs inte marklov utanför detaljplan. Sen kan kommunen ha infört marklovskrav med områdesbestämmelser (en sorts detaljplan light) eller man kanske bor bredvid försvarets planerade skjutbana eller regeringens nya planerade kärnkraftsverk. I sådana särskilda fall kan marklov krävas.R Robert-san01 skrev:
Parkeringsplats är reglerat att det kräver bygglov, även utanför detaljplan.
Jag tycker det är lite skrämmande att läsa vissa kommentarer som tycker att man ska agera på ett sätt som är besvärande eller förstör för grannens lagliga rätt att nyttja sin fastighet.
Från vad som framgår av TS har grannen följt de regelverk som finns. Det är 13 meter från tomtgräns. Hade grannen istället styckat av och sålt marken hade det kunnat bli en familj med tre tonåringar som vill trimma sina mopeder och köra EPA-dunk halva natten, det får en betydligt större påverkan på TS närmiljö än det här.
Nu handlar det troligtvis om husbilspensionärer som ska komma och campa på sommarhalvåret. Förändringar sker i livet, de som är utanför ens egen kontroll får man acceptera och hantera på bästa sätt.
Från vad som framgår av TS har grannen följt de regelverk som finns. Det är 13 meter från tomtgräns. Hade grannen istället styckat av och sålt marken hade det kunnat bli en familj med tre tonåringar som vill trimma sina mopeder och köra EPA-dunk halva natten, det får en betydligt större påverkan på TS närmiljö än det här.
Nu handlar det troligtvis om husbilspensionärer som ska komma och campa på sommarhalvåret. Förändringar sker i livet, de som är utanför ens egen kontroll får man acceptera och hantera på bästa sätt.
Bästa svaret
Så tycker du att allt som håller sig inom lagen är också rätt/okej att göra? Att ta hänsyn till varandra är inget du känner är en lämplig sak mellan grannar? Skulle du tycka det är okej om din granne skulle spela högt musik varje dag tills klockan 24 bara för att den får enligt lag?Erik Jansson1 skrev:
Jag tycker det är lite skrämmande att läsa vissa kommentarer som tycker att man ska agera på ett sätt som är besvärande eller förstör för grannens lagliga rätt att nyttja sin fastighet.
Och så kommer du med en konstig jämförelse. Alla dessa EPA ungar håller sig ju inte i närheten av föräldrarnas hem. Varför? Föräldrarna skulle jaga bort dom skulle dom spela högt musik halva natten. Det är olämpligt. Jag hamnade några gånger i situationen att ungar tyckte stå på parkering på natten 50 meter bort och det bara donade. Gick ut och det var sista gången dom var där.
Det handlar inte om att grannen har gjort rätt enligt regler och lag. Det handlar om vad som är lämpligt mellan grannar och det är kanske att man berättar eller pratar om vad man planerar när det har en viss påverkan. Det är i alla fall i mina ögon det normala. Det betyder inte att det inte genomförs men man kanske kan lyssna på vad grannen tycker och har det lite i åtanken.