9 131 läst ·
87 svar
9k läst
87 svar
Grannen anlägger ställplats för husbilar 13 meter från vårt sovrum
Skulle du vilja ha grannens sågverk på andra sidan häcken?Grannen bor inte här.Det uppstår över 100 husbilsbränder varje år.Det är därför det finns krav på avstånd mellan husbilar. Därför är de flesta husbil/ställplatsee ligger inte nära bostäder.Skulle det börja brinna där,och häcken fattar eld,då kommer vårt fastighet att drabbas,och våra liv sätts på spel.Han har rådfrågat brandförsvaret säger han, och skickade detta till kommunen som inte hade några invändningar.Min gräsmatta är ca 25x25 meter.All min aktivitet är just på den ytan.Grannen äger över hundra hektar med mark.Jag har rådfrågat en jurist som säger, att grannen har rätt att utnyttja sin mark,men att göra detta ,och påverka grannen negativ som han gör är inte vanligt.En överklaga till länsstyrelsen är nu skickat.Samt fick jag över 20 tips av juristen hur jag ska bemöta detta,när husbilarna anländer.J J00 skrev:Vad är det som är stor skillnad?
Det jag menade är att jag anser att det borde vara hårdare reglerat vad markägare får göra i sin näringsverksamhet i närheten av bostäder än vad privata bostadsägare får göra på sin egen tomt (som i sig är relativt hårt reglerat).
När jag läser lite inlägg här så verkar det som att det är frid o fröjd då markägaren äger sin mark och har hållit sig 4,5 m från tomtgränsen...
Absolut att markägare måste kunna få ta hand om sin mark och verksamhet på lämpligt sätt men om det ska upprättas en ny verksamhet eller nya byggnationer i närheten av privatbostäder så anser i varje fall jag att det borde var stenhårt reglerat.
Jag får känslan av att problemet ligger i förväntningar och förändringar. Grannen tycks ha all lagligt rätt på sin sida från vad som framkommer. Har man en utsikt eller grönyta som angränsar till sin fastighet man vill bevara så behöver man köpa den ytan för att få kontroll över hur den förvaltas.Z Zetan skrev:Min hundgård har funnits i 17 år.Min granne köpte granngården för 10 år sedan. Jag har andra grannar också.Har aldrig fått klagomål.Mina hundar är ute i hundgården ca 4 timmar per dygn.Aldrig på nätterna,eller ensamma i hundgården när jag är inte hemma.Han ljög för kommunen att nuvarande platsen för ställplatser är egentligen en plats där han förvarade sina maskiner.Och när jordbruksmaskinerna är borta/inte används tänker han använda platsen som ställplats.Under dem 36 år som jag har bott här,har aldrig funnits några jordbruksmaskiner här.Det har varit betande djur,kvigor och hästar.Denna nya platsen grusade han upp för en och en halv månad sedan.Det finns 6 gårdar runtomkring här som man har hund.Och dem hörs.Samma granne som anlägger ställplatsen,han har också haft hund, när jag inte hade hund.Han har dessutom två katter som patrulerar, och ibland stannar de helt nochalanda utanför hundgården.Jag har bilder hur det såg ut innan.
Här låter det som att ni haft närmare två decennier av lugn och ro men att nya ägaren har planer för sin fastighet som inte är i linje med era förväntningar och önskan. Det är tråkigt på ett personligt plan men är en realitet man behöver leva med.
Om man som vissa föreslår att skaffa hundar som skäller och liknande så får man i slutändan bara mer problem med myndigheterna. Det är en rätt man inte har. Om era hundar stör grannens verksamhet, oavsett hur länge du haft hundgården, så blir det i slutändan ditt problem.
Ni behöver lära er acceptera förändring och göra det arbete som krävs för att förbättra er egna situation. Om det är tuijahäckar, staket eller liknande så är det så.
TS granne har ju sökt bygglov, om det beviljas har ju samhället godkänt och kontrollerat lämpligheten.J J00 skrev:
Vad du menar med "ta hand om" är för mig oklart, på näringsfastigheten ska man driva näringsverksamhet..
Hur stor del av sin fastighet anser du att din granne har rätt att använda? 90 hektar? 30?Z Zetan skrev:Skulle du vilja ha grannens sågverk på andra sidan häcken?Grannen bor inte här.Det uppstår över 100 husbilsbränder varje år.Det är därför det finns krav på avstånd mellan husbilar. Därför är de flesta husbil/ställplatsee ligger inte nära bostäder.Skulle det börja brinna där,och häcken fattar eld,då kommer vårt fastighet att drabbas,och våra liv sätts på spel.Han har rådfrågat brandförsvaret säger han, och skickade detta till kommunen som inte hade några invändningar.Min gräsmatta är ca 25x25 meter.All min aktivitet är just på den ytan.Grannen äger över hundra hektar med mark.Jag har rådfrågat en jurist som säger, att grannen har rätt att utnyttja sin mark,men att göra detta ,och påverka grannen negativ som han gör är inte vanligt.En överklaga till länsstyrelsen är nu skickat.Samt fick jag över 20 tips av juristen hur jag ska bemöta detta,när husbilarna anländer.
Du använder ju själv hela din egen mark, varför skall inte grannen få det?
Jag förstår att du är besviken på upplägget här men jag kan ändå inte förstå att du protesterar.
Om man skall ha vetorätt vad som görs med mark, så får man se till att äga den.
Att ha lyxen av tystnad och inga verksamheter i närheten kostar pengar. Du får väl betala för mark som alla andra?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 429 inlägg
Hur länge sedan var det bygglovet publicerades? Har det vunnit laga kraft så kommer inte länsstyrelsen att pröva det.Z Zetan skrev:Skulle du vilja ha grannens sågverk på andra sidan häcken?Grannen bor inte här.Det uppstår över 100 husbilsbränder varje år.Det är därför det finns krav på avstånd mellan husbilar. Därför är de flesta husbil/ställplatsee ligger inte nära bostäder.Skulle det börja brinna där,och häcken fattar eld,då kommer vårt fastighet att drabbas,och våra liv sätts på spel.Han har rådfrågat brandförsvaret säger han, och skickade detta till kommunen som inte hade några invändningar.Min gräsmatta är ca 25x25 meter.All min aktivitet är just på den ytan.Grannen äger över hundra hektar med mark.Jag har rådfrågat en jurist som säger, att grannen har rätt att utnyttja sin mark,men att göra detta ,och påverka grannen negativ som han gör är inte vanligt.En överklaga till länsstyrelsen är nu skickat.Samt fick jag över 20 tips av juristen hur jag ska bemöta detta,när husbilarna anländer.
Nej.Z Zetan skrev:Skulle du vilja ha grannens sågverk på andra sidan häcken?Grannen bor inte här.Det uppstår över 100 husbilsbränder varje år.Det är därför det finns krav på avstånd mellan husbilar. Därför är de flesta husbil/ställplatsee ligger inte nära bostäder.Skulle det börja brinna där,och häcken fattar eld,då kommer vårt fastighet att drabbas,och våra liv sätts på spel.Han har rådfrågat brandförsvaret säger han, och skickade detta till kommunen som inte hade några invändningar.Min gräsmatta är ca 25x25 meter.All min aktivitet är just på den ytan.Grannen äger över hundra hektar med mark.Jag har rådfrågat en jurist som säger, att grannen har rätt att utnyttja sin mark,men att göra detta ,och påverka grannen negativ som han gör är inte vanligt.En överklaga till länsstyrelsen är nu skickat.Samt fick jag över 20 tips av juristen hur jag ska bemöta detta,när husbilarna anländer.
Jag tror du har läst mina inlägg lite dåligt. Jag är en av få i tråden som är på din sida i frågan
Jag påstår inte att det har skett några juridiska felaktigheter däremot så tycker jag personligen att det är felaktigt utifrån den information jag har just nu.F fribygg skrev:
Att något har beviljats eller avslagits betyder inte per automatik att det är lämpligt. Felaktigheter, korkade eller korrupta beslut sker ständigt.
Det var ett försök att svara kortfattat på en kommentar...F fribygg skrev:
Jag har svårt att se att det bör ske all möjlig form av näringsverksamhet på en skogsfastighet eller jordbruksfastighet.
Det ska det nog inte heller, ägaren tänkte troligtvis inte på att ställplats kan vara bygglovspliktig men om kommunen nu godkännt placeringen och storleken är det bara att acceptera markägarens rätt att driva näring på sin näringsfastighet.J J00 skrev:
Är det kört så är det kört men om det finns möjlighet att överklaga så varför inte?F fribygg skrev:
Kärnan i frågan handlar inte om markägarens rätt att driva näring på sin fastighet utan om hur nära grannens bostadshus den ska bedrivas.
Om kommunen godkännt placeringen med ett bygglov får man se att verksamheten är rätt placerad.J J00 skrev:
Om man överklagar givna bygglov utan att få gehör för sin sak kan man kanske ses besvärlig av sin omgivning, det kan sannolikt ses som negativt av befolkningen i kommunen.
Eller så gör man inte det.F fribygg skrev:
Sen att det i slutänden är något man ändå måste leva med, eller flytta är en annan sak.
Noterat... 🙄F fribygg skrev:
Redigerat:
Jag rekommenderar TS att ta hem en grävmaskin och anlägga en skyddande vall mot grannens verksamhet. Man kan även tänka sig att ta emot fyllnadsmassor för att bygga vallen. Förslagsvis planteras en skyddshäck nära vallen, t ex hassel, vide, slån o s v.
Varför inte en dubbel thuja rad😉Claes Sörmland skrev:
Hur hög vall får TS anlägga?Claes Sörmland skrev: