10 418 läst ·
92 svar
10k läst
92 svar
Grannen anlägger ställplats för husbilar 13 meter från vårt sovrum
Nu undrar jag. Hur ska jag kunna klippa gräsmattan på morgonen.Trimma ogräs,såga och klyva min ved?Eller ska jag ringa grannen och höra.Har du några bokningar på gång?för imorron är jag tvungen att klippa min gräsmatta,för att överimorrn kommer det att hällregna.Jag måste ansa din häck för att den växer in på min tomt.När kan jag kapa och klyva min ved?Att han fick bygglov, det var det lätta.Det praktiska återstår,men det är tydligen bara jag som tänker på detta.Hur löser jag det?Vad hade ni gjort?
Hur har han fråntagit dig dessa möjligheter?Z Zetan skrev:Nu undrar jag. Hur ska jag kunna klippa gräsmattan på morgonen.Trimma ogräs,såga och klyva min ved?Eller ska jag ringa grannen och höra.Har du några bokningar på gång?för imorron är jag tvungen att klippa min gräsmatta,för att överimorrn kommer det att hällregna.Jag måste ansa din häck för att den växer in på min tomt.När kan jag kapa och klyva min ved?Att han fick bygglov, det var det lätta.Det praktiska återstår,men det är tydligen bara jag som tänker på detta.Hur löser jag det?Vad hade ni gjort?
Och svaret beror på vad det är som hindrar dig, dvs hur grannen har fråntagit dig möjligheterna.Z Zetan skrev:
Klippa gräset: Jag hade tagit fram gräsklipparen, sedan tankat den och därefter klippt. Detta följt av sköljning, självtorkning och sedan inlåsning igen. Om däremot grannen t ex hade kapat en av mina armar, så hade nog förfarandet blivit en smula annorlunda ändå.
Trimma ogräs: Jag hade tagit fram trimmern och trimmat. Därefter samma förfarande som ovan med sköjlning samt inlåsning. Detta enbart ifall grannen inte låg i min rabatt, vilket hade föranlett en mindre ändring i planen.
Såga och klyva ved: Jag hade sågat och klyvt ved. Detta baserat på att grannen inte stulit den.
Så på vilket sätt har han fråntagit dig dessa möjligheter?
(Edit: Ursäkta. Jag hade också startat gräsklipparen och trimmern innan användning.)
Där hänger jag inte med. Självklart kan du göra allt som behövs på din tomt. Det du nämner är helt vanliga saker. Eller tänkte du köra med motorsåg kl 2 på natten?Z Zetan skrev:
Däremot ska du först ge din granne möjlighet att klippa sin häck. Så det får du säga till honom. Gör han inte det så får du klippa bäst du vill fram tills gränsen.
Eller menar du dessa aktiviteter skulle störa hans kunder? Det är då inte ditt problem.
Bra att du startar dom först. Annars blir det en massa bortkastad tid eftersom det inte skulle ge resultat.H HJ-C skrev:Och svaret beror på vad det är som hindrar dig, dvs hur grannen har fråntagit dig möjligheterna.
Klippa gräset: Jag hade tagit fram gräsklipparen, sedan tankat den och därefter klippt. Detta följt av sköljning, självtorkning och sedan inlåsning igen. Om däremot grannen t ex hade kapat en av mina armar, så hade nog förfarandet blivit en smula annorlunda ändå.
Trimma ogräs: Jag hade tagit fram trimmern och trimmat. Därefter samma förfarande som ovan med sköjlning samt inlåsning. Detta enbart ifall grannen inte låg i min rabatt, vilket hade föranlett en mindre ändring i planen.
Såga och klyva ved: Jag hade sågat och klyvt ved. Detta baserat på att grannen inte stulit den.
Så på vilket sätt har han fråntagit dig dessa möjligheter?
(Edit: Ursäkta. Jag hade också startat gräsklipparen och trimmern innan användning.)
Nu tycker jag ändå att det är lite onödig pajkastning, jag förstår att Zetan är orolig för att det inte kommer att bli som det har varit.
Men, grannen har trots allt sökt och fått beviljat ett bygglov verkar det som, så det verkar vara i ordning.
Zetan, har du varit på någon ställplats någon gång? Det brukar vara väldigt lugnt och städat. (Jag använder dem emellanåt, trots att jag inte är pensionär.) Jag tror ni målar fan på väggen helt i onödan, och du kan fortsätta sköta ditt hem och trädgård som tidigare utan problem.
Men, grannen har trots allt sökt och fått beviljat ett bygglov verkar det som, så det verkar vara i ordning.
Zetan, har du varit på någon ställplats någon gång? Det brukar vara väldigt lugnt och städat. (Jag använder dem emellanåt, trots att jag inte är pensionär.) Jag tror ni målar fan på väggen helt i onödan, och du kan fortsätta sköta ditt hem och trädgård som tidigare utan problem.
Det är nog bäst att du säljer och flyttar till lägenhet om du inte fixar villalivet.Z Zetan skrev:Nu undrar jag. Hur ska jag kunna klippa gräsmattan på morgonen.Trimma ogräs,såga och klyva min ved?Eller ska jag ringa grannen och höra.Har du några bokningar på gång?för imorron är jag tvungen att klippa min gräsmatta,för att överimorrn kommer det att hällregna.Jag måste ansa din häck för att den växer in på min tomt.När kan jag kapa och klyva min ved?Att han fick bygglov, det var det lätta.Det praktiska återstår,men det är tydligen bara jag som tänker på detta.Hur löser jag det?
Varför tror du att ett bygglov garanterar att något är i överenstämmelse med vad TS önskar eller dennes intresse?M Mr B skrev:
Ett bygglov prövar främst det allmänna intresset, inte grannars intressen. Endast om det ger en betydande olägenhet för grannen ges inget bygglov. Det är rejäla störningar vi talar om för att en betydande olägenhet ska vara aktuell. Det går s a s utmärkt att sabba för grannarna genom att söka och få bygglov för åtgärder på sin fastighet som ger olägenheter för grannen. Bygglovsprocessen ger inget större skydd för den enskilde.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 634 inlägg
Gjort allt precis som vanligt.Z Zetan skrev:
Det är väl itne svårare att få det praktiska att fungera.
Om han har en ställplats brevid ett hus så måste ju dom som ställer sig där förstå att vanliga aktiviteter pågår i huset och på tomten.
Det är bra att ni vill ta hänsyn till närboende, och ni behöver ju inte jävlas med avsikt, men era vanliga aktiviteter bör ni ju kunna göra precis som vanligt. Ni bor ju där: Dom som ställer sig på ställpatsen är ju tillfälligabesökare, dom får anpassa sig och kan ju inte förvänta sig total tystnad dygnet runt om det ligger hus brevid..
Tack gör svaretD DanielSt81 skrev:Så tycker du att allt som håller sig inom lagen är också rätt/okej att göra? Att ta hänsyn till varandra är inget du känner är en lämplig sak mellan grannar? Skulle du tycka det är okej om din granne skulle spela högt musik varje dag tills klockan 24 bara för att den får enligt lag?
Och så kommer du med en konstig jämförelse. Alla dessa EPA ungar håller sig ju inte i närheten av föräldrarnas hem. Varför? Föräldrarna skulle jaga bort dom skulle dom spela högt musik halva natten. Det är olämpligt. Jag hamnade några gånger i situationen att ungar tyckte stå på parkering på natten 50 meter bort och det bara donade. Gick ut och det var sista gången dom var där.
Det handlar inte om att grannen har gjort rätt enligt regler och lag. Det handlar om vad som är lämpligt mellan grannar och det är kanske att man berättar eller pratar om vad man planerar när det har en viss påverkan. Det är i alla fall i mina ögon det normala. Det betyder inte att det inte genomförs men man kanske kan lyssna på vad grannen tycker och har det lite i åtanken.
Det där är en sanning med modifikation. På en jord/skogsbruksfastighet får man normalt uppföra ekonomibyggnader utan bygglov - förutsatt att de är till för jord/skogsbruksverksamheten. Man får inte bygga vad fan som helst bara för att det är en näringsfastighet.Alfredo skrev:
Det finns t.ex. fall där en ägare till en jordbruksfastighet uppförde ett växthus för någon form av handelsträdgårdsverksamhet, utan att söka bygglov för det. Han blev tvungen att ta bort växthuset. Man kan tycka att handelsträdgård är "nästan jordbruksverksamhet", men så såg inte myndigheterna på det.
En ställplats för husbilar är ju inte ens i närheten av att ha med jord/skogsbruksverksamhet att göra. Nu har ju detta ingen bäring på just det här fallet, eftersom bygglov uppenbarligen har sökts och beviljats.