Hej. Jag vet faktiskt inte vad jag kan göra längre.

Jag bor ute på landsbygden i samma bostad sen 36 år tillbaka. Min granne bor ca 250meter bakom ett litet berg/liten kulle.

I somras när vi kom hem, såg vi att han höll på och grusa bakom gärdet. lastbilar grävmaskiner med mera. Efter några dagar ringde vi honom, och då berättade han att ha ställplats för husbilar, och han börjar med 2 st platser, alltså 4,5 meter från gärdet. vår hundgård angränsar till gärdet. Vårt sovrum ca 13 meter, och till min altan ännu närmare kanske 10 meter. Han bor ca 250 meter bakom kullen, och han har en granne som sommarstuga.

Vi ringde kommunen och han fick rätt att göra detta. Vi överklagade till kommunen och grannen sökte bygglov för detta, och naturligtvis grannen som bor bredvid honom gav sitt godkännande. (Han och grannen kom överens om detta. De vill inte ha detta nära sig) Kommunen godkände hans ansökan med motivering att ställplatsen är inte nära nog.

Folk kommer och gå, smälla dörrar ,och så vidare och mina hundar kommer att dra igång. Jag är noga med mina hundars skällande. Mina hundar är aldrig ute på nätterna. Några timmar per dag. Jag frågar altid mina grannar om mina hundar stör. Och jag kan säga med en gång. Jag sköter mina hundar. Det finns 6-7 gårdar som har hund, men inget som stör.

Åter till grannen. För ca 1,5 år sedan fick jag ett sms av grannen att mina hundar stör. Jag svarade tillbaka på ett snäll sätt, och så vi ska bättra oss. Naturligtvis det är inte mina hundar som stör. Han vill ha bort mina hundar för att driva sin ställplats med husbilar, och tjäna någon hundring då och då. Grannen har över 100 hektar med mark, och väljer att anlägga ställplatsen ca 13 meter från mitt sovrum.

Nu förbereder jag en överklaga till länsstyrelse för att kommunen har gått på hans linje och struntar i oss. Om han blev störd av mina hundar, när han bor så långt borta varför anlägger han ett ställplats 4,5 meter från hundgården? Är mig en gåta.Vet inte vart jag ska vända mig.

mvh Zetan

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Stevie123 och 6 till
  • Laddar…
Man bör nog äga allt man ser omkring sej om man ska ha nån möjlighet att påverka.

• Gilla
  • Älska
islander och 19 till
  • Laddar…
HA har en avdelning som hanterar sånt här 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår såklart att det är en jobbig sak för er.

Men vad vill du åstadkomma? En markägare andvänder sin mark. Ska du hindra det?

Man äger inte sin utsikt. Vill man vara säker på att inte ha grannar så behöver man äga marken.

• Gilla
islander och 13 till
  • Laddar…
Z Zetan skrev:
Vi ringde kommunen och han fick rätt att göra detta. Vi överklagade till kommunen och grannen sökte bygglov för detta, och naturligtvis grannen som bor bredvid honom gav sitt godkännande. (Han och grannen kom överens om detta. De vill inte ha detta nära sig) Kommunen godkände hans ansökan med motivering att ställplatsen är inte nära nog.
Kan du förtydliga händelsekedjan?
Hade grannen börjat bygga när ni ringde kommunen?
Hur formulerades beskedet att "han fick rätt att göra detta"?
Överklagade ni innan bygglov delgivits, och vad var det i så fall ni då överklagade?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är lite skumt att den ena grannen hördes vid bygglovet, men inte TS? Hur kommer det sig?

• Gilla
Tompanell och 4 till
  • Laddar…
Vi såg att schaktade grus o frågade vad dwt var för planer. Pratade med kommunen som gjorde ett tillsynsärende. Som resulterade i krav på bygglov. Vi fick yttra oss men Bygglovet blev godkänt och nu ska vi överklaga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är lite skumt att den ena grannen hördes vid bygglovet, men inte TS? Hur kommer det si
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är lite skumt att den ena grannen hördes vid bygglovet, men inte TS? Hur kommer det sig?
Vi har fått yttra oss också

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S
Z Zetan skrev:
Detta är en fientlig handling! Ingen normal mäniska bygger en ställplats nära en annan fastighet. Tvärt om så brukar sådana platser ligga långt från alla fastigheter. Turisterna vill helt enkelt ha det så. Hur skall han tjäna pengar på detta? Är det attraktivt att ställa sig där? Finns det något som lockar- någon kategori?

Skaffa fler hundar är ett förslag! Gärna jakthundar på löplina. Låt dom stå ute hela nätterna i kojor (helt enligt lag och djurförordningar). Är du riktigt hotad så skaffa hundar med vaktinstinkt. Du kan ju plötsligt få intresse för draghundar.

Försök förlänga altanen mot husbilarna. Turister hatar folk som sitter och stirrar och övervakar.

Hjälper inget så gå på #3 😀

• Gilla
Talskog och 5 till
  • Laddar…
Kan inte direkt se något konstigt med att man får anlägga en ställplats på sin tomt som dessutom håller rätt avstånd till din tomt. Däremot har din granne inget att göra med din hund. Och om ställplatsen stör dig låt hunden skälla hela dagen vid gränsen till platsen. Kanske ingen som vill komma dit längre då.

• Gilla
Talskog och 5 till
  • Laddar…
nja flytta kenneln så att hundarna får lite lung och ro och köp grisar och placera i tomtgräns.
Kan vara säkrast att sätta upp mycket kameror för övervakning först med tanke på att grannsämjan nog är rätt körd

• Gilla
  • Haha
Jättefranskan och 7 till
  • Laddar…
Det du kan göra är väl plantera en stor häck.

Men frågan är väl dessutom hur du överklagade. Och vad du angav som besvär.
Många gör misstaget att använda känslor istället för fakta.

Eftersom du redan anmält honom till kommunen och han tvingats söka och beviljats bygglov så är det ju inte så mycket som återstår.

En sak att den andra grannen inte bryr sig. Och rätt irrelevant för saken.

Tyvärr verkar du och grannen redan ha en konflikt. Annars hade jag nog rekommenderat att hålla sig vän med grannarna. Speciellt när jordbruk kan disponera marken på helt andra sätt än vanliga villafastigheter.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Låt hundarna vara ute å skälla dygnet runt.
Regga dig på alla möjliga sidor för husbilar och ge ruttna betyg till hans ställplats.

Folk letar väl mest på Google, så regga tusen konton å ös dåliga betyg överallt.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
deetee och 8 till
  • Laddar…
Jag tror grannen utgår från att du ska få ordning på hundarna nång gång för det verkar ju uppenbart fel på dem om du måste scanna av om de stör eller inte.

Grannen har ju grönt ljus för sin ställplatser.

Finns ju folk som har både Europaväg, Riksväg och järnväg närmare än 13 meter från sovrummet.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vänta nu, du har anlagt en hundgård med tidvis skällande hundar vid tomtgräns och irriterar dig på att grannen anlägger ställplats på sin tomt? Den yta som uppenbarligen numera inte duger åt annat än det, kanske delvis på grund av hundgård?

Du kan ju föregå med gott exempel och flytta din störande verksamhet från gränsen s kanske grannen kan tänka sig detsamma?

• Gilla
  • Älska
Dublin och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.